handdator

Visa fullständig version : Papercuts någon?


Rockhard
2009-11-19, 18:23
Sitter nu med en inflammerad tumme pga av en papercut. Papercuts ger nästan alltid en lokal inflammation som gör ganska ont och sitter i några dagar.

Om man istället skrapar/river upp huden som till synes ger en allvarligare skada på huden, mer blod etc, ger det bara en sårskorpa men sällan inflammation/svullenhet/ont.

Är papper så smutsigt och fullt av bakterier eller har någon en annan förklaring?

Morrris
2009-11-19, 18:24
Beror det inte på att såret blir så djup oftast?

Rockhard
2009-11-19, 18:26
Beror det inte på att såret blir så djup oftast?

Mjo kanske det. Men kroppens immunförsvar borde väl fungera like bra (eller bättre tom) lite längre ner i huden?

mattilainen
2009-11-19, 18:33
jag spritar alltid mina "småsår"

Sen beror det nog lite på, men jag har också sett att mina skrapsår och liknande får bara skorpor. Antagligen för blodet har ju en skyddande effekt. Först får den ut mycket skit från såret och sen levrar sig blodet ganska snabbt. Just på tummen där man hela tiden rör saker och kanske hela tiden öppnar såret på nytt gör det nog irriterat och får in en hel del baciller på

Andy.da.wohoo
2009-11-19, 18:33
Rent spontant så känns det som att desto djupare en grupp bakterier kommer, desto större chans för inflammation.

von huff
2009-11-19, 18:35
man kan inte direkt säjja att papperssår brukar vara djupa:)Man borde endå alltid tvätta noga

Bullen!
2009-11-19, 19:57
jag jobbar på ett pappers och massabruk. det är mycket kemikalier i ett papper. beroende på vart du köpt det så är det klor, svavel, supfat, sulfit, perättiksyra, natronlut, EDTA, salpetersyra för att nämna några som folk kan känna igen. sen kan det även vara en massa biprodukter i pappret för det är inte alltid processen går som man tänkt. det breddar över mellan tankar, ventiler som kärvar, haverier och rent handhavandefel där det slinker i mer än det är tänkt

ett träd är inte vitt. (papper görs av träd för de som kanske inte tänkt på det =) ) så det krävs mycket kemikalier för att få det så vitt och fint som det är.

om era barn sitter och tuggar på ett papper så tänkt inte "det är ju bara papper".


det samma gäller glasspinnar. det är asgiftigt. låter helt absurt jag vet. men ni ska tro att det är mycket skit i en glasspinne för att glassen inte ska smaka trä. innan jag kollat den processen så åt man ju glass i 3 minuter och pinnen knaprade man ner i molekyler utdraget på 20 minuter.

Apos78
2009-11-19, 20:52
Bara det att papperet skadar djupare i hudlagren lär bidra till att såret blir mer ömt och ev mer svårläkt. Det behöver dock inte vara speciellt djupt för det. Går du igenom överhuden och skadar läderhuden så blir det nog en viss skillnad i effekt. Genom läderhuden kommer man knappast med ett papper.

mattilainen
2009-11-19, 22:42
Bara det att papperet skadar djupare i hudlagren lär bidra till att såret blir mer ömt och ev mer svårläkt. Det behöver dock inte vara speciellt djupt för det. Går du igenom överhuden och skadar läderhuden så blir det nog en viss skillnad i effekt. Genom läderhuden kommer man knappast med ett papper.

Du har då aldrig åkt på en rejäl papercut ;)

Madame
2009-11-19, 22:49
Rent spontant så känns det som att desto djupare en grupp bakterier kommer, desto större chans för inflammation.
Du ser inflammation som en chans? :MrT:

burre
2009-11-19, 23:34
Som jag alltid brukar säga; små sår och fattiga vänner ska man aldrig förakta.

saab900
2009-11-19, 23:41
Är papper så smutsigt och fullt av bakterier eller har någon en annan förklaring?

Bakterierna kan komma från pappret, men det är mycket sannolikt att de bakterier som ger infektionen kommer från din egen hudflora.

Fatalist
2009-11-19, 23:50
Som jag alltid brukar säga; små sår och fattiga vänner ska man aldrig förakta.

HAHA jag älskar sådana här ordspråk. Men varför skall man inte förakta fattiga vänner? För att de stjäl när de får chansen? Är förakta verkligen rätt ordval?

shadowfire
2009-11-19, 23:56
jag jobbar på ett pappers och massabruk. det är mycket kemikalier i ett papper. beroende på vart du köpt det så är det klor, svavel, supfat, sulfit, perättiksyra, natronlut, EDTA, salpetersyra för att nämna några som folk kan känna igen. sen kan det även vara en massa biprodukter i pappret för det är inte alltid processen går som man tänkt. det breddar över mellan tankar, ventiler som kärvar, haverier och rent handhavandefel där det slinker i mer än det är tänkt

ett träd är inte vitt. (papper görs av träd för de som kanske inte tänkt på det =) ) så det krävs mycket kemikalier för att få det så vitt och fint som det är.

om era barn sitter och tuggar på ett papper så tänkt inte "det är ju bara papper".


det samma gäller glasspinnar. det är asgiftigt. låter helt absurt jag vet. men ni ska tro att det är mycket skit i en glasspinne för att glassen inte ska smaka trä. innan jag kollat den processen så åt man ju glass i 3 minuter och pinnen knaprade man ner i molekyler utdraget på 20 minuter.

bra o upplysande inlägg :thumbup: