handdator

Visa fullständig version : Effekten av periodisk fasta på glukos-, fett-, och proteinmetabolism


King Grub
2009-11-20, 10:36
Background: Intermittent fasting (IF) was shown to increase whole-body insulin sensitivity, but it is uncertain whether IF selectively influences intermediary metabolism. Such selectivity might be advantageous when adapting to periods of food abundance and food shortage.

Objective: The objective was to assess effects of IF on intermediary metabolism and energy expenditure.

Design: Glucose, glycerol, and valine fluxes were measured after 2 wk of IF and a standard diet (SD) in 8 lean healthy volunteers in a crossover design, in the basal state and during a 2-step hyperinsulinemic euglycemic clamp, with assessment of energy expenditure and phosphorylation of muscle protein kinase B (AKT), glycogen synthase kinase (GSK), and mammalian target of rapamycine (mTOR). We hypothesized that IF selectively increases peripheral glucose uptake and lowers proteolysis, thereby protecting protein stores.

Results: No differences in body weight were observed between the IF and SD groups. Peripheral glucose uptake and hepatic insulin sensitivity during the clamp did not significantly differ between the IF and SD groups. Likewise, lipolysis and proteolysis were not different between the IF and SD groups. IF decreased resting energy expenditure. IF had no effect on the phosphorylation of AKT but significantly increased the phosphorylation of glycogen synthase kinase. Phosphorylation of mTOR was significantly lower after IF than after the SD.

Conclusions: IF does not affect whole-body glucose, lipid, or protein metabolism in healthy lean men despite changes in muscle phosphorylation of GSK and mTOR. The decrease in resting energy expenditure after IF indicates the possibility of an increase in weight during IF when caloric intake is not adjusted.

Am J Clin Nutr. 2009 Nov;90(5):1244-51. Intermittent fasting does not affect whole-body glucose, lipid, or protein metabolism.

http://www.ajcn.org/cgi/reprint/90/5/1244

snarlik
2009-11-20, 11:05
"...despite changes in muscle phosphorylation of GSK and mTOR"

Förstår att det iallafall var något som förbättrades vid IF, men vad sjutton betyder det?

King Grub
2009-11-20, 11:20
mTOR, mammalian target of rapamycin, är ett protein som reglerar tillväxt, proteinsyntes. IF innebar signifikant lägre fosforylation av mTOR än en standarddiet.

Symphony Flex
2009-11-20, 12:49
nu inväntar vi med spänning vad grandmaster tycker om detta...

King Grub
2009-11-20, 12:52
Det är väl inte så mycket att tycka. Den påverkan på muskeluppbyggnaden motverkas uppenbarligen av en motsvarande påverkan åt andra hållet på proteolys.

Morty
2009-11-20, 13:33
..Och dessutom så hade det varit roligare att mäta deras kroppssammansättning efter några veckor/månader där en grupp äter "traditionellt" med frukost, lunch middag och ett mellanmål och en grupp äter runt träning. Självklart skulle båda grupperna styrkeräna.

Jag tyckte dock att studien fyllde sitt syfte. Den gav rätt bra förslag på vad som händer i kroppen vid IF. Själv trodde jag faktiskt att insulinkänsligheten skulle öka.

mikaelj
2009-11-20, 13:40
Vill minnas att en annan studie visade på oförändrad insulinkänslighet men förbättrat glukosupptag.

sumialic
2009-11-20, 15:28
Då jag inte förstår studien så undrar jag om någon kan svara på om

1. De hälsofördelar man pratat om vid IF, togs de upp i studien?

2. I praktiken hur mycket sämre bygger man på att köra if? Är det 100% sämre eller mer eller snackar vid 10 20% sämre?

King Grub
2009-11-20, 15:37
1. Nej.

2. Det kan man inte svara på utifrån den här studien, oavsett hur väl man förstår den. Den handlar definitivt inte om kroppsbyggning.

sumialic
2009-11-20, 16:21
1. Nej.

2. Det kan man inte svara på utifrån den här studien, oavsett hur väl man förstår den. Den handlar definitivt inte om kroppsbyggning.

Okej, så det går inte alls för en kunnig som t.ex. dig att dra någon slutsats vidare det är katrastrofallt att köra if om man vill bygga eller om det gör liten skillnad i praktiken, utifrån denna studie?

young_george
2009-11-20, 16:26
Okej, så det går inte alls för en kunnig som t.ex. dig att dra någon slutsats vidare det är katrastrofallt att köra if om man vill bygga eller om det gör liten skillnad i praktiken, utifrån denna studie?

