handdator

Visa fullständig version : Bänkar'n Bragd


Sidor : [1] 2 3

bragd
2009-11-19, 22:15
Kort information om Bragd:

Kallas vardagligen för Pierre.
Ungjävel på sjutton år.
etthundra sjuttiosex centimenter kort.
åttioåtta kilogram allt för tung.
Bosatt i Leksand, Dalarna.

Längre information om Bragd:

Påbörjade min karriär som professionell gymråtta en höst för drygt tre år sedan. Då: halvtjock finnig fjunig fjortonåring som levt större delen av sitt tonårsliv (åren 12 -14) framför en datorskärm. Lekte omkring bland de tuffa "Nordic" maskinerna i ca sex månader innan jag tog träningen till nya höjder genom ordentligt schema och ordentlig träningskamrat. Tränat mindre seriöst i sammanlagt 3 - 3 1/2 år och mer seriöst 1 1/2. Gått från sextiosju kilo till nittiofyra för att sedan gå ned till åttiotvå igen, tre dieter har genomförts och träningen har gått igenom ett antal smärre radikala reformer; allt ifrån "BB" stuket till Muay Thai. Har även i omgångar prövat på Styrkelyft men intresset fastnade aldrig riktigt förrens för ett år sedan, har sedan dess kört min träning inriktat mot SL men utan någon struktur eller klubb. I somras tog jag mig i kragen och gick med den "lokala" klubben, så nu lyfter jag för Borlänge AK som ungdom i - 90 (licensnr 920503).

Tråkig information om Bragd:

På grund utav en ryggskada som inträffade för 7 månader sedan kan jag inte köra övningar som belastar korsryggen allt för tungt, detta utesluter då essentiella (för en SLare åtminstone) övningar som knäböj och marklyft. Har ännu inte listat ut vad som orsakar smärta och obehag, flera doktorer och kiropraktorer har gått bet och jag hoppas nu på magnetröntgen.

SL Stats:

Bänkpress - 140
Knäböj - "ca" 150
Marklyft - 160

Varför?:

För dokumentation över min SL karriär och för att jag ska (ännu en gång) försöka slå mig in i den sociala biten på det största träningsforumet som finns att tillgå. Tycker även det är kul att kunna följa upp sin träning och se resultat på pappret, sedan är hela SL idéen ett hopp om att hitta nya vänner, jag har få. (bänkar väl för mycket).

Nej men jag hoppas ni finner det behagligt att följa min träning, kommer uppdatera så ofta jag kan och ibland ska ni få avnjuta ett par visdomsord från en knubbig liten pojkspoling till dalmas. En del av folket känner igen mig från Hälso forumet, samma nick där.

Nitrometan
2009-11-19, 22:18
Välkommen!

Lycka till.

Edit: Är du medlem i nån SL-klubb?

Roosen
2009-11-19, 22:19
Riktigt trevligt intro till din journal.
Lycka till i livet bland vikterna!

bragd
2009-11-19, 22:19
Bänk/bröst - Maxning/Avcheck:

Bänkpress:

110 - 1
120 - 1
130 - 1
140 - 1 PB
110 - 3

Kommentar:

Kände mig riktigt fräsch i kroppen trots aningen för lite sömn och halvtaskig kost under dagen, alla lyft var med fina stopp och även maxningen fanns det viss mersmak på! Känns kul dryga veckan innan SM går av stapeln, viktuppgång och kreatin har gjort susen.

Plan Hantelpress:

37,5 - 6
40 - 6,6

Bröstmaskin "Nordic":

65 - 3
80 - 3

Bestämde mig för att vila efter den tunga bröstdelen och spar axlar/triceps till nästa pass. Rygg + Ben imorgon!

bragd
2009-11-19, 22:21
Välkommen!

Lycka till.

Edit: Är du medlem i nån SL-klubb?

Tack så mycket!

Japp, som jag nämnde är jag för tillfället medlem i Borlänge AK, eller jag sa nog aldrig att jag var medlem, men lyfter för de i alla fall. Vilket påminde mig att betala avgiften! :)

Nitrometan
2009-11-20, 08:32
Ah. Borlänge.

Det hade du ju skrivit. Jag missade det.

Bra att vara med i en klubb om man sysslar med SL. Lättare att få hjälp och så.

sweetkarolina
2009-11-20, 08:37
Välkommen Pierre! Hoppas allt känns bra inför SM, kom ihåg att ta det lugnt och lyssna på domarsignalerna nu bara ;)

Har du allt klart med trikå o sånt inför SM?

/domarjäveln

bragd
2009-11-20, 09:40
Ah. Borlänge.

Det hade du ju skrivit. Jag missade det.

Bra att vara med i en klubb om man sysslar med SL. Lättare att få hjälp och så.

Välkommen Pierre! Hoppas allt känns bra inför SM, kom ihåg att ta det lugnt och lyssna på domarsignalerna nu bara ;)

Har du allt klart med trikå o sånt inför SM?

/domarjäveln

Ja att vara med i en riktig klubb underlättar verkligen, sen är det ju fantastiskt roligt också.

Aha.. Den elaka domaren:banned! :D

Allt är klart inför SM, en splitterny trikå väntar på mig i sundbyberg så den delen är åtminstone avklarat, och så hade vi grejen med signalerna också.. Blir att träna hela veckan med signaler, är ju relativt "fräsch" inom hela SL tävlandet så någon rutin finns dessvärre inte alls.

Kul att folk kikar in och hälsar, det uppskattas.

/P

Börje H
2009-11-20, 10:04
Kort information om Bragd:
*Ungjävel på sjutton år.

*Påbörjade min karriär som professionell gymråtta en höst för drygt tre år sedan.

*Tränat mindre seriöst i sammanlagt 3 - 3 1/2 år och mer seriöst 1 1/2. Gått från sextiosju kilo till nittiofyra för att sedan gå ned till åttiotvå igen.

*På grund utav en ryggskada som inträffade för 7 månader sedan kan jag inte köra övningar som belastar korsryggen allt för tungt, detta utesluter då essentiella (för en SLare åtminstone) övningar som knäböj och marklyft.

SL Stats:
Bänkpress 140 kg


Det var fan vad du hade hunnit med saker redan som 17 åring och 3 år på gymet; viktsvängning på nästa 30 kg, skadad i ryggen och vrålstark i bänk.

Hoppas resterande del av karriären går i ett lugnare tempo.

EkarN
2009-11-20, 10:23
Grym styrka, och välkommen till kolo;)! Hoppas ryggen din fixar sig och att det går bra på BP-SM!

Lajne
2009-11-20, 11:59
Välkommen hit. Hoppas du uppdaterar lite bättre än på hälso; det står trots allt tävlande och aktiva ;)

sweetkarolina
2009-11-20, 16:31
Ja att vara med i en riktig klubb underlättar verkligen, sen är det ju fantastiskt roligt också.

Aha.. Den elaka domaren:banned! :D

Allt är klart inför SM, en splitterny trikå väntar på mig i sundbyberg så den delen är åtminstone avklarat, och så hade vi grejen med signalerna också.. Blir att träna hela veckan med signaler, är ju relativt "fräsch" inom hela SL tävlandet så någon rutin finns dessvärre inte alls.

Kul att folk kikar in och hälsar, det uppskattas.

/P

Hehe, precis så! De kallar mig röde karro... :devil:

Bra med trikå fixad, sen så ska du ha t-shirt utan reklamtryck, skor, strumpor, kalsonger (ej boxer) och legitimation för att undvika strul vid materialkontroll o invägning.

Och när du kör med signaler se till att köra med ALLA signaler, start, press och ner! :D
Rutinen kommer...

Rickard-SL
2009-11-20, 18:00
Grymt att som 17åring vägandes under 90 kilo göra 140kg i bänk :thumbup:
Kör hårt:D

bragd
2009-11-20, 19:18
Fredagen den elfte november:

Skriver innan passet innan jag glömt bort vikterna, återkommer senare ikväll för att svara på folk och ge kommentarer.

Latsdrag:

90 - 6,6,6,6

Rodd i maskin (Nordic):

100 - 8,6,6
90 - 8

T-bar:

60 - 5
90 - 3,3

Biceps:

Stång:

40 - 6
50 - 4

Hantlar:

23 - 4,6

Maskin:

25 - 6,6,6

Liten kommentar:

Började köra lite böj men avbröt efter första setet, hade ont i ryggen och kände mig stel sen förra passet, blir ben imorgon istället. Dagens pass fick bli ett "klassiskt" rygg/biceps med lätta vikter. Vill hålla mig fräsch och utvilad till SM så tar allting i ett lite lättare och lugnare tempo.

bragd
2009-11-21, 10:28
Kommentarer:

Bendelen av träningen igår uteblev som ni märkte, istället vart det ett "lätt" rygg pass med lite biceps i slutet. Vikterna åker ned ganska fort när det handlar om repetitioner som överstiger 4, i intervallen 1-3 är jag procentuellt sett betydligt starkare än 4-6. Men allt förflöt på bra och T-baren gick bra trots smärtan i ryggen, körde med ett ordentligt bälte och försökte undvika att belasta korsryggen allt för mycket. Idag blir det i alla fall ben och någon magövning, sedan det sista bänkpasset innan SM imorgon.

Davidzor3
2009-11-22, 21:16
Fan va grymt. Lycka till med att öka i bänken. :)

bragd
2009-11-23, 20:32
Lite träning och annat intressant:

Får börja med att ursäkta mig, har ännu inte kommit iväg på det "utlovade" benpasset, har helt enkelt inte hunnit. Tänkte ju som tidigare påstått köra det i Fredags men kände mig stel och jävlig, sen på lördagen fanns det inte tid till något sådant påhitt och senare lördag natt blev jag akut magsjuk och var uppe hela natten med hemska magsmärtor och huvudvärk/feber. Matförgiftning kanske? Blev i alla fall sängliggande hela gårdagen men magen blev bra.

Blev ett sista bröst/bänk pass innan SM idag:

Bänkpress:

100 - 1
110 - 1
120 - 1
130 - 1
125 - 1
145 m. 1.5cm planka - 1
140 - 0

Kommentar:

Bänken kändes långt ifrån stabil, vikterna var relativt lätta men rörelserna var onaturliga och vingliga. Ettan med planka var nog med aningens hjälp, passaren var lite halvdum men det visade åtminstone på att styrkan fanns kvar, antar att jag får vara beredd på sådant här när jag legat dålig i över ett dygn. 125kgs lyftet var nog dagens bästa, small upp som en jävla raket och var ett tag orolig över att träffa taket, kändes nästan som ett uppvärmningslyft, där fick jag verkligen in allting perfekt, sådana lyft vill jag se till helgen.

Hantelpress:

40 - 6
45 - 6,4

Bänkmaskin Nordic:

80 - 2,1,1,1

Comments:

Körde igenom tuttarna lite halvt och fick känna på bänken, övrig träning denna vecka kommer att bestå utav teknikträning (inga vikter) för bänken och signalträning för dito. Laddar med kreatin och äter upp mig sista kilot och hoppas sedan formen finns där på Söndag.

Vill även tacka för visat intresse från Kolozzeums medlemmar, känner mig lite som den nya leksaken på hyllan, alla vill klämma och känna. Fast bara Lajne som får äran att göra det.

Lajne
2009-11-23, 20:36
Fast bara Lajne som får äran att göra det.
:em:

bragd
2009-11-29, 23:22
Bänk-SM 2009:

Ja då var första "riktiga" tävlingen avklarad, skriver snabbt in resultaten så kan jag försöka göra ett längre inlägg imorgon, är alldeles för trött efter allt lyftande och resande..

Resultat:

Vägde in på 88,50

115 - Godkänd 3-0
125 3 - Godkänd 3-0
132,5 0 - Underkänd 0-3

Tog med mig en silvermedalj hem i - 90kg ungdom och är oförskämt nöjd med min prestation trots att vikterna kändes onödigt tunga :). Skriver lite längre och utförligare kring respektive lyft imorgon när tid ges. Tackar ännu en gång alla som hjälpte till peppning/coachning, hade aldrig klarat detta utan de människorna!

sweetkarolina
2009-11-29, 23:34
Bänk-SM 2009:

Ja då var första "riktiga" tävlingen avklarad, skriver snabbt in resultaten så kan jag försöka göra ett längre inlägg imorgon, är alldeles för trött efter allt lyftande och resande..

Resultat:

Vägde in på 88,50

115 - Godkänd 3-0
125 3 - Godkänd 3-0
132,5 0 - Underkänd 0-3

Tog med mig en silvermedalj hem i - 90kg ungdom och är oförskämt nöjd med min prestation trots att vikterna kändes onödigt tunga :). Skriver lite längre och utförligare kring respektive lyft imorgon när tid ges. Tackar ännu en gång alla som hjälpte till peppning/coachning, hade aldrig klarat detta utan de människorna!

Du lyfte toppenbra utefter den rutin du har på såna här tävlingar. Nu kommer det bara bli bättre o bättre ;)

Fick med mig ditt armband i fickan tyvärr! Hur gör vi med det, jag kanske kan posta det bara? Är ju inte så tungt =)

bragd
2009-11-29, 23:38
Du lyfte toppenbra utefter den rutin du har på såna här tävlingar. Nu kommer det bara bli bättre o bättre ;)

Fick med mig ditt armband i fickan tyvärr! Hur gör vi med det, jag kanske kan posta det bara? Är ju inte så tungt =)

Tack så mycket, är väldigt nöjd själv och även om vikterna inte var hisnade så kändes de två godkända lyften stabila och jag har en hel del att träna på ur ett rent tekniskt perspektiv.

Oj glömde helt bort det! Ja det går väl att köra iväg med ett vanligt kuvert skulle jag tro, min adress:

Norr bergsäng bergsängsbackar 96 (troligtvis världens längsta)
79390 Leksand

Och jag heter då Pierre Persson.

Ursäkta besväret :) Och grattis till dig ännu en gång!!

Lajne
2009-11-30, 07:35
Grattis till silvret, din lilla skit. Synd att jag inte kunde närvara och se det med egna ögon :/

Thunmarker
2009-11-30, 13:59
Grattis pierre, bra jobbat i helgen :)

bragd
2009-11-30, 20:08
Kort Reflektion Bänk-SM 2009:

Tack för alla kommentarer! Är som tidigare sagt väldigt nöjd med min prestation och

Jag kände mig nervös, varm och trött i kroppen ända från start, bar med mig på mitt samvete flera nätter med dålig sömn och i Fredags blev det endast 4 timmar. Kändes som evigheter sedan jag lyft något (måndags) och väntan från invägningen var hemsk. Men ju närmre lyften kom desto mer peppad blev jag. Uppvärmningen kändes över förväntan förutom att vikterna blev betydligt tyngre med "riktiga" stopp.

Ingång:

Hade själv satt ingången till kaxiga 130 men mina respektive överhuvuden bestämde snabbt att det skulle bli för tungt och att jag troligtvis skulle bli överrumplad av vikten, det var bättre att köra på ett säkert kort som ingång med tanke på den magra erfarenhet jag har av tävlingar. Istället bestämde vi att 115 var lagom.


115

Jag gick ut mot publiken med vetskap om att det var långt ifrån ett maxlyft som skulle utföras, övertygelsen om att vikten var överkomlig och den inte borde utgöra några bekymmer gjorde mig peppad och när jag la mig under stången och andades in de härliga magnesium dammet så försvann all nervositet. Fokus lades på att utföra ett korrekt och godkänt lyft utan strul med signaler eller stopp. Målet slutfördes utan några vidare bekymmer, härlig känsla av att ha klarat sitt första riktiga tävlingslyft!


Andra lyftet:

125

Inför andra lyftet fick jag själv inte vara med och bestämma, strategi och planering stod de mer kunniga för. Själv satte jag mig bara och försökte behålla all värme och adrenalin som fanns i kroppen inför nästa lyft som jag visste skulle betyda betydligt mer. Först när jag ropades in till arenan hörde jag vikten som var satt till 125, peppad av att det faktiskt var lite vikt på stången gick jag med raska ut till ställningen. Även denna gång försökte jag verkligen anstränga mig och lyssna till domarna, stoppet blev aningen överdrivet och vikten vilade både för djupt och för länge, kändes som att jag fick pressa en lång väg innan "bottenläget" var förbi. Godkänd med 3 - 0 och ännu den fantastiska känslan av att ha genomfört något!

Tredje lyftet:

132,5

Det blev klart alldeles innan sista lyftet att silvret var mitt, den enda konkurrenten bommade ur sig på 125 och även om han hade tagit det så vägde jag in på ett hekto mindre. Dock så såg ju 132,5 betydligt bättre ut som resultat än 125, men någon klar övertygelse om att klara lyftet fanns inte. Föregående hade vart ganska så segt och väldigt tungt i bottenläget, fick även kritik mot att jag lät stången vila för mycket och sjunka in i bröstet, tänkte inför sista lyftet på att "möta" vikten istället för att sänka ned den för en vila, men kände ganska snabbt att jag var slut och att ett misslyckande var på väg, kom upp några centimeter men sen var det stopp, nu i efterhand känns det som att jag hade kunnat kämpa lite mer men tror faktiskt det var för tungt den här gången.



Fantastiskt kul att få tävla och nu ska det jagas fler medaljer!:hbang:

Kommande tre veckor blir det en Bänk Smolov-cykel med viktuppgång! Sedan diet första Januari för att komma under åttio kilo, därifrån blir det en resa upp mot nittio igen.

bragd
2009-12-02, 10:30
Tisdag den första december:

Lite lätt bänkpass idag bara, känner av främre axlar en del.

Bänkpress:

90 - 3,3,5 (sista utan stopp extremt stikt)
100 - 3
110 - 1

Kommentar:

Lägger om min bänkteknik och fokuserar på att "möta" vikten istället för att låta den vila, försöker också trycka ihop skuldrorna mer och behålla trycket under hela lyftet. Den närmsta tiden kommer se ut såhär:

Måndag 7/12 - 28/12:

Smolov bänkprogram i samband med viss viktökning, hoppas sluta runt 92-93kg

1/1 2010 - "ca" 1/5 DEFF

Viktnedgång på drygt 0,5kg i veckan, hoppas vara klar någon gång i maj och ha en kroppsvikt på drygt 80-82 kg. Sedan börjar en långsam uppbyggnadsperiod under sommaren och hösten, i ungefär samma takt som nedgången, något långsammare kanske. Under deff är det alltid fokus på lågreps och behålla den lilla volym man har, max 4 reps mellan ligger oftast i intervallet 1-3. Tre bänkpass i veckan, tungt, lätt, medeltungt där det lätta passet kommer stå för 4-5reppare.

bragd
2009-12-02, 21:34
Onsdagen den andra december:

Underhållsträning.

