handdator

Visa fullständig version : Köpt en Sony Ericsson W995.. 2 frågor.


xarizma
2009-11-20, 20:16
Hej. Köpte en Sony Ericsson W995 idag, grym telefon. Det jag undrar över är ska jag ladda den i 6 timmar eller mera? Sen också att jag öppnade den 1-2 gånger under laddningen och fixade datum etc, gör det något?

Nu är den iallafall helt avstängd och på laddning.

Kimball
2009-11-20, 20:26
Tror inte dagens batterier är känsliga för endera grejerna. Någon får gärna rätta mig dock. Har aldrig märkt nå problem själv trots laddningar hejvilt då och då även när den var ny.

Larsson
2009-11-20, 20:35
Det ska inte spela någon roll med dagens batterier. Var förr i tiden som man var tvungen att ladda batteriet fullt första gången.

formula4shape
2009-11-20, 20:35
Det har ingen betydelse hur du laddar (så länge du inte laddar dygnsperioder) då den redan är laddad på fabriken för att optimera cellerna.

Där emot kan man ibland tömma ur hela batteriet så att telefonen helt enkelt dör och sedan låta den ladda upp maximalt och sedan låta den sitta i en timme extra. Då gör du en såkallad kalibrering av litiumbatteriet och dess celler för att optimera prestandan. Kan göras någon gång per månad men behövs oftast inte då det i stort sett sker automatiskt vid normal användning.

xarizma
2009-11-20, 21:01
Det har ingen betydelse hur du laddar (så länge du inte laddar dygnsperioder) då den redan är laddad på fabriken för att optimera cellerna.

Där emot kan man ibland tömma ur hela batteriet så att telefonen helt enkelt dör och sedan låta den ladda upp maximalt och sedan låta den sitta i en timme extra. Då gör du en såkallad kalibrering av litiumbatteriet och dess celler för att optimera prestandan. Kan göras någon gång per månad men behövs oftast inte då det i stort sett sker automatiskt vid normal användning.Okej men borde jag inte laddat den överhuvudtaget , för den va halvladdad när ja öppna den.. Nu har jag ju redan satt den på laddning och den har laddat sen klockan 20:00 , hur länge bör den ladda för att telefonen inte påverkas negativt eller för att prestandan ? Jag vill ju inte att det ska bli fel me batterierna senare bara för att jag laddar fel nu ?

Fatalist
2009-11-20, 21:30
Ladda tills den är full, ta sedan ut den. Inga konstigheter. Du behöver inte oroa dig för att påverka framtida prestanda med moderna litiumjonbatterier.

xarizma
2009-11-20, 21:39
Ladda tills den är full, ta sedan ut den. Inga konstigheter. Du behöver inte oroa dig för att påverka framtida prestanda med moderna litiumjonbatterier.Nu står det att den är fulladdad. Batterierna var redan hälften full när jag öppnade den först. Gör det något om jag börjar använda den om 1-2 timmar ?

Scratch89
2009-11-20, 21:44
Men nej, det gör ingenting. Det har ju alla tidigare redan skrivit.

Superior
2009-11-20, 23:21
Hej. Köpte en Sony Ericsson W995 idag, grym telefon.

Torktumla inte denna nu....:laugh: