handdator

Visa fullständig version : Diskborste eller disksvamp?


Nitrometan
2009-11-19, 08:54
Efter en diskussion hemma så undrar jag vilka preferenser folk har.

Är det bättre att diska med diskborste eller disksvamp?

Vilket föredrar du?


Poll kommer...

delta_mats
2009-11-19, 09:09
Vi kör med diskborste, disksvamp och så den där stålsvampen som är perfekt till disk där det bränt fast ordentligt. Jag använder mest borsten och tjejen använder disksvampen ofta.

rooz
2009-11-19, 09:11
Vi kör med diskborste, disksvamp och så den där stålsvampen som är perfekt till disk där det bränt fast ordentligt.
+1

Men vi har ngn variant av disksvamp, som sitter på ett skaft där man kan fylla skaftet med diskmedel, sjuuuuuuuuuuuuuukt pöööööööööööördigt:thumbup:

Nitrometan
2009-11-19, 09:14
Men vi har ngn variant av disksvamp, som sitter på ett skaft där man kan fylla skaftet med diskmedel, sjuuuuuuuuuuuuuukt pöööööööööööördigt:thumbup:
En sån har jag sett. Den är alltså pördig?

Scratch89
2009-11-19, 09:14
Borste, så klart.

rooz
2009-11-19, 09:17
En sån har jag sett. Den är alltså pördig?

Jepp, utmärkt till att diska pannor med:)

patrikjo
2009-11-19, 09:33
Borste. Svamp tycker jag känns som en rejäl bakteriehärd, men jag kan ha fel.

Min gamle farfar brukade alltid diska med disktrasa, sjukt smidigt egentligen.

Loke
2009-11-19, 09:36
Svamp. Ger bättre kontakt. Man får dra ner ordentligt på vikterna dock.

Nitrometan
2009-11-19, 09:45
Svamp. Ger bättre kontakt. Man får dra ner ordentligt på vikterna dock.
Kontakten är viktig såklart. Vinklarna också.

rooz
2009-11-19, 09:53
Kontakten är viktig såklart. Vinklarna också.

Indeed, SHOCK THA BODY, KEEP IT GUESSING BRO:MrT:

Snafu
2009-11-19, 10:39
I Sverige var det bara diskborste. I England disksvamp (borstarna är ruskigt dåliga också). Visst är svampar mindre hygieniska men betydligt snabbare. Engelsmän sköljer dock inte av löddret från diskmedlet utan låter det torka ut av sig själv............................................. ...............så fel på så många sätt.

Poxeman
2009-11-19, 10:40
Jag är uppvuxen med disksvamp och är helt övertygad om att det blir renare och går snabbare med den. Svampen är knappast en värre bakteriehärd än disktrasan.
Svamp FTW!

regus
2009-11-19, 10:42
Engelsmän sköljer dock inte av löddret från diskmedlet utan låter det torka ut av sig själv............................................. ...............så fel på så många sätt.

Till och med mer fel än heltäckningsmatta på badrummet. Fiiifan.

Poxeman
2009-11-19, 10:42
I Sverige var det bara diskborste. I England disksvamp (borstarna är ruskigt dåliga också). Visst är svampar mindre hygieniska men betydligt snabbare. Engelsmän sköljer dock inte av löddret från diskmedlet utan låter det torka ut av sig själv............................................. ...............så fel på så många sätt.

Helt sjukt! Jag hade många disk(höhö)ussioner om detta med mina rumskamrater från diverse länder. Det verkar som vi svenskar är ensamma om att skölja av diskvattnet.
Vem vill äta intorkat diskmedel?

PowPow
2009-11-19, 10:43
Diskmaskin.

De få saker jag inte lyckas få in i maskinen diskborstar jag. Svamp känns äckligt, av någon anledning.

Osten80
2009-11-19, 10:46
Borste, då jag har fått för mig att svamp inte är så hygieniskt.

Pirko
2009-11-19, 10:49
diskmaskin.

De få saker jag inte lyckas få in i maskinen diskborstar jag. Svamp känns äckligt, av någon anledning.

+1

Drfg
2009-11-19, 11:05
Tar bort det värsta med diskborste sen använder jag svampen, känns som den gör det renare.

