handdator

Visa fullständig version : Skippa frukost?


faldikus
2009-11-18, 16:32
Jag fick mail från Stronglifts idag, jag litar fullt på sidan. Eller har gjort hittills iaf... Någon mer som tvekar starkt på dessa teorier om att det är hälsosammare att inte äta frukost? :confused:

7 Reasons Why You Should NOT Eat Breakfast

Posted: 17 Nov 2009 04:44 AM PST

No More Breakfast
Breakfast. Image credit: Andreza Pinheiro.

I used to wake up, drink coffee and eat nothing until noon. I had nausea’s from having breakfast so I skipped it until I was about 14.

But this changed when I began going to school by bike. I always got sick cycling on an empty stomach: cold sweat broke out by the time I arrived at school and I threw up my coffee several times.

I thought skipping breakfast was the cause because everybody told me I should eat breakfast, it’s healthier. So I started to eat like an animal on waking up. And indeed: I no longer got sick when I went by bike to school.

15 years later, I’ve trained on an empty stomach many times without problems. I no longer get sick from training in a fasted state, although I train at higher intensities than I did at age 14. What happened?

I now believe my bad eating habits and being out of shape as a teenager were the causes. Because it turns out eating on waking up is not healthier. Here are 7 reasons why you should not have breakfast.


1. Breakfast Doesn’t Increase Your Metabolism. Studies show that fasting or less frequent meals don’t decrease your metabolism. And eating every 3 hours, including breakfast, doesn’t increase your metabolism neither.

People promoting Intermittent Fasting like Brad Pilon from Eat Stop Eat & Martin Berkhan from Leangains have shown the opposite is true: your metabolic rate increases slightly when you fast.


2. Breakfast Doesn’t Stop Muscle Breakdown. Starvation mode is a myth: you won’t lose muscle if you don’t eat every 3 hours — like when sleeping — and as long as you do regular exercise.

Your muscles also don’t need protein every 3 hours. Getting protein around your training seems to be more important than your total protein intake. Read Brad Pilon’s How Much Protein for solid research on topic.


3. Breakfast Doesn’t Manage Blood Sugar Well. The common advice is to have breakfast to raise your blood sugar and control your insulin levels. Insulin is key for muscle growth but is also responsible for fat storage.

Fasting reduces your insulin levels and increases insulin sensitivity dramatically more than eating small frequent meals do. People with diabetes have reported they managed their blood sugar better using Intermittent Fasting.


4. Breakfast Increases Hunger. Many people — including me — feel hungrier during the day after eating breakfast. This could be a benefit or a drawback, depending on whether you want to gain weight or lose fat.

* Great for Weight Gain. If you’re a skinny guy who struggles to eat a lot, eating breakfast will make it easier to reach your caloric needs.
* Not So Great for Fat Loss. Especially since more frequent meals don’t increase your metabolism. You’ll have to control your food choice, like starchy carb intake, to avoid fat gains. Follow the 8 nutrition rules.


5. Breakfast Is Not Healthier. People who don’t eat breakfast are usually the ones who don’t exercise and who grab a donut on their way to work, eat junk food at noon and a big dinner in front of the TV.

Breakfast doesn’t benefit your health directly, but helps building healthy eating habits. Studies claiming that breakfast is healthy are correlational.

* Breakfast does not manage blood sugar well.
* Breakfast does not increase your metabolism.
* Breakfast does not prevent muscle breakdown.
* Breakfast makes you hungrier the rest of the day.


6. Breakfast Impairs Concentration. Studies show fasting for 48 hours doesn’t impact cognitive tests negatively. You don’t need breakfast for mental alertness.

A lot of people, especially students, skip breakfast because they know they’ll be more productive, concentrated and motivated during the rest of the day as a result. I’ve experienced the same thing.


7. Breakfast Is Unnatural. Our ancestors probably didn’t eat large breakfasts: they’d have to hunt it first (unless we’re talking left-overs). Hunter-gather meal patterns with large dinners and little during the day seem more natural.

This could be why many people’s instinct is to skip breakfast. Some say cereal companies pushed the idea that breakfast is healthy for their own benefits.


No More Breakfast? Am I saying you should stop eating breakfast? Not if you struggle to eat whole foods 90% of the time. In this case you should learn to eat breakfast as it will help you build healthy eating habits.

But once you’ve been eating healthy 90% of the time for at least 1 year and depending on what your goal is, you could experiment with approaches like Intermittent Fasting. See how that works out for you.

Dreas
2009-11-18, 16:36
Det står endel sanna grejor här, vilka är det du funderar över mer? Inte tycker du alla är knepiga?

Eddie Vedder
2009-11-18, 16:44
Vad förvånad jag blir av att argumentet om vad som är "naturligt" och vad vi "är gjorda för" dyker upp när en kosthållning skall motiveras.:D

Vissa påståenden har en poäng men givetvis gör det inte frukost till mindre hälsosamt. Men samtidigt ligger det ingen sanning i att frukosten är dagens viktigaste måltid för alla och envar.

faldikus
2009-11-18, 16:44
Det står endel sanna grejor här, vilka är det du funderar över mer? Inte tycker du alla är knepiga?

Det är mer hela konceptet jag tvekar på. Det låter helt ologiskt. Efter en natts svält så kan det väl inte skada med energi, byggstenar och vitaminer?

Och punkten att det inte ska påverka insulinet bra låter knepigt eftersom vitt jag vet så hålls blodsockernivåerna mer jämna under dagen efter en stabil frukost?

mikaelj
2009-11-18, 16:51
Det är mer hela konceptet jag tvekar på. Det låter helt ologiskt. Efter en natts svält så kan det väl inte skada med energi, byggstenar och vitaminer?

Så varför inte vänta några timmar till? Tar bara tid att tillaga och äta frukost. Än värre om man inte är hungrig på morgonen.

Och punkten att det inte ska påverka insulinet bra låter knepigt eftersom vitt jag vet så hålls blodsockernivåerna mer jämna under dagen efter en stabil frukost?

Det är definitivt inte tack vare frukosten du har ett stabilt blodsocker.

Faktum är att du inte behöver äta något, överhuvudtaget, för att hålla ditt blodsocker stabilt. Det reglerar kroppen ändå.

stafh
2009-11-18, 16:55
"6. Breakfast Impairs Concentration. Studies show fasting for 48 hours doesn’t impact cognitive tests negatively. You don’t need breakfast for mental alertness."

Right. Prova att köra en femtimmarslab utan frukost i magen...

MrBurner
2009-11-18, 16:56
Sticker bara in och säger att jag klarar mig mycket bättre utan frukost än med frukost och har alltid gjort det. Frukost är väl inte direkt något magiskt kan jag tänka mig.

mikaelj
2009-11-18, 16:59
"6. Breakfast Impairs Concentration. Studies show fasting for 48 hours doesn’t impact cognitive tests negatively. You don’t need breakfast for mental alertness."

Right. Prova att köra en femtimmarslab utan frukost i magen...

Ja?

MrBurner
2009-11-18, 17:00
Jag vågar chansa på att mikaelj som programmerar är utan mat stor del av dagen och klarar sitt jobb galant.

faldikus
2009-11-18, 17:01
Så varför inte vänta några timmar till? Tar bara tid att tillaga och äta frukost. Än värre om man inte är hungrig på morgonen.

Det tar kanske 3minuter att göra i ordning en mastig nyttig frukost. Exempel: En talrik fil med havregryn och linfrön, en kopp grönt te och eventuellt ett par råa ägg (om man nu inte har tid att koka).

Att vänta några timmar på Brunch skulle vara rena mardrömmen för mig (som studerar) och behöver energi för att orka koncentrera mig på studierna.

MrBurner
2009-11-18, 17:06
Är nog mest en vanesak också, lägger man om mängden man äter vid de olika måltiderna så går det nog bättre. Tar du bort frukosten och äter lika mycket som du gör annars vid övriga måltider så kommer du ju hamna på ett underskott och då kan jag mycket väl tänka mig att du blir "knepig" och kan få svårt att fungera.

stafh
2009-11-18, 17:06
Ja?

Sitta-vid-datorn-lab räknas inte.

mikaelj
2009-11-18, 17:07
Sitta-vid-datorn-lab räknas inte.

n=1, så whatever. Vart vill du komma?

Frukost är en vanesak.

Det tar kanske 3minuter att göra i ordning en mastig nyttig frukost. Exempel: En talrik fil med havregryn och linfrön, en kopp grönt te och eventuellt ett par råa ägg (om man nu inte har tid att koka).

Eller ett färdigkokt ägg från kylen och 50g smör. Men det är inte det som är grejen. Jag bir märkbart tröttare när jag äter frukost istället för att bara dricka té/kaffe.

