handdator

Visa fullständig version : Gainer och whey, När och hur ?


paaaty
2009-11-20, 15:52
Tjenare,

Har precis fått hem 10 kg gainer och 7,5 kg whey-80 från ************ och tänkte höra om ni har lite tips på hur jag dricka dessa tillsammans för bästa effekt. Har aldrig kört dom tillsammans innan utan bara druckit antingen gainer eller whey.

Är 18 år , 184 cm lång och väger 78 och har en del kroppsfett så är inte jätte sugen på att gå in i en jätte stor bulk men självklart är det meningen att jag ska gå upp i vikt men helst inga 10 -15 kg.

Men vad tycker ni ?

har funderat lite såhär
en gainer till frukosten
whey 60-30 min innan träning
gainer efter träning
whey innan läggdags

doserna är då 2dl gainer och 1dl whey-80


tack på förhand.

maximuscle
2009-11-20, 15:59
gainer efter träning

protein under dagen till tex mellanmål

sweaberg
2009-11-20, 16:11
gainer efter träning

protein under dagen till tex mellanmål

Lyd hans råd!

paaaty
2009-11-20, 16:14
gainer efter träning

protein under dagen till tex mellanmål

så lätt var det alltså :) tror du detta skulle vara bra för mig som person med tanke på vikt osv också ?

en kompis berättade att han brukar ta ca 2dl whey 80 och dricka lite innan träning, lite under och resten efter.. kommentarer ?

Griffin
2009-11-20, 16:57
ja skulle ta Protein innan sängen också. och direkt på morgonen om man ej äter en protein rik frukost

maximuscle
2009-11-20, 17:25
så lätt var det alltså :) tror du detta skulle vara bra för mig som person med tanke på vikt osv också ?

en kompis berättade att han brukar ta ca 2dl whey 80 och dricka lite innan träning, lite under och resten efter.. kommentarer ?

angående din kompis har jag inge bra svar på ser ingen mening med det han gör, men kanske nån annan som vet om det e bra eller ej. säg till han att köra EAA innan och efter istället ;)

har du lätt att gå upp i vikt eller vill ha långsam viktuppgång skulle jag ta 1 gainer bara efter träning, annars kan du ta 1 xtra underdagen.

sen som griffin skrev kan du även ta till frukost och sängående om du tycker att du ej fått i dig nödvändigt under dagen..men inget måste enligt mig...

capron
2009-11-20, 21:12
Tycker du skall göra som din kompis gör med din gainer både före och efter träning. Försök dricka så att du får 10-20g vassle före och 30g vassle efter det blir säker bra. Antar din gainer består av vassle och maltodex.

Bra tider att ta ditt whey är när magen är tom 20-30 minuter innan frukost eller mellan mål. Tar du den med massa mat då går den ut mindre långsamt vilket också har sina fördelar. Före och efter träning är bra tidpunkterna men hört att en gainer är mer effektiv där.

maximuscle
2009-11-20, 23:21
Tycker du skall göra som din kompis gör med din gainer både före och efter träning. Försök dricka så att du får 10-20g vassle före och 30g vassle efter det blir säker bra. Antar din gainer består av vassle och maltodex.

Bra tider att ta ditt whey är när magen är tom 20-30 minuter innan frukost eller mellan mål. Tar du den med massa mat då går den ut mindre långsamt vilket också har sina fördelar. Före och efter träning är bra tidpunkterna men hört att en gainer är mer effektiv där.

varför gainer direkt innan träning??? slöseri enligt mig, men nån kunnig får gärna rätta mig..

Eddie Vedder
2009-11-20, 23:35
Jag tycker du kan ta en portion (20-30 gram) vassle efter och/eller före passet. Har du inga problem med kosten ser jag ingen anledning till gainer överhuvudtaget eller vassle vid andra tidpunkter heller.

Det är inte på något vis "negativt" med en proteindrink som t.ex. mellanmål men heller inget måste. Gainern skulle jag se som ett absolut sistaval om jag inte orkade peta i mig en smula mat extra. Eller om du kör ett distanspass på förmiddagen följt av ett intervallpass samma eftermiddag t.ex.

capron
2009-11-20, 23:41
varför gainer direkt innan träning??? slöseri enligt mig, men nån kunnig får gärna rätta mig..