Kryss
2009-11-19, 11:10
Mer trück i diskborste, bättre skrubb.

saab900
2009-11-19, 12:10
+1

Men vi har ngn variant av disksvamp, som sitter på ett skaft där man kan fylla skaftet med diskmedel, sjuuuuuuuuuuuuuukt pöööööööööööördigt:thumbup:

Nej (om pöööööööördigt skulle vara något positivt *jorgen*. Jävla tonåringar...)
Den borsten är totalt värdelös om skiten sitter någorlunda hårdare än en nyss avslutad youghurtmåltid, och det går åt onödigt mycket diskmedel även om man späder ut det tycker jag.

Jag kör med diskborste. Med svamp måste man ju ner med hela handen och kladda i flottet. Diskmedlet späder jag ut genom att hälla ned kanske ett par matskedar diskmedel i en 3-4 dl sprayflaska och duscha disken med. Eftersom jag diskar efter varje måltid blir det så lite disk att jag oftast diskar under kranen. En halvliterflaska diskmedel räcker minst ett halvår :)

machine gun
2009-11-19, 12:12
Det beror på vad som ska diskas.

Använder diskmaskin, disksvamp och diskborste. Svarade dock disksvamp, eftersom det är den jag använder mest (utöver diskmaskinen).

saab900
2009-11-19, 12:16
Helt sjukt! Jag hade många disk(höhö)ussioner om detta med mina rumskamrater från diverse länder. Det verkar som vi svenskar är ensamma om att skölja av diskvattnet.
Vem vill äta intorkat diskmedel?

Man slutar aldrig att förundras över våra grannar britterna *screwy*
Heltäckningsmatta i badrummet, rören utanpå yttervägarna även om de fryser titt som tätt på vintern, och så nu detta. Intorkat diskmedel lär irritera tarmarna rätt så kraftigt.

Det här får ni ta som ni vill, det är ett faktum. Men just de kameruner som bodde ett tag i min studentkorridor använde varken eller. De diskade med tummarna om de fick välja. Inte heller de sköljde av disken, utan ställde in den blöta tensidbelagda dixken direkt i skåpet ovanpå den rena. Mexikanen använde svamp, och sköljde av disken.

Kryss
2009-11-19, 12:41
Diskmedlet späder jag ut genom att hälla ned kanske ett par matskedar diskmedel i en 3-4 dl sprayflaska och duscha disken med.

Hm, bra ide, det ska jag fasen anamma :)

Brukar dock oftast tappa upp vatten i diskhon och blötlägga all disk, men bra när man diskar större saker

Snafu
2009-11-19, 12:43
Man slutar aldrig att förundras över våra grannar britterna *screwy*
Heltäckningsmatta i badrummet, rören utanpå yttervägarna även om de fryser titt som tätt på vintern, och så nu detta. Intorkat diskmedel lär irritera tarmarna rätt så kraftigt.

Det här får ni ta som ni vill, det är ett faktum. Men just de kameruner som bodde ett tag i min studentkorridor använde varken eller. De diskade med tummarna om de fick välja. Inte heller de sköljde av disken, utan ställde in den blöta tensidbelagda dixken direkt i skåpet ovanpå den rena. Mexikanen använde svamp, och sköljde av disken.

Alltså jag är all for heltäckningsmatta. Anledningen till att det är nödvändigt är att husen faninmig inte är isolerade, således är alla golv kalla som satan. I min flickväns place sitter friskluftsintaget vid golvnivå och således är hela vardagsrummet kallt så in i helvete.

Engelsk byggkvalitet är åt helvete. Men det finns viktigare saker i livet, vin t ex.

Nitrometan
2009-11-19, 12:57
Alltså jag är all for heltäckningsmatta. Anledningen till att det är nödvändigt är att husen faninmig inte är isolerade, således är alla golv kalla som satan.
Fast isolering känns som en bättre lösning än heltäckningsmatta i badrummet.

Hur värmer man upp ett oisolerat hus?

hultman
2009-11-19, 13:00
Orka handdiska... Seriöst, handdiskar ni av ekonomiska skäl eller för att ni av någon anledning föredrar det? Liksom, så jävla dyrt är det inte med diskmaskin.

rooz
2009-11-19, 13:01
Fast isolering känns som en bättre lösning än heltäckningsmatta i badrummet.

Hur värmer man upp ett oisolerat hus?

Eldar på som fan i helvete?

Brittiska hus är ingen hit, fy fan. Senast jag var hos syrran sov jag i mjukisbyxor+hood+strumpor och värmefläkt:(

saab900
2009-11-19, 13:20
Alltså jag är all for heltäckningsmatta. Anledningen till att det är nödvändigt är att husen faninmig inte är isolerade, således är alla golv kalla som satan. I min flickväns place sitter friskluftsintaget vid golvnivå och således är hela vardagsrummet kallt så in i helvete.

Engelsk byggkvalitet är åt helvete. Men det finns viktigare saker i livet, vin t ex.

Låter miljövänligt :cool:
Det måste bli billigare i längeden att isolera ordentligt, så att man kan lägga betydligt mindre på uppvärmning under husets livslängd. Problemet är väl förstås att det blir dyrare för byggherren med vettig isolering, medan den högre uppvärmningskostnaden tas från hyresgästen.

Du får ursäkta, men jag hade nog illa kvickt rivit ur mattjäveln ur badrummet och lagt in golvvärme om det var en bostadsrätt (har för mig att hyresrätt inte är så vanligt i UK? Rätta mig om jag har fel.) En matta känns som en garanterad mögelhärd, för att inte tala om svårstädad. Räcker med att en kompis pissar bredvid (eller spyr) på fyllan så får man flytta sen :)

Snafu
2009-11-19, 14:10
Fast isolering känns som en bättre lösning än heltäckningsmatta i badrummet.

Hur värmer man upp ett oisolerat hus?

Well, ofta med gaseldar - högst oekonomiskt :)

Isolering? You're crazy!

Snafu
2009-11-19, 14:12
Låter miljövänligt :cool:
Det måste bli billigare i längeden att isolera ordentligt, så att man kan lägga betydligt mindre på uppvärmning under husets livslängd. Problemet är väl förstås att det blir dyrare för byggherren med vettig isolering, medan den högre uppvärmningskostnaden tas från hyresgästen.

Du får ursäkta, men jag hade nog illa kvickt rivit ur mattjäveln ur badrummet och lagt in golvvärme om det var en bostadsrätt (har för mig att hyresrätt inte är så vanligt i UK? Rätta mig om jag har fel.) En matta känns som en garanterad mögelhärd, för att inte tala om svårstädad. Räcker med att en kompis pissar bredvid (eller spyr) på fyllan så får man flytta sen :)

Naturligtvis hade isolering varit betydligt bättre, men precis som du säger - det kostar. Och folk är vana vid att behöva vrida upp värmen rejält. Jag har sovit med mössa på ett par nätter då mitt rum varit så in i helvete kallt.

Det är egentligen ingen mögelhärd, jag tror mattorna utvecklats en hel del. Heltäckningsmatta ftw. Dammhärd dock.

Snafu
2009-11-19, 14:13
Saying that, inte så många har heltäckningsmatta i badrum. 9 fall av 10 så är det vanliga..typ...golv.

Nitrometan
2009-11-19, 14:33
Saying that, inte så många har heltäckningsmatta i badrum. 9 fall av 10 så är det vanliga..typ...golv.
Plastmatta kanske?

Jag har iofs bara sett det på två ställen i UK. Men det är ändå äckligt.

Tricce
2009-11-19, 15:27
Men vi har ngn variant av disksvamp, som sitter på ett skaft där man kan fylla skaftet med diskmedel, sjuuuuuuuuuuuuuukt pöööööööööööördigt:thumbup:

Jepp kör den pördiga varianten jag också! Hur röstar jag då? :D

Torwald
2009-11-19, 18:17
Vad betyder pördigt? :/

För övrigt diskborste i de flesta lägen, men har även ett lager disksvampar. Tricket är att byta dem ofta (de kostar ingenting!!). Har även några stålsvampar för rengöring av formar, plåtar och gasugnsgaller.

Yip_man
2009-11-19, 20:30
tar bort det värsta med diskborste sen använder jag svampen, känns som den gör det renare.

+1

hendrong
2009-11-19, 23:30
Diskborste skvätter, det gör inte svamp.

Pröva att tvätta en visp med svamp respektive borste.

Olegh
2009-11-20, 00:02
Diskborste skvätter, det gör inte svamp.

Pröva att tvätta en visp med svamp respektive borste.

Fast använder man svamp kan ju vispen omöjligt bli ren. Kanske om det är en ballongvisp. Det är inte heller svårt att minimera skvättet vid vispdiskande med rätt teknik.

För att svara på topic, bägge såklart.

tsp
2009-11-20, 06:56
Självklart båda två! Den ena produkten tar inte ut den andra då de har olika användningsområden!

Danny Devito
2009-11-20, 07:04
Tandborste.