Att vänta några timmar på Brunch skulle vara rena mardrömmen för mig (som studerar) och behöver energi för att orka koncentrera mig på studierna.

Dunno, tycker det funkar fint att arbeta som programmerare... Upp till 24 timmars fasta följt av ett träningspass och sedan mat har inte varit några problem.

faldikus
2009-11-18, 17:16
Men det är inte det som är grejen. Jag bir märkbart tröttare när jag äter frukost istället för att bara dricka té/kaffe.

Det är kanske för att du känner på biverkningarna av att leka med dygnrytmen? Min enda förklaring till det. Nu vet jag dock inget om dina sovvanor.



Upp till 24 timmars fasta följt av ett träningspass och sedan mat har inte varit några problem.
Det är inte hälsosamt.

mikaelj
2009-11-18, 17:17
Det är kanske för att du känner på biverkningarna av att leka med dygnrytmen? Min enda förklaring till det. Nu vet jag dock inget om dina sovvanor.

22-23 - 7-8.

Det är inte hälsosamt.

Struntprat. But wait, there's more! Jag äter dessutom 150-200g fett om dan.
Med fasta och allt fett kommer jag snart trilla av pinn, eller vad säger du?

Dela gärna med dig av infon du sitter på som visar på att fasta är ohälsosamt.

faldikus
2009-11-18, 17:27
Struntprat.

Låter det ologiskt? Ena dagen äter du inte efter klockan 19 sover du 7 timmar (23-7) dag 2 så tränar du klockan 19 utan att ha ätit något på hela tiden och det är nyttigt?

mikaelj
2009-11-18, 17:29
Låter det ologiskt? Ena dagen äter du inte efter klockan 19 sover du 7 timmar (23-7) dag 2 så tränar du klockan 19 utan att ha ätit något på hela tiden och det är nyttigt?

Vanligtvis brukar det dröja 16-17 timmar mellan mina mål. Ovanstående var mest som ett exempel på att >24h fasta ihop med ett normalt liv inte är ett problem...

Men, hur var det med infon du sitter inne på som visar att det är farligt? Mer än att du tycker att det "låter logiskt" att det borde vara farligt.

Eddie Vedder
2009-11-18, 17:37
Låter det ologiskt? Ena dagen äter du inte efter klockan 19 sover du 7 timmar (23-7) dag 2 så tränar du klockan 19 utan att ha ätit något på hela tiden och det är nyttigt?

Finns inget vetenskapligt stöd för att det skulle vara sämre per automatik.

Mycket vetenskapligt stöd finns angående fördelarna med regelbundet frukostätande men ofta är forskningen svårtolkad eftersom "frukostmänniskor" generellt sett tenderar vara mer hälsomedvetna.

Det stämmer givetvis inte på individnivå till 100% men i det stora hela. Att en person orkar gå upp på morgonen, tillaga en näringsrik frukost etc. antyder ju dessutom ett mindre stressigt liv och att man är mån om frukosten vilket troligtvis innebär att vederbörande är mån om sin kost och hälsa i övrigt också.

Men även exprimentella studier finns som de facto visar skillnad i insulinsvar och glukostolernas vid efterföljande måltid efter frukost eller ej. Men OM man är medveten med vad/hur mycket man äter o.s.v. kan man givetvis skita i frukosten.

Jag tror regelbunden frukost är mer viktig för den som inte bryr sig så myckey om maten i allmänhet men ändå vill upprätthålla goda vanor och en bra hälsa. Att inleda dagen med en ordentlig måltid är troligtvis till fördel då.:)

Här har jag skrivit om frukostens betydelse:

Frukostens betydelse i kosten (http://traningslara.se/blogg/frukostens-betydelse-i-kosten/)

Dreas
2009-11-18, 17:38
Låter det ologiskt? Ena dagen äter du inte efter klockan 19 sover du 7 timmar (23-7) dag 2 så tränar du klockan 19 utan att ha ätit något på hela tiden och det är nyttigt?Kolla upp IF, eller periodisk fasta, finns en tråd här på forumet.

Själv har jag börjat med att träna innan frukost efter 16hs fasta, funkar skitbra! EAA före och efter såklart.

faldikus
2009-11-18, 17:38
Vanligtvis brukar det dröja 16-17 timmar mellan mina mål. Ovanstående var mest som ett exempel på att >24h fasta ihop med ett normalt liv inte är ett problem...

