handdator

Visa fullständig version : Bör jag börja dricka kaffe?


daxia
2009-11-19, 03:31
Jag är 27 år gammal och har i princip aldrig druckit en kopp kaffe, mest för att jag inte tycker om smaken...men jag funderar dock starkt på att börja. Jag är normalt riktigt jävla hängig på morgonen och skulle behöva något som får mig att komma igång lite.

Normalt går jag upp vid 07:30, försöker plugga och vara effektiv, äter frukost vid 9 tiden och drar till gymmet vid 10. Fast för det mesta blir det bara att jag släpar mig upp vid 07:30, försöker få igång hjärnan men det blir mest bara slö surf tills frukost, sen gymmet vid 10. Om jag skulle kunna utnyttja tiden mellan 07:30 och 9 mer effektivt så skulle det vara guld värt!

Jag jobbar mest hemifrån, så det gäller att ha självdisciplin vilket är svårt när man är en zombie halva dan. Därför tänkte jag att kaffe kanske kunde vara en lösning. Tänkte 2 koppar/dag borde vara tillräckligt för en ovan kaffe-drickare som mig. En kopp det första jag gör när jag går upp, och så nr 2 efter lunch så man pallar att jobba sen.

Dock har jag hört massor med negativa saker om kaffe, som att det minskar upptaget av vitaminer och mineraler, minskar muskeltillväxten och det värsta...att kaffe och kreatin jobbar mot varandra...

Tänkte att om jag tar kreatinet på kvällen istället för på morgonen så kanske det funkar i alla fall.

Nåja, skulle gärna villja ha lite synpunkter från er som vet lite om kost&näring.

Måttligt intag av kaffe...ja eller nej?

Tack!

buljong
2009-11-19, 03:57
Koffeintabletter kan ju vara ett alternativ annars, för dig som inte gillar kaffe.

Kaffe är inte enbart av ondo, ökar t.ex fettförbränningen en aning. Att piggna till är ju inte fel heller.

daxia
2009-11-19, 04:08
Koffeintabletter kan ju vara ett alternativ annars, för dig som inte gillar kaffe.

Kaffe är inte enbart av ondo, ökar t.ex fettförbränningen en aning. Att piggna till är ju inte fel heller.

Jo, men vill gärna ha något varmt i mig på morgonen också...speciellt nu när det börjar bli kallt och jävligt.

Vet du något om kreatin+kaffe=ingen effekt?

Eddie Vedder
2009-11-19, 07:02
Vet du något om kreatin+kaffe=ingen effekt?

http://traningslara.se/blogg/kreatin-och-koffein-paverkas-kreatinet-negativt/

daxia
2009-11-19, 07:42
http://traningslara.se/blogg/kreatin-och-koffein-paverkas-kreatinet-negativt/

Tack för ett mycket bra svar! Då blir det kaffe+kreatin som start på dagen i fortsättningen!

Bor i Kina och var jusst nere och köpte kaffe för första gången i mitt liv. Köpte självklart fel sort..något som hette nescafe 2+1 vilket är någon sorts smaksatt kaffe. Självklart är dom på nestle också idioter som inte skriver hur mycket koffein produkterna innehåller, och efter att ha blivit tvungen att ringa upp deras kundtjänst har jag fått redan på att kaffet jag köpt (som är packat i små påsar, 13g/påse) bara innehåller 0.2% koffein, vilket betyder att varje kopp bara innehåller 26mg koffein som jag antar är=ingenting, så jag får dra ner typ 4 påsar i en stor jävla kopp för att få i mig tillräckligt med koffein för att få en någosånär kännbar kick.

Nästa gång blir det svart nescafe som visst ska vara den sort som innehåller mest koffein. Det smakar skit men jag fick ett bra råd från en på ett annat forum att blanda ner proteinpulver (vanilj smak) i kaffet så ska det visst smaka som choklad typ.

Blir en bra start på dagen...kreatin + koffein + protein, allt i en kopp.