Knäböj:

50x10/50x10/70x6/80x4/80x4

Marklyft:

50x6/70x6/80x4/100x4

Hängande benlyft:

10/10/8/10

Kommentar:

Ryggen kändes hyfsad stabil, var till läkaren häromdagen (igen..), och den enda han sa var "jak är inte orolik, du är ung stark pojk, inget fara". Fick åtminstone remiss till sjukgymnast.

bragd
2009-12-05, 17:43
Fredagen den fjärde December:

Latsdrag:

90x5/90x5/90x5/90x5/90x5

Sittande Rodd (maskin):

100x5/100x5/100x5/100x5/100x5

Hantelrodd:

45x10/45x10/45x10

Smalbänk:

90x5/90x5/90x5

Pushdowns:

90x4/90x4/90x4


Kommentar:

Ett pass som faktiskt gick över förväntan med tanke på att det blivit ganska sparsamt med rygg senaste tiden. Triceps kändes stabilt även om jag tog det lugnt som tusan, smolov börjar på måndag och då kommer all energi vara nödvändig.

bragd
2009-12-05, 17:47
Lördagen den femte december:

Knäböj:

80x5x1
50x10x2
60x6x2

Marklyft:

80x5x5

Bicepscurl:

24x4x3

Hammercurl:

24x5x3

Curl i maskin:

30x5x2

Kommentar:

Böjen var dålig, obehag började kännas redan första två seten så sänkte och fokuserade på tekniken, hittade en grymt bekväm position på stången för första gången, fick ned den långt på ryggen och höll emot med armarna, gjorde att jag inte fällde framåt lika lätt och fick bättre tryck från botten. Marklyften tänker jag nöta ordentligt nu, höja vikten successivt allt eftersom. Biceps kördes i brist på annat.

bragd
2009-12-07, 10:54
Smolovpass nr 1 av 21:

Bänkpress:

95x9x4

Bicepscurl:

24x5x2

Hammercurl:

25,5x5x2

Koncentrationscurl:

19x5x2


Kommentar:

Första passet av min treveckors smolovcykel avklarad, vikten var som vanligt inte problemet utan antalet repetioner, nior är cardio för mig. Passade på att trycka dit lite biceps i brist på annat.

Davidzor3
2009-12-07, 14:55
Smolovpass nr 1 av 21:

Bänkpress:

95x9x4

Bicepscurl:

24x5x2

Hammercurl:

25,5x5x2

Koncentrationscurl:

19x5x2


Kommentar:

Första passet av min treveckors smolovcykel avklarad, vikten var som vanligt inte problemet utan antalet repetioner, nior är cardio för mig. Passade på att trycka dit lite biceps i brist på annat.

Biceps och bänk ska det vara *flex*:thumbup:

bragd
2009-12-09, 23:12
Smolov pass 2 av 21:

Bänkpress:

102,5x7x5

Latsdrag:

90x5x1
95x5x1
100x4x2

Rodd (maskin):

100x6x1
110x6x3

Hantelrodd:

45x10x2


Kommentar;

Andra smolovpasset avklarat (smoloven avser endast bänkpress) och jag känner mig nöjd, får in lite nya kosttillskott som ska testas under nästa vecka, det blir i alla fall spännande. Ryggdelen var stabil men tråkig, viss ökning sedan förra passet, ribban kommer läggas allt högre efter varje pass och jag hoppas att få se ordentliga resultat efter de tre veckor som smoloven pågår (passar då på att köra en "mini-bulk" + kreatinladd). Imorgon står det Böj och Mark på schemat, ska faktiskt bli riktigt roligt då ryggen känts "bra" senaste 2-3 dagarna.

bragd
2009-12-11, 15:20
Smolovpass nr 3 av 12:

Bänkpress:

107,5x5x7

Hängande benlyft:

8x3

Magmaskin nordic:

40x8x1
50x8x1
60x8x1

Kommentar:

Det näst sista smolovpasset för denna vecka, nu börjar smärtan komma och man inser vad det är man egentligen håller på med, ganska intensiva smärtor i det vänstra bröstet, alltid vid samma muskelfäste, får se hur det håller för de tio treorna imorgon. Testade även No-xplode idag, helt okej produkt med lite för mycket koffein i. Försökte köra ben men hela kroppen smärtade efter bänkpressen så vart bara lite mage.

bragd
2009-12-14, 18:54
Lördagen den tolfte december (smolov 4 av 12:

Bänkpress:

115x3x1

Ajajaj, fästet helt slut. Gav upp efter första setet och avslutade härmed årets smolov försök med ett fatalt misslyckande, tidigare försök har åtminstone resulterat i att jag klarat 6-9 pass, denna gång blev det endast tre. Fortsatte passet utan bänkpressen och körde rygg istället.

Ryggdrag:

116,5x5x5 PB

Latsdrag:

100x4x5

Hantelrodd:

45x10x2

+ tre set biceps@25,5,kgs hantlarna.

bragd
2009-12-14, 18:58
Måndagen den fjortonde december:

Smolovcykeln är slut för denna gång men fortsätter med energiöverskott och börjar med dieten som planerat (Troligtvis den tionde januari). Dagsvikt; 93 kg.

Marklyft:

100x3x6
120x1x2

Chins:

4x2

Latsdrag:

85x8x1
90x8x2

Kommentar:

Ryggen höll förvånansvärt bra idag och tänkte köra alla tio set som schemat säger men valde att avsluta efter de två ettorna på grund utav trötthet (= ökad risk för ofokuserat lyft). Nu har smärtan förflyttat sig för fjärde eller femte gången, troligtvis någon nervskada och inte muskelbristning då? Struntade även i Frontböjen idag. Mål till födelsedagen tredje maj; 150kg bänk m. stopp + 200kg marklyft + 160kg böj.

bragd
2009-12-15, 18:11
Tisdagen den femtonde december:

Knäböj:

80x3x4
100x2x1
110x1x2

6/10 set idag. Relativt nöjd med min insats, det kanske inte ser så imponerande alls ut men för mig är det ett stort steg i rätt riktning. Böjar över åttio kilo var många månader sedan sist.

Ryggdrag:

100x10x2 PB
110x10x1 PB :)

Militärpress:

50x5x1
50x6x1
60x4x1

Min riktiga akilleshäl, onödigt svag i denna övning av någon anledning. Men tänker fortsätta köra intensivt och successivt öka vikterna.

Marklyft (frontgrepp):

80x5x4

4/5 set.

Kommentar:

Skönt pass med riktigt fina ryggdrag* (*Ryggdrag är rodd i maskin, nordic maskin med magasin upp till 100kg). Böjen gick över förväntan och tror jag börjar hitta en helt okej form på mina lyft, dock känns ryggen fortfarande av under hela lyftet vilket känns tråkigt. Marklyften var fina och det skrapade rejält mot smalbenen, skippade sista setet idag. Nu väntar vila onsdag,torsdag.

bragd
2009-12-19, 16:17
Torsdags:

Bänkpress:

100x5x4

Lite känningar i bröstet fortfarande.

Svagt lutande Hantelpress:

37,5x5x1

Z-curls:

45x8x3

Hammercurl:

23x8x1 (x5x1)

+ Någon mer biceps.

bragd
2009-12-19, 16:21
Fredagen den artonde december:

Bänkpress:

115x1x2
125x1x1
130x1x1
150x0x1 (f)

Nu börjar bröstet bli bra igen, rätt grov miss på 150 idag men ville bara testa för skojs skoll, en bra dag kan jag nog fixa det utan stopp. Alla lyft var idag utan stopp för skaderiskens skull.

Sittande Rodd (ryggdrag):

110x10x1
116,5x10x1 PB
116,5x8x1

Ryggen börjar bli stark nu i alla fall.

Latsdrag:

80x6x1
90x6x1
100x5x1

Hantelrodd:

45x10x1

Skivstångsrodd:

50x10x2
50x12x1

Kommentar:

Träningen (speciellt bröst) börjar äntligen komma loss igen, kroppen var motvillig efter mitt smolov försök. Men nytt schema och massor av julmat kommer göra susen, diet börjar elfte januari och håller på till slutet av maj (eller när jag når målvikten 80kg).

bragd
2009-12-19, 16:24
Lördagen den nittonde december:

Knäböj:

100x1x2
110x1x3
120x1x3

Hyfsad snabba ettor idag, känns skönt att kunna köra över hundra kilo igen...

Raka marklyft:

60x6x4

Benpress (45graders):

170x3x1
200x3x1
230x1x1
250x1x1 (f)

Kommentar:

Äntligen börjar jag kunna använda benen på ett effektivt sätt, som ni ser är jag extremt försiktig med vissa övningar som involverar korsryggen mycket (därav de väldigt lätta raka marklyften) men vikterna kommer allt eftersom jag känner mig säker på att ryggen faktiskt klarar av det, tar inga risker längre.

bragd
2009-12-22, 20:50
Måndagen den tjugoförst december:

Bänkpress:

105x6x1
110x6x2 PB
120x4x1 PB
125x4x1 PB
130x3x1 PB (f 4e)

Utan stopp men relativt fina reps, starkare än någonsin verkar det som i alla fall, speciellt med tanke på hur trött jag var efter tre set sexor. Ruskigt nöjd, kommer testa 150 utan stopp (kanske med) imorgon eller på Lördag, beroende på hur kroppen känns.

Sittande Rodd:

120x6x5 PB
115x6x1

Militärpress:

40x8x4 (x6x1)

Biceps:

ståncurl - 45x6x2
Hammercurl - 25,5x6x2
maskin - 30x6x1, 40x4x1

Kommentar:

Man kan definitivt säga att bröstet är helt återställt och starkare än någonsin, verkar som att den korta men extremt intensiva smolovperioden gav resultat ändå. Nöjd och blickar framåt mot 150kg med tävlingsstopp.. Drömmen om guld och svenskt rekord på nästa SM känns närmre än någonsin, bra avslut på ett mediokert år.

W.J
2009-12-22, 21:08
grym bänk! vad ligger rekordet på ? du har ju 1 år kvar :D

bragd
2009-12-22, 22:40
Tack så mycket :)

155,5 kg i - 90 kg sattes på SM i år av Jonas Schröder =), japp över ett år till och med

W.J
2009-12-22, 22:49
Tack så mycket :)

155,5 kg i - 90 kg sattes på SM i år av Jonas Schröder =), japp över ett år till och med

ush, hur kunde jag glömma det. hahA :D
jag tror absolut på att du kan ta det, mäktigt! *flex*

Davidzor3
2009-12-22, 22:50
Gött riktigt Gött!!! Tror som WJ *flex*

bragd
2009-12-27, 15:52
Söndagen den tjugosjunde december:

Dags för lite träning efter ett par kilo julskinka och annat gott (inte minst massor av underbar choklad..).

Bänkpress:

120x1x1 (S)
130x1x1 (S)
140x1x1
150x1x1 PB
130x1x1 (S+S)
140x1x1 (S+K)
150x1x1 (S+K+N)
120x8x1 PB

Förklaring av tecken och kommentar:

"S"

S står då alltså för stopp och innebär ett kortare stopp på bröstet, ofta sjunker stången ned aningen och det blir ett bra bottentryck. Lyft med "S" är drygt 5% tyngre än ett vanligt lyft utan stopp.

"S+S"

Står för Stopp+Signal, alltså stopp på bröstet med tävlingssignaler (alla tre). En markant skillnad jämfört med ett vanligt stopp är just det längre stoppet och att vikten endast snuddar bröstet, jag håller emot vikten ordentligt så att jag undviker att sjunka ned alls, fick kritik på SM för att göra detta, och med halvtaskig teknik fortfarande så blir dessa lyft ca 10-12% tyngre än ett "vanligt" lyft och drygt 5% tyngre än vanliga stopp lyften.

Inget tecken

Ett vanligt "gym" lyft utan stopp, inte överdrivet fula lyft (alltid arslet nere!) utan att studsa för mycket. Ett snyggt gym lyft kan man väl kalla det. Dessa lyft är just nu de starkaste på grund utav aningen dålig bottenstyrka fortfarande.

Kommentar:

Skönt att sätta 150, även om det var utan stopp så var lyftet så sjukt lätt att 155-160 sitter redan nu, bra fart hela vägen från botten och inte ens en tendens till rövlyft eller annat fusk. Var först skeptisk till min passare som var aningen för intim med stången, men efter den avslutande åttan på 120 så är jag säker på att lyftet var precis så lätt som det kändes. Allt går underbart bra just nu.

Smalbänk & Pushdowns:

90x5x3
-------
80x8x3

Muscleboiiii
2009-12-27, 16:54
Inget tecken

Ett vanligt "gym" lyft utan stopp, inte överdrivet fula lyft (alltid arslet nere!) utan att studsa för mycket. Ett snyggt gym lyft kan man väl kalla det. Dessa lyft är just nu de starkaste på grund utav aningen dålig bottenstyrka fortfarande.


Skulle du ta mer med stopp än ett vanligt "gymlyft" om du får bättre bottenstyrka, eller menar du?

bragd
2009-12-28, 17:50
Skulle du ta mer med stopp än ett vanligt "gymlyft" om du får bättre bottenstyrka, eller menar du?

Japp, har tappat något i bottenstyrkan när det kommer till lyft med stopp men när den återfinns kommer lyften att bli bättre än studs lyft på grund utav min explosivitet som är ganska hög.

bragd
2009-12-30, 16:05
Onsdagen den trettionde december:

Årets sista pass blev ett kort bänk/biceps pass.

Bänkpress:

130x5x2 PB
140x3x1 PB
140x1x1 (s)
145x1x1 (s) - PB
155x0x1 (f)
130x1x1 (s)
120x3x1

Kommentar:

Ännu ett grymt pass och en riktigt fin avslutning på året, har ökat mer de sista tre, fyra veckorna än på hela året. Sammantaget har det vart ett ganska dåligt år, med skador och sjukdomar som kantat större delen av min tillvaro, men är fortfarande extremt nöjd med tanke på de fantastiska ökningarna som skett senaste veckorna. Ettan på 145 var inte 100%, snarare 94-97 % så det finns fortfarande lite spelrum. Satsar på minst 140 till första serieomgången.

Hantelcurl:

23x5x3

Hammercurl:

25,5x5x2
27x5x1

Stångcurl:

40x6x1
40x10x1

Zqvirk
2010-01-07, 16:57
Åååååh! Fan vad sugen jag blir på att tävla igen när jag läser din journal!
Nu får du fan bli bra i ryggen snart så att du kan äga i böj å mark också!
Se nu till att uppdatera journalen! :D

bragd
2010-01-11, 17:50
Deff dag 1:

Startvikt: 94,4kg
Målvikt: 80-82kg.

Ni får ursäkta att jag inte uppdaterat på någon vecka, har haft fullt upp! Men träning har det blivit av, både under och överkropps pass. Uppdaterar med det senaste passet och kommer sedan skriva varje dag, skall även försöka göra en kortare (men ack så seriös) analys över år 2009 och vad som egentligen hände. Dagens pass:

Bänkpress:

120x3x1 (S)
130x1x1 (S)
140x1x1 (S)
130x1x1 (S+T)
125x3x1

Sittande Rodd:

123x3x6

Axelpress (maskin):

60x3x2
70x3x2
80x3x2

Stångrodd (Z-stång):

85x3x2

Kommentar:

Ett helt okej pass, övre ryggens styrka har minskat något men är troligtvis tillbaka till sin forna glans inom någon vecka, har blivit dåligt med stimulans av just den delen senaste två veckorna så minskningen är ett faktum. Bänkpressen harvar på, hundrafyrtio kilos lyftet var segt i slutet men riktigt explosivt, långt stopp också. Kommer under dieten att köra riktigt tungt i alla övningar, första 2-3 veckorna strikt i intervallet 1-3 repetitioner (oavsett muskelgrupp) för att sedan köra något lättare på axlar,biceps,triceps (MAX 5 reps).

bragd
2010-01-13, 21:21
Deff dag 2:

Marklyft:

100x3x3
120x3x2

Benpress:

170x3x2
200x3x2

Kommentar:

Marken kändes stabil, likaså ryggen. Men vart ett kort pass för att känna efter lite bara.

bragd
2010-01-13, 21:25
Deff dag 3:

Bänkpress:

140x1x1 (S)
140x1x1
130x2x1 (S)
130x2x1
120x3x1 (S)
120x3x1

Kommentar:

Seg bänk med dålig explosivitet, treorna på 120 var väl lättast idag, torde ha klarat drygt sex reps med stopp. Seten utan stopp gick betydligt sämre än dem med idag, ett gott tecken!

Latsdrag:

110x3x2
100x3x2
90x3x2 (Litet handtag)

Pushdowns:

100x3x2
106,5x3x2

Biceps (maskincurls):

40x3x2

Koncentrationscurl m. hantel:

24x3x2

bragd
2010-01-15, 16:57
Deff dag 5:

Knäböj:

80x3x3
100x1x1

Marklyft:

100x3x2
130x1x1
120x1x1

Magmaskin nordic:

50x3x1
60x3x5

Stående vadpress:

120x3x3

Sittande vadpress:

80x3x3

Kommentar:

Marken gick bra idag, ettan på 130 kändes och såg bra ut, inte alls speciellt tungt, jobbigt när ryggen begränsar vikterna och inte styrkan.. är frustrerande! Böjen gjorde ganska ont som vanligt, tappar lätt formen när jag är stel och känner smärta i ländryggen, ska få träffa en sjukgymnast nästa Torsdag, blir spännande att se vad för galenskaper han kommer föreslå (dåliga erfarenheter).

Har legat runt 1800kcal, 200g prot, 30-70g fett dagligen, kroppen börjar vänja sig nu såhär mot helgen vilket är skönt. Idag blev det dock 1900kcal och drygt 270g protein

bragd
2010-01-16, 09:40
Träning nere i grottan hos BAK om någon timme, skall bli trevligt! Blir en större updajt med massor av härligt godis senare i eftermiddag

bragd
2010-01-16, 15:34
Deff dag 6:

Bänk och armar stod på schemat idag.

Bänkpress:

120x3x1 (S)
130x1x1 (S)
120x1x1 (S+S)
125x1x1 (S+S)
125x1x1
120x3x1

Kommentar:

Pissdålig bänk idag, ingen ork och ännu mindre tryck, tror jag gått ut för hårt med dieten, kan bli så att jag höjer intaget till 2500kcal redan till nästa vecka. Ettan på 130 var typ 95% av max vilket säger en hel del.. Aja, fick iaf till bra signal bänkar.

Smalbänk:

90x3x1
100x3x2
110x3x1

Pushdowns (ej utväxlad):

50x3x2
55x3x2

Bänk m. 6cm kloss:

120x3x1
130x3x1
140x3x1
150x1x1
160x1x1 PB?

Kommentar:

Nu vart det betydligt bättre tryck, anledningen till just 6cm klossen är att jag är bra på starter, explosiv som tusan ett par centimeter upp för att sedan tappa mycket, därför tänker jag satsa på tunga klossbänkar (3-6cm). Kul med 160kg på sista setet, nästa gång 170++!, körde även lite biceps men inget värt att nämna. Överlag ett helt okej pass som började dåligt men avslutades med galans.

bragd
2010-01-18, 21:35
Deff dag 7 (söndag):

Idag vart det lite böj/mark till en början, men redan på sextio tunga kilon gjorde det för ont för att fortsätta, "skadan" har blivit värre senaste tiden..

