handdator

Visa fullständig version : Benspark, farlig?


Honken
2009-11-20, 14:52
Har märkt att många styrketränare är emot benspark då den ska vara för stressig för knäleden. Är denna stressen något märkvärdigt om man inte har någon knäskada?

Kan inte köra knäböj längre och det känns inte som att marklyft tar så mycket framsida lår jämfört med rygg/röv/femoris.

Fordon
2009-11-20, 15:04
(quadriceps) femoris är ju framsida lår >.< Gå djupare med benen när du startar lyftet ifall du klarar det. Det tar ju lika mkt på benen som en något grund knäböj.

Honken
2009-11-20, 15:13
Menade biceps femoris. *rolleyes*

Jag lyfter från stötposition (höften ovanför knäna, axlarna över stången) samt att mitt andra drag blir bättre när jag har lite större vinkel på ryggen. Så lyfter jag lättast och som mest explosivt.

luderlasse
2009-11-20, 17:03
har hört att det ska vara slitsamt för patellaligamentet. du kan ju prova hacklift om du vill ha in quadriceps lite mer

z_bumbi
2009-11-20, 17:09
Får du inte ont av benspark och dessutom inte blir viktkåt så är det i sig ingen farlig övning, en del maskiner är sämre än andra men generellt sätt så är de värsta exemplaren borta.
Om man inte kört den tidigare så kan det göra lite ont i senfästena då man i vissa maskiner sträcker ut musklerna mer än vad de brukar vara vana vid så börja med lätt vikt och känn efter hur den funkar.
Annars är benpress en bra övning men den kanske liknar knäböj för mycket?

Martin Löwgren
2009-11-20, 17:14
Nej det är inte en skadlig övning för knäleden eller dess muskulatur men heller ingen "massbyggare".

Undvik dock att rotera låren/underbenen i ett meningslöst försök att attackera specifika delar då detta däremot kan ge ofördelaktig broskförslitning med tiden.

erks
2009-11-20, 17:36
Vilka vinklar föredrar ni i fotleden när ni kör? Eller vad är det som rekommenderas?

killenigrillen
2009-11-20, 21:07
Enligt det Martin skrev så låter det som en neutral vinkel är bäst, dvs rak fotled, eller uppfattade jag dig fel martin?

hugok
2009-11-20, 21:14
Jag brukar rekommendera benspark till folk som har för svåra knäskador för att köra böj.

Pepz
2009-11-20, 21:18
är det är inte kraftigare skjuvkrafter i benspark till skillnad från ex en benpress. och för någon med artros borde benpress vara bättre?

(observera frågetecknet)

Martin Löwgren
2009-11-20, 21:24
Enligt det Martin skrev så låter det som en neutral vinkel är bäst, dvs rak fotled, eller uppfattade jag dig fel martin?

Korrekt uppfattat :D

Rotera fötterna vid benspark

Undvik att rotera fötterna inåt eller utåt under övningen. Det ökar nämligen risken att skada knäleden eftersom den i det utsträckta läget fungerer som en ren gångjärnsled och roterade fötter därmed överanstränger sidoledbanden. Muskelaktiveringen är förövrigt oförändrad även hur gärna folk tror de kan isolera inre delen av framsida lår genom rotera fötterna utåt under utförandet.

ARMSTARK
2009-11-20, 21:25
Enl. rubriken: Bara i kampsport.

Seriöst, jag har haft en del problem med knäna undre många år och av erfarenhet kommit fram till att tunga bensparkar är inte bra för knäna, medans lätta högreppare är super för både bygge och separation.

Det tunga kan man köra med knäböj.

Yoman
2009-11-20, 22:10
Benspark, Ej farlig!

Shoemaker
2009-11-20, 22:19
Jag ser ofta folk som sitter och kör upp vikten med fart så att den lämnar benet för att sedan på tillbakavägen ta emot den igen. Är även detta ofarligt? Kan väl inte vara bra för knäna?