Men, hur var det med infon du sitter inne på som visar att det är farligt? Mer än att du tycker att det "låter logiskt" att det borde vara farligt.

Att äta Knappt en gång per dag är inte alls hälsosamt, speciellt med tanke på att det är svårt att få i sig alla näringsämnen som kroppen behöver för att fungera. Detta har inget med mina åsikter att göra.

MrBurner
2009-11-18, 17:46
Det har väldigt mycket med dina åsikter att göra skulle jag vilja påstå :)
Men om det inte fungerar för dig så ät inte på det sättet, svårare är det inte. Jag mår bättre än vad jag gjort på evigheter när jag numer fastar 16-20 timmar (det varierar).

faldikus
2009-11-18, 17:52
Det har väldigt mycket med dina åsikter att göra skulle jag vilja påstå :)
Men om det inte fungerar för dig så ät inte på det sättet, svårare är det inte.

Jag tycker bara det är korkat att försvara att det inte är onyttigt att äta knappt en gång per dag.
mikaelj: när du nu äter knappt en gång per dag och påstår att det inte är onyttigt, vad äter du för att täcka dagsbehövet av näring och kalorier på en måltid per dag?

mikaelj
2009-11-18, 18:04
Jag tycker bara det är korkat att försvara att det inte är onyttigt att äta knappt en gång per dag.
mikaelj: när du nu äter knappt en gång per dag och påstår att det inte är onyttigt, vad äter du för att täcka dagsbehövet av näring och kalorier på en måltid per dag?

Sist var det ostkaka (4 ägg, 500g keso, ½ dl vispgrädde), 200g ost, ½ dl majonnäs, ½ dl jordnötssmör, 400g surkål, 1 dl creme fraiche. Eller nå't, jag tog mest fram en massa mat och åt. 2500-3000 kcal?

Ganska oplanerat, dock: styrketräning 13-14 efter 16 timmars fasta, sedan ovanstående måltid vid 15, och intervallträning vid 19-tiden. Nästa måltid kring 15 dagen efter.

MrBurner
2009-11-18, 18:10
Jag tycker bara det är korkat att försvara att det inte är onyttigt att äta knappt en gång per dag.

Jag måste ju försvara mannen något i alla fall så han inte verkar ensam även om jag mest tror på att vara konsekvent med tiderna man äter då det fungerar bäst för mig.

Men i alla fall, jag har då inga problem att i en enda sittning få i mig allt jag annars äter över en dag, inte för att det händer ofta och inte får det plats på en tallrik heller men det är inte svårt, däremot äter jag helst inte så.

Hur jag gör/strävar efter att göra.
0800 - Går upp.
1300 - Måltid #1.
2100-2200 - Måltid #2.

Skippad "frukost" varje dag och full av energi. Helst skulle jag vilja äta första måltiden vid 16 istället men det blir knepigt med tiderna då.
Det händer att jag äter lite småskrot ibland mellan där också men det är oftast inom tidsramen för att det ska anses tillhöra någon av måltiderna. Undviker kaffe då det lätt leder till ett koffeinmissbruk hos mig :/

Frillan
2009-11-18, 18:11
Att äta Knappt en gång per dag är inte alls hälsosamt, speciellt med tanke på att det är svårt att få i sig alla näringsämnen som kroppen behöver för att fungera. Detta har inget med mina åsikter att göra.

Kan du bevisa det du säger? Källa tack.

Äter själv aldrig frukost, blir bra mycket piggare på en kopp kaffe.

Sniggel
2009-11-18, 18:33
"6. Breakfast Impairs Concentration. Studies show fasting for 48 hours doesn’t impact cognitive tests negatively. You don’t need breakfast for mental alertness."

Right. Prova att köra en femtimmarslab utan frukost i magen...

Alla mina föreläsningar och tentamenstillfällen där jag inte ätit något förrän efteråt, har gått strålande. Jag IF:ar alltid när jag ska till skolan numera. Ibland har jag provat att äta frukost iaf och varje gång har jag varit seg i huvudet, som natt o dag.

stafh
2009-11-18, 18:36
Alla mina föreläsningar och tentamenstillfällen där jag inte ätit något förrän efteråt, har gått strålande. Jag IF:ar alltid när jag ska till skolan numera. Ibland har jag provat att äta frukost iaf och varje gång har jag varit seg i huvudet, som natt o dag.

Jag brukar få koncentrationssvårigheter och blir lättirriterad efter några timmar om jag inte ätit frukost...