Apos78
2009-11-19, 07:59
Hmm. Gillar du kaffe? Om inte ser jag det som rent underligt att du börjar dricka just detta. Ett alternativ är att....lägga sig tidigare kvällen innan.

daxia
2009-11-19, 08:07
Hmm. Gillar du kaffe? Om inte ser jag det som rent underligt att du börjar dricka just detta. Ett alternativ är att....lägga sig tidigare kvällen innan.

Nepp, tycker ärligt att det smakar skit...men det är varmt och uppiggande på samma gång vilket verkar smart...sen så är det ju vuxet att dricka kaffe juh.


Ang. det jag skrev tidigare så har jag jusst fått reda på att det INTE är någon bra ide att blande ner whey protein i varmt kaffe.

Anledning:

http://www.bookrags.com/research/denaturation-wob/

"When you heat whey protein it denatures the protein structure. When a protein is denatured, the molecule's tertiary structure is corrupted. This disruption affects the molecule's secondary (helical) structure without altering its primary structure. In other words, denaturation does not break any of the primary chemical bonds that link one amino acid to another but it changes the way the protein folds in upon itself. Denaturation occurs when proteins are exposed to strong acids or bases, high concentrations of inorganic salts, or organic solvents such as alcohol. In addition, heat or irradiation can cause denaturation. When the three-dimensional structure of the protein is disrupted, the molecule's biological activity is affected. Therefore, enzymes do not have the same catalytic function when they are denatured.

Denaturation can have many detrimental side effects. In biological systems, denatured proteins can result in illness or worst. In fact protein denaturation is linked to many diseases such as prion encephalopathies, Alzheimer's disease and dementias."

Scratch89
2009-11-19, 08:40
Istället för att dricka kaffet svart kan du ju testa att ha i mjölk och/eller socker. Det blir betydligt godare då.

Parachutes
2009-11-19, 08:58
Istället för att dricka kaffet svart kan du ju testa att ha i mjölk och/eller socker. Det blir betydligt godare då.

Här har vi ett vanligt missförstånd...
Mjölk/socker är om man dricker kaffe för grupptrycket(för att bli accepterad, för att ha en IDENTITET) och avskyr den ursprungliga smaken!

morc
2009-11-19, 09:15
Om du är så trött kanske du lägger dig för sent? Bättre att fixa orsaken till problemet än att fixa bieffekten, om det nu är på det sättet (bara gissning/förslag=).

Turbonisse
2009-11-19, 09:19
Kaffe skall drickas svart som synden hehe

Någon som vet hur snabbt koffeintabletter verkar?

Lajne
2009-11-19, 09:34
Kaffe skall drickas svart som synden hehe

Någon som vet hur snabbt koffeintabletter verkar?
Det beror på hur många du tar ;) Men inte mkt mer än en halvtimme iaf, med peaken efter ca 1-2 timmar. Enligt min erfarenhet, då, kanske ska tilläggas :)

fiskebulle
2009-11-19, 09:36
Vad du än gör, börja inte blanda ner mjölk och/eller socker i kaffet. Det är i princip omöjligt att sluta med det. Kaffe ska vara så pass gott att det inte behövs några tillsatser. Det ända är väl kanske en bit riktigt mörk choklad vid sidan av, OM NOM NOM

Eddie Vedder
2009-11-19, 09:45
Kaffe skall drickas svart som synden hehe

:thumbup:

Någon som vet hur snabbt koffeintabletter verkar?

