handdator

Visa fullständig version : Mitt schema angående magen och Marklyft


jowler
2009-11-18, 05:49
Hej mitt schema ser ut såhär:

Pass 1
(3 set, 5 reps, 60 s vila)
Bröst
Bänkpress (nedåtlutande)
Rygg
Chins
Axlar
Militärpress
Bicep
Skivstångscurl
Ben
Knäböj
Liggande Lårcurl

Pass 2
(3 set, 8 reps, 90 s vila)
Bröst
Bänkpress (lutande)
Rygg
Sittande kabel-rodd, supinerat grepp.
Marklyft / Hypersträck
Axlar
Sittande Axelpressar, roterande.
Tricep
Liggande Tricepspress / Skullcrushers
Ben
Hack Squats

Pass 3
(2 set, 15 reps, 120s vila)
Bröst
Dips
Rygg
Skivsstångsrodd / T-bar Rodd
Good Mornings
Axlar
Valfri / Kycklingen etc
Ben
Stående Vadpress
Front Knäböj

Kör måndag onsdag fredag och sen varierar jag med antagonist träning och lägger till set ibland.

Jag undrar bara angående Marklyft.. Jag hatar den övningen, är det ett måste att köra den eller går det minst lika bra att köra Hypersträck med vikt??

Tycker även den är assvår att utföra..

Och Angående magen på detta schema ifrån Joachim bartoll, hur tror ni man ska träna den? eller när..

Tack SNÄLLA på förhand!!

Pjotor
2009-11-18, 08:52
Hypersträck är en ganska renodlad ryggövning, medan marklyft är träning även för många andra delar. Framför allt ger marklyft en fantastisk funktionell träning och är väldigt svår att ersätta på ett bra sätt. Jag kan inte nog rekommendera marklyft som en del av ditt styrketräningsprogram.

Vad gäller magträning så är det många som inte tränar den separat, och i ditt ganska kompletta schema tror jag inte det heller behövs. Jag föreslår ett set långsamma, oviktade crunches sist efter varje pass, något mer sällan om du känner dig sliten.

jowler
2009-11-20, 13:49
Hypersträck är en ganska renodlad ryggövning, medan marklyft är träning även för många andra delar. Framför allt ger marklyft en fantastisk funktionell träning och är väldigt svår att ersätta på ett bra sätt. Jag kan inte nog rekommendera marklyft som en del av ditt styrketräningsprogram.

Vad gäller magträning så är det många som inte tränar den separat, och i ditt ganska kompletta schema tror jag inte det heller behövs. Jag föreslår ett set långsamma, oviktade crunches sist efter varje pass, något mer sällan om du känner dig sliten.

Marklyft / hypersträck
Okej då blir det ju självklart marklyft.. måste vara bättre med en sådan basövning på helkroppspasset, du har rätt!

Det känns som om man aldrig riktigt vågar ha tunga vikter på marklyft.. Vad är det man ska tänka på speciellt med den övningen? Och ger den fortfarande mer än hypersträck även fast jag inte vågar köra lika tungt?


Magen
Du menar alltså att magen får tillräckligt med stimulans eftersom det är så många basövningar? Eller ska jag lägga till ett set mag-träning varje pass? Är det nödvändigt?

Hur tror du bartoll tänkte? att man skulle liksom finlira den vid sidan om träningspassen? eller att det går att strunta i den eftersom den tränas, liksom underarmar och traps, i basövningar?

Uppvärmning
Och är det någon som har någon aning om hur man på effektivaste och bästa sättet väljer att uppvärma när man kör helkropp?

Grymt tacksam för svar!*flex*

luderlasse
2009-11-20, 17:24
du bör inte köra nedåtlutande bänkpress till en början med, kan vara en farlig övning, blodpropp och ond, bråd död om man har otur.

själv tycker jag det är en vana med marklyft, hatade den övningen innan å tycker fortfarande det är jobbigt men man ångrar sig inte efter att man kört den. dessutom hyfsat lätt att öka i vilket gör den rolig, köp remmar så blir den bekvämare.

Pjotor
2009-11-21, 12:06
Sök på marklyft i det här forumet. Det finns mycket information. En bra stegvis anvisning finns också här: http://stronglifts.com/how-to-deadlift-with-proper-technique/

Börja marklyfta med lätt (40-50 kg) vikt. Öka efter två-tre veckor när du har fått in tekniken.

Magmusklerna är viktigast som stabilisatorer. Det är inte ofta som man behöver ha hög (dynamisk) styrka i dem. Om du inte specifikt vill öka den dynamiska styrkan i magmusklerna tycker jag inte att du behöver köra annat än crunches lite då och då. I marklyft, militärpress och dylika övningar får magmusklerna gott om stabiliseringsträning.

5-10 minuter på cykel, roddmaskin eller ellipsmaskin kan räcka som uppvärmning. Jag har övergått till att enbart träna uppvärmningsset istället. På min marklyftardag gör jag 2-3 uppvärmningsset marklyft, för efterföljande övningar ett eller två för nya muskelgrupper. Om jag t.ex. har kört marklyft och bänkpress gör jag inga uppvärmningsset för militärpress.

Erik__
2009-11-21, 12:32
Jag vill inte gå rakt emot alla, men börja inte träna marklyft på egen hand. Det är inte en övning man lär sig över internet.

Pjotor
2009-11-21, 17:31
Jag vill inte gå rakt emot alla, men börja inte träna marklyft på egen hand. Det är inte en övning man lär sig över internet.

Är du träningsvan, noggrann och känner din kropp så går det, vilket jag är ett bra exempel på. Men du har helt rätt i att det är bättre att få riktig hjälp i början.

Martin Löwgren
2009-11-21, 18:23
Är du träningsvan, noggrann och känner din kropp så går det, vilket jag är ett bra exempel på. Men du har helt rätt i att det är bättre att få riktig hjälp i början.

Det är för nästan alla a och o.

jowler
2009-11-21, 19:55
Tack för svaren, fan va smidigt det här forumet är när man lägger upp sin träning:D

Pjotor:
Har du lust att förklara lite mer detaljerat hur du uppvärmer? För två år sen körde jag max ot och där var det väldigt speciellt och väldigt utförligt förklarat, vet inte om jag kan köra samma sak för helkroppspass dock.

Tack!

jowler
2009-11-22, 16:30
Sök på marklyft i det här forumet. Det finns mycket information. En bra stegvis anvisning finns också här: http://stronglifts.com/how-to-deadlift-with-proper-technique/

Börja marklyfta med lätt (40-50 kg) vikt. Öka efter två-tre veckor när du har fått in tekniken.

Magmusklerna är viktigast som stabilisatorer. Det är inte ofta som man behöver ha hög (dynamisk) styrka i dem. Om du inte specifikt vill öka den dynamiska styrkan i magmusklerna tycker jag inte att du behöver köra annat än crunches lite då och då. I marklyft, militärpress och dylika övningar får magmusklerna gott om stabiliseringsträning.

5-10 minuter på cykel, roddmaskin eller ellipsmaskin kan räcka som uppvärmning. Jag har övergått till att enbart träna uppvärmningsset istället. På min marklyftardag gör jag 2-3 uppvärmningsset marklyft, för efterföljande övningar ett eller två för nya muskelgrupper. Om jag t.ex. har kört marklyft och bänkpress gör jag inga uppvärmningsset för militärpress.

Uppvärmning

Pjotor:
Har du lust att förklara lite mer detaljerat hur du uppvärmer? För två år sen körde jag max ot och där var det väldigt speciellt och väldigt utförligt förklarat, vet inte om jag kan köra samma sak för helkroppspass dock.