MrBurner
2009-11-18, 18:39
Du brukar inte ta en kaffe till frukosten? Jag antar att du borde ha nämnt det om fallet så var men det skadar inte att fråga.

stafh
2009-11-18, 18:42
Jag? Nej, dricker nästan aldrig kaffe.

Danny Devito
2009-11-18, 18:47
Jag brukar få koncentrationssvårigheter och blir lättirriterad efter några timmar om jag inte ätit frukost...

Är du van med att äta frukost?

Symphony Flex
2009-11-18, 18:55
"6. Breakfast Impairs Concentration. Studies show fasting for 48 hours doesn’t impact cognitive tests negatively. You don’t need breakfast for mental alertness."

Right. Prova att köra en femtimmarslab utan frukost i magen...

har inga problem alls att läsa medicin till sena eftermiddagen utan nåt matintag alls så hur man kan vackla av en liten 5h- labb har jag ingen större förståelse för.
de människor i min närhet som har svårast att förstå mitt IF-ande och konstant ifrågasätter det är lustigt nog de som gnäller mest så fort de inte har ätit en macka den senaste timmen. är också dem som är analast vad gäller frukost å småätande. suck....

Dreas
2009-11-18, 19:02
Jag tycker bara det är korkat att försvara att det inte är onyttigt att äta knappt en gång per dag.
mikaelj: när du nu äter knappt en gång per dag och påstår att det inte är onyttigt, vad äter du för att täcka dagsbehövet av näring och kalorier på en måltid per dag?Är det onyttigt att äta få ggr per dag nu också geeeez!

Varför skulle det vara onyttigt att äta få ggr per dag?

faldikus
2009-11-18, 19:40
Är det onyttigt att äta få ggr per dag nu också geeeez!

Varför skulle det vara onyttigt att äta få ggr per dag?

Eftersom att du inte står dig i 16 timmar på en måltid.

stafh
2009-11-18, 19:42
har inga problem alls att läsa medicin till sena eftermiddagen utan nåt matintag alls så hur man kan vackla av en liten 5h- labb har jag ingen större förståelse för.

Vackla? Klart som fan att man fixar både 5 och 10 timmar utan frukost, men har jag ett val så väljer jag att äta frukost.

de människor i min närhet som har svårast att förstå mitt IF-ande och konstant ifrågasätter det är lustigt nog de som gnäller mest så fort de inte har ätit en macka den senaste timmen. är också dem som är analast vad gäller frukost å småätande. suck....

Kan bero på att det är en vanesak...

Eddie Vedder
2009-11-18, 19:43
Eftersom att du inte står dig i 16 timmar på en måltid.

Hur kan du avgöra vad Dreas står sig på?

shut teh face
2009-11-18, 19:43
Det handlar mycket om vanor, vad kroppen och psyket förväntar sig. Jag äter aldrig frukost. Jag äter 4-5 timmar efter jag vaknat, och ifall jag vill så kan jag utan problem vänta 8-9 timmar.

Jag körde faktiskt på test under några veckor tidigare att endast äta ett mål per dag, kl 17-18.00. Var en kompis som tyckte det var skitbra. Och det fungerade bra för mig. Fördelarna med detta, som kompisen ansåg, var att du kunde äta vad du ville till middag utan att gå +. Ja, det är nog rätt svårt att äta över 3000 kcal på en måltid. :) Godis på kvällen får man inte äta. :P

faldikus
2009-11-18, 19:46
Kan du bevisa det du säger? Källa tack.

Äter själv aldrig frukost, blir bra mycket piggare på en kopp kaffe.

Kaffe är inte alls snällt mot magen och innehåller koffein, koffein är ett gift. Vill se om någon här påstår att kaffe som frukost är ett alternativ att rekommendera?

shut teh face
2009-11-18, 19:50
Kaffe är inte alls snällt mot magen och innehåller koffein, koffein är ett gift. Vill se om någon här påstår att kaffe som frukost är ett alternativ att rekommendera?
Kaffe är nyttigt som tusan. Skyddar mot demens, alzheimers, hjärt och kärlsjukdom, diabetes.

Vissa har problem med magen, men det handlar om sunt förnuft, 10 koppar om dagen är inte bra. Det är väldigt genetiskt hur man utvecklar diverse problem pga. mängden kaffe. Men kaffe som sådant är super.

faldikus
2009-11-18, 19:53
Hur kan du avgöra vad Dreas står sig på?