Du kan nog ha rätt har inte sett något större vetenskapligt på detta
min källa kommer från http://www.muscleandbodymag.com/article.php?ArticleID=2538

Där står det
"Take in a shake with about 20 g of whey protein and up to 40 g of simple carbs 20–30 minutes before you work out.

Taking in up to 40 g of whey protein with up to 80 g of simple carbs in a 1:2 ratio in the half hour after you finish your workout."

Jag har ju läst att snabba kolhydrater och protein tillsammans skall vara bra för att bygga muskler. Är det så eller räcker det med bara protein ?

Yeahvlen
2009-11-21, 03:17
Kolhydrat och protein är bra tillsammans, ja. Det ger bättre proteinbalans. Har du redan ätit några timmar inpå din träning kan du lika gärna ta enbart protein före, eller efter. Vad du nu vill.

Poängterar även att man bör/ska fylla på med vanlig mat efter det i form av kolhydrat, protein och fett....

King Grub
2009-11-21, 09:35
varför gainer direkt innan träning??? slöseri enligt mig, men nån kunnig får gärna rätta mig..

Vassleprotein före träning stimulerar muskeluppbyggnaden efter träning lika bra som samma mängd vassleprotein efter träning. Det finns inget som säger att ett före-intag skulle "ta ut" ett ev efter-intag på något sätt.

Dreas
2009-11-21, 11:45
Kolhydrat och protein är bra tillsammans, ja. Det ger bättre proteinbalans. Har du redan ätit några timmar inpå din träning kan du lika gärna ta enbart protein före, eller efter. Vad du nu vill.

Poängterar även att man bör/ska fylla på med vanlig mat efter det i form av kolhydrat, protein och fett....Det är ju bara marginellt hur mycket bättre det blir, bättre att spara kalorierna till maten då det är rejält mycket godare.

Fast har man svårt att gå upp i vikt/ lååångt hem så fyller gainer absolut en värdefull funktion efter ett pass.

Yeahvlen
2009-11-21, 14:37
Det är ju bara marginellt hur mycket bättre det blir, bättre att spara kalorierna till maten då det är rejält mycket godare.

Fast har man svårt att gå upp i vikt/ lååångt hem så fyller gainer absolut en värdefull funktion efter ett pass.

Han frågade ifall det var bättre tillsammans, och jag svarade att det är det.

Jag själv ser ingen anledning i att använda en gainer ifall man äter vanlig, hederlig mat tätt inpå sitt träningspass. Proteintillskottet räck gott och väl, före och/som efter. Sedan undrar jag vad man ska med en gainer till före ett träningspass, ifall man redan ätit under dagen. Återigen tycker jag enbart proteinet lämpar sig gott här också :)

Är det moment 22 att äta efter sitt träningspass kan en gainer vara fördelaktig, möjligtvis.

maximuscle
2009-11-21, 19:02
Vassleprotein före träning stimulerar muskeluppbyggnaden efter träning lika bra som samma mängd vassleprotein efter träning. Det finns inget som säger att ett före-intag skulle "ta ut" ett ev efter-intag på något sätt.


ok.men alltså ta en shake innan och en likadan efter e alltså onödigt? men jag kan lika bra ta den den innan som efter, förstår jag rätt? :Virro;)

Yeahvlen
2009-11-21, 19:06
ok.men alltså ta en shake innan och en likadan efter e alltså onödigt? men jag kan lika bra ta den den innan som efter, förstår jag rätt? :Virro;)

Stimulansen blir fördelaktig ifall du intar före som efter.

Nej, det är inte onödigt att ta protein före och efter. Det är bara till fördel.

paaaty
2009-11-22, 10:32
Hänger inte riktigt med nu, gainer borde la alltid vara bra efter ett träningspass eftersom att man behöver då snabba kolhydrater och protein eller ?
Jag själv åker hem och äter först sen direkt efter maten tar jag då en gainer pga att jag tappar matlusten annars.

Något jag blir lite förvirrad över är att de flesta säger att man skall ta whey som mellanmål, men på förpackningen så står det så här



OPTIMAL DOSERING: Ta en portion ca 30 minuter före träning, en portion direkt efter träning och ytterligare en portion en timme efter träning.


varför så nära inpå träningen ?


och när man läser på gainern står det så här
DOSERING:
Blanda1-2 deciliter (ca 50 gram per dl) i 3-4 dl vatten eller mjölk. Drick 2-3 drinkar per dag som mellanmål och efter träning för att komplettera den vanliga kosten med protein och kolhydrater

känns som alla säger olika, haha.

King Grub
2009-11-22, 10:40
Hänger inte riktigt med nu, gainer borde la alltid vara bra efter ett träningspass eftersom att man behöver då snabba kolhydrater och protein eller ?
Jag själv åker hem och äter först sen direkt efter maten tar jag då en gainer pga att jag tappar matlusten annars.

Man "behöver" inte snabba kolhydrater. Äter du kolhydrat i måltiden behöver du definitivt inte mer näringsmässigt värdelösa sockerarter från gainer direkt ovanpå det. Behöver du kalorierna totalt över dygnet kan du lägga dom på något roligare något annat tillfälle.

OPTIMAL DOSERING: Ta en portion ca 30 minuter före träning, en portion direkt efter träning och ytterligare en portion en timme efter träning.

Direkt före, direkt efter, hem och ät mat. Dom där rekommendationerna finns det inga belägg för.

varför så nära inpå träningen ?

Det har jag redan svarat på. Och direkt före, inte 30 minuter före. Gensvaret på 30 minuter före är överhuvudtaget inte undersökt.

Dreas
2009-11-22, 10:42
Vad som står på förpackningen stämmer oftast inte, det är till för att det ska ta slut så snabbt som möjligt och du ska köpa mer.

Efter passet behöver du kolhydrater, men ifall du inte tränar samma muskel inom 24h eller flera pass per dag så räcker det med mat, mat kan även vara bättre för dig i längden! Du hinner återhämta dig utan problem.

Att äta mat och sen ta en gainer tar bort lite av gainerns funktion, att snabbt förse kroppen med näring.

Gainer efter pass vid behov, 100g brukar ge ca 25g vassle och 75g kolhydrat. Mer än 25g vassle är onödigt vid ett och samma tillfälle då maximal stimulans av proteinsyntesen sker av doser under det, med största sannolikhet.

edit: Pucktvåa!

paaaty
2009-11-22, 10:51
Vad som står på förpackningen stämmer oftast inte, det är till för att det ska ta slut så snabbt som möjligt och du ska köpa mer.

Efter passet behöver du kolhydrater, men ifall du inte tränar samma muskel inom 24h eller flera pass per dag så räcker det med mat, mat kan även vara bättre för dig i längden! Du hinner återhämta dig utan problem.

Att äta mat och sen ta en gainer tar bort lite av gainerns funktion, att snabbt förse kroppen med näring.

Gainer efter pass vid behov, 100g brukar ge ca 25g vassle och 75g kolhydrat. Mer än 25g vassle är onödigt vid ett och samma tillfälle då maximal stimulans av proteinsyntesen sker av doser under det, med största sannolikhet.

edit: Pucktvåa!



Så alltså bör jag nästan hoppa gainern över huvudtaget menar du ? om jag nu ska hem och äta direkt efter right ?

Men säg som mellanmål tex vad lämpar sig bäst whey eller gainer ?

paaaty
2009-11-22, 10:57
Kan ju lägga upp hur jag äter under dagen ungefär så kan ni ju lägga till det ni tycker jag borde ändra på /lägga in gainer/lägga in whey/mer mat osv


frukost 07:00 oftast havregrynsgröt och får inte i mig så mycket protein, kanske en whey som tillägg?