Nej, det går inte, men genom att titta på de personer som använder IF och bygger kan man dra slutsatsen att resultat inte uteblir för att man använder IF.

inter
2009-11-20, 16:44
Okej, så det går inte alls för en kunnig som t.ex. dig att dra någon slutsats vidare det är katrastrofallt att köra if om man vill bygga eller om det gör liten skillnad i praktiken, utifrån denna studie?

Man ska inte tolka effekter och dra slutsatser utifrån en studie som är gjord för något annat.

Eddie Vedder
2009-11-20, 17:34
Okej, så det går inte alls för en kunnig som t.ex. dig att dra någon slutsats vidare det är katrastrofallt att köra if om man vill bygga eller om det gör liten skillnad i praktiken, utifrån denna studie?

Vad studien säger är skit samma i det fallet. Jag kan ändå säga dig rakt ut att det inte är katastrofalt med IF.

Du kan givetvis få katastrofala resultat men då är det du som misslyckas och inget som IF kan beskyllas för. Alla upplägg kan ge katastrofala resultat om man lägger upp det katastrofalt dåligt.

Rydell
2009-11-20, 17:42
Fastan var mellan 22-18 för den som undrar. Några citat från studien:

After 2 wk of IF, REE was significantly lower in the basal state than after 2 wk of the SD

The importance of the significant decrease in REE after IF (median decrease in REE: 59 kcal/d) is illustrated by the calculation that, on a year's basis, such a decrease results in a difference of 21,535 kcal

This change in REE could not be attributed to changes in the traditional glucoregulatory hormones or adiponectin.

Finally, a decrease in REE may also increase body weight if isocaloric IF diets are consumed for longer periods and/or if physical activity is unaltered

Basal state plasma FFA concentrations and lipolysis after 2 wk of IF were not different from those after the SD

Although the 20-h fasting period in our study was long enough to stimulate lipolysis

We could not detect an effect on whole-body protein metabolism during the clamps, which means that IF does not seem to protect protein stores.

Of interest, mTOR plays a role in autophagia and probably life span (40). Indeed, alternate-day fasting has been suggested to increase life span, although caloric restriction may play a greater role (4, 5). Whether such mechanisms are important in IF remains to be elucidated.

In conclusion, IF does not change insulin-mediated peripheral glucose uptake, hepatic insulin sensitivity, insulin sensitivity of adipose tissue, or proteolysis. However IF affects muscle signaling pathways that may be beneficial in storing glycogen (GSK) or modulating nutrient signaling (mTOR). The decrease in REE after IF may precede weight gain during IF when caloric intake is not adjusted. Whether IF is beneficial at improving peripheral insulin resistance in obese, insulin-resistant subjects remains to be established.

Mouline
2012-11-16, 17:51
Ursäkta men ska det vara så svårt att svara direkt på en fråga rörande de studier man tar fram istället för att länka vidare, en annan studie och/eller agera på ett nonchalant vis?

Ta nu inte illa upp utom agera..

RykteT
2012-11-16, 17:57
Är ärligt talat fortfarande inte säker på om jag fick svar på min fråga då jag läst olika saker i denna tråden!

Påverkas proteinsyntesen negativt av IF och man får inga positiva effekter på ämnesomsättningen? I så fall låter det (enligt mig) som att standard dieter låter bättre!

Sportfiskaren
2012-11-16, 18:05
Är ärligt talat fortfarande inte säker på om jag fick svar på min fråga då jag läst olika saker i denna tråden!

Påverkas proteinsyntesen negativt av IF och man får inga positiva effekter på ämnesomsättningen? I så fall låter det (enligt mig) som att standard dieter låter bättre!

Är inte bekant med terminologin och det finns säkert någon som kan svara bättre än mig. Men jag gör ett försök.

Påverkas proteinsyntesen negativt? Nej.

Resting Energy Expenditure (REE) sänktes, vilket kan översättas till en negativ effekt på ämnesomsättningen.

IF verkar även ha en positiv inverkan på glykogeninlagring.

RykteT
2012-11-16, 19:06
Klart den inte påverkar proteinsyntesen negativt men påverkar den sämre än SD? I så fall faller de flesta argumenten för IF.

tjing
2012-11-16, 19:19
mTOR påverkades negativt i den här studien och liknande effekter har setts i andra studier på fasta. Hur det står sig mot tung styrketräning och fasta vet ingen.

RykteT: Substratmetabolism påverkades inte (d v s proteinsyntesen påverkades inte). Däremot sänktes mTOR signifikant för fastegruppen. mTOR samordnar och styr i mångt och mycket hypertrofi, d v s muskeltillväxt och är väldigt essentiell i sammanhanget eftersom den signalerar för anabolism. I motsats till AMPK som signalerar om katabolism.