Det kan jag inte men finns det kolhydrater som håller i 16 timmar så ge gärna exempel, vill att detta ska vara en konstruktiv tråd så ge exempel, gärna på andra näringsämnen också :)

PS.
Jag påstår inte att jag är något orakel och kom ihåg hur tråden startade.
DS.

faldikus
2009-11-18, 19:57
Kaffe är nyttigt som tusan. Skyddar mot demens, alzheimers, hjärt och kärlsjukdom, diabetes.

Vissa har problem med magen, men det handlar om sunt förnuft, 10 koppar om dagen är inte bra. Det är väldigt genetiskt hur man utvecklar diverse problem pga. mängden kaffe. Men kaffe som sådant är super.

Tack för givande svar. Länk till forskning angående sjukdomarna? Läser gärna :)
Och nu var det mer specifikt kaffe som frukost jag undrade om. Kommentar på det?:)

Eddie Vedder
2009-11-18, 19:57
Det kan jag inte men finns det kolhydrater som håller i 16 timmar så ge gärna exempel, vill att detta ska vara en konstruktiv tråd så ge exempel, gärna på andra näringsämnen också :)

PS.
Jag påstår inte att jag är något orakel och kom ihåg hur tråden startade.
DS.

Kolhydrater "som håller"? Det finns mer energi än den från senaste måltiden vet du.

Och allt är en fråga om mängder. Ett jättestort mål mat med en blandning av fett, protein, fibrer och kolhydrater utsöndras under lång tid.

Äter man så extremt fettrikt som MikaelJ pågår utsöndringen ännu längre.

Kaffe är för övrigt väldigt nyttigt skulle jag säga. Mer fördelar än nackdelar i alla fall. Mår man bra när ens frukost bara är en kopp kaffe ser jag ingen anledning att ändra för ändrandets skull. Skulle jag rekommendera det för alla som finns? Självklart inte.

MrBurner
2009-11-18, 20:01
Det kan jag inte men finns det kolhydrater som håller i 16 timmar så ge gärna exempel, vill att detta ska vara en konstruktiv tråd så ge exempel, gärna på andra näringsämnen också :)

PS.
Jag påstår inte att jag är något orakel och kom ihåg hur tråden startade.
DS.

Kolhydraterna är väl inlagrade och redo att användas skulle jag tycka? Sedan är ju inte kolhydraterna ett måste men det vet du nog.

Jag äter samma mat som vanligt fastän jag äter allt inom ett fönster på max åtta timmar vilket i sin tur leder till en fasta på minst 16 timmar. Ser inte att det skulle vara svårt att få i sig det man behöver bara för att man inte äter på 16 timmar. Jag äter INTE små måltider när jag äter bör jag lägga till.
Kaffe är väl ingen frukost i sig, så ett alternativ till frukost lär det ju inte vara. Jag ser då inte en kopp kaffe som ett mål mat men det kanske är subjektivt vad man anser "frukost" att vara.

För att gå strikt på trådtiteln: Nej, jag tvekar inte :)

faldikus
2009-11-18, 20:09
Kaffe är för övrigt väldigt nyttigt skulle jag säga. Mer fördelar än nackdelar i alla fall. Mår man bra när ens frukost bara är en kopp kaffe ser jag ingen anledning att ändra för ändrandets skull. Skulle jag rekommendera det för alla som finns? Självklart inte.

Men bara för att man psykiskt mår bra mår inte kroppen bra? Vissa röker ju en cigarett istället för att äta frukost och trivs, det är ju inte att rekommendera för det.
Hittade Något intressant btw:
"Because caffeine increases the production of stomach acid it may worsen ulcer symptoms or cause acid reflux ("heartburn"). Insomnia, poor sleep, and anxiety are well described psychological side effects of caffeine. Regular evening use of caffeine may, over time, deprive the body of proper sleep, resulting in lack of energy and fatigue."
http://www.rice.edu/~jenky/mednav.html är källan

Eddie Vedder
2009-11-18, 20:15
Men bara för att man psykiskt mår bra mår inte kroppen bra? Vissa röker ju en cigarett istället för att äta frukost och trivs, det är ju inte att rekommendera för det.


Jag har ju inte rekommenderat heller, eller hur? Bara att jag inte ser något fel för den som mår bra, presterar, får si sig det man behöver etc. bara för att vederbörande skippar frukosten.

Att jämföra kaffe med cigaretter är inte ens värt att kommentera.

faldikus
2009-11-18, 20:19
Sedan är ju inte kolhydraterna ett måste men det vet du nog.


