handdator

Visa fullständig version : Omvända chins för bicepsutveckling?


Mega_man1000
2009-11-19, 13:53
Tjenare alla på Kolo!!

joo jag tänkte höra med er om omvända chins är en bra övning för utvecklingen av biceps? tänkte mer på att den aktiverar mer musklfibrer än vanlig bicepscurl och då kanske ger ett bättre svar än att köra isolations övningar på biceps? Någon som har egna erfarenheter angående denna övning?:whipped:

Honken
2009-11-19, 14:13
Bättre än isoleringsövningar tvivlar jag på, men visst, supinerade chins med relativt smalt grepp tar en del på biceps.

Commando1980
2009-11-19, 14:20
Tjenare alla på Kolo!!

joo jag tänkte höra med er om omvända chins är en bra övning för utvecklingen av biceps? tänkte mer på att den aktiverar mer musklfibrer än vanlig bicepscurl och då kanske ger ett bättre svar än att köra isolations övningar på biceps? Någon som har egna erfarenheter angående denna övning?:whipped:

måste det vara det ena eller andra?

lägg in ngn ryggövning med underhandsgrepp men uteslut inte direkt bicepsträning.

Smml
2009-11-19, 14:25
Tjenare alla på Kolo!!

joo jag tänkte höra med er om omvända chins är en bra övning för utvecklingen av biceps? tänkte mer på att den aktiverar mer musklfibrer än vanlig bicepscurl och då kanske ger ett bättre svar än att köra isolations övningar på biceps? Någon som har egna erfarenheter angående denna övning?:whipped:

Fanns ju nån studie eller nåt som visade att chins inte tar mer på biceps än pull ups.

Scratch89
2009-11-19, 15:53
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3983795&postcount=34

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3865659&postcount=18

mattilainen
2009-11-19, 15:53
Fanns ju nån studie eller nåt som visade att chins inte tar mer på biceps än pull ups.

Har också fått för mig detta. Då biceps är en gångjärnsled så tror jag på detta.

Scratch89
2009-11-19, 16:06
Har också fått för mig detta. Då biceps är en gångjärnsled så tror jag på detta.

Biceps är biceps, en led är en led. :D

Du får dock tänka på att bicepsmuskeln sträcker sig över två leder, och att dessa två leder båda är aktiva i pullups. Jag vågar påstå (om jag kommer ihåg min anatomi rätt) så kommer biceps, då de två ledrörelserna motverkar varandra på ett sätt, arbeta runt sitt starkaste läge. Det är därför man känner av en tyngre belastning i armarna. Lite som att lägga på några kilo till i benpressen och köra halvreps.

mattilainen
2009-11-19, 18:38
haha ja, exakt. Förstår vad du menar

Martin Löwgren
2009-11-19, 18:39
Biceps är biceps, en led är en led. :D

Du får dock tänka på att bicepsmuskeln sträcker sig över två leder, och att dessa två leder båda är aktiva i pullups. Jag vågar påstå (om jag kommer ihåg min anatomi rätt) så kommer biceps, då de två ledrörelserna motverkar varandra på ett sätt, arbeta runt sitt starkaste läge. Det är därför man känner av en tyngre belastning i armarna. Lite som att lägga på några kilo till i benpressen och köra halvreps.

3 leder :D

von huff
2009-11-19, 18:41
Det krävs vikt för att växa i chins.Väger du +50?

Mineur
2009-11-19, 19:40
Det krävs vikt för att växa i chins.Väger du +50?

Vem gör inte? :confused: haha

von huff
2009-11-19, 19:49
Vem gör inte? :confused: haha

Dom som väger under 50kg

Mineur
2009-11-19, 19:55
Dom som väger under 50kg

Måste vara dvärg om man på något sätt tränar och inte har kommit över 50kg är min åsikt bara.

Fordon
2009-11-19, 21:57
3 leder :D

axelleden, armbågsleden...och Fotleden!? :naughty:

Martin Löwgren
2009-11-19, 22:01
axelleden, armbågsleden...och Fotleden!? :naughty:Nopp.

Art. Humeri, Art. Humeri-ulnaris och Art. Radio-ulnaris proximalis.

:D

Anders The Peak
2009-11-19, 22:16
Nopp.