Körde 10 minuter trappmaskin på högsta nivån istället, kompletterade med tung magträning också. Snabbt pass på tjugofem minuter.

bragd
2010-01-18, 21:46
Deff dag 8:

Första vägningen!

Och vågen slutar på..

91,4 kg, en viktnedgång på totalt 3kg ganska precis första veckan, är mycket nöjd, gick ut hårt och förlorade all överflödigt vätska i kroppen, visst tärde det på kroppen men nu hinner jag ned till minus nittio innan tävlingen (30e). Höjer intaget med ca 400kcal denna vecka och ser vart jag hamnar.

Bänkpress:

120x3x1
130x1x1
135x1x1
140x1x1
100x3x2 (FU)

Kommentar:

Hyfsat tryck trots morgonträning, de två sista tunga lyften var med lite hjälp på grund utav en lätt utvecklingsstörd passare men men... Körde även med metallvikter endast, inga gummi, blir en viss skillnad faktiskt.

Liggande Rodd:

80x3x3
85x3x1

Sittande Rodd:

125,5x3x2

Stångcurl:

55x2x1 - bah.
50x3x3

Koncentrationscurl:

25,5x3x2

Kommentar:

Ett helt "ok" pass antar jag, dåligt driv och inte alls samma intensitet som jag vanligtvis strävar efter, men inte speciellt konstigt antar jag, kör helt utan någon stim produkt och dietar hårt med max 100gram kolisar per dag. Blir att testa amp fx + betadrain vid nästa studiebidrag. Biceps var helt galet tungt och skumt idag, gjorde bara ont i handlederna. Men jag fortsätter kriga, på onsdag blir det nog treor med stopp, har kört mycket ettor på sistone.

sweetkarolina
2010-01-18, 22:05
Deff på gång alltså! Såna idéer... ;)

Ses i Sandviken, o lycka till!

bragd
2010-01-18, 22:07
Deff på gång alltså! Såna idéer... ;)

Ses i Sandviken, o lycka till!

Beach 2k10 någon?! Herregud Kvinna, man måste vara ripped to the mattafakking bones ;)

Nej men satsar på årets SM och måste först ned ett par kilo för att kunna bygga lite kvalitetsmassa tills dess:thumbup:

Ja det gör vi och lycka till själv! (som att du skulle behöva det:hbang:)

sweetkarolina
2010-01-18, 22:14
Beach 2k10 någon?! Herregud Kvinna, man måste vara ripped to the mattafakking bones ;)

Nej men satsar på årets SM och måste först ned ett par kilo för att kunna bygga lite kvalitetsmassa tills dess

Ja det gör vi och lycka till själv! (som att du skulle behöva det:hbang:)

Höhö, så du ska gå o posa på siljans strand i sommar minsann... :naughty:

När du blir gammal nog för bänktröja ger du upp det där, inte så vackert med köttsår över hela överkroppen liksom. :D

Närå det blir säkert toppen! Bra du satsar långsiktigt. ;)

bragd
2010-01-18, 22:21
Höhö, så du ska gå o posa på siljans strand i sommar minsann... :naughty:

När du blir gammal nog för bänktröja ger du upp det där, inte så vackert med köttsår över hela överkroppen liksom. :D

Närå det blir säkert toppen! Bra du satsar långsiktigt. ;)

Givetvis*flex* Det blir en het sommar i Dalarna! Och det är inte på grund utav vädret.. *drool*

Hehe, såg Grahns fina märken efter hans första tröjpass, såg lite brutalt ut faktiskt!

bragd
2010-01-21, 21:30
Deff dag 9 (Tisdags):

Benpress:

170x5x3
200x3x2

Liggande Bencurl:

50x5x3

Raka marklyft:

50x5x3

"Sittande Mage" - Nordic maskin:

70x3x3
60x5x2

bragd
2010-01-21, 21:34
Deff dag 10 (igår):

Bänkpress:

120x3x1 (S)
125x3x1 (S)
130x3x1
140x1x1
110x5x1 (S)
115x5x1

Latsdrag:

100x5x2
85x5x1 - V
90x5x2 - V

Chins:

4
3

Stångcurl:

47x5x4

Bicepscurl (maskin):

35x5x1 (N)
30x5x1

Kommentar:

Känner mig ganska så sliten i kroppen (framförallt främre axlar har börjat tagit ordentligt med stryk av all bänk) så sista riktigt tunga passet blir nu på lördag med lite klossbänkar och halvtunga signalbänkar, sedan vila till tävlingen 30e. Har börjat med rehab träning hos en sjukgymnast nu för ryggen, hoppas på förbättring inom några månader! Annars blir det att trycka morfin igen och slita fast det smärtar utav helvete, less på att inte kunna träna underkroppen riktigt.. Får fjanta omkring vid maskiner.

bragd
2010-01-25, 20:38
Deff dag 16:

Hejhopp! Inte haft tiden eller lyxen att sitta vid en dator senaste tiden så blivit lite fattigt med updajts. Har tränat senast i Lördags, körde ett helt okej bänk/triceps pass. Formen känns över förväntan till helgens serieomgång. Vikten låg imorse på 90,4 (- 1kg sedan förra veckan och - 4kg sedan start) så allt går enligt planerna! Sista passet blir ett lätt bänkpass på Onsdag, sedan vila till Lördag.

bragd
2010-01-31, 21:25
Serieomgång 1 - Sandviken, Jernvallen (Deff dag 21):

Efter en omgång bastu vägde jag in på "lagoma" 89,96kg

Lyft nr 1; 120 kg 3 - 0 (?):

Stadigt första lyft, tyngre än vad jag väntade mig. Tekniken var relativt dålig och fick varken något vidare tryck eller bra brygga, men vikten kom åtminstone upp. Kan vara så att det blev 2 - 1 på grund utav min studs i botten, kommer ärligt talat inte ihåg.

Lyft nr 2; 130 kg 3 - 0;

Försökte undvika att lägga ned vikten och verkligen hålla emot och bara "snudda" bröstet, misslyckades ganska grovt och tappade istället ännu mer tryck, första 5-6 cm gick stadigt och snabbt, sedan vart det ett segt lyft resten av vägen. PB med 5kg så är väl nöjd även om formen känns kass.

Lyft nr 3; 135 kg 0 - 3:

Dags att faila på sista lyftet som vanligt. Ansträngde mig även denna gång för att undvika "studs" i botten men det gick ju sådär.. Hamnade fel med ryggen och fick ordentlig snedpress (mycket vanligt vid mina tyngre lyft) och det gick allmänt segt, möjligt att jag skulle orkat kämpa upp skiten men gav upp då jag såg hur snett skiten gick upp. Lite missnöjd men har trots allt tappat närmare 5kg på 3 veckor. Dieten fortsätter och jag ska nöta bänkteknik som en dåre!

bragd
2010-02-03, 18:53
Deff dag 25:

Känt mig aningen sliten senaste dagarna, körde ett biceps pass i måndags som gick ganska bra. Blev hyfsat tunga vikter.

Bänkpress:

120x3x1
130x1x1 (S)
130x4x1 (med lite hjälp)

Snedbänk (smith):

100x3x2

FU-Bänk:

100x5x1
110x3x2

Sittande Rodd:

125,5x3x2
120x3x2

Latsdrag:

90x5x2
100x3x2

Kommentar:

Hyfsat pass, bänken kändes ostabil och tung men fick bra kontakt med FU bänken i alla fall, fixat lite nya tillskott nu som skall testas, 8 små söta piller varje morgon, hoppas jag övervinner min trötthet.

bragd
2010-02-03, 21:31
Liten updajt:

Bestämt mig för att gå ifrån halvkropps varianten ett tag, tycker det blir lite väl saftiga pass såhär under diet, kör en lite enklare split (med 3 bänkpass i veckan som bas). Lämna gärna någon kommentar på upplägget.

Måndag: Reps*set
Bänkpress 3x6
Sned bänkpress 3x4
Z-curl 3x5
Hammercurl 3x5

Tisdag: Reps*set
Knäböj 3x8
Raka marklyft 3x5
Liggande Curl 5x2
Mage 3x6

Onsdag: Reps*set
Bänkpress 5x6
Militärpress 5x4
Maskinpress 3x4
Baksida 5x5

Fredag: Reps*set
Sittande Rodd 3x4
Liggande Rodd 3x4
Latsdrag 3x4
Z-curl 3x4
Hantelcurl 5x4
Hammercurl 3x4

Lördag: Reps*set
Bänkpress 1-3x5
Klossbänk 1-3x5
Smalbänk 1-3x5
Dips 3-5x5
Marklyft 3x6

bragd
2010-02-06, 15:24
Deff dag 28, lite träning:

Bänkpress:

120x5x1
130x3x1
140x1x1

"Kloss" (1,5cm):

140x2x1
145x1x1
130x3x1

FU:

100x5x1
115x3x1 PB
120x1x1
125x2x1 PB

Smalbänk:

110x3x1

Dips:

5x5 (kv ca 90kg)

Kommentar:

Första riktigt bra passet på länge, funkar bra med lite koffein och synefrin innan träningen. Skall dock bli spännande att se hur kroppen reagerar på det ganska så omtalade ämnet synefrin, känner mig relativt bra. Aningen högt blodtryck kanske, ska kolla upp det nästa vecka. Smalbänken lät jag bli, hade lite ont i vänster handled efter bänkpressen. Kul med lite PBn i FU bänk, kände mig riktigt stark. Ettan utan kloss på 140 var en riktig stänkare, ett gott tecken alltså. Blivit extremt fattigt på bentränar fronten senaste tiden, måste bli bättring. Ryggen gör ont också.

bragd
2010-03-23, 09:58
Stor updajt:

Då ska vi se. Närmar sig två månader sedan jag sist uppdaterade här. Det finns dock helt naturliga förklaringar till mitt mystiska försvinnande. Först fick jag luftrörskatarr med tillhörande 40+ graders feber, sedan har jag i och med detta fått en psykos som jag arbetat aktivt mot. Var utan träning helt i över två veckor, gick ned till 86kg och var allmänt sunkig i kroppen. Sedan har neuroleptikan som jag äter mot psykosen fått mig att gå upp 5kg på två veckor istället, så dagsvikten ligger nog kring 91kg. Är på bättringsvägen och har precis fått igång träningen på riktigt igen, kan dock inte köra allt för tungt då kroppen (psyket) är extremt bräckligt just nu. Skriver i alla fall upp senaste passet och jag hoppas denna kaotiska situation inte har förstört allt för styrkan. Uppdaterar dagligen nu efterhand.

Träning:

Bänkpress utan stopp:

110x3x1
115x3x1
120x3x1
125x3x1
130x1x1

Latsdrag:

95x3x2
100x3x1

"latsmaskin":

120x3x2

Militärpress:

50x3x1
60x3x2

Sittande Hantelpress:

27,5x3x2

Bicepscurl:

25x3x2

Hammercurl:

27,5x3x1
25x3x1

Maskincurl:

50x3x2

CC baksida axlar:

12x5x1
15x3x4

Avslutade passet med 10min kondition. Även börjat med min diet igen, får se ifall jag orkar med att hålla den eller inte, måste iaf ned några kilon så jag ligger säker till nästa tävling som är i början av maj.

sweetkarolina
2010-03-23, 10:12
Åh, det var tråkigt att höra Pierre, hoppas du hämtar dig!
Kör på lugnt och försök bli bra nu bara. :)

bragd
2010-03-30, 17:37
TRÄNING! Omstart deff dag 1:

Japp, jag har både tränat och börjat dieta igen. Vägde mig dock inte utan det får ni vänta med till imorgon, då även mått och "före" bilder kommer.

Bänkpress:

110x3x1
135x3x1
140x1x1
150x1x1
155x1x1 PB

Yay, först en trea på 135, något jag inte tidigare gjort! Sedan vara uppe och leka på gamla rekordvikter för att till slut avsluta med ett nytt. Känns bra med tanke på min träningsvolym senaste månaderna..

Sittande Rodd:

125x3x1
130x3x2

Militärpress:

65x3x2 PB
70x3x1 PB

Hihi :)

Chins:

3x3

I'm back god damn it!

bragd
2010-04-02, 09:42
Lite Ben då:

Knäböj (test för ryggen):

80x3x1

Kändes helt okej. Skall dock inte köra något än då sjukgymnastiken börjar igen nu på påsklovet.

Liggande benpress:

190x3x1
230x3x1
280x3x2 PB
320x1x1 PB
360x1x1 PB

Haha, skumt. Ökar i allting trots minimalt med träning, har verkligen "vilat" mig i form verkar det som.

Liggande benspark:

70x2x1
60x3x1

Benspark:

100x3x2

Mage:

50x3x3

bragd
2010-04-08, 15:04
Bänkardag:

125x4x2
120x4x2

Incline:

100x4x4

Militärpress:

60x4x2
55x4x2

bragd
2010-04-09, 14:40
BEN!:

Liggande Benpress:

300x3x4

Liggande bencurl:

55x3x4

Benspark:

120x3x4

Magmaskin:

40x5x1
50x5x1
45x5x2

Situps:

10x5x1

Avslutade med 15 min trappmaskin på medel intensitet

bragd
2010-04-11, 18:53
Träning (Diet dag nr okänd):

Bänkpress:

140x1x3
130x1x3

Smalbänk:

110x3x2
120x1x2

Pushdowns:

50x4x4

bragd
2010-04-12, 18:40
Måndagen den tolfte april:

Bänkpress:

110x6x1
120x6x3

FU:

100x6x2
95x6x2

Smalbänk:

100x4x1
90x6x1

Pushdowns:

45x6x3
50x5x1

bragd
2010-04-14, 16:53
Tisdagen den trettonde april:

Smala Latsdrag:

110x3x4

Chins:

4x4

Latsdrag "Bicepsgrepp":

110x3x1
105x3x3

Koncentrationscurl (Stång):

35x4x4

Hammercurl:

25x4x4

bragd
2010-04-14, 16:55
Onsdagen fjortonde April:

Bänkpress:

130x4x2 (h)
125x4x2

Incline:

105x4x3

Sittande Hantelpress:

30x4x3

Baksida CC:

40lbx4x3

bragd
2010-04-18, 18:03
Lördagen den sjuttonde April:

Bänkpress:

130x1x1
130x1x2 (S+S)
135x1x1 (S+S)
132.5x0x1
14x0x2

Klossbänk:

130x3x1
140x1x1
150x1x1
155x1x0

bragd
2010-04-19, 18:02
Måndagen den Nittonde April:

Bänkpress:

122,5x6x2
120x6x2

FU-Bänk:

100x6x1
100x4x1
105x4x2

Smalbänk:

100x4x2

bragd
2010-04-20, 18:46
Tisdagen den tjugonde April:

Latsdrag (Smala):

110x3x2
115x3x2

"Bicepsgrepp":

110x3x2
115x3x2

Chins:

4x4

Hantelcurl & Hammercurl:

25x3x3
27,5x3x1

Hammer.

25x3x2

Koncentrerad stångcurl:

30x4x2

bragd
2010-04-21, 17:56
Onsdagen den tjugoförsta April:

Bänkpress:

130x3
130x3
130x1 (S)
130x1 (S)

Incline:

105x3
105x3
110x3
110x3

Militärpress:

65x3
65x3
70x1
75x1
60x3

bragd
2010-04-23, 16:10
Fredagen den tjugotredje Maj:

Sittande Rodd:

120x3
130x3
130x3
130x3
130x3

Liggande Rodd:

80x3
90x3
90x3
90x3
90x3

Hantelrodd:

45x5 - Långsamma/Fina reps
45x5 -||-

Koncentrationscurl (Stång):

35x4
35x4
40x4
40x4

bragd
2010-04-25, 13:19
Träning på BAK, Lördag 24/4:

Bänkpress m. tävlingstopp o signal:

130x1
135x1
140x0
140x0
140x0
130x1
135x1
137,5x0

Kloss 6 cm:

140x3
145x1
150x1

Kommentar:

130 och 135 är enkla, säkra vikter medan 140 är totalstopp. Tror det finns en psykisk aspekt i det hela, failade flera gånger på nämnda vikt föregående träning också, går in med en mentalitet att jag kommer faila, och detta blir också resultatet. Skärpning! Men vikterna till andra serieomgången på lördag blir (preliminärt) 132,5 - 137,5 - 140.

bragd
2010-04-25, 13:22
Axelpass, Söndag 25/4:

Militärpress:

65x3
65x2
70x1
75x1 PB
80x1 PB
82,5x1 PB

:)

Axelpress Smith:

80x3
90x3
90x3
85x3
100x3 PB
110x1 PB

Baksida CC:

40lbx4
40lbx4
40lbx4
40lbx4

Avslutande ord:

Passet rundades av med 20minuter trappmaskin. Ett mycket givande axelpass som visar att axel styrka inte är min svaga länk som jag alltid trott, blir ett liknande pass för triceps imorgon.

bragd
2010-04-27, 08:15
Måndag 26/4:

Z-curl:

45x4
45x4
45x4
45x4

Hammercurl & Hantelcurl:

25x4
25x4
----
25x4
25x4

Koncentrationscurl (Z-stång):

35x4
35x4
35x4
35x4

bragd
2010-04-27, 08:15
Tisdag 27/4:

Morgonvikt:

89,9kg

Yay!

bragd
2010-04-27, 18:09
Tisdag 27/4, BEN!:

Benpress:

350x2
350x2
350x2
310x3
310x3
310x3

Liggande Bencurl:

55x4
60x4
65x4
70x4

Benspark:

130x4
130x4
120x4
120x4

Magmaskin:

40x5
50x5
50x5

Crunches:

5
5

"Plankan":

60s
60s
15kgx30s
15kgx30s

bragd
2010-04-28, 19:09
Onsdag 28/4, BÄNKARDAGS!:

Bänkpress:

120x1 (S+S)
130x1 (S+S)
135x1 (S+S)
140x1 (S+S) PB
130x1 (S+S)
120x3 (S+S)
145x1
130x1
135x1
140x1

Kommentar:

Sista passet innan lördag :) Bra tryck och fart på alla lyften, något som eftersträvades i största möjliga mån. Ettan på 140 visar tecken på god form till lördagen, jag gillade dock repetitioner utan stopp mest, liten brygga och ruskigt bra fart på lyften. Jag är glad! Firade med 75g chips och lite kaka. Underbart gott.

Ungrim
2010-04-28, 19:11
Grattis till PB :thumbup: Tävling på lördag?

bragd
2010-04-28, 19:17
Grattis till PB :thumbup: Tävling på lördag?