Vad grundar du det i? Jag pratade med en kemist senast idag som påstod att man intee kan utesluta något näringsämne.

faldikus
2009-11-18, 20:21
Jag har ju inte rekommenderat heller, eller hur? Bara att jag inte ser något fel för den som mår bra, presterar, får si sig det man behöver etc. bara för att vederbörande skippar frukosten.

Att jämföra kaffe med cigaretter är inte ens värt att kommentera.

Jag tog cigaretter som exempel eftersom att båda används som bantningsmedel. Det är väl ioförsig inte att jämföra ändå..

young_george
2009-11-18, 20:30
Vad grundar du det i? Jag pratade med en kemist senast idag som påstod att man intee kan utesluta något näringsämne.

Vad han påstod är helt ointressant om han inte förklarar varför det skulle vara så.

Men du frågade inte eller?

faldikus
2009-11-18, 20:36
Vad han påstod är helt ointressant om han inte förklarar varför det skulle vara så.

Men du frågade inte eller?

Jo. Hon sa att det bla var för att det behövs för att spjälka proteiner.

Eddie Vedder
2009-11-18, 20:42
Vad grundar du det i? Jag pratade med en kemist senast idag som påstod att man intee kan utesluta något näringsämne.

Då har den kemisten helt fel. Det är knappast ett okontroversiellt faktum att kolhydrater är icke-essentiellt.

Helt grundläggande näringsfysiologi på absoluta basnivå.

faldikus
2009-11-18, 20:46
Då har den kemisten helt fel. Det är knappast ett okontroversiellt faktum att kolhydrater är icke-essentiellt.

Helt grundläggande näringsfysiologi på absoluta basnivå.

Aight.:smash:

faldikus
2009-11-18, 20:58
Vad grundar du det där med att fett får de andra näringsämnena att långsammare tas upp under dagen i?

Eddie Vedder
2009-11-18, 21:03
Vad grundar du det där med att fett får de andra näringsämnena att långsammare tas upp under dagen i?

Därför att fett utsöndras långsammare från magsäcken och saktar ner magsäckstömningen från en måltid.

faldikus
2009-11-18, 21:11
Därför att fett utsöndras långsammare från magsäcken och saktar ner magsäckstömningen från en måltid.

Det betyder då att mycket fett vid "huvudmåltiderna" (frukost, lunch, middag) ger stabilare insulinnivåer?

Eddie Vedder
2009-11-18, 21:19
Det betyder då att mycket fett vid "huvudmåltiderna" (frukost, lunch, middag) ger stabilare insulinnivåer?

Ja

Förvisso har mättat fett den egenskapen att insulinkänsligheten sänks akut men att ersätta kolhydrater med lika mycket kcal från fett kommer ge lägre insulinpåslag ja.

rellan
2009-11-18, 21:32
Vad grundar du det i? Jag pratade med en kemist senast idag som påstod att man intee kan utesluta något näringsämne.

Kolhydrater är inte livsviktigt på så sätt att kroppen kan bilda glukos (energi) från annat än kolhydrater.

faldikus
2009-11-18, 21:37
Kolhydrater är inte livsviktigt på så sätt att kroppen kan bilda glukos (energi) från annat än kolhydrater.

Så kolhydrater är alltså BARA för energi? Stöd gärna teorin.

rellan
2009-11-18, 21:42
Så kolhydrater är alltså BARA för energi? Stöd gärna teorin.

http://www.livlinan.eu/html/kalorihypotesen.html
första träffen vid en snabb googlesökning.

mikaelj
2009-11-18, 21:44
Så kolhydrater är alltså BARA för energi? Stöd gärna teorin.

Grundläggande fysiologi, återigen.

(delar av) hjärnan, röda blodkroppar, centrala nervsystemet, ögonen och lite till kräver glukos.

Kroppen tillverkar glukos via glukoneogenes från glukoida aminosyror (eller 58% av proteinet du äter), och från fett (10% av fettet du äter), om du inte äter några kolhydrater alls.

Då sker även en anpassning till ketos, se http://tinyurl.com/lchf-faq, som gör att glukosbehovet minskar än mer.

mattilainen
2009-11-18, 21:44
Så kolhydrater är alltså BARA för energi? Stöd gärna teorin.