Art. Humeri, Art. Humeri-ulnaris och Art. Radio-ulnaris proximalis.

:D

Du verkar ha dåligt omdöme min vän. Jag tycker att du tar reda på vad gott omdöme är för något. För det behöver man i ditt gebit.

Martin Löwgren
2009-11-19, 22:25
Du verkar ha dåligt omdöme min vän. Jag tycker att du tar reda på vad gott omdöme är för något. För det behöver man i ditt gebit.

Vad har omdöme och anatomi med varandra att göra?

Jag förstår mig verkligen inte på dina inlägg den senaste tiden men det verkar jag inte vara ensam om.

Anders The Peak
2009-11-19, 22:27
Vad har omdöme och anatomi med varandra att göra?
Tänk igenom ditt svar angående anatomin ordentligt.

Martin Löwgren
2009-11-19, 22:31
Tänk igenom ditt svar angående anatomin ordentligt.

Biceps löper över och påverkar axelleden (art. humeri) i form av flexion genom den långa senan, den egentliga armbågsleden (art. humeriulnaris) i form av flexion samt även vridleden mellan strålben och underarmsben (art. radioulnaris proximalis) i form av supination.

1. Led.

2. Leder.

3. Leder.

Anders The Peak
2009-11-19, 22:33
Biceps löper över och påverkar axelleden (art. humeri) i form av flexion genom den långa senan, den egentliga armbågsleden (art. humeriulnaris) i form av flexion samt även vridleden mellan strålben och underarmsben (art. radioulnaris proximalis) i form av supination.

1. Led.

2. Leder.

3. Leder.

Du är fantastisk att hitta på förklaringar är det tre leder eller är det två leder?

Martin Löwgren
2009-11-19, 22:44
Du är fantastisk att hitta på förklaringar är det tre leder eller är det två leder?

Nej jag är inte fantastisk på att hitta förklaringar det är du som inte kan din anatomi Anders.

Armbågsleden är inte en enda led utan en kombinationsled med helt olika funktioner och anatomi.

Biceps påverkar 2 utav dessa och indirekt även dess 3dje som anatomiskt tillhör handleden (art. radioulnaris distalis).

Om du inte kan ta åt dig fakta från mig så ta och fråga någon annan istället som kanske orkar förklara ytterligare för dig.

Yes
2009-11-19, 22:46
Orka tjaffsa när Martin har rätt?

Anders The Peak
2009-11-19, 22:46
Nej jag är inte fantastisk på att hitta förklaringar det är du som inte kan din anatomi Anders.

Armbågsleden är inte en enda led utan en kombinationsled med helt olika funktioner och anatomi.

Biceps påverkar 2 utav dessa och indirekt även dess 3dje som anatomiskt tillhör handleden (art. radioulnaris distalis).

Om du inte kan ta åt dig fakta från mig så ta och fråga någon annan istället.

Du kommer inte direkt med några nyheter för mig när det gäller lederna för min del är det två leder där en av lederna är kombinationsled.

Anders The Peak
2009-11-19, 22:49
Orka tjaffsa när Martin har rätt?
Du köper det som oftast är befängt med felaktigheter...

Martin Löwgren
2009-11-19, 22:50
Orka tjaffsa när Martin har rätt?
Inte direkt 1a gången han gör det men så är det med internet ;)


Du kommer inte direkt med några nyheter för mig när det gäller lederna för min del är det två leder där en av lederna är kombinationsled.1 (axelled) + 2 (armbågsled) = 3? Alltså biceps påverkan 3 leder vilket du satte dig emot.

Jag glömde t.o.m med en led. Art. humeroradialis i all min hast.

Arne Persson
2009-11-19, 22:51
Du kommer inte direkt med några nyheter för mig när det gäller lederna för min del är det två leder där en av lederna är kombinationsled.

Det sitter tre olika leder i armbågsleden. En gångjärnsled mellan humerus och ulna, en vridled mellan radius och ulna samt en inskränkt kulled mellan radius och humerus.

Martin Löwgren
2009-11-19, 22:52
Du köper det som oftast är befängt med felaktigheter...

Ungefär som "klyftan" med biceps ;)

Många som köpte dina teorier där tycker du?

Elfsberg
2009-11-19, 22:54
Sjukt bra tråd. Sticky!