http://traningslara.se/blogg/koffein-ett-tillskott-som-fungerar/

Parachutes
2009-11-19, 09:48
Fyfan.. vi har en kaffemaskin här som gör kaffe a lá antikrist.. jag har inte sett någon under dom 3 månaderna jag varit här trycka ut kaffe från den utom jagsjälv då.. ligger en restaurang på samma våning som jag arbetar med kaffe för 10:- (påfyllning 5:-) men det är jag HELT för snål för att vilja betala.. dock är satans-kaffet bra att dricka innan man ska hem o träna! Samma effekt som 13 skopor av t.ex no-explode

rooz
2009-11-19, 09:52
Fyfan.. vi har en kaffemaskin här som gör kaffe a lá antikrist.. jag har inte sett någon under dom 3 månaderna jag varit här trycka ut kaffe från den utom jagsjälv då.. ligger en restaurang på samma våning som jag arbetar med kaffe för 10:- (påfyllning 5:-) men det är jag HELT för snål för att vilja betala.. dock är satans-kaffet bra att dricka innan man ska hem o träna! Samma effekt som 13 skopor av t.ex no-explode

Please gif me*drool*

Kaffe ska vara svart, starkt och lagom varmt*flex*

snarlik
2009-11-19, 10:20
Hur som... Du kommer säkerligen få kickar i början när du dricker kaffe, men sen avtar effekten och då blir snarare segare utan kaffe men ingen kick när du får.

Provade ett tillskott som heter ALRI Poison, där jävlar får du en skön kick.

Fisshy
2009-11-19, 10:43
Ser ingen anledning för dig till att börja dricka kaffe, Jag är dock trött när jag vaknar på morgonen, piggnar till efter lite kaffe, det är mest för att jag är beroende och känner att jag måste ha det när jag vaknar, koffeinet har ingen effekt längre.

Ett tag slutade jag att dricka kaffe, och mitt beroende avstannade helt, Var mycket piggare resten av hela dagen.

Börjar du dricka kaffe, kommer du bli sjukt dålig i magen, eller det beror i stortsätt på hur din mage svarar på det, men troligtsvis blir du dålig. Börjar du med att dricka mycket kaffe när du vaknar, kommer resultatet bli att du blir stressad. Kaffe drickande kommer även i längden leda till beroende, och resultatet kommer bli huvudvärk när du inte dricker, och du kommer dricka mer.

Mitt råd är att käka en stadig frukost så kommer du att vakna tillslut

Men det är jävligt gott :D

Parachutes
2009-11-19, 10:46
Ser ingen anledning för dig till att börja dricka kaffe, Jag är dock trött när jag vaknar på morgonen, piggnar till efter lite kaffe, det är mest för att jag är beroende och känner att jag måste ha det när jag vaknar, koffeinet har ingen effekt längre.

Ett tag slutade jag att dricka kaffe, och mitt beroende avstannade helt, Var mycket piggare resten av hela dagen.

Börjar du dricka kaffe, kommer du bli sjukt dålig i magen, eller det beror i stortsätt på hur din mage svarar på det, men troligtsvis blir du dålig. Börjar du med att dricka mycket kaffe när du vaknar, kommer resultatet bli att du blir stressad. Kaffe drickande kommer även i längden leda till beroende, och resultatet kommer bli huvudvärk när du inte dricker, och du kommer dricka mer.

Mitt råd är att käka en stadig frukost så kommer du att vakna tillslut

Men det är jävligt gott :D

Ja akta för att hamna i ett beroende! Jag har satt upp max 1/2 kopp på förmiddagen och en 1/2 på eftermiddagen! Annars så hade min mage hamnat i obalans! (nu känner jag mig gammal..)

TomasB
2009-11-19, 10:53
Ser ingen anledning för dig till att börja dricka kaffe, Jag är dock trött när jag vaknar på morgonen, piggnar till efter lite kaffe, det är mest för att jag är beroende och känner att jag måste ha det när jag vaknar, koffeinet har ingen effekt längre.

Ett tag slutade jag att dricka kaffe, och mitt beroende avstannade helt, Var mycket piggare resten av hela dagen.

Börjar du dricka kaffe, kommer du bli sjukt dålig i magen, eller det beror i stortsätt på hur din mage svarar på det, men troligtsvis blir du dålig. Börjar du med att dricka mycket kaffe när du vaknar, kommer resultatet bli att du blir stressad. Kaffe drickande kommer även i längden leda till beroende, och resultatet kommer bli huvudvärk när du inte dricker, och du kommer dricka mer.

