handdator

Visa fullständig version : Behöver lite tips!


Brickhead
2009-11-18, 15:54
Tja alla gymmare! jag är en kille, 16 år och gymmat typ 9 månader nu! Jag är 1.80 lång och väger endast 56 kg*gah!*

Jag har haft lite smått problem med att gå upp i vikt på sistånde, jag gymmar 4 ggr/veckan, hårda pass och brukar göra min egen proteindrink(ägg, havregryn, banan och mjölk) hemma! Jag verkar inte äta tillräckligt så jag hade tänkt att testa någon gainer..!

jag har surfat lite på grossisten och svenskt tillskott men fan, ja har absolut noll erfarenhet av det här! Köpte dock sojaprotein några månader sen, fast det verkar ha varit helt felköp xD

- så vilken gainer rekomenderar ni för en tunn 16-åring? är det värt pengarna att köpa en?

Skulle gärna vilja ha lite allmänna tips om ni har =)

johanar
2009-11-18, 16:22
Ät mer riktig mat.

Inga lama ursäkter som att skolmaten smakar illa eller att du inte orkar stora portioner! :) Att träna och växa innebär att man pressar sig själv, inte bara på gymmet utan även vid matbordet. Tycker du att det är för svårt att pressa i dig mat så ät oftare och mer energirik mat.

Brickhead
2009-11-18, 18:17
ok, aja, ska försöka, det är svårare än sagt ^^ så du rekomenderar att INTE ta gainers?

meathead
2009-11-18, 18:20
Håller med johanar här, lär dig äta ordentligt och framförallt oftare.

Brickhead
2009-11-18, 19:43
jag ska försöka käka massor.. x)

en fråga till.... jag har läst att jordnöttssmör är bra att käka, att det är kaloririkt, men va fan? inte är det nyttigt O_o

Frumpish
2009-11-18, 20:43
Vad är onyttigt i jordnötsmör? Förvisso finns det oftast spår av mögelgiftet aflatoxin i jordnötssmör men bortsett från det ser jag inga hälsomässiga nackdelar med att äta en måttlig mängd jordnötssmör.

Ett tips är att inte dricka rått ägg om det är det du menar när du skriver att du gör en egen gainer av bl a. ägg då proteinupptaget försämras med ca 50 procent och du löper risk att smittas av salmonella (väldigt låg i sverige dock).

Mitt tips angående viktuppgången är att dricka mycket mjölk, 3procentig. Gärna 2-3 glas uppsprittt lite random när du känner för det. Försök i viss mån att inte proppa dig full med allt för mycket fibrer då de är väldigt energifattigt och mättar ganska bra.

Häng inte upp dig allt för mycket på vad vågen visar heller, sålänge du får resultat på gymmet (ökar i vikter) finns det inte så stor anledning att öka kaloriintaget.

Ett hett tips är att söka lite här på kollo om progression och läsa diverse gymprogram folk kör för att bilda dig en uppfattning om vad som kan passa dig bra.

Gainer rekommenderar jag inte då det är socker + proteinpulver där sockret inte har någon som helst muskeluppbyggande funktion. Dock är EAA (essentiella aminosyror) eller whey (renat mjölkprotein --> proteinpulver) ett enligt studier effektivt kosttillskott för att öka muskelbildningen.

young_george
2009-11-18, 20:49
Det är inte socker i gainer, det är stärkelse.

Inget fel med att dricka det efter träning om du tycker att du har svårt att gå upp i vikt.

Brickhead
2009-11-18, 20:55
Är det inte mycket socker i jordnöttsmör, har alltid trott det :O

Jag ökar både i vikter och i utseendet fast väldigt sakta. jag ska försöka kolla lite på gymprogram som andra har =)

Det här är vad jag har käkat idag, skulle gärna vilja ha lite tips om vad som är bra o dåligt!

frukost: boveteflingor med mellanmjölk
banan
lunch: en stor portion potatismos och fisk m grönsaker
banan
mellanmål: min proteindrink
middag: potatis m fläsk (husmanskost)
mellanmål: 4 mackor

Eddie Vedder
2009-11-18, 20:56
Är det inte mycket socker i jordnöttsmör, har alltid trott det :O

Finns sockrade varianter och icke sockrade. Skippy som kanske är det mest kända märket har socker och även fett av rejält tveksam kvalité.

Men t.ex. Kung Markatta har grymt jordnötssmör. Bara jordnötter och salt i stort sett.

young_george
2009-11-18, 20:58
Inget som är dåligt av din mat.

Ät mer av det

Frumpish
2009-11-18, 21:02
Det är inte socker i gainer, det är stärkelse.

Inget fel med att dricka det efter träning om du tycker att du har svårt att gå upp i vikt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Maltodextrin

Helt korrekt av dig, frågan är då, varför tycker du att det är bra att dricka för att gå upp i vikt? Det TS är ute efter gissar jag på är ökad muskelmassa, inte ökad totalt kroppsvikt?

Om TS även är ute efter att öka fettinlagringen är självklart gainer bra, men då är även godis bra och godis är bra mycket godare enligt mig :D

EDIT: Yeah eddie, kung markattas är godast av de två jag provat, sjukt smarrig

Brickhead
2009-11-18, 21:02
ok, härligt, ska käka på då. men tycker ni att jag ska ta jordnöttsmör istället för ägg i mina proteindrinks?

Eddie Vedder
2009-11-18, 21:05
ok, härligt, ska käka på då. men tycker ni att jag ska ta jordnöttsmör istället för ägg i mina proteindrinks?

Tycker du det är godare så visst.

Men ägg är i mina ögon ett suveränt livsmedel, kanske det mest kompletta som finns. Jordnötssmör har inte mycket att komma med mer än att det är väldigt gott och energirikt (om man nu vill ha kaloririka livsmedel vill säga)

young_george
2009-11-18, 21:06
http://sv.wikipedia.org/wiki/Maltodextrin

Helt korrekt av dig, frågan är då, varför tycker du att det är bra att dricka för att gå upp i vikt? Det TS är ute efter gissar jag på är ökad muskelmassa, inte ökad totalt kroppsvikt?

Om TS även är ute efter att öka fettinlagringen är självklart gainer bra, men då är även godis bra och godis är bra mycket godare enligt mig :D

EDIT: Yeah eddie, kung markattas är godast av de två jag provat, sjukt smarrig

Varför skulle maltodextrinet lagras som fett efter glykogentömmande träning? Det kommer antagligen hamna i levern och musklerna.

Det är inte bara protein som hjälper någon att upprätthålla en bra proteinbalans i kroppen. Att låta kroppen använda även andra energikällor gör det lättare att hamna på en bra proteinbalas.

Brickhead
2009-11-18, 21:07
jag borde satsa mer på att äta kokta ägg isf istället för råa, eftersom man bara tog upp 50% av innehålet när dom var råa, så då känns det lite meningslöst att käka dom.

tack för hjälpen hörni!