Tack så mycket:cool:

Yes! Kör serieomgång 2 på Lördag, gillar att köra ett tungt pass relativt nära inpå. Inför förra årets Bänk-SM så vilade jag en hel vecka, blev pannkaka då.

bragd
2010-05-01, 16:53
Serieomgång 2:

vikt: 89,45 kg

132,5 - X X X
140 - X X X
140 - X X X

Kommentar:

Började dagens tävling med ett ganska så fint lyft på 132,5, lyftet kändes inte speciellt tungt och jag fick till en bra träff. Farten kunde ha varit bättre men jag är nöjd. Satsade för fullt och drog till med 140 redan i andra lyftet, kändes som att jag hade potential för denna vikt idag. Dock blev det andra lyftet mycket dåligt, nervositeten tog över och jag tappade anspänning medan jag väntade på "press" signalen, kom upp ett par centimeter. Inför tredje lyftet la jag om strategin, en mindre brygga skulle innebära bättre bottentryck med lite längre lyftväg, var dock övertygad om att utlåsningen inte skulle bli ett problem bara jag kom över den första fasen. Lyftet gick bra en bit, högern låg efter lite men det gick uppåt, dock halka jag till med vänster fot och lyftet avbröts :(. Aningen besviken över att bara gå hem med 132,5 men tycker ändå det känns som att jag har god potential för vikter kring 142-145 inom en snar framtid.

bragd
2010-05-04, 18:36
Bänkardag Måndag 3/5 2010:

Igår fyllde jag 18 år, börjar bli gammal nu. Tycker mig se en ökad skäggväxt...

Hann till gymmet för att köra ett kort bröst/axel pass.

Bänkpress:

120x4 (stopp)
120x4 (stopp)
130x3 (liten brygga m. lätt studs)
140x2 (liten brygga m. lätt studs)

FU:

110x3 (stopp)
110x3 (stopp)
110x4
110x4

Axelpress smith:

90x3
90x3

Kommentar:

Måndagar kommer hädanefter bli explosiv bänk med stopp. Full fokus på snabba men inte nödvändigtvis lätta lyft. Denna filosofi appliceras på såväl FU bänken som axel träningen. Vart dessvärre avbruten och kunde därför inte slutföra axeldelen av passet. Blir 8set bröst och 8set axlar, 3-5reps (explosiva). Tankar kring detta?

bragd
2010-05-04, 18:41
Tisdag 4/5 2010, Rygg:

Smala Latsdrag:

120x3
120x3
110x5
110x5

V-handtag:

110x3
110x3
100x5
100x5

Z-curl:

50x4
50x4
45x4
45x4

Koncentrationscurl (z-stång):

35x5
35x5
35x5
35x5

Kommentar:

De smala latsdragen är halvfula måste jag medge, men jag prioriterar explosivitet och vikt framför kontakt, har alltid funkat för mig. Dock lägger jag in V-dragen som är svårare att fuska på som "komplement", vill ju få lite faktisk träning av ryggmuskulaturen också. Biceps har jag börjat köra mycket strikt på. Brukar även köra 4set chins men fick ont i axlarna av denna idag så skippade.

bragd
2010-05-05, 18:57
Onsdag 5/5, Benchfuckingpress:

Bänkpress (liten brygga, studs):

130x2
135x2
140x1
150x1
160x1 PB
140x1
130x3
145x1

Smalbänk:

110x3
120x1
130x1
135x1 PB

Pushdowns:

45x4
45x4
45x4
45x4

Kommentar:

Styrkan verkar finnas :), nytt personbästa (UTAN mersmak..) känns bra. Måste vara den extra maten jag käkat de senaste tre dagarna. Är förresten inget överdrivet studs, det skulle inte funka mot min stackars bröstkorg. Detta kan man väl kalla ett vanligt "gymlyft", fast jag satsar på explosivitet.

bragd
2010-05-08, 13:57
Lördag 8/5, Tröjbänk i BAK Grottan:

Kör med en stl 44 Katana, något för stor och väl använd, men bra nybörjar tröja.

Bänkpress m. tröja:

140x2
140x2
150x1
160x1
160x1

Kloss 11cm:

170x4
190x3
205x1

Kloss 13cm:

200x3

Kommentar:

Att bänka med tröja gör ont.. fantastiskt ont till och med. Men det är också fantastiskt häftigt, även om jag egentligen är emot utrustning helt så får jag lov att medge att detta är riktigt fränt. En grym utmaning att kämpa mot utrustningen. Lyften ända ned till bröstet var relativt fina, touch'n go eller lätta stopp, inget studs. Nästa pass satsar jag på 170-175kg ända ned till bröstet och 220+ med kloss. Både jag och tränarna var nöjda med det första tröjpasset någonsin.

bragd
2010-05-11, 20:31
Deff dag 2:

Sittande Rodd (maskin):

100x5
100x5
120x5
120x5
130x3
130x3
100x5
100x5

Hantelrodd:

45x5
45x5

Z-curl:

45x5
55x3
55x3

Hammercurl:

25x4
25x4

Kommentar:

Har svårt att köra "övre" ryggen (bröst ryggen framförallt) på grund utav min skada. Ingen kabelrodd, T-bar eller skivstångsrodd =(. Endast den halvkassa maskinen och alldeles för lätta hantelroddar. Har börjat om på dieten efter en tids sjukdom och medicinering. Startvikt: 92.00 kg, 12-14 veckor och målvikt på 81-83kg.

bragd
2010-05-14, 18:10
Deff dag 4, bänkardags:

Bänkpress:

120x2 (s)
130x1 (s)
135x1 (s)
140x1 (s)
150x1
140x1
90x20 Kroppsvikts PB
120x7

Sittande Hantelpress:

35x3
35x3

Baksida cc:

40lbx3
40lbx3

bragd
2010-05-14, 18:16
Deff dag 5:

Liggande Benpress:

300x4
300x4
300x4
350x1
370x1 PB
400x1 PB

:)

Magmaskin:

50x4
50x4
50x4

Explosiva crunches:

5
5
5

bragd
2010-05-14, 18:19
Deff dag 6:

Latsdrag (breda):

110x3
115x3
120x3
125x3 PB
130x3 PB

125 och 130 lyften var inte speciellt vackra!

Latsdrag (smala):

110x4
110x4
110x4
115x3
115x3

Chins:

4
4
4
4

Z-curl:

45x5
45x5
45x5
55x3
50x3

Hammercurl:

25x5
25x5
27,5x3

Koncentrationscurl:

17,5x4
17,5x4

bragd
2010-05-16, 18:15
Deff dag 7:

Bänkpress m. Tröja: - Titan Fury stl. 46

150x1 1cm kvar
150x1
160x1
160x1 (s)
170x1 PB
180x1 6cm
200x1 11cm
210x1 13cm
220x1 13cm

Kommentar:

Försökte först köra med en stl 42 fury. Hopplöst liten var den tyvärr =( Fick nöja mig med en lite äldre stl 46 fury, alldeles för mjuk och stor men väldigt bekväm och enkel att lyfta i. Nästa lördag ska jag testa lite andra tröjor, förhoppningsvis en helt ny 42 super katana!

bragd
2010-05-16, 19:24
Deff dag 6 (skrivit lite fel):

Raka marklyft:

60x5
60x5
60x5

Liggande Bencurl:

55x5
55x5
60x5
60x5
60x5

Benspark:

120x5
120x5
120x5
120x3
120x3

Stående vadpress:

100x5
100x5
100x5
100x5
100x5

Magmaskin:

40x6
40x6
40x6
50x4
50x4

bragd
2010-05-17, 17:47
Deff dag 7, Bänkardags:

Bänkpress:

140x1
130x3
130x3
135x1
142,5x1

Utan stopp men snygga repetitioner. De två sista seten var alldeles för lätta.

FU Bänkpress:

120x1
125x1
130x1 PB
110x5
110x5

Pushdowns:

55x2
50x3
50x3
50x3
50x3

Kommentar:

Bänkpressen var galet tung de tre första seten, nära fail på 140kgs ettan. Det rättade dock till sig bra, ettan på 135 följd av 142,5 var mycket fina och lätta lyft. Gissar att max idag låg kring 150-152,5. En dålig dag för mig alltså. Dock riktigt bra tryck i FU bänken, fina strikta lyft. Viss mersmak på 130.

bragd
2010-05-18, 19:55
Deff dag 8, Rygg (Övre delen):

Sittande Rodd (Maskin):

130x3
130x3
130x3
130x4
140x3
150x3
160x3
160x3 PB

Hantelrodd:

45x5
45x5

Ez-curl:

55x2
50x3
50x3

Koncentrationscurl:

20x4
20x4
20x4

Kommentar:

Hyfsat pass, seg och oinspirerad början. Fick ingen kläm alls på rodden, alltid haft problem sedan jag bytte gym. Helt annan konstruktion på maskinen och har tills idag inte alls tyckt om den. Nu kör jag TUNGT och ostrikt, då tar det bra. Biceps var trötta så blev bara 6set. Imorgon är det bänk/axlar.

bragd
2010-05-19, 17:59
Deff dag 9, Bänk+Axlar:

Bänkpress m. stopp:

130x3
135x3
140x2
145x1
125x4
125x4

FU Bänk m. stopp:

110x4
115x3
115x3
125x1

Militärpress:

70x3
70x3
70x3
70x3

Axelpress (maskin):

60x5
60x5

Kommentar:

Hyfsat tryck trots den påträngande huvudvärken och tröttheten. Gissar att max idag (innan de tre första seten..) låg på 150-152,5 med stopp, möjligt att jag sniffar på rekordvikter med stopp, vilket givetvis känns kul. Börjar bli allt mer konfunderad över hur fan 140 kunde misslyckas på tävlingen. FU bänken var kanske i lättaste laget, fanns lite mer där. Axlarna var trötta så fick räcka med 6set. Tips på bra övningar för baksida?

stevebc
2010-05-19, 19:26
Helvete vad du har utvecklats! Minns dig som "liten påg" på hälso.info

160 kg i bänkpress. Fy fan.

bragd
2010-05-22, 17:38
Deff dag 11, Rygg/Biceps:

Latsdrag (breda):

120x3
125x3
130x3
135x3 PB (Fula)

Latsdrag (smala):

115x5
120x5
125x5 PB
120x3

Chins:

4
4

Sittande Rodd:

150x3
150x3
140x3
140x3
140x3

Hammercurl:

27,5x3
27,5x3
27,5x3
27,5x3

Ez-curl (koncentrerad):

35x5
40x5 PB
40x5
40x5

Kommentar:

Ryggen känns riktigt stark igen, latsdragen är långt ifrån supersnygga men jag tycker dem tar bra. Biceps var fräsch!

bragd
2010-05-22, 17:39
Deff dag 12, BÄNK:

Bänkpress m. Tröja (Titan Katana stl 48 (!!):

150x1 (6cm)
150x1
170x1
180x1 PB
200x1 (6cm)
200x3 (11cm)
130x1 (raw)
140x1 (raw)
150x1 (raw)
155x1 (raw)

Kommentar:

Yay, ännu ett pass med den besvärliga tröjan avklarat. ALLDELES för stor men stenhård katana idag, typ den bästa jag testat hittills.. Blir spännande att få på sig en katana/super katana i rätt storlek! rekordlyftet på 180 var inte med stopp men helt utan studs eller dylikt.

bragd
2010-05-22, 17:40
Helvete vad du har utvecklats! Minns dig som "liten påg" på hälso.info

160 kg i bänkpress. Fy fan.

Haha, tack Steve! Det har gått bra senaste året och ett halvt ungefär, började öka som tusan ganska precis efter jag lämnat hälso. Satsar på 200 raw innan 20 års dagen :)

W.J
2010-05-22, 17:43
Härliga vikter, vad väger du nu då? :)
Tröja är ett helvete, körde med en 52:a i 82an :P

bragd
2010-05-22, 18:15
Härliga vikter, vad väger du nu då? :)
Tröja är ett helvete, körde med en 52:a i 82an :P

Tröja är sannerligen ett helvete :( Shit, tält-style? :hbang:

Jag ligger kring 90 kilo precis, på väg ned mot 81-82. :)

KevinTM
2010-05-23, 22:18
Det går grymt för dig nu Pierre, 200 raw innan 20 låter inte helt omöjligt! :)

bragd
2010-05-24, 18:23
Deff dag 14, Bänk/triceps:

Bänkpress m. stopp:

135x3
140x2
130x2
145x1
170x1 (Negativ).

FU Bänk m. stopp:

115x4
115x3
120x2
125x2

Smalbänk:

110x4
115x3
120x2
125x1
130x1 PB

Pushdowns:

40x5
45x5
50x5
50x5
45x5

Kommentar:

Egentligen ett ganska dåligt pass, riktigt kassa förutsättningar med svår huvudvärk och trötthet, blev dock bättre och bättre, bänken var mest skum och smärtsam (handlederna) men styrkan fanns där, triceps var ordentligt pigga.

bragd
2010-05-26, 21:19
Deff dag 15, Rygg:

Sittande Rodd:

150x3
150x3
150x3
150x3
150x3
150x3
150x3
150x3

Kommentar:

Hade jäkligt ont i armen efter föregående dags tunga smalbänk så fick räcka med lite rodd.

bragd
2010-05-26, 21:21
Deff dag 16, Bänkpress+Axlar!:

Bänkpress m. stopp:

140x1
145x1
150x1 PB!
140x2
135x2
135x2
130x3
130x3
125x4
125x4

Kommentar:

Mycket underlig dag! Alla lyft kändes svintunga men samtidigt fanns det nästintill oändligt med kraft när jag väl skulle pressa, inte explosivt någonstans men ordentlig med hederlig "råstyrka". Allt över två reps var döden idag.. Kul med PB i bänk med stopp, känns som att 160 till november är realistiskt.

Militärpress:

75x2
75x2
65x4
65x4

Sittande Hantelpress:

32,5x4
32,5x4
35x3
35x3

Baksida axlar:

6set

W.J
2010-05-26, 21:27
Sjukt stark bänkare är du! :)
Blir kul och träffas på BänkSM

bragd
2010-05-26, 21:35
Sjukt stark bänkare är du! :)
Blir kul och träffas på BänkSM

Thanks man! *flex*
Känner mig faktiskt stark trots tung diet..
Det kommer bli awesome, och har jag inte snurrat till det helt så kommer du köra med mig i nittian? :hbang:

W.J
2010-05-26, 21:36
Thanks man! *flex*
Känner mig faktiskt stark trots tung diet..
Det kommer bli awesome, och har jag inte snurrat till det helt så kommer du köra med mig i nittian? :hbang:
jösses! Diet? då gör du det jävligt bra! :)
Jag tror det blir 90an. Men min sämsta gren är just bänkpress så jag siktar väl på ingångsvikten kring 100kg så får jag vara nöjd! *popcorn*

bragd
2010-05-26, 21:41
jösses! Diet? då gör du det jävligt bra! :)
Jag tror det blir 90an. Men min sämsta gren är just bänkpress så jag siktar väl på ingångsvikten kring 100kg så får jag vara nöjd! *popcorn*

Yes, stenhård diet för att komma ned till 81-82kg *spy*. Jobbigt men givande för framtiden.. Klart det ska vara 90an, du är ju en lång pöjke, jag som är nästintill dvärg är ju nästan lite för lång för den här klassen*rolleyes*
100 - 105 - 110? ;)

Som det ser ut just nu går jag in på 150 följt av 157,5 och avslut på 160.

W.J
2010-05-26, 21:50
varför går du ner till 81-82? du ska ju ändå vara med i 90an på BänkSM? Svenska rekordet ligger ju på 153? det är ruskigt svårt. :)
Jo, jag får väl gå in 100, sen 105 och 110 fastän jag skulle vara god för 120 bara för att säkra :D

bragd
2010-05-26, 21:56
varför går du ner till 81-82? du ska ju ändå vara med i 90an på BänkSM? Svenska rekordet ligger ju på 153? det är ruskigt svårt. :)
Jo, jag får väl gå in 100, sen 105 och 110 fastän jag skulle vara god för 120 bara för att säkra :D

Jag går ned för att sedan ha möjlighet att gå upp 7-8kg innan SM, måste få chansen att bygga på mig lite mer massa. Rekordet i 82an är 153, något som jag inte ämnar att ta, styrkan på den lätta kroppsvikten kommer inte vara god för ett lyft på 150+. Rekordet på 155,5 skall däremot slås ut, gärna med några kilos marginal.. Efter SM blir det troligtvis en sväng upp till 100an för ytterligare massa.

Äh, gör ett eller två säkra lyft för att sedan chansa ordentligt:hbang:

bragd
2010-05-28, 17:09
Deff dag 17, Lite Ben:

Benpress:

320x4
320x4
320x4
330x3
330x3
330x3
340x2

Liggande Bencurl:

65x4
65x4
70x4
70x4

Explosiva Crunches:

5
5
5
5

Magmaskin:

45x5
50x5
50x5
50x5

Kommentar:

Tungt och oinspirerat pass, blir fler set på söndag. benpress är tungt under deff..

bragd
2010-05-28, 17:13
Deff dag 18, Rygg & Biceps:

Latsdrag (Breda):

125x4
125x4
130x4
130x4
140x1

Latsdrag (Smala):

120x4
120x5
120x10 PB ("vanliga")

Chins:

4
4
4

Sittande Rodd:

130x5
130x5
130x5
130x5
130x5

Ez-curl:

45x5
45x5
45x5

Koncentrationscurl:

22,5x3
22,5x2

Trappmaskin:

20minuter

nivå: 10>12>13>15

Kommentar:

Ryggen blir allt starkare trots dieten :) Känns roligt! Kom bra överens med rodden idag också, gick inte på så supertunga vikter utan försökte hålla formen bra på dragen istället.. Handlederna gör ont =( därav den lilla mängden biceps träning.

bragd
2010-05-29, 16:23
Deff dag 19, bänk i bak grottan:

Bänkpress m. Tröja (Katana stl 44):

150x3 (13cm)
150x0
150x1
165x1
165x1 (F)
165x1
175x1 (6cm)
140x1 (RAW m. stopp)
145x0 (fail)
145x1

Kommentar:

Denna tröja sitter hyfsat, lagomt tight. Får dock ut mindre av denna än de andra tröjorna, lite svårmanövrerad än sålänge.. Blir som helt stopp några centimeter ovanför bröstet och då lär jag verkligen kämpa för att komma ned, då blir det lätt att man släpper bak axlarna och offrar bra tryck för att få komma ned, resultatet blir otroligt tunga lyft :( Men lite mer träning så kommer jag säkerligen få ut en hel del av denna katana, blir troligtvis min första egna tröja också. Kände mig för övrigt ruskigt sliten i kroppen sedan gårdagens ryggpass, hemsk träningsvärk och stelhet. Ettan på 140 med stopp var en stänkare iallafall, klantade till mig rejält när jag försökte på 145.

bragd
2010-05-30, 21:10
Deff dag 20, BEN!:

Benpress:

350x3
370x3 PB
380x1
375x1

Liggande Bencurl:

65x4
65x4
65x4
65x4

"Benspark":

120x3
120x3
120x3
120x3

Explosiva crunches, magmaskin & Hängande benlyft:

5
5
------
50x5
50x5
50x5
50x5
------
6
6

Kommentar:

Avrundade passet med 20 minuter trappmaskin (nivå 12>14>16/20). Benpressen är ruskigt tung såhär under diet men nytt rekord i treor iaf, ettorna var svintunga. Helt "okej" pass, varken mer eller mindre. Imorgon börjar allt om igen!