ARMSTARK
2009-11-20, 22:20
Läser dåligt, redigeras!

way
2009-11-21, 00:01
Jag ser ofta folk som sitter och kör upp vikten med fart så att den lämnar benet för att sedan på tillbakavägen ta emot den igen. Är även detta ofarligt? Kan väl inte vara bra för knäna?

Det kan absolut inte vara bra. En kontrollerad rörelse måste vara mycket bättre, nu vet ju jag knappt något inom detta området, men det låter logiskt.

anders172
2009-11-21, 00:06
Jag kände en kille som körde benspark en gång, han dog.

L-Sami
2009-11-21, 09:12
Leg Extension (benspark) är inte så lämpligt om du har haft en främre korsbandsskada och opererat främre korsbandet, pga tibia glider framåt i förhållande till femur i större utrsträckning. Då är det bättre med benpress där hamstrings är aktiverade och minskar framåt translationen av tibia i förhållande till femur pga att hamstrings drar tibia bakåt med sin kraft. Annars är det nog ingen fara att köra den övningen.

Scand J Med Sci Sports. 2005 Jun;15(3):148-58.
Sagittal tibial translation during exercises in the anterior cruciate ligament-deficient knee.

Scand J Med Sci Sports. 2009 Apr 15.
Tibial translation and muscle activation during rehabilitation exercises 5 weeks after anterior cruciate ligament reconstruction

L-Sami
2009-11-21, 12:57
Leg Extension (benspark) är inte så lämpligt om du har haft en främre korsbandsskada och opererat främre korsbandet, pga tibia glider framåt i förhållande till femur i större utrsträckning. Då är det bättre med benpress där hamstrings är aktiverade och minskar framåt translationen av tibia i förhållande till femur pga att hamstrings drar tibia bakåt med sin kraft. Annars är det nog ingen fara att köra den övningen.

Scand J Med Sci Sports. 2005 Jun;15(3):148-58.
Sagittal tibial translation during exercises in the anterior cruciate ligament-deficient knee.

Scand J Med Sci Sports. 2009 Apr 15.
Tibial translation and muscle activation during rehabilitation exercises 5 weeks after anterior cruciate ligament reconstruction

Kompletterar inlägget med en anatomibild, så att man ser vad tibia och femur är för något dvs skenben respektive lårben.

http://i45.tinypic.com/vpjdsi.jpg

Martin Löwgren
2009-11-21, 14:19
Leg Extension (benspark) är inte så lämpligt om du har haft en främre korsbandsskada och opererat främre korsbandet, pga tibia glider framåt i förhållande till femur i större utrsträckning. Då är det bättre med benpress där hamstrings är aktiverade och minskar framåt translationen av tibia i förhållande till femur pga att hamstrings drar tibia bakåt med sin kraft. Annars är det nog ingen fara att köra den övningen.

Scand J Med Sci Sports. 2005 Jun;15(3):148-58.
Sagittal tibial translation during exercises in the anterior cruciate ligament-deficient knee.

Scand J Med Sci Sports. 2009 Apr 15.
Tibial translation and muscle activation during rehabilitation exercises 5 weeks after anterior cruciate ligament reconstructionDock är benspark den övning man börjar med direkt efter operation (högreps) av främre korsband men jag förstår vad du menar.

Allt handlar om hur man sitter. En korsbandspatient sätter du alltid långt fram på sitsen på att inte dynan trycker fram tibiae.

Cerberus
2009-11-21, 15:18
hur ska man sitta ungefär om man vill minimera skaderisk?


gillar faktiskt benspark som fan.

Martin Löwgren
2009-11-21, 15:50
hur ska man sitta ungefär om man vill minimera skaderisk?


gillar faktiskt benspark som fan.

Maskinens rörelseaxel ska gå igenom knäledens och fotstödet ska vila på nedre tredjedelen av underbenet.

Yes
2009-11-21, 16:05
Är det dumt att köra övningen i extremlägena? Jag gillar att börja så långt bak som möjligt och få en bra pre-stretch när jag kör.