handdator

Visa fullständig version : Börja träna sl, någon ide?


Alfie
2009-11-20, 19:41
Hejsan,

Jag är sugen på att börja köra lite SL, men i min hemort finns ingen klubb och vart ska man vända sig? Vart hittar man klubbar?

Väger 79 kg och har i de tre stora tagit
110x12 böj , under 90 grader åtminstonde.
90x12 bänk
160x6 mark.

Vågar inte maxa då jag inte har någon större koll på om min teknik är bra eller åt helvete:)

Någon ide ens styrkemässigt?

z_bumbi
2009-11-20, 19:55
På www.styrkelyft.se finns alla klubbar, under fliken distrikt och föreningar. Annars kan du bara säga var du bor så kan du få hjälp här att hitta klubbar i närheten.

Pepz
2009-11-20, 19:59
det är alltid idé att tävla och träna Sl om man gillar att lyfta tungt. oavsett vad man lyfter idag.

kalajset
2009-11-20, 20:05
det är alltid idé att tävla och träna Sl om man gillar att lyfta tungt. oavsett vad man lyfter idag.

Alltid alltid? - När jag någon gång slutat lekt hobbybyggare vore det roligt att pröva lite SL, men brukar det verkligen finnas plats för svaga nybörjarseniorer på träningarna?.

z_bumbi
2009-11-20, 20:12
Alltid alltid? - När jag någon gång slutat lekt hobbybyggare vore det roligt att pröva lite SL, men brukar det verkligen finnas plats för svaga nybörjarseniorer på träningarna?.

Ja och även på tävlingarna.

Pepz
2009-11-20, 20:20
Alltid alltid? - När jag någon gång slutat lekt hobbybyggare vore det roligt att pröva lite SL, men brukar det verkligen finnas plats för svaga nybörjarseniorer på träningarna?.

Ja och även på tävlingarna.

precis som z-bumbi säger.

Det finns plats och det är kul om fler vill tävla!

Matsa
2009-11-20, 20:22
Det är inte direkt någon stor idrott så folk blir säkert glada när folk kommer och är intresserade oavsett vilken nivå de befinner sig på. Jag tävlar inte själv så jag gissar bara, men det verkar vara så med idrotter som inte har så många utövare (t.ex SL OL eller rugby).

EkarN
2009-11-20, 20:23
Alltid alltid? - När jag någon gång slutat lekt hobbybyggare vore det roligt att pröva lite SL, men brukar det verkligen finnas plats för svaga nybörjarseniorer på träningarna?.

Styrkelyft är världens mest förlåtande sport. Den enda gränsen är att man klarar 25 kg, för det är det minsta man kan klova på stången:D Så det är bara att köra på! Tvärtom är det så att ju fler desto bättre!

capron
2009-11-20, 20:34
Är nog inte så mycket du kan göra. Letar också klubb i min stad men det finns ju inte.
Tror man har mycket nytta av att köra i klubb med andra erfarna och trist är det ju att inte kunna köra till failur i övningarna speciellt benböj där vill jag inte fastna. Bänk tycker jag funkar rätt bra att köra själv och har rullat 120 kg på bröstet några gånger.

kalajset
2009-11-20, 20:40
Tack för alla svar, SL verkar vara en väldigt välkomnande sport. Kul!. :thumbup:

(Sorry för trådkapning Alfie). :)

z_bumbi
2009-11-20, 20:43
Är nog inte så mycket du kan göra. Letar också klubb i min stad men det finns ju inte.
Tror man har mycket nytta av att köra i klubb med andra erfarna och trist är det ju att inte kunna köra till failur i övningarna speciellt benböj där vill jag inte fastna. Bänk tycker jag funkar rätt bra att köra själv och har rullat 120 kg på bröstet några gånger.

Det kan gå att åka iväg en helg då och då för att träna med en klubb. Få lite tips på tekniken, möjlighet att köra med riktiga ställningar och stänger, få hjälp med träningsprogram samt få passning.

ARMSTARK
2009-11-20, 22:16
Vi är ett gäng skitnödiga prestationsbögar, jag med. Vet precis hur man tänker: Måste fan höjja mitt bänk max till minst 150, å sen...marken...
Det är så man fungerar, om man är tävlingsinriktad.
Kan bara ge rådet som jag själv borde ta till mig: Go, go, go!