handdator

Visa fullständig version : Ett högt proteinintag bevarar muskelmassan bättre vid deff


King Grub
2009-11-21, 09:30
PURPOSE:: To examine the influence of dietary protein on lean body mass loss and performance during short-term hypoenergetic weight loss in athletes.

METHODS:: In a parallel design, 20 healthy, young resistance trained athletes were examined for energy expenditure for one week and fed a mixed diet (15% protein, 100% energy) in the second week, followed by a hypoenergetic diet (60% of the habitual energy intake), containing either 15% (~1.0g.kg) protein (control group, n=10; CP) or 35% (~2.3 g.kg) protein (high protein group, n=10; HP) for two weeks. Subjects continued their habitual training throughout the study. Total, lean body and fat mass, performance (squat jump, maximal isometric leg extension, one repetition maximum bench press, muscle endurance bench press and 30 sec wingate test) and fasting blood samples (glucose, non esterified fatty acids (NEFA), glycerol, urea, cortisol, free testosterone, free IGF-1 and growth hormone) and psychological measures were examined at the end of each of the four weeks.

RESULTS:: Total (-3.0 +/- 0.4 kg and -1.5 +/- 0.3 kg for the CP and HP, respectively, p=0.036) and lean body mass loss (-1.6 +/- 0.3 kg and -0.3 +/- 0.3 kg, p=0.006) were significantly larger in the CP compared to the HP. Fat loss, performance and most blood parameters were not influenced by the diet. Urea was higher in HP and NEFA and urea showed a group*time interaction. Fatigue ratings and 'worse than normal' scores on the DALDA were higher in HP.

CONCLUSION:: These results indicate that ~2.3 g.kg-1 or ~35% protein was significantly superior to ~1.0 g.kg-1 or ~15% energy protein for maintenance of lean body mass in healthy young athletes during short-term, hypoenergetic weight loss.

Med Sci Sports Exerc. 2009 Nov 13. Increased Protein Intake Reduces Lean Body Mass Loss during Weight Loss in Athletes.

Sniggel
2009-11-21, 10:28
Samma kaloriintag (procentuellt sett av deras behov)
CP förlorade 3kg i vikt, varav 1,6kg var LBM vilket borde innebära 1,4kg fettförlust
HP förlorade 1,5kg i vikt, varav 0,3kg var LBM vilket borde innebära 1,2kg fettförlust

Ser ut som att båda grupperna förlorade lika mycket fett (vilket de också påpekade).

Det intressanta var att HP förlorade lika mycket fett, trots lägre förlust av vikt. Fast varför gick de ner mindre i vikt? Hur kontrollerades födointaget?

Nu är det ingen stor studie men resultaten är iaf signifikanta.

Jag tycker att det här borde tyda på att man förlorar lika mycket muskelmassa på en vlc-liknande diet om den är rik på protein, som en vanlig lågkaloridiet som inte är det.

Skulle vara intressant att läsa hela studien. Ska nog ta en titt ifall jag har behörighet till denna.

mikaelj
2009-11-21, 11:35
Intressanta resultat. Jag undrar hur det hade sett ut på en ketogen kost, eftersom de alltid anges vara muskelbesparande.

Sniggel
2009-11-21, 12:01
Det jag funderade lite på innan var att en högproteindiet är något mer termogen än en icke-sådan. Vilket borde, om man följer dieten till punkt ocj pricka (reducerar kalorierna med exakt 40%) göra att man hamnar på ett större underskott och förlorar mer i vikt pga större energi ut.
Nu kan det ju förstås vara så att om protein höjs samtidigt som mestadels kolhydrater sänks så kan det innebära glykogen och vätskeförluster, å andra sidan borde detta synas på förändring i LBM till det negativa, och det gör man ju inte.
En ytterligare förklaring kan vara att dieterna inte följts till punkt o pricka.
En annan jag kan komma på är att förstoppning/hur snabbt mat passerar henom tarmarna, kan öka eller minska beroende på vilka livsmedel man äter mindre eller mer utav. Mer mat i tarmarna, mer bibehållen LBM (borde det väl vara?)

Guddi
2009-11-21, 16:35
Samma kaloriintag (procentuellt sett av deras behov)
CP förlorade 3kg i vikt, varav 1,6kg var LBM vilket borde innebära 1,4kg fettförlust
HP förlorade 1,5kg i vikt, varav 0,3kg var LBM vilket borde innebära 1,2kg fettförlust

Ser ut som att båda grupperna förlorade lika mycket fett (vilket de också påpekade).

Det intressanta var att HP förlorade lika mycket fett, trots lägre förlust av vikt. Fast varför gick de ner mindre i vikt? Hur kontrollerades födointaget?Meningslöst att hänga upp sig på sånna små variationer. Mätfel och massa andra mindre felkällor finns alltid i studier.

Sniggel
2009-11-21, 16:40
Kanske inte så små variationer i detta fallet? Dubbel viktminskning i en grupp trots samma (procentuella) nedskärning i kalorimängd. Jag är nyfiken på om det är en slump eller om det har något med just proteinintaget att göra.

Liven
2009-11-21, 20:51
Visste man inte detta redan? :em:

Eddie Vedder
2009-11-21, 20:56
Visste man inte detta redan? :em:

Jo och?

Det är väl inte fel att testa en befintlig hypotes? Man visste ju att rökning var ofarligt en gång i tiden, tur att det forskades mer om det och att man inte slutade för att man "redan visste" eller hur?;)

King Grub
2009-11-21, 21:03
Visste man inte detta redan? :em:

Man har inte visat något sådant tidigare i en kontrollerad studie med styrketränande individer och ett så högt proteinintag.

Scratch89
2009-11-22, 00:41
Jo och?

Det är väl inte fel att testa en befintlig hypotes? Man visste ju att rökning var ofarligt en gång i tiden, tur att det forskades mer om det och att man inte slutade för att man "redan visste" eller hur?;)

Fast nu är du väl lite överdriven. "Which brand do you smoke, doctor?"-myten är väl inget du tror på? Jag tycker det är rätt dumt att lägga pengar på redan befintliga kunskaper.

Danny Devito
2009-11-22, 05:59
Fast nu är du väl lite överdriven. "Which brand do you smoke, doctor?"-myten är väl inget du tror på? Jag tycker det är rätt dumt att lägga pengar på redan befintliga kunskaper.

+1

I det här fallet tycker jag empiriska kunskaper räcker långt.

Doctor Snuggles
2009-11-22, 06:28
+1

I det här fallet tycker jag empiriska kunskaper räcker långt.

... och forskning är inte empiriska kunskaper?

Danny Devito
2009-11-22, 06:31
... och forskning är inte empiriska kunskaper?

Du vet vad jag menar. Börja inte tjafsa. Jag vet att du tänder på sånt.

Doctor Snuggles
2009-11-22, 06:34
Du vet vad jag menar. Börja inte tjafsa. Jag vet att du tänder på sånt.

Jag visste inte om du visste vad du menade.

Eddie Vedder
2009-11-22, 07:11
Jag tycker det är rätt dumt att lägga pengar på redan befintliga kunskaper.

Det tycker inte jag, definitivt inte.

mikaelj
2009-11-22, 09:48
Fast nu är du väl lite överdriven. "Which brand do you smoke, doctor?"-myten är väl inget du tror på? Jag tycker det är rätt dumt att lägga pengar på redan befintliga kunskaper.

Ja, som MAD. Varför skall man studera något sånt uppenbart?

;-)

King Grub
2009-11-22, 10:43
+1

I det här fallet tycker jag empiriska kunskaper räcker långt.

Hur skall t ex en läkare eller dietist kunna ge sina patienter/klienter väl underbyggda rekommendationer utan att det finns vetenskapligt stöd för det? Vad skall han basera dom på då? Att Tryckar-Hasse nere på gymmet har sagt att det "funkar"?

Bozar
2009-11-24, 13:58
Kliniskt utövande måste bygga på resultat från studier och att man genomför flera för att stärka en teori är aldrig dåligt. Dessutom kan man minska risken för att felkällor skulle ha någon sorts inverkan på resultatet. Naturvetenskap i stort kräver att man ifrågasätter gammalt och försöker motbevisa det för att komma vidare och kunna utveckla nya teorier.

Beaq
2009-11-28, 17:43
Finns det någon forskning om effekten av ett ännu högre proteinintag, upp till 3g /kg vid deff?

Eddie Vedder
2009-11-28, 17:45
Finns det någon forskning om effekten av ett ännu högre proteinintag, upp till 3g /kg vid deff?

Läs inlägg #9

Beaq
2009-11-28, 18:07
Läs inlägg #9

Till King Grub; är 2.3 g /kg det högsta proteinintaget man använde sig av i studien?

King Grub
2009-11-28, 18:33
Det står ju: "35% (~2.3 g.kg) protein (high protein group, n=10; HP) for two weeks".

Beaq
2009-11-28, 21:13
Det står ju: "35% (~2.3 g.kg) protein (high protein group, n=10; HP) for two weeks".

Vad tror du om ett högre proteinintag än så vid deff?

Commando1980
2009-11-29, 00:16
Vad tror du om ett högre proteinintag än så vid deff?

kan vara bra. beror på vilken typ av diet.

Cerberus
2009-11-29, 01:12
Vad tror du om ett högre proteinintag än så vid deff?

iaf inte negativt om man har normala njurar.


personligen kör ja inte mindre än 3g/kg ever på deff.