De fastade 20 h varannan dag i studien.

Rent teoretiskt är det inte konstigt att mTOR sänktes, eftersom det är mer anabolt att äta än att inte äta. Däremot är mTOR-sänkningen med all sannolikhet positivt för allmän hälsa.

tjing
2012-11-16, 19:38
Akut så ökar ju ämnesomsättningen av fasta, medierat av katekolaminer. Om en "kronisk" effekt som här blir en minskad ämnesomsättning istället (kanske via sänkt TSH - sköldkörtelhormon medierat via glukosbrist d v s fasta), så är ju den akuta effekten inte så intressant.

RykteT
2012-11-17, 12:09
Hmm. Jag följer ju IF och det kanske hade vart värt det att slänga in lite frukost varje morgon om ämnesomsättningen ändå inte blir högre. Borde höja mTOR och inte påverka så mycket mer än det?

nattzor
2012-11-17, 12:19
Hmm. Jag följer ju IF och det kanske hade vart värt det att slänga in lite frukost varje morgon om ämnesomsättningen ändå inte blir högre. Borde höja mTOR och inte påverka så mycket mer än det?

Det "förstör" om du gör det för hälsoeffekterna PF påstås ge. Om du bara bryr dig om muskler så är nog lite mer frekvent ätande (3 mål om dagen eller mer) mer optimalt.

RykteT
2012-11-17, 12:27
Det "förstör" om du gör det för hälsoeffekterna PF påstås ge. Om du bara bryr dig om muskler så är nog lite mer frekvent ätande (3 mål om dagen eller mer) mer optimalt.

Men vad är det för hälsoeffekter som man "förstör" för tydligen ändrar man inte ämnesomsättningen och det var väll hela poängen med PF?

Mouline
2012-11-17, 12:43
Sluta nu RykteT. Kolla dig i spegeln och säg mig, ser du förändringar, om ja, if it aint broken dont fix it.. Om du nu saknar frukost så ät frukost if är en livsstil broder, inget annat..

tjing
2012-11-17, 12:46
Det är tveksamt om en så kort fasta som 16 h (hoppa över frukost) ger signifikanta skillnader på något plan eftersom det inte undersökts. Det kanske inte spelar någon roll alls.

Hemligheten ligger nog inte i fastan utan i:

* god compliance (folk äter mängder av protein och håller makronutrientintag)

* fastande träning (många upplever sig starkare fastande på goda fysiologiska grunder),

* (kanske) en partitionseffekt med matintag efter träning (tveksamt)

* cyklande av makronutrienter för att optimera fettförlust och minimera fettinlagring. (tveksamt)

Fastan blir ju ofta en selling point men frågan är om den spelar roll och om det inte är fastande träning och compliance som gör mest för förändringarna i styrka och kroppskomposition hos utövare.

Sedan ska ju sägas att fasta är kraftigt fettförbrännande, men om 16 h har en så uttalad effekt är svårt att säga. Men det är möjligt.

Med det sagt har ovanstående mer att göra med fettförlust och en förändring av kroppskomposition och mindre att göra med maximal muskelutveckling, på papperet. Hur det ser ut i verklighetet, vet ingen men man kan ju extrapolera om man vill med den kunskap som finns.

Vidare är det ju ingen som påstått att LG bygger stor massa, utan det framhålls ofta att man blir mindre fet och relativt starkare, vilket nog stämmer. mTOR är absolut kritiskt för muskelanabolism.

Berkhan framhåller ju också (om folk tog sig tid att läsa) att det passar för framförallt lågvolymsupplägg med fokus på relativ styrka. Inte att köra 30 set med höga repetitioner.

tjing
2012-11-17, 13:01
RykteT: Autofagi sannolikt. Men det är ju typ raka motsatsen till anabolism.

RykteT
2012-11-17, 13:47
Sluta nu RykteT. Kolla dig i spegeln och säg mig, ser du förändringar, om ja, if it aint broken dont fix it.. Om du nu saknar frukost så ät frukost if är en livsstil broder, inget annat..

Du har rätt men om man kan maximera muskelanabolismen tänker jag försöka! Blir till att slänga in lite frukost i min PF så har jag löst det problemet! :)

RykteT: Autofagi sannolikt. Men det är ju typ raka motsatsen till anabolism.

Tackar för att ha spridit lite klarhet över frågan! Får ändra kostupplägget en smula nu tror jag då mitt mål är att bygga muskler för tillfället!:)

tjing
2012-11-17, 13:52
Fasta eller inte fasta, men det är anabolt att äta.