Du behöver inte kolhydrater för att överleva.

faldikus
2009-11-18, 21:45
Intressant läsning

Ean
2009-11-18, 21:45
Jag började med periodisk fasta för ca en månad sen, håller med på varenda punkt. Nu när jag inte äter frukost längre så koncentrerar jag mig mycket bättre på föreläsningarna och presationen på gymmet är minst lika bra som innan.

Eddie Vedder
2009-11-18, 21:52
Så kolhydrater är alltså BARA för energi? Stöd gärna teorin.

Det är som sagt ren basnivå. I vilken bok som helst i näringslära eller allmänt grundläggande vetenskaplig text kan du läsa det.

Livsmedelsverkets hemsida t.ex.

Symphony Flex
2009-11-18, 23:18
Vackla? Klart som fan att man fixar både 5 och 10 timmar utan frukost, men har jag ett val så väljer jag att äta frukost.



Kan bero på att det är en vanesak...

precis....

Dreas
2009-11-19, 00:19
Eftersom att du inte står dig i 16 timmar på en måltid.Faktiskt så skulle jag påstå att jag gör det, jag vaknar, dricker, pissar, softar lite, 2-3h efter att jag gått upp ur sängen beger jag mig till gymmet, hem, äter 2-3 rejäla måltider, funkar ypperligt måste jag säga.

faldikus
2009-11-19, 08:14
Jag började med periodisk fasta för ca en månad sen, håller med på varenda punkt. Nu när jag inte äter frukost längre så koncentrerar jag mig mycket bättre på föreläsningarna och presationen på gymmet är minst lika bra som innan.

Periodisk fasta verkar intressant.

MrBurner
2009-11-19, 08:35
Det är riktigt trevligt och det var helt rätt för mig för att få en mer avslappnad syn på hela kosten plus att jag inte alls blir sådär akut hungrig längre.

Sniggel
2009-11-19, 10:51
När jag provade på periodisk fasta första gången gick det inte så bra. Jag gjorde det för att testa ett nytt sätt att bli av med fett på, samt att det lät intressant. I början gick det inte bra (var hungrig under fastan), men det blev bättre. Dock gav jag upp efter ett tag, kanske 2 veckor.

Men sen provade jag det igen och denna gången var det mycket enklare. Jag hade fortfarande lite problem med prestationen i gymmet men jag tror att detta berott på för lite kalorier totalt samt för liten måltid före träningen.

Man får räkna med att där är individuella skillnader och att periodisk fasta inte är något som funkar bra för alla. För mig funkade det bättre för varje försök (till slut var det enklaste sättet att dieta på) och jag blev dessutom paff när jag märkte av den förbättrade koncentrationen som jag hade läst om och var väldigt skeptisk till.
Det verkade även lättare att behålla muskelmassa under en viktnedgång, även om det kan ha varit fler faktorer inblandade i detta.

Anledningen till att det var lättare och lättare att köra periodisk fasta berodde antagligen dels på att jag vande min kropp att äta på andra tider än jag gjort förut (som har mycket med hungerhormonerna att göra) samt att jag gjorde nån liten justering som funkar bättre för mig, t ex ett medelstort till hyfsat stort mål före träning istället för ett litet eller minimalt (t ex 10g EAA).

Andra fördelar som jag märkt av är att jag sett över hela dagen är piggare (och får mer vettigt gjort) om jag koncentrerar kalorierna till sent på dagen. Jag kan även köra ett mellanting mellan IF och "traditionellt ätande" där jag inte fastar, men äter lågkalorimål tidigt på dagen, t ex nån enstaka frukt + lite nötter och kanske nån proteindrink max fram till 12-14 sedan ett medelstort mål innan träning om jag ska träna och efter det så börjar jag äta "på riktigt". Det funkar också väldigt bra.

Detta är vad jag personligen märkt av periodisk fasta men jag tror inte att det är det bästa för alla personer och alla situationer.

MrBurner
2009-11-19, 14:35
Jag kan även köra ett mellanting mellan IF och "traditionellt ätande" där jag inte fastar, men äter lågkalorimål tidigt på dagen, t ex nån enstaka frukt + lite nötter och kanske nån proteindrink max fram till 12-14 sedan ett medelstort mål innan träning om jag ska träna och efter det så börjar jag äta "på riktigt". Det funkar också väldigt bra.

Men blir inte det just traditionellt ätande? Fastan bryts ju även om du bara äter en frukt. Right?

[EDIT] Iofs. nu presenterade du inte exakta tider så jag kan ha misstolkat. :)