handdator

Visa fullständig version : framsida axlar


zool
2003-09-09, 16:29
Vilken är det bästa övningen för att få en "bulle" på framsidan av axeln alltså där bröstet ligger om ni förstår vad jag menar.

Om man kollar i profil så att axeln ser bred ut då hoppas ni fattar.

Har hyfsade axlar annars men just framsidan är helt platt.

andersw
2003-09-09, 16:43
För mi är det tvärtom, framsidan har en (liten) bulle medans baksida är platt.

Hur tränar du axlar?

Själv brukar jag köra militärpress, sidolyft..

Castro
2003-09-09, 17:07
Du har ett mer ovanligt problem tror jag. Det vanligaste brukar ju vara att framsida axlar fått lite väl mycket stryk av allt bänkpressande som så många diggar i början.
En bra övning för just framsida axlar är att ta en hantel i vardera hand och sedan lyfta den rakt fram istället för åt sidan, men sen bara till att hålla emot så mycket du kan på nervägen. Fungerar även ypperligt med en skivstång.

.:: GZ ::.
2003-09-09, 17:30
Den muskel du syftar på heter Deltamuskeln (latinska namnet är Musculus Deltoideus :) ). Bästa övningen ? Ja du, det vet inte jag. Men jag gillar press behind neck, cable upright rowing, front barbell raises, bumbbell presses

z_bumbi
2003-09-09, 17:51
För att alla ska prata om samma sak så gissar jag att det är den här som efterfrågas ?

http://www.exrx.net/Muscles/DeltoidAnterior.html

Den tränas genom de här övningarna

http://www.exrx.net/Lists/ExList/ShouldWt.html#anchor166631

Nils
2003-09-09, 18:10
Originally posted by zool
Vilken är det bästa övningen för att få en "bulle" på framsidan av axeln alltså där bröstet ligger om ni förstår vad jag menar.

Om man kollar i profil så att axeln ser bred ut då hoppas ni fattar.

Har hyfsade axlar annars men just framsidan är helt platt.
Det var ett så ovanligt problem att du nog snarast får lära ut hur du åstadkommit detta!
Det är ju inte alls lätt att undvika att träna främre axlar. Hur kör du bröst,triceps och axlar?
Nils

ivandrago
2003-09-09, 21:19
Jag har samma ovanliga problem. Jag kör nog bänk med perfekt teknik eller nåt, för tuttarna växer, men frontdeltorna är obefintliga. Har helt ok mittendeltor, så det ser ganska skumt ut. Lägger ner ganska mycket krut på axlarna nu, så vi får se om det beger sig. :(

shirunai
2003-09-09, 21:23
jaha då får man använda sig av isolation övningar för främre delta.

Pressarn
2003-09-09, 21:30
Militärpress är väl basövning #1 för framsida axlar?

shirunai
2003-09-09, 21:39
Japp en superbas övning tycker den tar på mellan dela också :)

Langster
2003-09-09, 22:06
Har faktiskt samma problem. Baksidan av axlarna är mer utvecklade än framsidan.
Iof släpar hela axlarna.

zool
2003-09-09, 22:30
Originally posted by Nils

Det var ett så ovanligt problem att du nog snarast får lära ut hur du åstadkommit detta!
Det är ju inte alls lätt att undvika att träna främre axlar. Hur kör du bröst,triceps och axlar?
Nils

precis som ivandrago sa så tror jag att jag kör bänk typ med perfekt teknik eller nått för brösten växer förutom in/översida som jag alltid haft problem med och framsidan av axlarna