handdator

Visa fullständig version : Stöt


Griip
2009-11-19, 12:54
Börjat köra stöt/press nu igen. Stöter upp stången, men splitar inte med benen.. sänker bara kroppen. Hur som: får inte upp de vikter jag vill ha upp! Känns som jag är helt off med tekniken, det känns inte bra. Stöt bakom nacken har jag inga problem med, där känns det lika stabilt som om det vore i nån slags maskin. Kan delvis bero på att jag helt enkelt överskattar min stötförmåga då jag har varit starkare i stöt än vad jag är nu, men samtidigt så känns det verkligen fel i utförandet + jag vill ju verkligen tro att jag får upp mer med lite bättre teknik :) . Nån som sitter inne på några bra riktlinjer för bra teknik eller allmänna tips?

Gnusram
2009-11-19, 12:57
Börjat köra stöt/press nu igen. Stöter upp stången, men splitar inte med benen.. sänker bara kroppen. Hur som: får inte upp de vikter jag vill ha upp! Känns som jag är helt off med tekniken, det känns inte bra. Stöt bakom nacken har jag inga problem med, där känns det lika stabilt som om det vore i nån slags maskin. Kan delvis bero på att jag helt enkelt överskattar min stötförmåga då jag har varit starkare i stöt än vad jag är nu, men samtidigt så känns det verkligen fel i utförandet + jag vill ju verkligen tro att jag får upp mer med lite bättre teknik :) . Nån som sitter inne på några bra riktlinjer för bra teknik eller allmänna tips?

Upp med bröstet och stå på hela foten.

Det är väldigt svårt att komma med några tips utan att se hur du stöter idag.

Griip
2009-11-19, 12:58
Upp med bröstet och stå på hela foten.

Det är väldigt svårt att komma med några tips utan att se hur du stöter idag.

Jo det är väl så men har ingen mobil och videokameran kan jag inte koppla till datorn :/

Turbo Rico
2009-11-19, 13:06
Dags att ta sig till en tyngdlyftarklubb och be nån titta på hur du gör? Går nog inte att säga här hur du ska göra, det måste ses och sen nötas till förbannelse.
Ett fel jag gör i mina överstötar (förutom att bomma dom) är att jag skjuter stången framåt när jag splittar mina ben, det blir inte så när jag gör kickstötar av nån konstig anledning. Tipset jag fått är att tänka att jag sätter mig på en stol på vägen ner och sen skicka upp stången rakt upp och inte tippa överkroppen framåt. Det här låter lätt men det är det då fan inte! Du kommer behöva nöta en jävla massa för att få upp mycket vikt och du kommer beöva hjälp, speciellt i början och hur länga din början är handlar nog mest om hur mycket du tränar..
Kör hårt!

Nitrometan
2009-11-19, 13:21
Om du bor i Halm-staden har du inte så långt till KK Eleiko. Där finns säkert folk som kan hjälpa dig.