handdator

Visa fullständig version : Fråga angående val av vikt!


Pendelous
2009-11-18, 19:10
Fick höra att man inte stimulerar muskeluppbyggnaden om man kör med 50% eller mindre av vad man tar som max. Att man inte bygger muskler alltså.

T.ex. när jag kör bröstpress i maskin (typ fjärde övningen) så brukar jag ungefär använda 45-50% av mitt max (viktmässigt). Jag tycker det då är rätt tungt att köra 3,4 tior på den vikten.

Kan det då stämma att det inte är "muskeluppbyggande"?

Pendelous
2009-11-18, 22:56
Ingen som har något att säga om detta?

Martin Löwgren
2009-11-18, 23:05
Ligg runt 75% (var den övre gränsen ligger vet jag inte) av 1RM för bäst hypertrofieffekt.

Commando1980
2009-11-18, 23:08
Fick höra att man inte stimulerar muskeluppbyggnaden om man kör med 50% eller mindre av vad man tar som max. Att man inte bygger muskler alltså.

T.ex. när jag kör bröstpress i maskin (typ fjärde övningen) så brukar jag ungefär använda 45-50% av mitt max (viktmässigt). Jag tycker det då är rätt tungt att köra 3,4 tior på den vikten.

Kan det då stämma att det inte är "muskeluppbyggande"?

jo, det stämmer för det mesta (finns undantag). som nybörjare får du träningseffekt på ganska låg intensitet..typ du kan köra på 60% av ditt 1 RM och stimulera muskeltillväxt men när du har tränat ett tag så bör du mestadels köra på en intensitet över 70%. 5-12 reps är ett bra repsintervall för byggare.
( ca 70-85%)
att du endast klarar 3-4x10 på 50% av ditt 1 RM låter väldigt märkligt.

Commando1980
2009-11-18, 23:14
edit: läste nu att det är fjärde övningen i ditt bröstpass. (A) du behöver inte köra så många övningar för bröst. (B) finns ingen mening med att mata på med set för bröst om din styrka har sjunkit så markant (jämfört med de första setten) att du ligger och kör 10or på 50% av ditt 1 RM.

Commando1980
2009-11-18, 23:21
finns dock tillfällen då en intensitet på under 50% kan nyttjas : (som dock inte är relevanta i detta fallet)
tex:
- 'tömningsträning'
- planerad lätt träning (deload)
- som en del av ett superset/dropset/giantset
- teknikträning i styrkelyft
- KAATSU-träning
- återhämtningsträning
- rehab
- uppvärmningsset
etc

Griip
2009-11-18, 23:23
finns dock tillfällen då en intensitet på under 50% kan nyttjas : (som dock inte är relevanta i detta fallet)
tex:
- 'tömningsträning'
- planerad lätt träning (deload)
- som en del av ett superset/dropset/giantset
- teknikträning i styrkelyft
- KAATSU-träning
- återhämtningsträning
- rehab
- uppvärmningsset
etc

För övrigt väldigt underskattade saker det där...

pragmatist
2009-11-19, 00:13
Man kan ju diskutera om det är ditt utvilade 1RM som avses eller ditt "nuvarande" efter ett antal set och övningar. 50% av ditt utvilade 1RM kan ju mycket väl motsvara 75-80% av ditt 1RM för tillfället, d.v.s. när musklerna redan är rejält uttröttade. Och då kan det ju mycket väl vara fallet att tillräckligt med muskelfibrer kopplas in för att träningen ska vara produktiv ur hypertrofisynpunkt.

Commando1980
2009-11-19, 02:32
Man kan ju diskutera om det är ditt utvilade 1RM som avses eller ditt "nuvarande" efter ett antal set och övningar. 50% av ditt utvilade 1RM kan ju mycket väl motsvara 75-80% av ditt 1RM för tillfället, d.v.s. när musklerna redan är rejält uttröttade. Och då kan det ju mycket väl vara fallet att tillräckligt med muskelfibrer kopplas in för att träningen ska vara produktiv ur hypertrofisynpunkt.

tveksamt om det ger ngt extra i detta fallet , snarare så förlänger det bara återhämtningstiden att fortsätta med bröstträningen när styrkan har avtagit till den graden som TS nämner. (pratar alltså nu inte om superset, dropset etc).