(mellanmål 09:30 yohhurt med macka med skinka & ost) inte varje dag

lunch 11:00 ett rejält lass med mat, där får jag nog i mig det mesta kan jag tro.

tränar runt 16-17

17:10 äter middag och en gainer efter det.

19:00 en frukt eller liknande

20:00 kvällsmat, oftast mest kolhydrater och tar då ofta en whey portion till.

Dreas
2009-11-22, 11:01
Så alltså bör jag nästan hoppa gainern över huvudtaget menar du ? om jag nu ska hem och äta direkt efter right ?

Men säg som mellanmål tex vad lämpar sig bäst whey eller gainer ?Ifall du har en gainer så tycker jag du kan äta upp den iaf, alternativt sälja den. Men ifall du äter mat innan du tar gainern så försvinner lite poängen med den, förutom de extra kalorierna.

Jag är inget fan av gainers i största allmänhet, efter passet är enda gången jag ser anledning till att ta det, som mellanmål är whey populärt.

capron
2009-11-22, 14:25
Gainer efter träningen för att bäst stimulera proteinsyntesen om man får tro
Anika Sundin
http://ngruppen.blogspot.com/2009/05/mtor-protein-och-kolhydrater-mest.html

Stod att kolhydraterna får igång insulin som hjälper till i proteinsyntesen.

Dreas
2009-11-22, 15:11
Gainer efter träningen för att bäst stimulera proteinsyntesen om man får tro
Anika Sundin
http://ngruppen.blogspot.com/2009/05/mtor-protein-och-kolhydrater-mest.html

Stod att kolhydraterna får igång insulin som hjälper till i proteinsyntesen.Det ökar proteinsyntesen marginellt! Inget måste, inte på långa vägar.

edit: Insulin är inte muskelbyggande, såvitt jag förstått allt rätt.

Eddie Vedder
2009-11-22, 15:27
Kan frukost 07:00 oftast havregrynsgröt och får inte i mig så mycket protein, kanske en whey som tillägg?

(mellanmål 09:30 yohhurt med macka med skinka & ost) inte varje dag

lunch 11:00 ett rejält lass med mat, där får jag nog i mig det mesta kan jag tro.

tränar runt 16-17

17:10 äter middag och en gainer efter det.

19:00 en frukt eller liknande

20:00 kvällsmat, oftast mest kolhydrater och tar då ofta en whey portion till.

Den informationen säger inte ett dugg knappt. På tok för dåligt med detaljer för att kunna uttala sig. Det VERKAR som om kosten är proteinsnål men det är bara spontant.

"Ett rejält lass" kan vara en liten barnportion även om du tycker den känns stor. Och det kan vara en jättestor portion men som ändå inte är särskilt energirik, typ kokta potatisar, torsk och grönsaker.

King Grub
2009-11-22, 15:47
Stod att kolhydraterna får igång insulin som hjälper till i proteinsyntesen.

Det är inkorrekt. Proteinsyntesen stimuleras maximalt av enbart EAA, helt utan kolhydrat. Det räcker med fastenivåer av insulin.

paaaty
2009-11-22, 16:49
Den informationen säger inte ett dugg knappt. På tok för dåligt med detaljer för att kunna uttala sig. Det VERKAR som om kosten är proteinsnål men det är bara spontant.

"Ett rejält lass" kan vara en liten barnportion även om du tycker den känns stor. Och det kan vara en jättestor portion men som ändå inte är särskilt energirik, typ kokta potatisar, torsk och grönsaker.


ett rejält lass,nej det kan jag lova inte är en barnportion.. luchen serveras ju i skolan så kna inte direkt bestämma om den blir näringsrik eller ej :)

men målen ? känns som jag borde ha något mål helst innan träningen eller något? eftersom att det dröjer ett tag innan jag äter igen efter det. eller?

Eddie Vedder
2009-11-22, 19:48
ett rejält lass,nej det kan jag lova inte är en barnportion.. luchen serveras ju i skolan så kna inte direkt bestämma om den blir näringsrik eller ej :)

Ja du säger det, jag vet som sagt inte. Att ange så dålig information som du gör omöjliggör i vilket fall som helst några bra svar från oss andra.

men målen ? känns som jag borde ha något mål helst innan träningen eller något? eftersom att det dröjer ett tag innan jag äter igen efter det. eller?

