handdator

Visa fullständig version : Blodförgiftning??


MrBoris
2009-11-18, 17:55
Hejsan Kolo!

Lite rädd att jag blivit blodförgiftad eller kan bli, skar upp ett sår i lördags och det blev lite skitigt, tvättade det först på söndag morgon. I alla fall så har jag en skorpa vid såret, men runt skorpan har jag en rosa rodnad (detta indikerar blodförgiftning enligt google-bilder). Hur ska jag veta om jag måste ta mig in akut? Inte kul att avvakta tills det blir riktigt galet...

tsp
2009-11-18, 18:05
Hur långt runt kanterna är det rosa? Liksom inte konstigt att såret gör så att huden ser lite annorlunda ut runt om kring. Men men, är du osäker så gå till vårdcentralen bara! :)

Mago
2009-11-18, 18:05
Du får väl ringa hälsocentralen om du är orolig. Hur stort är såret och hur stor är rodnaden? Kan inte komma ihåg något sår jag har haft som det INTE varit lite rodnad runt..

Mental
2009-11-18, 18:17
Låter som en vanligt sår med en lokal inflammation, blodförgiftning kan du börja misstänka om följande inträffar:

Vanliga symtom på blodförgiftning kan vara att man mycket snabbt

* får hög feber
* får frossa
* blir slö och förvirrad
* får hudutslag.

Tomten
2009-11-18, 18:20
hypokondri + internet = win

Cilia
2009-11-18, 18:44
Jag har haft ordentlig blodförgiftning och då var det betydligt mer än lite rött. Vi pratar ordentligt varigt. Men det är inte säkert att det behöver vara så gravt för att vara en blodförgiftning men det låter som ett vanligt sår.

Fatalist
2009-11-18, 19:28
Denna tråden påminner lite om min kompis som fick lokalbedövning av sin morsa när hon skulle dra ut en speta ur hans finger.

G_lund
2009-11-18, 19:32
http://www.northeastshooters.com/vbulletin/images/smilies/this_thread_is_worthless_without_pics.gif

Morty
2009-11-18, 20:18
Var med en tjej i indien för några veckor sedan. Hon fick blodförgiftning eftersom vi skar oss på fotsulorna på havstulpaner. Hennes sår blev variga, uppenbart infekterade (ömmande, hettande och dunkar) samt att hon fick en röd rand upp längs foten i äkta filmanda.

Morty
2009-11-18, 20:19
Kontentan var alltså att du mycket sannolikt inte har blodförgiftning.

eternallord
2009-11-18, 20:50
Jag kolade nästan för en månad sen efter en infektion i benet så ta det försiktigt. Dock tillkännagav den sig som redan nämnts med influensaliknande symptom (väldigt hög feber, blek, illamående, ont i lederna) som kom VÄLDIGT fort (vi pratar 30-60min). Ring vårdcentralen, låt dom avgöra.

Jag fick ligga en vecka på sjukhus med antibiotika intravenöst, hade jag kommit in 1-2 dagar senare hade det kanske varit kört sa läkaren.

tsp
2009-11-19, 00:23
Jag tror att det är svininfluensan!

hultman
2009-11-19, 01:18
Jag tror att det är svininfluensan!

Hehe. MrBoris var ju fan en av de första att råka ut för skiten :D

teargaz
2009-11-19, 09:06
Jag fick boldförgiftning av ett sår i foten. Körtlarna vid jumsken svullnade upp och ömmade nåt förjävligt, sen kom en riktigt skön feber. När jag kollade såret så hade en svart rand börjat leta sig upp för foten. Håll utkik efter den för den slingrade sig uppåt i imponerande fart.