Yes
2009-11-19, 22:57
Du köper det som oftast är befängt med felaktigheter...
Eller så vet jag hur armbågen ser ut och ser Martins påpekande av detta i varje fall aningen relevant. Att tjaffsa om huruvida armbågen är EN kombinationsled eller tre leder är mest semantiskt jidder.

Anders The Peak
2009-11-19, 22:58
Det sitter tre olika leder i armbågsleden. En gångjärnsled mellan humerus och ulna, en vridled mellan radius och ulna samt en inskränkt kulled mellan radius och humerus.

Vet jag också men de hänger ihop i två leder. Jag tycker att det handlar om petitesser i sammanhanget. För min del är det två leder som biceps löper över och fäster i tre.

Martin Löwgren
2009-11-19, 23:00
Vet jag också men de hänger ihop i två leder. Jag tycker att det handlar om petitesser i sammanhanget. För min del är det två leder som biceps löper över och fäster i tre.

Biceps är en treledsmuskel sen kan du kalla det precis vad du vill men det ändrar inte den anatomiska benämningen och funktionen av muskeln.

Punkt slut.

Fan vad jobbig du är som inte kan ta åt dig ren och skär fakta. Orkar inte ta en diskution med dig längre för du är så naiv och barnslig. Du har två stycken mycket mer anatomiska och utbildade personer emot dig, ändå försöker du till varje pris "rädda ditt ansikte". Ge upp nån gång.

Du försöker alltid skylla ifrån dig när de inte går som du tänkt (petitesser, egen erfarenhet etc). Jävligt trist.

Godnatt.

Anders The Peak
2009-11-19, 23:03
Biceps är en treledsmuskel sen kan du kalla det precis vad du vill men det ändrar inte den anatomiska benämningen och funktionen av muskeln.

Punkt slut.

Fan vad jobbig du är som inte kan ta åt dig ren och skär fakta. Orkar inte ta en diskution med dig längre för du är så naiv och barnslig.

Du försöker alltid skylla ifrån dig när de inte går som du tänkt. Jävligt trist.

Godnatt.

Löper den över tre leder?

Martin Löwgren
2009-11-19, 23:04
Löper den över tre leder?

En muskel behöver inte löpa över en led för att kunna påverka den rent funktionsmässigt.

Biceps påverkar sammanlagt 3st leder och är därmed en treledsmuskel.

Vissa hävdar t.o.m att det är en fyrledsmuskel på grund av dess kraftiga effekt i supination då mycket utav supinationen som sker i art. radioulnaris proximalis även kommer ske i art. radioulnaris distalis men det är jag tveksam till om jag håller med om.

Rockhard
2009-11-19, 23:05
Sjukt bra tråd. Sticky!

:laugh:

Skrattade ordentligt åt den kommentaren. Hade börjat ångra mig rejält att jag klickade på den här tråden tills den kom.

Humbucker
2009-11-19, 23:06
Hahaha

Anders The Peak
2009-11-19, 23:06
En muskel behöver inte löpa över en led för att kunna påverka den rent funktionsmässigt.

Biceps påverkar sammanlagt 3st leder och är därmed en treledsmuskel.

Du sa att biceps löpte över tre leder...

Fordon
2009-11-19, 23:08
Art. Humeri-ulnaris och Art. Radio-ulnaris proximalis är väl bara benen som går till armbågen och borde räknas till en led!

Förklara! :)

Martin Löwgren
2009-11-19, 23:12
Art. Humeri-ulnaris och Art. Radio-ulnaris proximalis är väl bara benen som går till armbågen och borde räknas till en led!

Förklara! :)

Nej det är två olika leder. Slå upp en anatomiatlas om inte mitt ord är starkt nog.

Popeye
2009-11-19, 23:13
Men strunt samma!
Frågan gällde om Pull-ups är bra som bicepsträning.

Martin Löwgren
2009-11-19, 23:14
Du sa att biceps löpte över tre leder...

Ja, biceps löper och påverkar två av dessa vilket sammanlagt blir 3. 3st leder gör den till en treledsmuskel. Återigen - en muskel behöver inte löpa över en led för att kunna påverka den rent funktionsmässigt även om nu just i detta fallet biceps löper över tre leder.