W.J
2010-05-30, 22:03
Benpress:

350x3
370x3 PB
380x1
375x1
!
Undra vad ni har för benpress igentligen.
Fasen jag dör typ på 200kg och du är uppe nå nästan 400kg.. *screwy*
(jag tränar på 160kg)

bragd
2010-05-31, 16:56
Undra vad ni har för benpress igentligen.
Fasen jag dör typ på 200kg och du är uppe nå nästan 400kg.. *screwy*
(jag tränar på 160kg)

Haha, en vanlig liggande benpress bara =) Lutar drygt 45 grader kanske, är ju inte ultrastrikta repetitioner på dessa vikter kan tilläggas. Men antar att det finns alla typer av varianter på dessa maskiner :) Sen är jag väl hyfsat stark/intränad i just benpress då den utgör större delen av min benträning (trasig korsrygg).

bragd
2010-05-31, 16:57
Deff dag 21, Bänk+Triceps:

Gått ned totalt 2,5kg (möjligtvis tre, omvägning imorgon) under mina tre veckor, känns stadigt. Midjemåttet har minskat med 4cm.

Bänkpress m. stopp:

140x1
145x1
135x2
135x2 (utan stopp, långsamma)

Kommentar:

Herregud, SVINTUNGT och asfula lyft, har vanligtvis problem med att högern ligger efter men idag var det bara löjligt..

Smalbänk:

110x4
110x4
115x4
115x4
125x1
132,5x1 PB

Pushdowns:

50x5
50x5
55x3
55x3

Kommentar:

Kom igång hyfsat efter den kassa bänken.. Vet inte riktigt vad som hände, värme+noll kolhydrater kanske bidrog till den fruktansvärda dagsformen, känner mig hyfsat sliten efter lördagspasset också, tröjan mosar kroppen rätt duktigt. Nya tag på Onsdag!!

bragd
2010-06-01, 18:46
Deff dag 22, VILA!:

Vikten landade idag på 88,7, så vi säger att den egentligen var 89 igår :) (Åt väldigt "mycket" söndag kväll, därav den tunga invägningen).

Tog dock en välbehövlig vilodag idag, kört på rätt hårt och gårdagens pass vittnade verkligen om en trött kropp.. Men imorgon kör jag igång igen, TUNGT bänk och axlar står på schemat :)

bragd
2010-06-02, 18:27
Deff dag 23, Bänk+Axlar:

Bänkpress m. stopp:

140x1
145x1
150x0
125x4
140x1
140x1
150x0

Kommentar:

Fasen att 150 inte ville upp, första gången körde jag med lite smalare grepp och liten brygga, vart svintungt och det var en totalfail, andra försöket körde jag brett grepp med rejäl brygga, var dock för tungt efter ettorna på 140. Har även fått en ruskigt irriterande problem på halsen.. Har börjar pressa upp vikterna extremt snett, vänstern flyger upp medan högern verkar ha dött helt, när jag väl upptäcker det kan jag givetvis korrigera utan problem men tappar bottenstyrka och kan få för snedpress vid tävlingar. Vet ej vad detta beror på, har alltid vart ett bekymmer för mig men senaste två passen har det vart löjligt så mycket jag snedpressar :(

FU-Bänk med stopp:

110x4
110x3
110x3

Kommentar:

Testade lite olika varianter, på dessa "lätta" vikter går det hyfsat att få till bra lyft, tror att snedpresserna kommer ifrån min brygga, när jag drar ihop skulderbladen verkar jag kunna få ihop den vänstra delen betydligt mer än den högra..

Militärpress:

70x3
70x3
65x3

Sittande press i smith:

80x3
80x3
80x3
90x3
100x1

Avslutade med 6-7 set baksida axlar.

Ett ganska så dåligt pass, värmen+dieten sätter definitivt sina spår, sedan har jag börjat äta värktabletter för ryggen igen, var sjukt bakis idag. Hade dessutom konditionstest innan gymmet.. Så sammantaget är ju ganska nöjd, ettorna på 140 var fula men väldigt lätta, fanns mycket kraft att pressa med. Lite besviken att faila två gånger på 150 däremot.. Har utöver allt misär också fått någon låsning i ryggen efter militärpressen, bränner till ordentligt mellan skuldrorna när jag vrider på huvudet, irriterande.

bragd
2010-06-03, 21:35
nytt schema, håller det enkelt med fokus på bänkpress och komplement till den. Testar köra bulgaren i några veckor med start från och med måndag

Måndag:
Bänkpress ”Bulgaren” – 8 set
Smalbänk – 6set
Pushdowns – 4set

Tisdag:
Sittande Rodd/Sälrodd/Liggande rodd – 10set
Hantelrodd – 5set
Biceps – 8set

Onsdag:
Bänkpress ”Bulgaren” – 8set
Militärpress – 6set
Sittande Smithpress – 2set
Baksida axlar – 6set

Torsdag:
Benpress – 8set
Liggande bencurl – 6set
Benspark – 6set
Mage – 8set

Fredag:
Latsdrag – 10set
Chins – 5set
Biceps – 8set
Lördag:
Bänkpress m. tröja – 6set
Klossbänk – 6set

Kör nästan alltid 1-3 reps, undantag är axlar och vissa tricepsövningar där jag klämmer till med 3-5 emellanåt (och baksida axlar körs alltid "lätt").

Kommentarer på detta? Funderar på ifall volymen blir aningen hög såhär under diet.. Är dock liknande som jag kör nu och eftersom det alltid är låga reps intervaller kanske den totala volymen inte blir så hiskelig.

W.J
2010-06-03, 21:39
du ska alltså köra 2st bänkpass i veckan? och sedan ett med tröja? inom 7 dagar i några veckor? totalt 3st ''bröst'' pass på 7 dagar?
Kör du lättare någon dag ?

bragd
2010-06-03, 21:52
du ska alltså köra 2st bänkpass i veckan? och sedan ett med tröja? inom 7 dagar i några veckor? totalt 3st ''bröst'' pass på 7 dagar?
Kör du lättare någon dag ?

Japp, kör så just nu också :cool: Tre tunga pass i veckan, kör dock endast bänk som bröstövning (och smalbänk som komplement). Hm, ibland kör jag fyror på onsdags passet om det räknas som "lätt? (det gör det för mig iaf). Somliga skulle troligtvis gå sönder av detta men min kropp har på något vis anpassat sig. Så i och med bulgaren blir det nästan lättare än nu då jag mest kör 1-3 reps hela tiden (85-95% av 1RM).

bragd
2010-06-07, 16:15
Deff dag 24, Ben ("Rehab"):

Knäböj:

40x10
40x10
60x8
60x8
80x3
100x1
70x2

Kommentar:

Vikter upp till drygt 80 kilo går bra, sedan kommer smärtan igen.. Ettan på hundra var lätt men korsryggen håller verkligen inte. Ska försöka stärka upp den med diverse rehabövningar innan jag försöker mig på att gå tyngre på knäböjen, tänker köra 6-10set (8-10reps) på lätta vikter i denna övning under en längre tid.

+ Lite mage.

bragd
2010-06-07, 16:18
Deff dag 25, Rygg+Biceps:

Drar vikterna ur minnet, skrev aldrig upp dem.

Latsdrag:

120x4
130x4
130x4
125x4

Smala latsdrag+"V" latsdrag:

120x4
120x4
115x4 - V
115x4 - V

Chins:

4
4
4
4

+ Lite biceps, körde endast lätt med hantel (koncentrerade), ont i vänster handled.

bragd
2010-06-07, 16:20
Deff dag 26, Bänk i BAK grottan:

Bänkpress m. tröja (Fury NXG+ STL 46):

160x3 (13cm)
160x1 (6cm)
170x1
170x1
165x1
160x1 (11cm) (RAW)
160x2 (11) (RAW)
150x1 (6) (RAW)
85x18 (R)
120x3 (R)

Kommentar:

Furyn är visserligen en snäll och nästan lite "mysig" tröja att köra i, smärtan är i stort sett obefintlig och den är oerhört lätt att hantera, men detta medför också att den är väldigt "mesig", hjälper endast till lite grann genom att bromsa vikten, upp får man kämpa i stort sett själv.. Alla lyft med denna tröja är onödigt långsamma. Dock kul att få upp 170 två gånger i raw, nästa lördag ska jag kämpa mot katanan igen.. Rätt kul att en mycket mjukare och egentligen sämre tröja ger bättre resultat än en hårdare "bättre", där märker man verkligen hur mycket arbete och teknik som ligger bakom utrustningsträning.

bragd
2010-06-07, 16:22
Deff dag 28, Bröst+Triceps:

Bänkpress Bulgaren pass 1 (m. stopp):

87,5x8
137,5x1
95x7
130x2
102,5x6
122,5x3
110x5
115x4

Kommentar:

Körde alla set med liten brygga och smalare fattning än vanligtvis, funkade bättre än med stor brygga och max fattning (testade detta på 137,5 lyftet och resultaten var allt annat än gott..). Nästa pass höjer jag med 2,5kg.

Smalbänk m. stopp:

110x3
110x3
115x3
120x3

Pushdowns:

45x5
45x5
55x3
55x3

Kommentar:

Nöjd över dagens pass, formen var ärligt talat kass.. jag har sovit säkert 24-30 timmar av de föregående 48, vetefan vad som slagit slint, brukar aldrig vara den trötta typen som kan sova mitt på ljusa dagen, en teori är att kroppen genomgår någon lättare form av avtändning efter mina rygg piller, blir inget mer av de där rävgiftet, det lindrar visserligen smärtan bra men fyfan för bakfylla och sådan här trötthet, usch. Träningen går före allt..

bragd
2010-06-08, 09:13
Deff status månad 1:

Startvikt: 92.00 kg
Nuvarande vikt: 88,2
Totalt nedgång: 3,8kg
Snitt per vecka: 0,95 kg (950hg)
Målvikt: 82.00
Tidsplan: ca 8-10 veckor till.

Lite mått:

Midja vid start: 95cm
Nuvarande midjemått: 90cm
Armar H/V: 39/39 (oförändrat sedan start)

elo_
2010-06-08, 10:07
coolt med bulgaren! Har varit lite intresserad av att testa lite wave-loading någon gång jag också.. hur tycker du den funkar?

Ungrim
2010-06-08, 10:19
Bänkpress Bulgaren pass 1 (m. stopp):

87,5x8
137,5x1
95x7
130x2
102,5x6
122,5x3
110x5
115x4


Rena rama konditions träningen å lasta av och på... ;)

bragd
2010-06-08, 10:49
coolt med bulgaren! Har varit lite intresserad av att testa lite wave-loading någon gång jag också.. hur tycker du den funkar?

Svårt att göra en vettig bedömning än sålänge eftersom det var första passet! Men jag fann det extremt njutbart att få ha lite omväxling från mitt vanliga schema där jag kör tungt i stort sett hela tiden.. Hoppa mellan tungt och lätt tillbaka till tungt var kul, efter en tung etta kändes sjuan superlätt, sedan när man skulle köra en tvåa efter att ha gjort 7 reps kände man sig väldigt explosiv, hoppas på att öka till 157,5-160 med stopp efter en månad med bulgaren, du får kika in här emellanåt och se hur jag avancerar, kör bulgaren måndag och onsdag och tröjbänk+klossbänk på lördagar. Ökar 2,5kg för varje bulgaren pass.



Rena rama konditions träningen å lasta av och på... ;)

Ja fyfan, tur att jag värvat en kamrat som kör bulgaren med mig.. ;)

bragd
2010-06-09, 10:34
Deff dag 29, Rygg & Biceps:

Sittande Rodd:

140x3
140x3
140x3
140x3
140x3
130x5
130x5
130x5
160x2
170x2 PB

Explosiv Hantelrodd:

45x5
45x5
45x5

Z-curl:

45x4
45x4
45x4
45x4

Koncentrationscurl mot stöd:

17,5x5
17,5x5
17,5x5
17,5x5

Explosiva Crunches m. vikt:

+5x6
+10x6
+20x6
+20x6
+20x6

Kommentar:

Med facit i hand var rodden i lättaste laget med 140 och 130kg.. Visserligen var formen mycket fin, gillar dock att slita och dra ordentligt med ryggen, alltid svarat bäst på det. Kanske kör 155-170kg nästa gång istället, trist att man är begränsad i hantelrodd, tyngsta hantlarna väger endast 45kg, därför kör jag strikta & explosiva femmor. Bicepsträningen var lätt men mycket strikt, har faktiskt lite träningsvärk idag, handleden kändes OK! Tror det var bra att köra lite smalare i bänken sist. Bulgaren pass 2 idag.

bragd
2010-06-09, 16:25
Deff dag 30, Bröst & Axlar:

Bänkpress "Bulgaren" Pass nr. 2 m. stopp:

87,5x8
140x1
95x7
132,5x2
102,5x6
125x3
110x5
117,5x4

Sittande Press i smith:

80x3
80x3
80x3
90x3
95x2
100x1

+ ett set sittande hantelpress@35kgx3 & 6set Baksida axlar

Kommentar:

Andra passet av åtta, kändes bra. Inga som helst problem, de "tunga" seten var dock hyfsat tunga, kan ju bero på stilen jag kör just nu. Hyfsat långa stopp utan stor brygga och maxbredd. Spar på handlederna och muskelfästen vid brösten.

bragd
2010-06-09, 16:29
För ganska precis ett år sedan maxade jag 130kg i bänkpress vid en kroppsvikt av 87,7kg, i dagsläget ligger jag runt 160 på ganska precis samma kroppsvikt. 30kgs ökning på ett år utan att vara tyngre känns bra :) (har givetvis vart tyngre och något lättare under året).

Stefan J
2010-06-09, 16:33
Det är helt rätt väg. Alltförmånga är fixerade vid viktuppgång och dess genväg till styrka. Mycket bättre att klämma ut musklernas fulla(eller nästintill fulla) potential innan man går in i nästa viktklass.

bragd
2010-06-09, 20:51
Det är helt rätt väg. Alltförmånga är fixerade vid viktuppgång och dess genväg till styrka. Mycket bättre att klämma ut musklernas fulla(eller nästintill fulla) potential innan man går in i nästa viktklass.

Ja helt klart! Har ökat mer senaste halvåret då jag fokuserat på att träna TUNGT och ordentligt än vad jag gjort under de senaste två åren.. Detta helt utan att gå upp i vikt, har tvärtom gått ned under nästan hela perioden. Nu efter sommaren ska jag dock gå upp ett par kilon för att få lite kvalitetsmassa, dock stannar jag kvar i 90an till efter nyår. Då blir jag plötsligt Junior och har noll tidspress på mig, då ska jag passa på att gå upp några kilon och arbeta med rawstyrkan och fortsätta utrustningsträningen i en lite större omfattning.

Deceiver85
2010-06-09, 22:36
Du var mig en stark ungjävel, 150 är jag månader ifrån att ens gå på utan stopp...ska följa den här journalen!

Förresten, vad var det som hände med ryggen?

bragd
2010-06-09, 22:45
Du var mig en stark ungjävel, 150 är jag månader ifrån att ens gå på utan stopp...ska följa den här journalen!

Förresten, vad var det som hände med ryggen?

Oj tackar! Ja, det känns faktiskt bra i vissa avseenden (typ när man jämför bänkresultat:D) att få äran att kalla sig ungjävel fortfarande. Hoppas på att få göra närmare 160 med stopp när bulgaren är avklarad, och då kommer jag väga kring 86kg. Kul med läsare!!

Körde marklyft en dag för 1 1/4 år sedan, skulle köra en femma på 140 (utan bälte) och när jag skulle dra upp första repetitionen small det till utav helvete nere vid ländryggen, jag vek mig bokstavligt talat av smärta. Nu i efterhand när jag analyserat lyftet X antal gånger hittas följande faktorer:

Ryggen var redan i dåligt skick sedan jag sovit hos min flickvän i hennes alldeles för lilla säng, korsryggen var stel och obekväm. Detta gjorde att jag inte "kom ned" tillräckligt med ryggen, slarvade med att bygga upp ett bra buktryck och lyfte troligtvis med banan rygg och fick massor med tryck på diskarna.. Har magnet röntgen den 29e.

Du får ursäkta ifall jag skriver lite skumt, mina värktabletter gör mig lite virrig.

Deceiver85
2010-06-09, 22:51
Körde marklyft en dag för 1 1/4 år sedan, skulle köra en femma på 140 (utan bälte) och när jag skulle dra upp första repetitionen small det till utav helvete nere vid ländryggen, jag vek mig bokstavligt talat av smärta. Nu i efterhand när jag analyserat lyftet X antal gånger hittas följande faktorer:

Ryggen var redan i dåligt skick sedan jag sovit hos min flickvän i hennes alldeles för lilla säng, korsryggen var stel och obekväm. Detta gjorde att jag inte "kom ned" tillräckligt med ryggen, slarvade med att bygga upp ett bra buktryck och lyfte troligtvis med banan rygg och fick massor med tryck på diskarna.. Har magnet röntgen den 29e.

Det låter inte alls trevligt! Jag drabbas av ryggskott i jan/feb i år, och det var nog illa det! Hoppas att magnetröntgen kan ge dig något svar!

bragd
2010-06-09, 22:55
Det låter inte alls trevligt! Jag drabbas av ryggskott i jan/feb i år, och det var nog illa det! Hoppas att magnetröntgen kan ge dig något svar!

Inte alls trevligt, det satte ju givetvis stopp för min kommande SL karriär då Knäböj och Marklyft uteslöts direkt. Tur att man är hyfsad i bänk! (som för övrigt är min favorit gren/övning). Ryggskott var givetvis läkarnas spontana tanke, men den turen hade man givetvis inte.. Trist att som artonåring ha en 80 årings rygg. Ja det hoppas jag med, kanske kan det vara något som löses med en operation!

Deceiver85
2010-06-09, 22:59
Inte alls trevligt, det satte ju givetvis stopp för min kommande SL karriär då Knäböj och Marklyft uteslöts direkt. Tur att man är hyfsad i bänk! (som för övrigt är min favorit gren/övning). Ryggskott var givetvis läkarnas spontana tanke, men den turen hade man givetvis inte.. Trist att som artonåring ha en 80 årings rygg. Ja det hoppas jag med, kanske kan det vara något som löses med en operation!

Hur fungerar ryggen i vardagen, är det något du känner av (du nämnde värktabletter)?

bragd
2010-06-09, 23:19
Hur fungerar ryggen i vardagen, är det något du känner av (du nämnde värktabletter)?