Ta en proteindrink precis innan kanske. Det handlar ju bara om 5-6 timmar, knappast som att vi pratar lång tid.

I övrigt tycker jag du skall jobba mer på huvudmåltiderna, in med mer protein och inte bara genom pulver. Kött, ägg, fisk, ost...

paaaty
2009-11-22, 23:05
Ja du säger det, jag vet som sagt inte. Att ange så dålig information som du gör omöjliggör i vilket fall som helst några bra svar från oss andra.

nej hur ska du kunna veta ? inte så att du kan kolla in mina portioner, men om man jämför med en vanlig portion som en vanlig man äter och folk i min klass äter så är min portion ganska så stor.



Ta en proteindrink precis innan kanske. Det handlar ju bara om 5-6 timmar, knappast som att vi pratar lång tid.

I övrigt tycker jag du skall jobba mer på huvudmåltiderna, in med mer protein och inte bara genom pulver. Kött, ägg, fisk, ost...




Bara 5-6 timmar :O ska man inte ha så många proteinrika mål som möjligt under dagen för att bygga maximalt ? det är vad jag hört iaf . Och isåfall är ju 6 timmar alldeles för länge enligt min mening.. eller har jag fel?

Dreas
2009-11-22, 23:20
nej hur ska du kunna veta ? inte så att du kan kolla in mina portioner, men om man jämför med en vanlig portion som en vanlig man äter och folk i min klass äter så är min portion ganska så stor.






Bara 5-6 timmar :O ska man inte ha så många proteinrika mål som möjligt under dagen för att bygga maximalt ? det är vad jag hört iaf . Och isåfall är ju 6 timmar alldeles för länge enligt min mening.. eller har jag fel?Du kan äta 2ggr per dag ifall du vill, att äta ofta är ett sätt att lättare få i sig mycket kcal och slippa gå hungrig för de flesta.

Eddie Vedder
2009-11-23, 06:41
eller har jag fel?

Ja 6 timmar är knappast lång tid. Helt beroende på vad du äter förstås men att inte kunna träna 6 timmar efter lunch borde innebära att du äter på tok för lite.

Det är inte fel med små måltider oftare heller men att det skulle vara bättre vet jag inte varför du tror.

z_bumbi
2009-11-23, 09:43
Ja 6 timmar är knappast lång tid. Helt beroende på vad du äter förstås men att inte kunna träna 6 timmar efter lunch borde innebära att du äter på tok för lite.

Det finns flera möjliga orsaker men det hela löser sig ju om man äter ett mål till innan träningen vilket verkar vara betydligt mer lämpligt i det här fallet än att försöka äta mer i samma måltid.

paaaty
2009-11-23, 14:19
Det finns flera möjliga orsaker men det hela löser sig ju om man äter ett mål till innan träningen vilket verkar vara betydligt mer lämpligt i det här fallet än att försöka äta mer i samma måltid.

precis så jag tänkte, och hinner jag inte äta något "men vilket jag självklart ska försöka att göra) så är det la lämpligt att ta whey 80 då för att få lite energi till gymmet..

paaaty
2009-11-23, 14:24
Ja 6 timmar är knappast lång tid. Helt beroende på vad du äter förstås men att inte kunna träna 6 timmar efter lunch borde innebära att du äter på tok för lite.


träna kan jag ju självklart, men vill ju som sagt bygga maximalt med muskler.
Är ju inte så serigös så jag ska börja väga mat osv, vill bara vara säker på att jag bygger så mycket som möjligt med hjälp av mat och mina kostillskott.

Så åter till frågan som jag inte riktigt fått något riktigt svar på känns det som, När och hur ska jag ta mitt whey 80 & gainer? vill ju inte dricka massa gainer eller whey i onödan när kroppen knappt behöver, förstår ni vad jag menar

paaaty
2009-11-25, 16:48
Någon som kan ge något bra svar? :)