Löpa över behöver inte betyda att den passera horisontellt/transversallt utan att den löper i anslutning vilket gör att den kan påverka leden. Det är påverkan av funktionen som bestämmer om en muskel tillhör en led eller inte.

Det sitter tre olika leder i armbågsleden. En gångjärnsled mellan humerus och ulna, en vridled mellan radius och ulna samt en inskränkt kulled mellan radius och humerus.

Martin Löwgren
2009-11-19, 23:17
Men strunt samma!Det må vara strunt men eftersom en medlem på forumet ifrågasatte mig (och även Arne) måste vi ju få förklara oss, inte sant?

Eftersom medlemmen inte kan ta åt sig fakta är det väl klart att diskutionen spårar ur?

Godnatt iallafall.

Fordon
2009-11-19, 23:19
Nej det är två olika leder. Slå upp en anatomiatlas om inte mitt ord är starkt nog.

Jag missade hela konversationen pga att jag inte uppdaterade sidan. Svaret står ju redan i tråden!

Arne Persson
2009-11-19, 23:21
Det må vara strunt men eftersom en medlem på forumet ifrågasatte mig (och även Arne) måste vi ju få förklara oss, inte sant?

Eftersom medlemmen inte kan ta åt sig fakta är det väl klart att diskutionen spårar ur?

Godnatt iallafall.

Jag har inte ifrågasatt någon. Jag har just öppnat en öl och en chipspåse och lutat mig tillbaka....:D

jikajd
2009-11-19, 23:21
Men strunt samma!
Frågan gällde om Pull-ups är bra som bicepsträning.

Har för mig Bartoll skrivit att ett pronerat grepp är en utmärkt övning för biceps, just för att man kan hantera väldigt mycket vikt. Inte för att det behöver vara en sanning då men men..

Denna övning jag tänker på:
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/BWUnderhandChinup.html

Martin Löwgren
2009-11-19, 23:23
Jag har inte ifrågasatt någon. Jag har just öppnat en öl och en chipspåse och lutat mig tillbaka....:D

Menade att trots våra försök att förklara armbågsledens anatomi så tyckte han fortfarande att det bara vara 2.

Vet jag också men de hänger ihop i två leder. Jag tycker att det handlar om petitesser i sammanhanget. För min del är det två leder som biceps löper över och fäster i tre.

Låter gott med öl och chips men jag måste slagga, börjar jobba 06:30 *flex*

Martin Löwgren
2009-11-19, 23:25
Har för mig Bartoll skrivit att ett pronerat grepp är en utmärkt övning för biceps, just för att man kan hantera väldigt mycket vikt. Inte för att det behöver vara en sanning då men men..


Pronerat är det sämsta för att utveckla biceps av flera anledningar.

Filmen du postar senare är supinerat grepp förövrigt.

Mvh

jikajd
2009-11-19, 23:29
Pronerat är det sämsta för att utveckla biceps av flera anledningar.

Filmen du postar senare är supinerat grepp förövrigt.

Mvh

Jag dubbelkollade kvadruppla gånger för att inte faila på mitt första inlägg. Epic fail.

Men övning jag postade, där får väl biceps jobba väldigt hårt? (Kanske beroende på tekniken i utförandet så klart)

Arne Persson
2009-11-19, 23:31
Jag får det fn till 5 st primärleder som den stackars biccan påverkar.:)
1. Axelleden (Art. humeri), 2. Art. humeroulnaris*, 3. Art. humeroradialis*, 4. Art. radioulnaris (prox)* samt 5. Art. radioulnaris (dist.)

* ingår i armbågsleden (Art. cubiti).

Sedan involveras ju en del sekundärleder i vissa situationer.... osv...;)

Fordon
2009-11-19, 23:35
Säg att ni sitter med en anatomibok framför er åtminstone...

Arne Persson
2009-11-19, 23:39
Säg att ni sitter med en anatomibok framför er åtminstone...


Ha ha ha! Nej, verkligen inte. jag har läst så pass mycket och länge anatomi så det sitter rätt hyfsat där...

Det lär dom stackars kursdeltagarna märka till helgen då dom skall plågas lite....

J.V
2009-11-19, 23:41
Nu är jag (också) visserligen offtopic, meeen...