Har i stort sett ont jämt, ingen kronisk smärta på det viset att den jämt värker men så fort jag böjer mig ned (t.ex. knyta skorna) får jag en duktig kyss där bak.. Även när jag sitter still under en längre tid, eller lutar mig bakåt. Lyfta saker i allmänhet där ryggen involveras gör ont. Mycket i vardagen som blir lidande, därav värktabletterna, dock tar jag dem oftast på kvällen för att sova gott och slippa smärtan ett par timmar, vill absolut inte ha morfin i kroppen på dagarna eller på gymmet.. Sedan äter jag dem väldigt begränsat då det sänker både testostronet och sänker ens egna prestationsförmåga. Och beroendeframkallande givetvis.

bragd
2010-06-10, 17:43
Deff dag 31, Lite rygg:

Mådde inte alls bra idag, sovit drygt 3,5-4 timmar i natt och var onödigt "bakis" av värktabletterna, så det planerade benpasset blev inställt och lite rygg fick stå för dagens träning.

Latsdrag (breda):

125x4
130x5 PB
130x5
125x4

Ryggdrag (maskin):

100x5
130x3

Chins:

4
4

Kommentar:

8set halvlätt rygg räckte absolut idag, latsdragen var nog rätt fula, kanske börjar lika liggande rodd mer än latsdrag.. Kändes dock inte så farligt, måste filma eller be någon se över hur illa det faktiskt är, tar dock bra :) Vill gärna göra 130x10 inom en snar framtid. Struntade i biceps då jag vill spara på handleden till lördagens tröjpass, kanske slänger in ett par set biceps då istället.

bragd
2010-06-12, 14:06
Deff dag 33, Bänk & Biceps i BAK Grottan:

Bänkpress m. tröja (Katana stl44):

160x3 (11cm)
165x3 (11cm)
170x3 (11cm)
175x3 (11cm)
180x3 (11cm)
185x3 (11cm)
190x3 (11cm)
160x0

Kommentar:

Snabba explosiva lyft, vid 180 började det faktiskt kännas att det fanns lite vikt på stången, sista setet på 190 var halvtungt. Körde med brygga idag, kändes helt okej ända tills det var dags för att komma ända ned, föll ihop totalt. Var nog både trötthet och den nya tekniken som gjorde det, hade dock ont i axlarna så försökte inte mer.

Hantelcurl & Hammercurl:

27,5x4
25x4
25x4
------
25x4
25x4
25x4

bragd
2010-06-14, 17:50
Deff dag 34, Ben & Underkropp:

Benpress:

360x2
310x1
330x3
330x3
330x3

Knäböj *Rehab*:

40x8
40x8
60x5
60x5
90x1

Marklyft *Rehab*:

50x5
50x5
80x3
80x3
110x1

Magmaskin & Crunches i CC:

50x5
50x6
50x6
-----
50x8
55x6
55x6

Kommentar:

Försöker ännu en gång att få bukt med ryggen på egen hand, kör strikta fina och framför allt lätta repetitioner i både marklyft och knäböj, försöker få till bra teknik och vana innan jag lastar på vikter som faktiskt är träning. Ökar successivt men långsamt.

Deceiver85
2010-06-14, 22:22
Hur gick det med smärtan under passet? Körde du värktabletter innan eller behövdes det inte?

bragd
2010-06-15, 21:29
Bänkpress, Smolov pass 3. Beräknat max 1RM = 150kg:

90x8 - S
142,5x1 - S
97,5x7 - S
135x2 - S
105x6
127,5x3 - S
112,5x5
120x4 - S

S = Stopp. Kommer hädanefter endast köra med stopp på de tyngre seten (1,2,3,4 repetitioner), resten blir touch'n go.

Kommentar:

Tungt och smärtsamt pass, fortfarande rejält sliten sedan det dumma tröjpasset i lördags, vet inte vad som hände då men det har skadat kroppen extra mycket, kanske var alla tunga klossbänkar eller den misslyckade ettan på 160.. Får se ifall pass nr 4 går lättare.

bragd
2010-06-15, 21:30
Deff dag 36, Rygg & Biceps:

Vikt: 87,20 kg
Total nedgång sedan start: 4,8 veckor
Tidsåtgång: 5 veckor
Mål: - 82,50 kg
Tidsram: 8-10 veckor (snitt på 0,5kg per vecka från och med nu).

Sittande Rodd:

150x3
150x3
150x3
150x3
160x3
160x3
170x1
170x1

Chins (strikta!):

4
4
4
4

Z-curl:

45x5
45x5
45x5

Hammercurl:

25x5
25x5

Koncentrationscurl:

17,5x5
17,5x5
17,5x5

bragd
2010-06-15, 21:32
Hur gick det med smärtan under passet? Körde du värktabletter innan eller behövdes det inte?

Det gick riktigt bra faktiskt :) Inga värktabletter och ingen smärta alls av övningarna! Bara den sedvanliga som jämt är där men inbillar man att den nästan var aningen förbättrad i slutet av passet.. Kul i alla fall!! Framtiden känns ljus :)

KevinTM
2010-06-18, 11:38
Det gick riktigt bra faktiskt :) Inga värktabletter och ingen smärta alls av övningarna! Bara den sedvanliga som jämt är där men inbillar man att den nästan var aningen förbättrad i slutet av passet.. Kul i alla fall!! Framtiden känns ljus :)

Härligt Pierre!
Vore kul att se hur bra du kan bli i SL om (när) ryggen tillåter dig!*flex*

bragd
2010-06-19, 13:56
Deff dag37, Bänk & Axlar (2010-06-16):

Bänkpress m. stopp:

140x1
130x2
135x1
125x4
130x2
120x3

Sittande smithpress:

80x5
85x5
90x5
100x2

Maskinpress:

60x4
60x4
60x4
60x4

Avslutade med 6set baksida.

Hoppade av bulgaren, kände mig svagare och svagare för varje pass, gillar inte den högre volymen som programmet innebär, till hösten när jag kan gå upp i vikt istället för ned skall den testas igen, min polare som kör den verkar få bra resultat :)

bragd
2010-06-19, 13:57
Deff dag 40, Bänk i bakgrottan:

Bänkpress:

110x5
115x5
120x3
125x3 (s)
130x1 (s)
135x1 (s)
140x1 (s)
145x1 (s)
152,5x1 (s) PB
120x4 (s)

Kommentar:

Lättare och starkare än någonsin, början av passet var svintungt och oengagerat men efter 130kgs lyftet kom kroppen verkligen igång, höll maxbrett och fick upp en ordentlig brygga, galet tryck med fina stopp, mersmak på lyftet.. Fanns minst 2,5kg till, troligtvis mer.

Dagsvikt på drygt 86,5kg (uppskattningsvis).

bragd
2010-06-19, 13:57
Härligt Pierre!
Vore kul att se hur bra du kan bli i SL om (när) ryggen tillåter dig!*flex*

Ja det vore spännande, är ju hyfsat stark i allt annat så kanske det finns lite vikt att hämta i de två "stora" övningarna :)

Stefan J
2010-06-19, 14:43
Deff dag 40, Bänk i bakgrottan:

Bänkpress:

110x5
115x5
120x3
125x3 (s)
130x1 (s)
135x1 (s)
140x1 (s)
145x1 (s)
152,5x1 (s) PB
120x4 (s)

Kommentar:

Lättare och starkare än någonsin, början av passet var svintungt och oengagerat men efter 130kgs lyftet kom kroppen verkligen igång, höll maxbrett och fick upp en ordentlig brygga, galet tryck med fina stopp, mersmak på lyftet.. Fanns minst 2,5kg till, troligtvis mer.

Dagsvikt på drygt 86,5kg (uppskattningsvis).

Grattis till PB, finns inget härligare än när man känner att man är på G!

bragd
2010-06-19, 14:57
Grattis till PB, finns inget härligare än när man känner att man är på G!

Tackar! Nej det var otroligt skönt med tanke på att träningen gått rätt dåligt senaste två veckorna, dessutom lider jag av svår Pollen & timotej allergi vilket medför en rejält utsliten kropp. Målet är 160 kg på SM i november, detta bör ge ett säkert Guld och nytt svenskt rekord :)

gunhamn
2010-06-19, 22:00
Tackar! Nej det var otroligt skönt med tanke på att träningen gått rätt dåligt senaste två veckorna, dessutom lider jag av svår Pollen & timotej allergi vilket medför en rejält utsliten kropp. Målet är 160 kg på SM i november, detta bör ge ett säkert Guld och nytt svenskt rekord :)

Du kommer ta hem rekordet är jag alldeles säker på !

bragd
2010-06-20, 11:28
Du kommer ta hem rekordet är jag alldeles säker på !

Tack för stödet Gunhamn :D Känns bra att ha åtminstone en som tror på mig :hbang:

Nej men träningen har känts riktigt bra och att sätta nytt rekord under pågående deff är alltid roligt, till hösten kommer jag även ha ett spelrum på +7-9kg att gå upp, längesedan min kropp fick lite mer muskelmassa så det blir otroligt spännande att se vad det kan göra för styrkan.

W.J
2010-06-20, 13:45
till hösten kommer jag även ha ett spelrum på +7-9kg att gå upp, längesedan min kropp fick lite mer muskelmassa så det blir otroligt spännande att se vad det kan göra för styrkan.
Det blir däremot ruskigt spännande och se :)

bragd
2010-06-20, 13:53
Det blir däremot ruskigt spännande och se :)

Ja det ska bli roligt att se, sist jag fick gå upp några kilon kom styrkan som ett jävla brev på posten, känns som att jag klämt ur det mesta ur den lilla muskelmassa som finns på min styrkelyftarkropp :D

Efter nyår blir det - 100 ett tag, skall långsamt gå upp till 97-98kg och försöka utvecklas maximalt.

Deceiver85
2010-06-20, 14:10
Grattis till 152,5kg med stopp, riktigt starkt *flex*

bragd
2010-06-20, 23:10
Deff dag 41, Rygg & Biceps:

Blev ett ganska så oinspirerat och tröttsamt ryggpass idag, med lite inslag av biceps i slutet.

Latsdrag (breda):

115x5
115x5
115x5
115x5

Latsdrag ("V"):

105x4
105x4
105x4
105x4

Chins:

5
5
5

Hantelcurl:

25x4
25x4
25x4
30x3

bragd
2010-06-20, 23:10
Grattis till 152,5kg med stopp, riktigt starkt *flex*

Tack så mycket! Jag kände mig otroligt stark igår faktiskt, fanns MINST 2,5kg till, troligtvis mer.. Superkul mitt i dieten :)

bragd
2010-06-21, 01:18
"nytt" schema igen, väldigt basic. Enda skillnaden är ökad volym per pass när jag kör bänk/bröst, kommer ju hädanefter inte köra på lördagar så blir bara två bänkdagar per vecka. Skall testa någon månad och utvärdera.

Schemat:

Måndag Tisdag
Bänkpress 1-3 reps 10 set Latsdrag 3-5 reps 10 set
FU-Bänk 4 reps 4 set Chins X reps 5 set
Smalbänk 3-5 reps 5 set Rodd 5 reps 5 set
Pushdowns 3-5 reps 5 set Z-curl 3-5 reps 6 set
Hammer 3-5 reps 2 set
Hantel 3-5 reps 2 set
Onsdag Torsdag
Benpress 2-4 reps 8 set Bänkpress 4 reps 10 set
Lårcurl 4-6 reps 2 set Inc Bänk 4 reps 4 set
Benspark 4-6 reps 2 set Militär 5 reps 5 set
Knäböj 4-6 reps 8 set Sittande 3 reps 5 set
Mage 3-5 reps 6 set Baksida 5-8 reps 6 set
Fredag Lördag
Rodd 3-5 reps 10 set Benpress 2-4 reps 8 set
Hantelrodd 3-5 reps 5 set Lårcurl 4-6 reps 2 set
Latsdrag 5 reps 5 set Benspark 4-6 reps 2 set
Marklyft 3-4 reps 8 set Knäböj 4-6 reps 8 set
Hantelcurl 3-5 reps 5 set Mage 3-5 reps 6 set
Koncent. 3-5 reps 5 set

bragd
2010-06-27, 12:43
Deff dag 43 (23/6), Lite Bänk:

Bänkpress:

110x4
115x4
120x4
125x2 (s)
130x1 (s)
140x1 (s)
145x1 (s)
140x0 -.-

Kommentar:

Rätt tungt pass idag, eller inte tungt men kroppen kändes lite sliten och lyften var "orutinerade" och fula, men vikterna kom upp i alla fall, antar att jag är lite sliten sen lördagens tunga pass. Missen på 140 gav jag bara upp på, försökte inte ens xD galet segt lyft på 145, höll bredare än maxbrett och fick absolut ingen tryck alls, vikten i sig var inte tung men fanns inget att pressa med, blev lite för brett. Film på 140 kommer så fort kameramannen skickat filmerna.

bragd
2010-06-27, 12:44
Deff dag 44 (24/6), Rygg & Biceps:

Snabbt stressigt pass idag, därför biceps blev så kort.

Sittande Rodd:

140x5
140x5
150x4
150x4
160x4
160x4
150x3

Chins:

5
5
5

Hantel & Koncentrationscurl:

25x4
25x4
25x4
------
20x3
20x3

bragd
2010-06-27, 12:47
Deff dag 45, Bänk:

Bänkpress m. stopp:

130x4
135x3
140x1
130x2
135x2
145x1
125x2
130x3

bragd
2010-06-27, 12:48
Deff dag 46 (midsommarafton), Rygg (lats):

Latsdrag (breda)

120x5
120x5
120x5
125x3
125x3

"V":

100x5
105x5
110x5
115x3
120x3

Avslutade med extremt oinspirerad bicepsträning.

bragd
2010-06-27, 12:53
Deff dag 47 (igår), Bänk!:

Bänkpress:

110x5
115x5
130x1 (s)
135x1 (s)
140x1 (s)
150x0 (s)
150x1 (negativ rep)
140x4
145x3
155x3 (med hjälp)

Kommentar:

Skäms lite, har inte kört specifik axel/triceps träning på hela veckan.. Blir ändring på det. Fick en "snilleblixt" och börjar med nytt schema imorgon.

bragd
2010-06-27, 13:03
Schemat:

Måndag:

Bänkpress - 3x6 (repsXset), 1x4 (explosiva)
FU-Bänk - 1x2, 4x2
Militärpress - 5x5
Smalbänk - 5x5

Torsdag:

Bänkpress - 4x6, 1x4 (Tungt, 90-95% 1RM)
Incline Bänk - 4x4
Smalbänk - 3x5
Militärpress - 3x5 (vartannat pass pushpress 1-3reps)

Lördag:

Bänkpress - valfritt (oftast lätt) 6-8set
Smithpress - 5x4
Pushdowns - 5x4

Kommentar:

Tankarna kring detta är att minska bördan per pass för axlar/triceps, känner ofta att jag avbryter pass på grund av dess längd, nu skär jag ned på volymen per pass men kör oftare. Jag koncentrerar även träningen till övningar som liknar bänkpress, Smalbänk och militärpress. Filosofin att det man ägnar mycket tid åt blir man bra på kommer appliceras här, själva bänkpress delen blir det en del trail & error på men träningen kommer som tidigare fokuseras på tunga vikter, dock skall jag undvika att sega upp tunga lyft varje pass, explosivitet kommer att bli ett av ledorden för min träning. Dips skulle jag gärna lägga in men har redan problem med vänster handled och vill inte riskera något. Resterande del av min träning ser likadan ut, två ryggdagar (uppdelat på en "rodd" dag och en "lats" dag), en ben dag med inslag av ryggrehab.

bragd
2010-06-28, 18:37
Deff dag 49, Överkropp "framsida":

Bänkpress m. långa stopp:

130x3
135x3
140x3 PB
140x3
135x3

Hantelpress:

50x3 - med stopp, ramlade av bänken -.-

Militärpress:

60x5
60x5
60x5
70x3 (Pushpress)
70x3 (Pushpress)

Smalbänk:

100x5
100x5
100x5
110x3
140x0 :(

Kommentar:

Tycker det nya "schemat" känns bra, väldigt bra till och med. Rätt skönt att sätta ett personbästa efter sin första arbetsdag på 8 timmar, kanske kroppen behöver röra på sig under dagtid? Jobbar för övrigt med kolonial på en Ica butik, vilket innebär relativt tuffa 8 timmar med många lyft. Kan också vara att jag inte käkar morfin för ryggen längre (ja, jag har INIHELVETE ONT nu). Kul i vilket fall som helst! Kom ungefär halvvägs med 140 kg på stången i smalbänk, nästa pass tar jag det.

bragd
2010-06-30, 10:31
Deff dag 50, Rygg & Biceps:

Brutal träningsvärk i hela överkroppen idag (igår var detta alltså).. Så slopade mitt rodd pass och körde en specialare.

Chins:

5
5
5
20kg*3
20kg*2
15kg*3
15kg*3
5
5
5
5
5

Hantelcurl:

25x5
25x5
30x5
30x5

z-curl:

50x5
55x4
45x5
45x5

Dagsvikt: 87,2 (-0,4kg sedan förra veckan, totalt gått ned 5kg)

bragd
2010-06-30, 18:59
Deff dag 51, Ben:

Benpress:

320x3
320x3
320x3
320x3
350x1
360x1
370x1
380x3 PB

Liggande lårcurl & Benspark:

70x3
70x3
------
120x5
120x5

Cablecrunches:

50x6
60x5
60x5
60x5
55x6

Kommentar:

Långt men ack så kort benpass, kör ett till likadant på Söndag. Snacka om att jag fegade i början när jag körde benpress, skum övning det där, man kan ligga och köra på vikter som ligger 40-50kg under sitt dagsmax men ändå känns det tungt, nästa pass ska jag köra hela serien på 350++. Avslutade dagens pass med lite HIIT (körde 10min intervall - trappmaskin på hög nivå).

bragd
2010-07-02, 15:03
Deff dag 52 (1/7), överkropp framsida:

Bänkpress m. stopp:

110x5 - Uppvärmning
120x1 - Uppvärmning
140x1
145x1
150x1
155x0
130x3
130x3 - Smal fattning

Sittande Press (smith):

90x3
90x5
95x3
100x3

Smalbänk:

110x5
115x3
120x1
125x1

Kommentar:

Förkortat pass idag, skulle iväg på middag med tjejen. Allt gick helt okej, bänken till och med mycket bra, skönt att få ta vikter kring 150+ en random dag. Uppladdningen inför passet var ju långt ifrån optimal, 3,5 timmars sömn följt av 8 timmars fysiskt arbete. Axlarna kändes ruskigt pigga och jag ångrar viktvalet, skulle kört direkt på 100-105kg istället.