Anders The Peak
2009-11-19, 11:52
Fick höra att man inte stimulerar muskeluppbyggnaden om man kör med 50% eller mindre av vad man tar som max. Att man inte bygger muskler alltså.

T.ex. när jag kör bröstpress i maskin (typ fjärde övningen) så brukar jag ungefär använda 45-50% av mitt max (viktmässigt). Jag tycker det då är rätt tungt att köra 3,4 tior på den vikten.

Kan det då stämma att det inte är "muskeluppbyggande"?

När det gäller för din del är det säkert så att du inte har arbetat upp din arbetskapacitet än. Därför är det bättre att du drar ned på volymen tills du är tränad för att klara volymträning på högre intensitet.

Pendelous
2009-11-19, 16:33
Man kan ju diskutera om det är ditt utvilade 1RM som avses eller ditt "nuvarande" efter ett antal set och övningar. 50% av ditt utvilade 1RM kan ju mycket väl motsvara 75-80% av ditt 1RM för tillfället, d.v.s. när musklerna redan är rejält uttröttade. Och då kan det ju mycket väl vara fallet att tillräckligt med muskelfibrer kopplas in för att träningen ska vara produktiv ur hypertrofisynpunkt.

Tänkte också på detta. Men jag antog att det var det utvilade 1RM man gick efter.

Pendelous
2009-11-19, 16:36
När det gäller för din del är det säkert så att du inte har arbetat upp din arbetskapacitet än. Därför är det bättre att du drar ned på volymen tills du är tränad för att klara volymträning på högre intensitet.

Menar du dra ner på repsen, eller dra ner på seten/övningarna? Kan du berätta lite mer vad du menar med "tränad för att klara volymträning på högre intensitet"?

Commando1980
2009-11-19, 17:27
När det gäller för din del är det säkert så att du inte har arbetat upp din arbetskapacitet än. Därför är det bättre att du drar ned på volymen tills du är tränad för att klara volymträning på högre intensitet.

det är inget självändamål att 'klara volymträning på högre intensitet'. sen vet vi ju inte vilken träningsnivå TS befinner sig på.

men av det jag kan utläsa av TS inlägg så låter det som om han bombar bröst med onödigt hög volym.

Anders The Peak
2009-11-19, 22:55
Menar du dra ner på repsen, eller dra ner på seten/övningarna? Kan du berätta lite mer vad du menar med "tränad för att klara volymträning på högre intensitet"?

Om du nu inte klarar mer än 10 reps på 40-50 % 1 RM då har du ingen arbetskapacitet att tala om. Du borde klara kring 60-70 reps på den vikten och om du har kört hårt innan bör du fortfarande klara runt 30-50 reps på den belastningen.

z_bumbi
2009-11-19, 23:05
Hur lång vila är det mellan seten?
Jag tycker siffrorna verkar ganska så normala och jag skulle inte heller vara orolig för att vikten sjunker, det tränar inte maxstyrka eller volym "optimalt" men väl uthållighet vilket gör att man efter ett tag får en bättre återhämtning mellan seten.

Pendelous
2009-11-19, 23:15
Om du nu inte klarar mer än 10 reps på 40-50 % 1 RM då har du ingen arbetskapacitet att tala om. Du borde klara kring 60-70 reps på den vikten och om du har kört hårt innan bör du fortfarande klara runt 30-50 reps på den belastningen.

60-70 reps? Skämtar du?
Visst jag håller med om att man klarar mer än tior när man kör 45-50% av 1RM. Men det är ju som sagt fjärde övningen + att jag kör dom så djupt och strikt som möjligt till skillnad från när man maxar. Vilan är ju också mycket kortare.

Men får nog som sagt höja vikten i vilket fall. Till 60-70% kanske.