...är dom tre sista sidorna verkligen relevanta? Varenda anatomirelaterade tråd blir en jävla battle om vem som kan mest. Speciellt så fort Martin gör entré.

Svaret finns på första sidan, räcker det inte så?

Arne Persson
2009-11-20, 00:08
Nu är jag (också) visserligen offtopic, meeen...

...är dom tre sista sidorna verkligen relevanta? Varenda anatomirelaterade tråd blir en jävla battle om vem som kan mest. Speciellt så fort Martin gör entré.

Svaret finns på första sidan, räcker det inte så?

Anatomi är charmigt och lärorikt....

sivve
2009-11-20, 01:20
Nopp.

Art. Humeri, Art. Humeri-ulnaris och Art. Radio-ulnaris proximalis.

:D

du har lite fel där martin elbow joint består av tre joints men är en joint även fast de ger olika rörelser
humeroulnar joint flextion-extention=hing type of joint
humeroradial joint flextion-extention + rotation= multiaxial type of joint
proximal radioulnar joint rotation= pivot type of joint

sen har vi alltså glenohumeral joint(axel led) som är en multiaxial type of joint

alltså 2 leder

sivve
2009-11-20, 01:33
Martin jag kom på mig själv sorry

det är en till led som den påverkar: distal radioulnar joint

Martin Löwgren
2009-11-20, 11:33
Säg att ni sitter med en anatomibok framför er åtminstone...

Absolut inte. Anatomi är som att lära sig att cykla. När du väl kan det glömmer du det aldrig.

Arne: Ja jag var inne på de nånstans på sida 3 :thumbup:

Nu e det dags för lunch.

On topic: Smala chins (supinerade) är en helt okej bicepsövning.

Fordon
2009-11-20, 11:44
Blir inte biceps brachii "förkortad" när armen är i flexion? Jag menar, så att brachialis och brachioradialis får göra det mesta av jobbet vid supinerade chins? Eller har jag lärt mig fel? :D

Njordis
2009-11-20, 12:08
Pronerat är det sämsta för att utveckla biceps av flera anledningar.

Filmen du postar senare är supinerat grepp förövrigt.

Mvh

Här säger Sheogorath precis emot dig, vet att ni båda kan anatomin så hade varit intressant att se vad som stämmer.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2782392&postcount=9

Saftarn
2009-11-20, 12:32
Jag har inte ifrågasatt någon. Jag har just öppnat en öl och en chipspåse och lutat mig tillbaka....:D

Vissa har det bra!

Three pigs
2009-11-20, 13:23
Måste vara dvärg om man på något sätt tränar och inte har kommit över 50kg är min åsikt bara.

eller en inte så fet tjej på 160cm.

callosum
2009-11-20, 13:50
Njordis
Jag tror att pronationen kopplar ur m. biceps brachii och du använder istället m. brachialis mer.

Sheogorath
2009-11-20, 14:48
Njordis
Jag tror att pronationen kopplar ur m. biceps brachii och du använder istället m. brachialis mer.

Det blir faktiskt bara en semi-pronation i underarmen eftersom du vid en bred armhävning (pullup) även gjort en horisonalabduktion i axeln (armbågen är vid sidan av kroppen och inte framför). Biceps kommer därför inte vara mer urkopplad än den är vid en hammercurl. Ställningen i axeln gör sen så att biceps inte kan förlängas speciellt mycket mer när du i den koncentriska fasen av övningen utför adduktionen (armbågens rörelse in mot kroppen). Eftersom biceps inte kan förlängas över axeln men kommer att förkortas över armbågen, kommer biceps totalt sett att förkortas; d.v.s. den utför dynamiskt arbete. Vad som händer om man har armbågarna framför kroppen (som vid en smal armhävning, oavsett om man har pronerad, semisupinerad eller pronerad fattning) är att rörelsen i axeln istället blir en extension vilket är den rörelse som förlänger biceps över axeln. Förlängning över axeln tillsammans med förkortning över armbågen gör att den totala förändringen i längd blir mycket liten eller ingen alls: istället för dynamiskt arbete för att flytta kroppen kommer biceps "bara" att utföra dynamisk stabilisering, ungefär som hamstrings gör vid en benpress-rörelse. Därför aktiverar breda armhävningar ("pullups") biceps mer än smala armhävningar ("chinups"). Sen är det högst troligt att smala armhävningar med underhandsfattning aktiverar biceps något mer än smala armhävningar med överhandsfattning, men det är en annan femma.

christian9
2009-11-20, 14:53
Rent instinktivt skulle jag vilja förkasta sheogoraths förklaring att pull-ups ("smala chins med supinerat grepp") tar mindre på biceps än chins som en teori utan verklighetsförankring, men....