Deceiver85
2010-07-09, 15:54
Hrm, tagit semester? ;)

bragd
2010-07-21, 20:31
Hrm, tagit semester? ;)

Hehe nejdå, bara haft dåligt med tillgång till data. Imorgon kommer en lite större updajt med info om de senaste tre veckorna :) Träningen går över förväntan!!

Dagsvikt runt 86kg och på väg ned.

Ungrim
2010-07-21, 20:37
Spännande*popcorn*

bragd
2010-07-27, 23:27
Updajt:

Sådär, nu har jag fumlat omkring i ca tre veckor, dags att ta tag i livet igen! Nytt schema ännu en gång.. Nu tänker jag köra tre halvkroppspass i veckan (måndag, onsdag och lördag) som alla baserar sig på Bänkpress, smalbänk, chins/rodd och militärpress, med biceps och baksida axlar som komplement. Blir även 1-2 underkropps pass i veckan med blandade övningar. De två resterande är cardio (om det behövs) tillsammans med vader och mage. Blir runt 30set totalt per pass, kanske aningen hög volym, blir utvärdering om 2-3 veckor. Deffen "startas om" från och med idag och kommer hållas hård (2000kcal/200g prot per dag) första 2-3 veckorna för att sedan "plana ut" och gå mot en mer human nedgång om kring 500g i veckan. Preliminära planen är att gå ned till 82.00kg, om tiden räcker till fortsätter jag ned mot 80.

Deff dag 1:

Benpress:

300x5
320x3
320x3
320x3
320x3

Liggande Bencurl:

50x5
60x5
60x5
60x5

Benspark:

100x5
100x5
100x5
100x5

Kommentar:

Första benpasset på ett bra tag och med morfin i kroppen, galet vad tung benpressen var, och då fattas det liktförbannat 20-30kg innan jag är nöjd, antar att allt förbättras avsevärt när jag går av medicinen igen, vilket är idag/imorgon. Allmänt om passet så var det väl ett kort men relativt intensivt pass som jag är nöjd med, ursäkta om jag skriver dåligt.. är väldigt borta i skallen för tillfället.

Morgondagens pass:

Bänkpress - 8set (4x4, 1x4)
Smalbänk - 8set (3x4,1x4)
Chins m. vikt - 8set (3x8)
Biceps - 6set (5x6)

Avslutas med 20minuter kondition på medelhög nivå (12/20).

Startvikt as of 28/7 - 86.00 kg

bragd
2010-07-28, 19:30
Deff dag 2, nedkortat överkroppspass:

Bänkpress:

125x3 - s
130x2 - s
135x1 - s
140x1 - Låångt stopp
120x3 - Extremt strikta utan stopp (smalt grepp)

Smalbänk:

115x3
115x3

Pushdowns:

55x5
60x4
60x4

Chins:

5
5

V-drag:

90x5
90x5
90x5

Baksida axel:

6set x 5-7reps

Kommentar:

Hade inga större förhoppningar om ett fantastiskt pass idag, senaste två veckornas brutala missbruk av smärtstillande preparat plus gårdagens väldigt sena filmkväll har gjort att min kropp känns lite som en mjuk pudding. Mina två smärtfria veckor är dock över nu och dags att återgå till den brutala verkligheten som innefattar smärta och tunga vikter.

bragd
2010-08-21, 16:03
Träning i BAK Grottan:

Bänkpress m. stopp:


120x1
130x1
140x1
-----
Partiella (halva):

130x4
135x4
140x5
------
Kloss 11cm:

140x5
150x3
170x1
-------
Långt stopp, explosiva:

130x1
130x1
130x1


Kommentar:

Brösten har definitivt tappat mycket av sin forna glans.. Ett lyft på 140 kilogram med dåligt stopp och form var segt och jävligt, inte särskilt imponerad över mig själv. När klossen åkte fram och triceps fick börja arbeta hände det dock positiva saker och lyften blev istället alldeles för lätta, lite motstånd på 170 men en bit ifrån max visar på att brösten har en formsvacka just nu. Kul att Krut-Karro höll oss sällskap, fick skäll för mina partiella reps också :(

Dock extremt positiv till kommande tids träning, har börjat med en moderat viktuppgång som kommer generera (förhoppningsvis..) en del ny muskelmassa, något min kropp definitivt behöver. Har tunga mål inför SM i november, kommer behöva öka mina resultat snabbt och effektivt.

bragd
2010-08-23, 20:46
Bänkpress, måndag 23/8:


120x3
120x3
120x3
120x3


Detta är alltså mitt "återhämtningspass" med lätta mycket explosiva lyft. Kände mig ordentligt mör i brösten trots brist på träningsvärk, antar att de partiella lyften (med och utan kloss) tar mer än vad som känns!

bragd
2010-09-04, 17:10
Resultat Serieomgång 3:

Vägde in på 88,50 (Tack McD!).



130: 3 - 0
135: 3 - 0
140: 3 - 0


Damn, med tanke på den senaste tidens långa sjukdom och lack av träning så gör jag verkligen mitt livs tävling. Gick in på moderata 130, en vikt som jag tvärsäkert klarar, urlätt och explosivt lyft. 135 var aningen tyngre men fortfarande bra, långa fina stopp. 140, en vikt jag försökt mig på flertalet gånger under tävling, dock aldrig fått upp den, idag var lyftet tvärsäkert, mersmak fanns definitivt. Så personbästa med 7,5kg. Relativt säker på att 145 hade gått upp också så dagsformen är inte urdålig (MED TANKE PÅ..)!

Huvuddomare för dagen var ingen mindre än titanen Marcus Hirvonen, flerfaldig världsmästare. Han kom till och med fram efter mina lyft och skakade hand med mig, Mycket kul!.

bragd
2010-09-05, 15:00
Träning, 2010-09-05. Rygg/Biceps:

Sittande Rodd (Nordic gym):

100x10
100x10
100x10
100x10
100x10

"Sälrodd"/Liggande Rodd:

80x5
80x5
80x5
80x5
80x5

Z-curl:

45x10
45x10
45x10

Maskincurl:

30x5
30x5
30x5

Kommentar:

Skönt ryggpass, tiorna var mest dryga, inte speciellt tunga. Är tillbaka på mitt gamla gym så vikterna kommer se lite annorlunda ut, t.ex. i rodden, helt annan typ utav maskin. Sälrodden var mest bökig, blir bättre till nästa pas

bragd
2010-09-06, 18:25
Lite bänk:

Blev några set bänk idag, kände mig dock (konstigt nog) lite sliten sedan i Lördags, även om vikterna inte var speciellt tunga antar jag att hela grejen med tävling sliter. Så tog det lite lugnt och sparade mig inför de tio åttorna som blir på onsdag. Kändes dock jäkligt bra i kroppen.


120x5
130x5
140x1
120x5


Super explosiv etta på 140 i alla fall. Maxning på lördag kanske?

bragd
2010-09-07, 08:15
Idag blir det lite rygg och biceps igen (Chins+Latsdrag). Ska verkligen försöka komma igång seriöst med träningen igen, senaste månaderna har verkligens kantats av djupa svackor. Dessutom har jag hamnat i någon skum "styrkelyftar" rytm där jag går ned i gymmet och kör ett par set bänk för att sedan tycka resten av passet enbart är jobbigt. Tränar som en jävla pussy med andra ord, dags för ändring..

bragd
2010-09-08, 16:10
Träning "Volympasset":

Bänkpress:

115x8
115x8
115x8
115x8
110x8
110x8
100x10
100x10

Totalt 7440kg bänk. Drygt 3000 mer än förra passet. Målet inför nästa pass är 8500

Smalbänk:

90x5
90x5
90x5
90x5
90x5

Sittande Axelpress (maskin):

45x8
45x8
45x8
45x8
45x8

Kommentar:

Damn, repetitioner över 5 är fan en pina. Troligtvis blir det successivt bättre, har ju trots allt endast kört några pass hittills. Dagens träning för en "Tummen upp" av mig själv!

bragd
2010-09-08, 20:31
Inte helt omöjligt att det blir ett litet "styrketest" på Lördag. Ska göra en maxning i 1RM, 3RM och KV (90kg).

KevinTM
2010-09-09, 19:42
Bra volym på passet Pierre.

Styrketest lördag? :P

bragd
2010-09-14, 21:43
Militärpress:

60x6
60x6
60x5

Sittande Hantelpress:

30x6
30x6
30x6


Smalbänk:

100x5
100x5
100x5
120x1
125x1
130x1

bragd
2010-09-14, 21:45
Tisdag 14/9 2010, Ryggträning

Sittande Rodd:

111x8
111x8
111x8
111x8
111x8

Sälrodd/Liggande Rodd:

80x5
80x5
80x5
80x5
80x5
100x1
100x1

Z-curl:

50x10
50x10
50x10
45x10

Kommentar:

Ett mycket bra kvällspass, har ökat hyfsat i allting. Lite problem med sälrodden fortfarande, hittade dock formen alldeles i slutet =) Lyften på 100 var inte helt "100" så att säga, någon cm kvar till fullt rom. Imorgon blir det maxning i bänk och en stor updajt

bragd
2010-09-16, 08:45
Gårdagens "Maxning":

Måste erkänna att min entusiasm var långt ifrån topp, min malaria medicin har gett mig obehagliga mardrömmar och sömnen har definitivt blivit lidande senaste veckan. Jag försökte dock ladda upp så gott det gick, En megameny plus lite cheeseburgare på Donken och 4 power king blev dagens pwo. Uppvärmningen gick sådär, stel men smärtfri. Körde rätt många set för att bli ordentligt varm i kroppen.

Så, hur gick det egentligen?

Bestämde mig för att försöka göra ett ordentligt lyft på 150, en vikt jag inte klarat av på flertalet månader. Lyftet klarades, med minsta möjliga marginal, vänsterarmen (som alltid..) fastnade ordentligt och jag krigade verkligen upp skiten. Har filmbevis, dock ser det aningen suspekt ut, passaren gjorde motsatt till vad jag bad om och greppade nästan stången.. Valde att testa på 155 med lite mindre brygga, kände dock redan på nedvägen att det inte skulle gå, skakade i benen under hela "färde", så la bara ned stången försiktigt på bröstet och bad passaren lyfta upp den.

Sammantaget är jag rätt likgiltig över hela situationen, givetvis hade jag hoppats på lite mer i kroppen men samtidigt så har det endast gått 3 veckor sedan jag var sjuk och de första riktiga passen har precis blivit av. 150 är fortfarande nära mitt max när jag var som tyngst och starkast, 10kgs ökning till SM känns absolut inte orealistiskt. Tror jag är mer tillfredställd än missnöjd faktiskt.

Planen är nu att köra 1 1/2 vecka med hirvis programmet, modifierat och med 1RM på 155. Sedan när jag kommer hem ifrån mina 14 dagar i Uganda så blir det antingen att fortsätta med Hirvis Programmet eller hoppa på Lajnes Volymprogram, inte helt bestämt mig än.

Bänkpress:

150x1
155x0
135x1
135x1
135x1
135x1
135x1
135x1
135x1
135x1

bragd
2010-09-18, 19:12
Träning i BAK grottan:

Bänkpress:

120x1
130x1
140x1
140x1
140x1
140x1
145x1
150x1
155x1
160x0

Smalbänk:

130x1
130x1
135x1
140x1 PB
120x1

Axelpress, maskin:

70x1
75x1
80x1
85x1
90x1

(Detta är en sjukt tung kedjedriven sak, mycket likt vanlig militärpress..)

Sittande Militärpress:

65x8 PB
65x8

Kommentar:

Alltså. Starkare än någonsin trots en rejäl jävla fylla, var nog rätt berusad under större delen av passet faktiskt, 5 timmar sömn och dåligt med mat. Mållös! Känns dock fantastiskt bra med tanke på att det inte hänt så mycket sedan jag började äta igen, nu verkar dock överkonsumerandet av cheeseburgare från McD börja betala av sig. Givetvis avslutades passet med ett besök för 6 nya burgare...

bragd
2010-09-23, 07:54
Mer cheeseburgare idag, 7 stycken. Sedan pizza 2ggr denna vecka. Något extrem kosthållning man håller sig med..

Sista passet innan tropikerna:

Bänkpress:

120x3
130x3
140x3
140x1
130x5

Sittande Militärpress:

70x5
75x5
80x5 - Film kommer :)
90x1

PB på alla set.

Smalbänk:

110x5
110x5
110x5
110x5

Kommentar:

Oförskämt bra pass, 140x3 är det tyngsta på länge. Och detta med en halvtrasig bröstmuskel, missade faktiskt på 150 och 160 på grund utav smärta, gjorde ont (stramade) redan på vägen ned så försökte knappt trycka dem, mycket obehagligt. Detta fick jag efter den hemska tröjan som åkte på i måndags, tydligen var kroppen mos efter lördagens maratonpass trots att jag kände mig fräsch, tröjan tryckte sedan sönder hela överkroppen så moset blev puré :(. Starkare än någonsin i axlar och triceps, speciellt axlar av någon skum anledning, ökningarna kom när jag sluta träna dem.

Imorgon åker jag då iväg till Uganda för två veckor, känner mig kluven, min första utlandsresa och första flygresa någonsin, dock inkräktar den väldigt på träningen och omöjliggör ett bra resultat på DM, som jag för övrigt skall vara med på. Kommer hem Fredag natt (lördag morgon alltså) och måste vara invägd till 10.30, blir spännande.

bragd
2010-10-15, 07:56
Updajt:

Har nu kommit igång lite efter hemgången ifrån Afrika, fantastiskt resa som verkligen gav mersmak för livet (Fler afrikaresor inc..). Började lite lätt i förrgår med detta enkla bröstpass, idag blir det rygg/biceps och imorgon lite överkropp framsida igen. På måndag börjar jag med ett intensivt 5 veckors program och en rejäl viktuppgång, även börjar ladda på med lite kreatin.

Bänkpress:

140x1
140x1
140x1
145x1
140x1

Lutande Hantelpress:

37,5x8
37,5x8
37,5x8
37,5x8

Joakim pettersen
2010-10-15, 16:31
92a? Riktigt stark :) Antar att vi möts på Bänk-SM.. :D

bragd
2010-10-15, 17:27
92a? Riktigt stark :) Antar att vi möts på Bänk-SM.. :D

Japp, 92a och om du kör i hundringen så möter vi varandra :)

W.J
2010-10-15, 17:40
Japp, 92a och om du kör i hundringen så möter vi varandra :)
väger inte du typ 88kg? trode du skulle gå 90an :confused:

bragd
2010-10-16, 09:43
väger inte du typ 88kg? trode du skulle gå 90an :confused:

Väger runt 91 nu och har bestämt mig för att satsa på att få några kilon till SM istället, behöver viktuppgången för att öka. En hel del blev fel denna höst (sjukdom och afrikaresa) så det får bli 100an för mig :)

bragd
2010-10-19, 23:19
Pass nr 1, Lajnes Experiment:

Bänkpress:

Trappa nr 1:

120x1
25sek vila
120x2
30sek vila
120x3
35sek vila
120x4 (f)
40sek vila
120x3 (f)
45sek vila
120x1 (f)

Nr 2:

115x1
25sek vila
115x2
30sek vila
115x3
35sek vila
115x4
40sek vila
115x3 (f)
45sek vila
115x3 (f)

Nr 3:

115x1
25sek vila
115x2
30sek vila
115x3
35sek vila
115x4
40sek vila
115x3 (f)
45sek vila
115x3 (f)

Hantelpress:

37,5x3
37,5x3
37,5x3
37,5x3
37,5x3
37,5x3
37,5x3
37,5x3
37,5x3
37,5x3
.
Liggande Rodd:

75x8
75x8
75x8
75x8

bragd
2010-10-19, 23:22
Uppfattade schemat lite fel så dagens pass blev galet :P

bragd
2010-10-22, 08:38
Pass nr 2, "Lajnes Experiment":

Bänkpress m. stopp:

130x3

Sittande Militärpress m. stopp:

50x3
50x3
50x3
50x3
50x3
50x3
50x3
50x3
50x3
50x3

Liggande Rodd:

80x5
80x5
80x5
80x5
80x5
80x5

Breda Latsdrag (strikta):

85x8
85x8

Sittande Bicepscurl (maskin):

30x6
30x6
30x6
20x12
20x10

Kommentar:

Förutom extrem smärta i bröstmuskulaturen efter förra passet funkade allt bra. Hoppas kunna läka ihop till på lördag då det blir lite negativa.

bragd
2010-10-24, 12:07
Pass nr 3:

Bänkpress Negativa:

155x3
160x3
165x3

Inga större problem, sjönk dock igenom något på tredje repetitionen varje gång, vågade inte hålla emot helt på grund utav bröstsmärta. Dock är detta det överlägset tyngsta jag kört på länge och smärtan blev inte ihållande och brännande som förut, tror och hoppas det börjar lösa sig.

FU-Bänk m. stopp:

85x3
85x3
85x3
85x3
85x3
85x3
85x3
85x3
85x3
85x3

Sittande Rodd:

80x8
80x8
80x8
80x8
80x8
80x8

mpersson
2010-10-25, 12:33
Hur är lajnes expriment upplagt? Ser jävligt intensivt ut :P

bragd
2010-11-03, 18:31
Hur är lajnes expriment upplagt? Ser jävligt intensivt ut :P

Ett ganska speciellt schema som går ut på att öka i uthållighet på en bestämd vikt (130kg för mig). Och att arbeta på sina svagheter (botten styrka). Tanken är att klämma in massor av repetitioner på ett fåtal set. Se dagens bänk som exempel :) Och ja, det är väldigt intensivt.

bragd
2010-11-03, 18:32
Pass nr 7:

Bänkpress m. stopp:

120x1
25s
120x2
30s
120x3
35
120x4
40
120x3
Full återhämtning
120x1
25s
120x2
30s
120x3
35s
120x4
40s
120x3
Full återhämtning
120x1
25s
120x2
30s
120x3
35s
120x4
40s
120x4

Totalt 40 repetitioner, utan stopp på de tre sista, sista setet. Vet ej om detta är bra, dåligt eller average, Lajne får avgöra. Slutade självmant på tre sista seten då jag ville undvika att gå till fail.

Hantelpress:

40x3
40x3
40x3
40x3
40x3
40x3
40x3
40x3
40x3
40x3

Kommentar:

Träningen avancerar verkligen framåt. Nöjd med dagens bänk och hantelpressen var löjligt lätt.

mpersson
2010-11-04, 22:46
Okej, men vafan, ska inte du köra bänk SM?

bragd
2010-11-06, 22:57
Okej, men vafan, ska inte du köra bänk SM?

Jo absolut, varför tror du att jag inte ska? :)

bragd
2010-11-06, 23:09
Pass nr 8:

Bänkpress m stopp:

130x3

Militärpress:

65x3
65x3
65x3
65x3
65x3
65x3
65x3
65x3
65x3
65x3

Kommentar:

Grym träningsvärk sedan förra passet men inga större problem. Trean var lätt men inte speciellt snabb. Militärpressen lätt och fint, körde med stopp på ca 6/10 set. Tungt imorgon (detta var gårdagens träning).