Mitt råd är att käka en stadig frukost så kommer du att vakna tillslut

Men det är jävligt gott :D


Det där är dina högst personliga erfarenheter. Det finns INGET som säger att just TS kommer reagera på Kaffe på samma sätt som du.

Jag blir aldrig dålig i magen, oavsett hur mycket kaffe jag dricker. Har legat periodvis på över 10 koppar /dag utan den typen av bieffekter.
Jag har inte heller fått de abstinensbesvär du beskriver när jag slutade helt med kaffe några månader till förmån för vitt té.

Parachutes
2009-11-19, 10:55
Det där är dina högst personliga erfarenheter. Det finns INGET som säger att just TS kommer reagera på Kaffe på samma sätt som du.

Jag blir aldrig dålig i magen, oavsett hur mycket kaffe jag dricker. Har legat periodvis på över 10 koppar /dag utan den typen av bieffekter.
Jag har inte heller fått de abstinensbesvär du beskriver när jag slutade helt med kaffe några månader till förmån för vitt té.

Det gör dig till ett undantag ;)

TomasB
2009-11-19, 10:57
Det gör dig till ett undantag ;)

Jag har väldigt lätt att skapa beroenden i andra avseenden så det är i så fall lustigt.

Men du kanske har rätt.

Eddie Vedder
2009-11-19, 11:05
Börjar du dricka kaffe, kommer du bli sjukt dålig i magen, eller det beror i stortsätt på hur din mage svarar på det, men troligtsvis blir du dålig. Börjar du med att dricka mycket kaffe när du vaknar, kommer resultatet bli att du blir stressad. Kaffe drickande kommer även i längden leda till beroende, och resultatet kommer bli huvudvärk när du inte dricker, och du kommer dricka mer.

Nu kanske vi skall ta det lite lugnt med HELT tvärsäkra påståenden om hur en annan människa tveklöst kommer reagera på kaffekonsumtion.;)

Jag har på senare tid chockerats över hur "lätt" mitt kaffeberoende egentligen är. Nyss har jag varit på hemorten och haft sex veckor praktik. Att under dagen totalt ha konsumerat säkert 2 liter kaffe om dagen i genomsnitt är nog ingen överdrift.

Nu har jag en annan kurs och dagarna är ofta mellan 8-17 och eftersom jag inte vill dricka kaffe direkt på maten så hinner jag inte med kaffet innan skolan (äter vid halv 7 och drar efter 7 någon gång).

Så en hel dag kan passera utan kaffe utan att jag lider av det och då är det ändå direkt efter en periods horribelt kaffeknarkande.

Parachutes
2009-11-19, 11:17
Jag känner mig inte heller beroende sådär.. men det är trevligt med en kopp kaffe och det sätter fart på magen :) sen dricker jag inte en cl kaffe på helgen! (om jag inte hälsar på farmor.. då blir det mycket kaffe och kaka) Nåja..

Scoffan
2009-11-19, 11:39
Det finns ju massvis med antioxidanter osv i kaffe det enda onyttiga är ju själva koffeinet så att ta tabletter för att det skulle vara nyttigare är ingen bra ide. Sen så smakar det kanske lite illa i början men efter några veckor kommer du nog lära dig att tycka om det. Sen ang beroende skulle jag vilja påstå att det är näst intill omöjligt att bli beroende, det skulle nog kunna jämföras med ett sötsug, om ens det.

stafh
2009-11-19, 12:01
Nepp, tycker ärligt att det smakar skit...men det är varmt och uppiggande på samma gång vilket verkar smart...sen så är det ju vuxet att dricka kaffe juh.


Ang. det jag skrev tidigare så har jag jusst fått reda på att det INTE är någon bra ide att blande ner whey protein i varmt kaffe.