Jag kör inte pull-ups regelbundet, men när jag gör det ligger den alltid först på ryggpasset (nåja, efter mark) eller sist på bicepspasset. För mig brukar det faktiskt bara skilja en eller max två rep mellan dagarna - trots att jag är helt färsk i biceps vid ena tillfället och rätt slutkörd vid det andra.

Food for thought.

muddler
2009-11-20, 15:00
du har lite fel där martin elbow joint består av tre joints men är en joint även fast de ger olika rörelser
humeroulnar joint flextion-extention=hing type of joint
humeroradial joint flextion-extention + rotation= multiaxial type of joint
proximal radioulnar joint rotation= pivot type of joint

sen har vi alltså glenohumeral joint(axel led) som är en multiaxial type of joint

alltså 2 leder

Du röker en del va? ;)

Hillheim
2009-11-20, 15:52
...Speciellt så fort Martin gör entré.

Svaret finns på första sidan, räcker det inte så?

Folk på kolo gillar ju att hacka på saker, men när det gäller Martin så verkar det vara sport att försöka hitta fel och missförstå honom till varje pris. Iaf för vissa

Danny Devito
2009-11-20, 16:09
Du röker en del va? ;)

HAhahaha

Martin Löwgren
2009-11-20, 16:11
Folk på kolo gillar ju att hacka på saker, men när det gäller Martin så verkar det vara sport att försöka hitta fel och missförstå honom till varje pris. Iaf för vissa

Jag är inte alltid så bra på att förklara vilket kan leda till missförstånd men i just den här tråden tyckte jag att nästan var övertydlig men ändå gick det inte hem förens även Arne bekräftade det jag skrivit ;)

Allan
2009-11-20, 16:26
Ni kan ju tjafsa om era detaljer. Vi som tränar vill veta om omvända chins ger bra bicepsträning. Svaret är att det är en sämre bicepsövning än basic skivstång- respektive hantelträning. Men bättre än att inte träna biceps alls naturligtvis.

Commando1980
2009-11-20, 16:42
Ni kan ju tjafsa om era detaljer. Vi som tränar vill veta om omvända chins ger bra bicepsträning. Svaret är att det är en sämre bicepsövning än basic skivstång- respektive hantelträning. Men bättre än att inte träna biceps alls naturligtvis.

+ att man måste inte göra det till en antingen-eller-grej.

ser ingen mening med att sönderanalysera det här. ryggträning ger viss bicepsstimuli, men uteslut inte direkt bicepsträning.

Fordon
2009-11-20, 16:46
Personligen tycker jag det är intressant att gå in på detaljer. Och när svaret redan finns så kan man därefter gå in djupare. :D

Martin Löwgren
2009-11-20, 16:47
+ att man måste inte göra det till en antingen-eller-grej.

ser ingen mening med att sönderanalysera det här. ryggträning ger viss bicepsstimuli, men uteslut inte direkt bicepsträning.
Alla är vi intresserade av olika saker.

Jag är intresserad av såväl djupgående anatomi som enkel träningsmetodik.

Att kombinera dessa två blir ofta en riktigt bra kombo.

För att kunna förstå t ex varför chins inte aktiverar biceps optimalt måste man gå in på djupet och det kan för vissa kanske kännas trist och segt och läsa men hoppa då över de inläggen och låt de som vill lära sig något ta del av dem är mitt tips. Att bara säga "nej chins är inte bra för biceps" ger en väldigt lekmannaaktig förklaring som långt ifrån alla köper medans en ingående förklaring kan få väldigt många att faktiskt förstå varför.

Allt ska inte alltid analyseras in i minsta detalj men finns det meningskiljaktigheter ser jag ingen anledning att inte diskutera det. Sen om det blir på en för hög nivå är beklagligt men så blir det ibland utan att man tänker sig för.