Ska bli bättre på att uppdatera min övriga träning också, kör inte enbart bänk, hehe.

bragd
2010-11-12, 17:21
Updejt:

Legat med influensa liknande symptom i några dagar. Klarade mig dock från ett fullt utbrott. Blev därför ett litet avbrott i "Lajne schemat". SL-DM imorgon, är med och bänkar då jag missade Bänk-DM. Gårdagens pass nedan:

Bänkpress m. stopp (tävlingsstrikt):

120x1
130x1
140x1
150x1 - ca 90% av max (dock segt lyft, höger - gamla skadan - slackar efter rejält)

Hantelpress FU m. stopp:

45x3
45x3
45x3
45x3
45x3

Långt ifrån max. Mycket lätt och strikt.

bragd
2010-11-14, 20:02
Träning 14/11:

Bänkpress FU m. stopp:

115x3
115x3
115x3
115x3
115x3
115x3

Militärpress:

75x3
75x3
75x3
75x3

Liggande Rodd:

75x8
75x8
75x8
75x8
75x8
85x3
85x3
85x3
85x3
85x3

mpersson
2010-11-17, 14:02
Tänkte bara att lajnes expriment kanske inte är optimalt för tävling, eller?

Men är det verkligen top noch att öka utållighet på en vikt när man vill öka sitt 1RM?

bragd
2010-11-17, 19:17
Tänkte bara att lajnes expriment kanske inte är optimalt för tävling, eller?

Men är det verkligen top noch att öka utållighet på en vikt när man vill öka sitt 1RM?

Det är faktiskt utomordentligt bra för att öka sitt 1RM då man hela tiden håller sig vid låga repetitioner. Man kan alltså köra hög volym trots låga repetitioner, är starkare än någonsin efter dessa 4 veckor :)

Sedan har jag som komplement enbart kört sådant som gynnar min svaghet, bottenstyrka.

mpersson
2010-11-17, 21:09
Okej du :)

Hur ser ditt grund upplägg ut då? (Det som man alltid faller tbx på efter provat nåt annat asså)

bragd
2010-11-18, 00:20
Okej du :)

Hur ser ditt grund upplägg ut då? (Det som man alltid faller tbx på efter provat nåt annat asså)

Har testat lite olika upplägg genom åren men fastnat starkt för en typ utav halvkropp där jag kör:

Bänkpress - Skiftar en del men brukar ha en "tung" och en "lätt" dag, vissa veckor kör jag tre dagar i veckan och då blir ett av passen ett mycket lätt pass med fokus enbart på explosivitet och återhämtning.
Militärpress - Varvar tungt med byggperioder (8-10reps)
Smalbänk - Samma som ovan egentligen.
Sittande/Liggande Rodd - Försöker köra ordentligt med roddar, tungt och många set. Har för mig varit mycket givande i bänken när det börjar komma lite tyngre vikter på stången.
Viktade Chins

Det där är grunden i min överkroppsträning och vissa perioder körs den på fasta dagar andra är det rullande schema. Vanligast är dock fasta dagar med 2 dar i veckan. Har man tre lär man verkligen få allting att fungera perfekt, risken för överträning/trasig kropp är stor.

Efter SM kommer jag dock börja med ett mer avancerat schema istället för att jämt gå in och köra samma vikter/reps, skall lägga mer energi på att successivt öka vikterna i alla övningar, genom att börja lätt och sakta kliva uppåt. Lite som jag gjort i detta schemat, låga repetitioner och många set.

:)

mpersson
2010-11-18, 21:05
Okej, blir de typ en bröst fixerad dag (FU bänk mm), en axel fixerad dag (militärpress mm) och en tricep fixerad dag (smal bänk mm) eller hur blir dagarna?

Har själv lite ångest över hur ja kmr lägga upp min träning efter sm men blir nog nåt liknande som jag frågade om ovan.

bragd
2010-11-19, 22:45
Okej, blir de typ en bröst fixerad dag (FU bänk mm), en axel fixerad dag (militärpress mm) och en tricep fixerad dag (smal bänk mm) eller hur blir dagarna?

Har själv lite ångest över hur ja kmr lägga upp min träning efter sm men blir nog nåt liknande som jag frågade om ovan.

Kan skicka ett lite mer utförligt PM till dig om du vill :)

Dagens lilla pass:

Bänkpress m. stopp:

130x8 (rep max test)

militärpress:

85x3
85x3 (f
80x3
80x3
80x3

Joakim pettersen
2010-11-20, 03:23
du är grym i bänk :)

KevinTM
2010-11-20, 09:36
Haha, Pierre! 8a på 130 är gött! :D

mpersson
2010-11-20, 14:27
De tkr ja du kan göra :)

bragd
2010-11-20, 17:30
Då fixar jag det så snart möjlighet finnes. I morgon skall det maxas och köras riktigt tungt (negativa på massor med vikt). Sista riktigt tunga passet innan Jönköping..

bragd
2010-11-29, 13:20
Bänkpress SM 2010:

Då är tävlingen över! Resultaten blev som följer:

Lyft 1: 127,5 3 - 0
Lyft 2: 135 3 - 0
lyft 3: 145 2 - 1

Detta räckte i år till guld och jag är otroligt nöjd med hela tävlingen. Alla lyften var bra och lätta, hade hoppats på att få till en 150 plussare men Gunhamn ville fightas till det bittra slutet :)

Sista tävlingen som ungdom och nu skall man strax bli sämst igen som junior, kommer dock köra raw i stort sett hela första året. Vill kvala till Bänk RM och tävla där, dock preliminärt och vi får se vad cheferna säger om idéen.

gunhamn
2010-11-29, 14:36
Bänkpress SM 2010:

Då är tävlingen över! Resultaten blev som följer:

Lyft 1: 127,5 3 - 0
Lyft 2: 135 3 - 0
lyft 3: 145 2 - 1

Detta räckte i år till guld och jag är otroligt nöjd med hela tävlingen. Alla lyften var bra och lätta, hade hoppats på att få till en 150 plussare men Gunhamn ville fightas till det bittra slutet :)

Sista tävlingen som ungdom och nu skall man strax bli sämst igen som junior, kommer dock köra raw i stort sett hela första året. Vill kvala till Bänk RM och tävla där, dock preliminärt och vi får se vad cheferna säger om idéen.

Man får ju till en början säga grattis till SMguldet !
Sedan får man nästan be om ursäkt för att jag inte lät dig lyfta så tungt som du är kapabel till! Men nästa gång får du ha högre ingångsvikter så jag inte ens behöver snegla åt guldet!

Tycker du ska ställa upp på både RM och SM nästa år i bänkpress, det är kul att tävla och du behöver ju inte lägga ner så jättemycket energi på tröjan :)

mpersson
2010-11-29, 15:35
Grattis som fan pirre ! Kul att träffas oxå :)

bragd
2010-11-30, 22:19
Man får ju till en början säga grattis till SMguldet !
Sedan får man nästan be om ursäkt för att jag inte lät dig lyfta så tungt som du är kapabel till! Men nästa gång får du ha högre ingångsvikter så jag inte ens behöver snegla åt guldet!

Tycker du ska ställa upp på både RM och SM nästa år i bänkpress, det är kul att tävla och du behöver ju inte lägga ner så jättemycket energi på tröjan :)

Grattis som fan pirre ! Kul att träffas oxå :)

Man tackar Herr gunhamn! Hehe, mina tränare tog det säkra före det osäkra då jag har en tendens att prestera dåligt på tävlingar, nu infann sig dock ett visst mått av rutin och allt kändes helrätt. Lite kamp ska det ändå vara :)! Ja, blir nog både RM och SM, möjligt att jag kör tröja en dag i veckan men baserar merparten av träningen på raw.

Ja det var trevligt att träffas! Förhoppningsvis kommer det blir fler gånger nu när vi alla här på kolo blir "tunga" juniorer och får tävla med varandra.

mpersson
2010-11-30, 22:26
Tyvärr blir än annan alphahanne i ungdom nästa år... Så om 1 år är jag med i klanen !

bragd
2010-11-30, 22:41
Aowh, 93a. Just fan. Då kommer du ju äga klassen nästa år :)

Deceiver85
2010-12-01, 01:07
Missade att snacka med dig på Bänk-SM men grattis till bänken, fint sistalyft!

bragd
2010-12-01, 17:08
Missade att snacka med dig på Bänk-SM men grattis till bänken, fint sistalyft!

Tackar! Ja, man önskar ju att man hade tagit tillfället i akt och varit lite mer social med alla "kända" ansikten. Blev dock sparsamt med det :em:

Sista lyftet var väl allt annat än fint men hyfsad vikt och lagomt tungt :cool:

bragd
2010-12-01, 17:16
Lite träning då:

Bänkpress m. tröja (Katana stl 44):

150x2 - 6cm kloss
170x2 - 6cm kloss
180x1 - 6cm kloss
200x0 - 6cm kloss (Tröjan åkte upp och försökte ha ihjäl mig genom strypning)

Smalbänk FU. m stopp:

100x3
100x3
100x3
120x1
130x1
140x0

Avslutade med lite baksida axlar. Hade trist hemma och tänkte se hur väl jag växt in mig i tröjan. Observera att detta är en något uttänjd och sliten Katana, knappast optimalt någonstans. Dessutom är jag fortfarande en riktig novis på att dra på mig skiten, körde på det lokala gymmet så mina tappra vänner försökte hjälpa så gott dem kunde.

mpersson
2010-12-01, 17:26
Aowh, 93a. Just fan. Då kommer du ju äga klassen nästa år :)

Man får hoppas de iaf ;)

Är sugen på att börja med tröja dock... Vet du hur de funkar för ungdomar att kvala till Bänkpress NM?

christianM
2010-12-01, 17:52
Man får hoppas de iaf ;)

Är sugen på att börja med tröja dock... Vet du hur de funkar för ungdomar att kvala till Bänkpress NM?

Tror inte det finns några internationella bänktävlingar för ungdomar, nästan helt säker på det ! / Gunhamn

mpersson
2010-12-01, 18:07
Tror inte det finns några internationella bänktävlingar för ungdomar, nästan helt säker på det ! / Gunhamn

Ofan, då är de bara SL NM då. Tack !

bragd
2010-12-01, 21:21
Nej precis som Gunhamn säger existerar det inga internationella bänktävlingar för oss ungdomar. Dessutom ska du inte sukta efter att få börja med tröja, det är ett helvete och ingenting annat. :P

sweetkarolina
2010-12-01, 22:02
Nej precis som Gunhamn säger existerar det inga internationella bänktävlingar för oss ungdomar. Dessutom ska du inte sukta efter att få börja med tröja, det är ett helvete och ingenting annat. :P

Det finns U-VM i bänkpress går i slutet av maj i Sölden nästa år.
Än har ingen ungdom tagits ut till den tävlingen (blir 3:e året 2011) då ungdomar internationellt tävlar med tröja och i Sverige utan, det blir väldigt svårt att spekulera sig fram till resultatnivåer för uttagning.
Det finns inget U-NM eller U-EM i bänkpress.

Pierre att vi sänkte din ingång har inget med osäkerhet på din form att göra även om det kanske kändes så. Hade det varit en serie hade du fått gå in på vad du ville. Men på SM är det bara medaljer som räknas och då finns ingen anledning att gå in 15 kg tyngre än närmsta konkurrent.

bragd
2010-12-01, 22:14
Det finns U-VM i bänkpress går i slutet av maj i Sölden nästa år.
Än har ingen ungdom tagits ut till den tävlingen (blir 3:e året 2011) då ungdomar internationellt tävlar med tröja och i Sverige utan, det blir väldigt svårt att spekulera sig fram till resultatnivåer för uttagning.
Det finns inget U-NM eller U-EM i bänkpress.

Pierre att vi sänkte din ingång har inget med osäkerhet på din form att göra även om det kanske kändes så. Hade det varit en serie hade du fått gå in på vad du ville. Men på SM är det bara medaljer som räknas och då finns ingen anledning att gå in 15 kg tyngre än närmsta konkurrent.

Owh, hade faktiskt ingen aning om att det existerade ett VM för ungdomar. Dock är det ju som du själv säger svårt eftersom vi i Sverige fortfarande lyfter själva, utan hjälp av material.

Givetvis har du rätt Karro, ett SM handlar enbart om medaljer. Höga resultat och rekord är enbart ren bonus.. Och för vissa en självklarhet (143kg!!:hbang:)

På KM ska jag gå in på 5kg över mitt PB!! ROAR :devil:

bragd
2010-12-02, 13:32
Måndag 1 Måndag 2
Bänkpress: 3x10 Bänkpress 3x10
FU-Bänk: 3x5 Smalbänk 3x5
Sälrodd: 3x8 Sälrodd 5x8
Chins: 3x8 Latsdrag 5x8
Baksida Ax: 5x5 Baksida ax: 5x5
Biceps: 3x5 Biceps: 5x5

Onsdag 1 Onsdag 2
Benpress: 3x8 Benpress: 5x8
Lårcurl: 3x4 Lårcurl: 5x4
Benspark: 3x4 Benspark: 5x4
Mage: 5x5 Mage: 5x5

Torsdag 1 Torsdag 2
Bänkpress: 3x10 Bänkpress: 3x10
Hantelpress: 5 set Hantelpress: 5 set
Militärpress: 3x8 Militärpress: 3x8
Sälrodd: 3x8 Sälrodd: 5x8
Latsdrag: 3x8 Chins: 5x8

Lördag 1 Lördag 2
Tröjbänk: 10set 10set


Vecka: Bänkpress: Fu-Bänk:
v1 120x3 105x3
v2 125x3 xx
v3 130x3 115x3
v4 135x3 xx
v5 140x3 125x3
v6 145x3 xx

Smal-bänk: Hantelpress:
xx 45x2
105x3 45x3
xx 45x4
115x3 45x5
xx 45x6
125x3 45x7

Militärpress:
60x3
65x3
70x3
75x3
80x3
85x3

Kommentar:

Detta blir mitt nya schema och tanken bakom det är relativt enkel. Fortsätta med låga repetitioner/många set, och successivt öka. Två anledningar, min kropp reagerade bra på idén med att börja lätt och öka för varje vecka, sista veckan kändes kroppen fortfarande fräsch. Dessutom skall jag försöka bli kvitt mina snedpressar och tänker därför satsa extra mycket på att köra strikta fina lyft, blir lättare att behålla samma form på alla lyft om jag går in lätt och långsamt ökar. Vecka nr 1 är den lite tyngre av de två, som ni ser. Kommer även vara på en lätt diet under schemats gång, därav de få repetitionerna. Hur tröjbänken blir upplagd återstår att se, blir nog ganska mycket spontant. Försöker även få en god variation i botten/topp träning för bänken, så har lagt in både smalbänk/kloss bänk varvat med Fu-bänk/Hantelpress. Axlar blir det relativt sparsamt med, några sett militärpress i veckan räcker definitivt med all bröst/bänk träning.

bragd
2010-12-02, 13:41
Gjorde direkt några mindre ändringar. Tog bort hantelpressen för tillfället och la till FU/Smal båda veckorna. Lättare att få progression på det viset.

bragd
2010-12-03, 17:16
Lite träning, 3/12 2010:

Sittande Rodd (Extremt strikt):

100x5
100x5
100x5
100x5
100x5
100x5
100x5
100x5

Bänkpress KV Rep-test:

100x20

Bicepscurl (maskin):

30x5
30x5
30x5
30x5
30x5
30x5

Kommentar:

Mycket lätt och uppfriskande pass. Kör igång rejält igen nästa vecka. KV bänken fanns det betydligt mer i, stannade dock vid tjugo då det mer var en kul grej för att spöa polarens 15 repetitioner :). Målet är över 31 reps på 100.

bragd
2010-12-04, 16:30
Träning i BAK Grottan:

Bänkpress RAW:

120x5
140x5 PB

Bänkpress m. tröja (Katana 44):

160x5 - 13cm
160x2 - 7cm
160x1 - 2cm
160x1
170x1

Mera RAW:

150x3 PB

Kommentar:

Årets bästa pass? Kände mig som en maskin :D 140 kändes som 120 och 150 som 140. Även tröjbänken gick grymt bra och 170 kommer definitivt vara ingångsvikt på första tävlingen :)

KevinTM
2010-12-05, 00:00
Träning i BAK Grottan:

Bänkpress RAW:

140x5 PB
150x3 PB


Fan va grym du va idag! :D Grattis till dubbla PB!

bragd
2010-12-07, 23:52
Gårdagens Bänk:

140x1
150x1 - film
165x0 - film
155x1 - film PB
100x20 - film
150x3 - 6cm
140x3
150x1

Kommentar:

Fick denna gång med mig kameran i alla fall! Farlig fail på 165 då jag "tappade" stången bakåt mot halsen/huvudet. Tror jag blivit lite skadad av tröjbänken. Blev lite sur efter det att jag inte sänkte till 160 utan ända ned till 155 för att köra med stopp. Nytt "PB" där i alla fall. Slänger upp alla 4 filmer i morgon, eller kanske skiter i 100x20, inte speciellt spännande eller bra.

bragd
2010-12-11, 00:05
Ojoj!
Riktiga nerver på din passare må jag säga! Du har uppfostrat honom väl! :D

Haha, han har varit med på många pass nu och tidigare har han alltid fingrat på stången under tvärsäkra men sega lyft så efter ett par ordentliga reprimander har han lärt sig :D

Träning, rygg/biceps 10/12 2010:

Sittande Rodd:

116.5x3
116.5x3
116.5x3
116.5x3
116.5x3
116.5x3

Sälrodd/Liggande Rodd:

90x3
90x3
90x3
90x3

Z-curl - Bicepscurl (maskin):

55x3
------
40x3
40x3
35x3
35x3

Kommentar:

Ett ganska så lätt pass, har börjat köra lite annorlunda på roddarna. Stannar alltid och "startar om" dragen/lyften, känns betydligt bättre än att använda rörelseenergin för att få ut några extra reps. Därför jag börjar på lite lättare vikter för att nöta in tekniken ordentligt, finns ganska mycket mer i sittande rodde och några kilon till på sälrodden (som jag för övrigt tappar extremt snabbt i om jag inte kör den..).

Och annars så har jag fått någon skum sträckning i halsen/nacken på vänster sida, tror det sitter i sen förra tröjpasset då den åkte upp mot halsen och klämde till ordentligt, känns jäkligt stelt och obehagligt. Fick rejält ont av att köra stående biceps (z-curlen) och testade även ett set chins, även det gjorde apont. Skit skum skada egentligen..

Sedan har jag även funnit en hel hög med motivation, bestämt mig för att satsa stenhårt på vårens HP. Blir resultatet bra eller riktigt bra (1.8-1.9) så blir det basår och börja söka till Läkarlinjen, som verkligen är den enda utbildningen jag vet till 100% att jag vill gå. Kul att man inte helt släppt sina galna drömmar än :)