handdator

Visa fullständig version : Varför luktar mitt kiss kalaspuffar när jag druckit kaffe?


Symphony Flex
2009-11-19, 19:41
Frågan är väl ganska tydlig. Varför?

Känner verkligen av det om jag druckit kaffe. I synnerhet om jag gjort det på fastande mage.

JoeyP
2009-11-19, 19:42
Hahahahah vilken jävla fråga!

Men mitt kiss brukar lukta kalaspuffar när jag ätit kalaspuffar :D

malfunction
2009-11-19, 19:47
1) Sluta bry dig.
2) Drick och njut, det lär vara sjukt lite kalorier jämfört med puffarna.

JoeyP
2009-11-19, 19:49
Eller - TROLL

Eddie Vedder
2009-11-19, 19:52
Eller - TROLL

Skärp dig, frågan är inte konstig och TS är definitivt inget troll.

Ch4rles
2009-11-19, 19:58
Kalaspuffar vet jag inte, men kaffe är nog den enda jag vet som förändrar lukten när man kissar. Det är väl väldigt starka aromämnen som följer med ut urinet

Scratch89
2009-11-19, 19:58
Koffein ger väl iofs en frisättning av glukos i blodet, men den lilla förändringen borde hormonerna och levern/njurarna klara av. Själva sötlukten är inget ovanligt, och jag det beror väl på att njurarna helt enkelt sorterat ut lite glukos till urinen.

EDIT: Ch4rles: Ät en burk rödbetor och kom tillbaka för rapport. :D

malfunction
2009-11-19, 19:59
Ett försök till seriöst svar: Jag är ganska säker på att det är någon form av pyrolysprodukt som utsöndras via urin. Kalaspuffar, som också orsakar denna lukt på kiss, rostas ju ganska ordentligt så det är knappast orimligt. Jag minns att mitt piss luktade kalaspuffar när jag var liten (och åt det) men jag har aldrig haft "problemet" med kaffe.
Om du googlar på fenomenet finner du en massa alternativa förklaringar.

Jure
2009-11-19, 20:05
Barns kiss kan lukta kalaspuffar :) Har det något med "mycket" socker eller liknande att göra måntro?

Tolkia
2009-11-19, 20:13
Inte fan luktar urinen kalaspuffar efter att man druckit kaffe? Men visst ger kaffe en speciell lukt; malfunctions svar verkar troligt. Att det är någon sockerlukt p.g.a. kaffets effekt på insulininsöndringen verkar väldigt osannolikt; inte direkt så att man förvandlas till temporär diabetiker efter en kopp.

jontet
2009-11-19, 20:18
duravoltillskott ger mig en udda curryliknande lukt på urinen

Apos78
2009-11-19, 20:36
Själva sötlukten är inget ovanligt, och jag det beror väl på att njurarna helt enkelt sorterat ut lite glukos till urinen.


Ingen glukos lämnar kroppen på det viset om allt står rätt till.

Ola Wallengren
2009-11-19, 20:53
Den här frågan har varit uppe förr.

"Det är kalaspuffar som luktar kiss, inte tvärt om".

Ristretto
2009-11-19, 21:21
Den här frågan har varit uppe förr.

"Det är kalaspuffar som luktar kiss, inte tvärt om".

:laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:

Måste vara så det är. Jag har själv upplevt att pisset luktar kalaspuffar (det smakar dock inte så). Jag har dock aldrig reflekterat över att det är i samband med kaffedrickande...

Apos78
2009-11-19, 21:23
Jag har själv upplevt att pisset luktar kalaspuffar (det smakar dock inte så)

Jag minns att mitt piss luktade kalaspuffar när jag var liten (och åt det)..


Ni har smakat på kisset?

Ristretto
2009-11-19, 21:44
Ni har smakat på kisset?

Ja?*whatever*

malfunction
2009-11-19, 21:47
Nej jag åt kalaspuffar.

Elfsberg
2009-11-19, 23:07
ÄNTLIGEN. Jag är inte ensam.
Varje morgon dricker jag en kopp kaffe och det brukar gå några timmar fram till frukost/lunch. Går jag på toa under tiden så luktar det väldigt.. konstigt. Om jag ligger på väldigt låga energinivåer(1200 kcal per dygn) och dricker mycket kaffe så är lukten direkt påtaglig och enligt uppgift känner man lukten på flera meters avstånd.

Symphony Flex
2009-11-19, 23:26
Skärp dig, frågan är inte konstig och TS är definitivt inget troll.

var nog iof troll i trumpeten han syftade på och inte att jag skulle vara ett :)
jag tyckte det var lite kul :)
tack för att du backar upp ändå :)

vilken trevligtråd det blev förresten. jag ska googla vidare och försöka finna svar på precis vad det är som luktar. lite kul att veta att jag inteär ensam iaf och att det är mest påtagligt på fastande mage.
coolt

dt06mj2
2009-11-20, 00:07
Äntligen någon som håller med mig! Tycker själv att det luktar väldigt mycket kalaspuffar ibland, däremot vet jag ej om det är kaffet det beror på.

hoikka poika
2009-11-20, 03:08
Frågan är väl ganska tydlig. Varför?

Känner verkligen av det om jag druckit kaffe. I synnerhet om jag gjort det på fastande mage.

Jag tror det är för att frågan är formulerad utan språkliga krumbukter.

Kaffe är ju känt för att vara uppiggande så det kanske ligger bakom den extra tydligheten, några pluspoäng på IQ kanske? Varför du upplever frågan som extra tydlig om du förtär kaffe på tom mage vågar jag dock inte gissa.

PS. Det var en kuggfråga, eller hur?

Symphony Flex
2009-11-20, 10:25
Jag tror det är för att frågan är formulerad utan språkliga krumbukter.

Kaffe är ju känt för att vara uppiggande så det kanske ligger bakom den extra tydligheten, några pluspoäng på IQ kanske? Varför du upplever frågan som extra tydlig om du förtär kaffe på tom mage vågar jag dock inte gissa.

PS. Det var en kuggfråga, eller hur?

lustigkurre.

Snelkisse
2009-11-20, 12:06
Hahaha sjukt att de flera personer som upplevt denna "kalaspuffar" lukt. Jag vill också att mitt kiss ska lukta kalaspuffar.

m96olsen
2009-11-20, 12:19
ÄNTLIGEN. Jag är inte ensam.
Varje morgon dricker jag en kopp kaffe och det brukar gå några timmar fram till frukost/lunch. Går jag på toa under tiden så luktar det väldigt.. konstigt. Om jag ligger på väldigt låga energinivåer(1200 kcal per dygn) och dricker mycket kaffe så är lukten direkt påtaglig och enligt uppgift känner man lukten på flera meters avstånd.Hur mycket annan vätska dricker du vid dessa tillfällen? Vätskebalansen påverkar urindoften markant.

//Henrik

Parachutes
2009-11-20, 12:22
Mitt kiss luktar urin (höll jag på att skriva..)
Mitt urin luktar kalas(puffar) när jag druckit för lite och det är mer gulaktigt än genomskinligt! Ser det som ett varningstecken att det är dags att dricka mer ;)

purplehaze
2009-11-21, 11:25
Mitt kiss luktar emellanåt kalaspuffar. Inte sett någon struktur i det bara.

johanhej
2009-11-21, 11:49
Tror det har med vätskeintaget att göra :)

dream_theater_
2009-11-21, 11:55
Jag har också upplevt detta! Kalaspuffelukten alltså.

Brickhead
2009-11-21, 12:02
testa drick mer vatten!

tsp
2009-11-21, 12:08
Varför luktar ni på ert urin?

Stoltz
2009-11-21, 12:29
Varför luktar ni på ert urin?

Hur fan vaknar du på morgonen!?

dream_theater_
2009-11-22, 21:09
Varför luktar ni på ert urin?

Eller håller du andan när du kissar?

Jure
2009-11-22, 21:15
Varför luktar ni på ert urin?

Varför luktar du på ditt bajs? :)

Doctor Snuggles
2009-11-22, 21:21
Kan det inte vara ngt annat ämne som har att göra med "fastan" under natten. Jag får en liknande lukt om det går många timmar mellan måltiderna, alternativt lågt energiintag. Har också fått liknande lukt av att dricka mycket vassle under dagen.

Bendermannen
2009-11-22, 21:58
När jag kissar efter träningen tycker jag det brukar lukta wild berries som EAA:n jag tar är smaksatt med. :S

Elfsberg
2009-11-22, 22:24
Varför luktar ni på ert urin?

Asså.. nej, du får en sån här: :smash:

rajjan_dammit
2011-04-11, 19:08
Bumpeli!

Mitt kiss luktade kalaspuffar idag. Har inte hittat något seriöst svar på vad detta beror på. Lästa om MSUD (http://sv.wikipedia.org/wiki/MSUD) och att det kan ha att göra med att man saknar förmåga att bryta ner leucin, isoleucin och valin.

Jag har inte ätit så mycket idag förutom EAA. Kan en hög dos EAA (leucin) göra att kroppen inte kan ta hand om alla aminosyror och därmed få kisset att lukta sött?
Nu tror jag inte att jag har den sjukdomen och inte heller diabetes, det har hänt ett par gånger tidigare i mitt liv, och även hänt en polare.
Men ska man trots detta vara orolig?

Sheogorath
2011-04-11, 19:14
Det enda jag kan säga är att kaffe + socker = kalaskiss. Någon förklaring har jag inte.

DarcyGrahn
2011-04-11, 19:18
Det var väl rosten/rostningen som gjorde det har jag för mig att jag läste här på forumet.

rajjan_dammit
2011-04-11, 19:19
Det enda jag kan säga är att kaffe + socker = kalaskiss. Någon förklaring har jag inte.

Hmm, jag har förvisso fått i mig ganska mycket koffein idag, men jag dricker inte kaffe och har inte ätit kalaspuffar.

Känns som det bara finns två svar folk kan komma med. Antingen "haha lolol det är kalaspuffar som luktar kiss, inte tvärtom lololol" och "OMG! Du måste gå till en doktor asap, du har diabetes."

:(

christofer79
2011-04-12, 14:00
duravoltillskott ger mig en udda curryliknande lukt på urinen

Inte så konstigt det är vanligt bockhornsklöver en billig krydda som finns i ex curry. :-) Gå inte på allt bluff och båg kosttillskott spar dina pengar istället ;-)

thomast
2011-04-12, 14:08
För att krydda till toabesöket lite extra kan ni också äta sparris eller en större mängd quornfiléer. Rekommenderas.