handdator

Visa fullständig version : Smärta i toppläget på hantelpress


Assazel
2009-11-19, 11:54
Hej igen,

har nu lyckats lokalisera mina axelsmärtor till två övningar.

Men den som jag är mest nyfiken på är en "klämmande" smärta i axeln när jag slår ihop hantlarna i toppen i axelpress. Jag känner även smärta när jag sträcker upp vänster arm rakt upp och sen försöker klia mig på mitt högra öra. Bänkpress är inga problem,. Men har jag väl kört axelpressar med hantlar kan jag få ont i axeln 1-2 veckor efter. Slutar jag med hantelpress så går det över efter dessa 1-2 veckorna.

Vad kan detta vara?

Martin Löwgren
2009-11-20, 16:37
Hej igen,

har nu lyckats lokalisera mina axelsmärtor till två övningar.

Men den som jag är mest nyfiken på är en "klämmande" smärta i axeln när jag slår ihop hantlarna i toppen i axelpress. Jag känner även smärta när jag sträcker upp vänster arm rakt upp och sen försöker klia mig på mitt högra öra. Bänkpress är inga problem,. Men har jag väl kört axelpressar med hantlar kan jag få ont i axeln 1-2 veckor efter. Slutar jag med hantelpress så går det över efter dessa 1-2 veckorna.

Vad kan detta vara?

Att slå ihop hantlarna i en hantelpress är helt meningslöst så de kan du sluta med direkt.

Det du beskriver låter förövrigt som en ac-ledsproblematik (hand till motsatt sidas öra) men kan även vara vanlig skulderinstabilitet.

Assazel
2009-11-25, 17:07
märken även nu efter lite mer tester att det smärtar även om jag tar händerna rakt upp. Provade sedan med stång och känner smärtan, fast lite mindre. Dvs mindre smärta ju bredare grepp men fortf lite.

Läkare? Röntgen?