Anledning:

http://www.bookrags.com/research/denaturation-wob/

"When you heat whey protein it denatures the protein structure. When a protein is denatured, the molecule's tertiary structure is corrupted. This disruption affects the molecule's secondary (helical) structure without altering its primary structure. In other words, denaturation does not break any of the primary chemical bonds that link one amino acid to another but it changes the way the protein folds in upon itself. Denaturation occurs when proteins are exposed to strong acids or bases, high concentrations of inorganic salts, or organic solvents such as alcohol. In addition, heat or irradiation can cause denaturation. When the three-dimensional structure of the protein is disrupted, the molecule's biological activity is affected. Therefore, enzymes do not have the same catalytic function when they are denatured.

Denaturation can have many detrimental side effects. In biological systems, denatured proteins can result in illness or worst. In fact protein denaturation is linked to many diseases such as prion encephalopathies, Alzheimer's disease and dementias."

Det där handlar om proteiner som redan finns i kroppen. Om du läser noga ser du att det står att proteiner denatureras av starka syror. I magen finns det saltsyra, vilket betyder att protein som du äter blir denaturerat ändå.
I magen/tarmen denatureras proteinet och klipps upp till mindre bitar, så det spelar ingen roll om proteinet du äter redan är denaturerat eller inte.

Parachutes
2009-11-19, 12:06
Det där handlar om proteiner som redan finns i kroppen. Om du läser noga ser du att det står att proteiner denatureras av starka syror. I magen finns det saltsyra, vilket betyder att protein som du äter blir denaturerat ändå.
I magen/tarmen denatureras proteinet och klipps upp till mindre bitar, så det spelar ingen roll om proteinet du äter redan är denaturerat eller inte.

Så du menar att det är fritt fram att hälla ner ett par skopor whey i kaffekannan? wohoo! :smash:

Fisshy
2009-11-19, 13:26
Nu kanske vi skall ta det lite lugnt med HELT tvärsäkra påståenden om hur en annan människa tveklöst kommer reagera på kaffekonsumtion.;)

Jag har på senare tid chockerats över hur "lätt" mitt kaffeberoende egentligen är. Nyss har jag varit på hemorten och haft sex veckor praktik. Att under dagen totalt ha konsumerat säkert 2 liter kaffe om dagen i genomsnitt är nog ingen överdrift.

Nu har jag en annan kurs och dagarna är ofta mellan 8-17 och eftersom jag inte vill dricka kaffe direkt på maten så hinner jag inte med kaffet innan skolan (äter vid halv 7 och drar efter 7 någon gång).

Så en hel dag kan passera utan kaffe utan att jag lider av det och då är det ändå direkt efter en periods horribelt kaffeknarkande.

Det var inte meningen att komma ut som ett tvärsäkert påstående, vad jag menar är att man ska veta om att det finns bieffekter. Det är inte alltid bara att dricka massa kaffe och vara hur pigg som helst.

kaer
2009-11-19, 14:04
Kaffe är så sjukt gott, därför jag dricker. Klart det är en vana och säkert är jag något beroende men det rör mig inte i ryggen =)

Dålig i magen blir jag aldrig av kaffe, snudd på oavsett mängd.

Fast är det bara för att bli pigg verkar det ju lite tveksamt, det finns nog andra sätt. Fast iofs var det så jag började dricka kaffe, när jag pluggade och satt uppe med tentaplugg eller projektarbeten.


Lite offtopic: Det är väl lite fånigt men jag ser ner på kaffedrickare som har socker eller mer än en skvätt mjölk i kaffet.
Kaffe ska vara svart som en norrländsk vinternatt och starkt som... som ngt som är riktigt starkt.

stafh
2009-11-19, 14:49
Så du menar att det är fritt fram att hälla ner ett par skopor whey i kaffekannan? wohoo! :smash:

Jag vet inte vid vilken temperatur aminosyrorna skadas... men det borde väl funka. Blir nog jävligt äckligt i alla fall.

mikaelj
2009-11-19, 14:51
Jag tror snarare på tvärtom: blanda till något med (smaksatt) vassle och ha i lite kaffe på det.