handdator

Visa fullständig version : Värk i ryggen


Gabriel174
2009-11-21, 13:00
Kön: Male

Ålder: 16 om en månad

Längd och vikt. 178~ 66-67~kg

Smärtbeskrivning: Känns i mellerstadelen i ryggen åt höger. Hände förra veckan efter mitt ryggpass. Testade idag att köra skivstångsrodd, men ryggen sa nej direkt. Gör ont när man nyser etc.

Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen? Ja
Domningar i ben eller fötter? Nej
Svårighet att gå på tå eller häl? Nej
Domning i underliv? Nej
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)? Nej

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? Nej

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Nej

Martin Löwgren
2009-11-21, 15:04
Kön: Male

Ålder: 16 om en månad

Längd och vikt. 178~ 66-67~kg

Smärtbeskrivning: Känns i mellerstadelen i ryggen åt höger. Hände förra veckan efter mitt ryggpass. Testade idag att köra skivstångsrodd, men ryggen sa nej direkt. Gör ont när man nyser etc.

Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen? Ja
Domningar i ben eller fötter? Nej
Svårighet att gå på tå eller häl? Nej
Domning i underliv? Nej
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)? Nej

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? Nej

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: NejNysa/Hosta är klassiska tecken för diskskada.

Hur allvarlig du drabbats av går inte att säga men det är posivit att du inte har några utstrålningar eller påverkan på blåsan.

Nu är det helg och de flesta kliniker stängda. Jag hade avvaktat med att söka hjälp då de helt klart låter som ett lättare lumbago vars värsta smärta oftast lägger sig av sig självt på några dagar.

Sekundär kramp i bland annat erector spinae, serratus posterior latissimus är ofarligt men gör väldigt ont och kan även göra det svårt att ta djupa andetag då de håller i revbenen.

Börjar du få utstrålningar eller du börjar få problem med blåsan kan ett besök bli aktuellt men annars rekommenderar jag sittförbud och mycket aktiva rörelser.

Nu i helgen är det klokt att ta det lugnt. Sitt så lite som möjligt och helst aldrig i mjuka djupa soffor. Ska du sitta så sitt hela vägen in till ryggstödet, se till att sitta med bra stöd i svanken.

Slutsats: Ut och rör på dig, va ej rädd för smärtan och sök Naprapat/Sjukgynmnast med OMT utbildning om smärtan inte släpper.

L-Sami
2009-11-21, 15:26
Det är ganska ovanligt att det är en diskskada om det är i bröstryggen som du beskriver "mellerstadelen i ryggen", men visst förekommer det. Eftersom du får ont vid stångrodd, så ska man inte utesluta att det är muskulärt då m.latissimus dorsi fäster där eller facettled i bröstryggen som krånglar på ena sidan, låsning kanske? Vad var det du gjorde när du fick ont? Har du smärta i bröstet?

Gabriel174
2009-11-21, 21:11
Tack för svar. Nej, jag har ingen smärta i ryggen, och nu efter ett par timmar så gör det inte lika ont längre.

Smärtan började förra veckan efter mitt ryggpass, och då kunde jag inte skratta eller något annat utan att det gjorde ont. Sedan så har smärtan avtagit och jag hade bara lite känningar idag när jag skulle på ryggpasset. Nu efteråt så kanske det inte var en bra idé eftersom att ryggen sa stopp direkt.

Men som sagt, nu så gör det inte lika ont.

http://i49.tinypic.com/30289hz.jpg

Där känns det.

Vad kan det bero på? Är 99% säker på hur jag utför mina övningar eftersom att jag kollat på dina (Axons) utföringar i både marklyft och skivstångsrodd.

Jag körde ganska hårt förra veckan och ökade mitt PB med ca. 20kg i marklyft, och 10~ i skivstångsrodd. Kanske inte var så klokt att lasta på för mycket för snabbt?

Martin Löwgren
2009-11-21, 21:13
Tack för svar. Nej, jag har ingen smärta i ryggen, och nu efter ett par timmar så gör det inte lika ont längre.

Smärtan började förra veckan efter mitt ryggpass, och då kunde jag inte skratta eller något annat utan att det gjorde ont. Sedan så har smärtan avtagit och jag hade bara lite känningar idag när jag skulle på ryggpasset. Nu efteråt så kanske det inte var en bra idé eftersom att ryggen sa stopp direkt.

Men som sagt, nu så gör det inte lika ont.

http://i49.tinypic.com/30289hz.jpg

Där känns det.

Vad kan det bero på? Är 99% säker på hur jag utför mina övningar eftersom att jag kollat på dina (Axons) utföringar i både marklyft och skivstångsrodd.

Jag körde ganska hårt förra veckan och ökade mitt PB med ca. 20kg i marklyft, och 10~ i skivstångsrodd. Kanske inte var så klokt att lasta på för mycket för snabbt?De flesta ryggbesvär har som sagt god självläkningsprognos. Man ska ofta inte fördjupa sig så mycket i dem utan bara vara glad att de släppte :)

Det är bra att du är noga med tekniken men alla gör vi misstag. Du kanske felbelastade lite och drog till någon muskel?

Mvh

Gabriel174
2009-11-21, 21:28
Jo, jag antar att jag felbelastade lite grann.

Borde jag ta en vecka ledigt från gymmet tills min rygg är helt återställd? Tänkte mest på att jag för ett par dagar sedan inte kunde köra ben- och mag-dagen p.g.a. ryggen.

Eller är det bara att köra på, men ta det lite lugnt med vikterna?

Tack igen för hjälpen :)

Martin Löwgren
2009-11-21, 21:36
Jo, jag antar att jag felbelastade lite grann.

Borde jag ta en vecka ledigt från gymmet tills min rygg är helt återställd? Tänkte mest på att jag för ett par dagar sedan inte kunde köra ben- och mag-dagen p.g.a. ryggen.

Eller är det bara att köra på, men ta det lite lugnt med vikterna?

Tack igen för hjälpen :)Japp, de e bara och köra på men undvik övningar som ger en axial belastning på kotor (marklyft, knäböj, frontböj ja du förstår nog).

Kör mycket bålstabilitet också.

Gabriel174
2009-11-21, 21:37
Då får jag skippa knäböjen nästa benpass :)

Tack, Martin!

Martin Löwgren
2009-11-21, 21:40
Då får jag skippa knäböjen nästa benpass :)

Tack, Martin!

Eller kör lätt och känn efter. Det är primärt vid konstaterade diskproblem man har lite restriktioner men hos dig vet vi ju ej vad som skett så lita på ditt eget förnuft.

Nu ska jag fortsätta kolla på tv4 sport.

Ciao

Gabriel174
2009-11-21, 21:42
Japp, får ta och lyssna på kroppen om det känns.

Det verkar som om jag kommer att vara återställd inom en vecka (förhoppningsvis).

Ska också glo på matchen, ci vediamo