handdator

Visa fullständig version : Varför kan tyngdlyftare träna tungt jätteofta?


Diggler
2009-11-17, 22:28
En kroppsbyggare blir övertränad om han kör varje muskelgrupp mer än en gång i veckan, en styrkelyftare kan bara köra varje moment 2ggr/vecka då oftast uppdelat på en tung resp lätt dag. Hur kan en tyngdlyftare köra svintunga knäböj, ryck, stöt, militärpressar, stötdrag, frivändningar etc etc dagligen?

Grova generaliseringar givetvis, men ändå. Hur kan en tyngdlyftare klara en såpass större mängd träning med komplexa tunga övningar, ofta i längre tid, i fler set, med vikter mycket närmare max än andra "skivstångsatleter"?

mini
2009-11-17, 22:30
Vilka tyngdlyftare pratar du om nu?

LindaS
2009-11-17, 22:32
Ja, det var väldigt grova generaliseringar och inte helt realistiska heller.

Martin Löwgren
2009-11-17, 22:32
En kroppsbyggare blir övertränad om han kör varje muskelgrupp mer än en gång i veckan, en styrkelyftare kan bara köra varje moment 2ggr/vecka då oftast uppdelat på en tung resp lätt dag. Hur kan en tyngdlyftare köra svintunga knäböj, ryck, stöt, militärpressar, stötdrag, frivändningar etc etc dagligen?

Grova generaliseringar givetvis, men ändå. Hur kan en tyngdlyftare klara en såpass större mängd träning med komplexa tunga övningar, ofta i längre tid, i fler set, med vikter mycket närmare max än andra "skivstångsatleter"?

Det stämmer inte men de fetstilta kan utgöra en liten sanning.

Dessutom blir en kroppsbyggare inte övertränad bara för att han tränar en muskel 2gr per vecka. Det är snarare mer optimalt att träna en muskel 2gr per veckan framför 1gång.

Fernicus
2009-11-17, 22:34
What he said.. Jag tränar varje muskelgrupp döhårt 2 ggr i veckan och inte fan är jag övertränad :D

Scratch89
2009-11-17, 22:34
Det kan ha något med att en kroppsbyggare ska stoppa in arton set för varje vinkel av bröstträningen, för att sedan gå på axlarna direkt efteråt, med lika många vinkelset där. Dagen efter är det knäböj och benspark, för att sedan gå på axlarna igen tillsammans med ryggträningen. På fredag är det dags för triceps...

mini
2009-11-17, 22:36
Jag tror att ni missar frågan.

Scratch89
2009-11-17, 22:38
Jag tror att ni missar frågan.

Du får gärna dekryptera.

mini
2009-11-17, 22:41
Du får gärna dekryptera.

Den står i rubriken?

regus
2009-11-17, 22:43
Min egna ganska begränsande uppfattning om tyngdlyftare är att dom snackar/fikar mest.

Scratch89
2009-11-17, 22:43
Den står i rubriken?

Ja? En styrkelyftare kan troligen träna på en hög intensitet med en hög frekvens för att volymen hålls förhållandevis låg. Vilket var mitt förslag i mitt inlägg. Anser du att jag har fel? Din tendens att svara med en mening, oftast en motfråga, gör det jobbigt att diskutera.

internethjälten
2009-11-17, 22:43
Träningsvolymen kanske?

Torsk_ole
2009-11-17, 22:44
Min uppfattning är att tyngdlyftare kör många "lätta" pass.

ceejay
2009-11-17, 22:45
låg volym tror jag är en av anledningarna. Sen att de inte alltid kör maxtungt ;)

Honken
2009-11-17, 22:47
Det utförs knappt någon eccentrisk träning alls. I ryck och stöt exempelvis utförs allt (tungt) arbete koncentriskt.

mini
2009-11-17, 22:51
Ja? En styrkelyftare kan troligen träna på en hög intensitet med en hög frekvens för att volymen hålls förhållandevis låg. Vilket var mitt förslag i mitt inlägg. Anser du att jag har fel? Din tendens att svara med en mening, oftast en motfråga, gör det jobbigt att diskutera.

Jag anser att du inte sa ett enda ord om tyngdlyftare utan du pratade om byggarnojor.
Att du finner min stilistik jobbig är ju beklagligt eller något. Orka ordbajsa. Det gjorde jag tillräckligt på högskolan.

MilkmaN
2009-11-17, 22:55
Jag tror att det det dels är så tar det ju lång tid att komma upp till den sortens träningsvolym. Nybörjare inom tynglyftning lyfter inte max varje pass, eller så gör de det - men tekniken är såpass bristande att det inte blir tungt ändå.

Utöver det så sitter man ju som sagt och fikar 5min mellan varje set. 3h i gymmet för stöt, böj och press är inga ovanligheter.

Huvudpoängen är dock tillvänjning.

z_bumbi
2009-11-17, 22:56
Min egna ganska begränsande uppfattning om tyngdlyftare är att dom snackar/fikar mest.

Jag skulle snarare säga att de jag sett träna kör ganska korta och koncentrerade pass men vet skillnaden mellan att koncentrera sig inför ett lyft och återhämta sig mellan lyften. Sen är iofs antagandet i första inlägget fel då de sällan kör "tungt" varje pass utom möjligen i vissa kortare perioder.

mikaelj
2009-11-17, 22:59
Kolla upp ett styrkelyftsprogram, t ex Korte 3x3. Böj, bänk och mark i varje pass, måndag-onsdag-fredag.

Men! Det är uppdelat i två delar: en volymdel där du gör 5-8x5 på 58%-62% 1RM i fyra veckor, och sedan fyra veckors lågvolym med låg intensitet & volym med fokus på en tung övning per träningstillfälle.
Det går mycket riktigt inte att träna supertungt varje pass, men det finns heller ingen mening med att göra det om du vill bli stark.

I övrigt, vad Scratch89 sade.

regus
2009-11-17, 23:00
Jag skulle snarare säga att de jag sett träna kör ganska korta och koncentrerade pass men vet skillnaden mellan att koncentrera sig inför ett lyft och återhämta sig mellan lyften. Sen är iofs antagandet i första inlägget fel då de sällan kör "tungt" varje pass utom möjligen i vissa kortare perioder.


Jag får helt enkelt göra en empirisk undersökning utanför eskilstuna. :)

Scratch89
2009-11-17, 23:03
Jag anser att du inte sa ett enda ord om tyngdlyftare utan du pratade om byggarnojor.
Att du finner min stilistik jobbig är ju beklagligt eller något. Orka ordbajsa. Det gjorde jag tillräckligt på högskolan.

Ja, för första meningen i inlägget innefattar byggare, och sista meningen är "Hur kan en tyngdlyftare klara en såpass större mängd träning med komplexa tunga övningar, ofta i längre tid, i fler set, med vikter mycket närmare max än andra "skivstångsatleter"?". Mitt svar var att byggare tränar på ett sätt.

Om man har slutledningsförmåga kan man då härleda "Hmm, kanske styrkelyftare tränar på ett helt annat sätt?", vilket flera verkar ha lyckats klara, men inte du. Grattis. Jag väntar på ditt bidrag i tråden.

- Kreh
2009-11-17, 23:09
Ryck, stöt och vändningar är enbart explosivt koncentrisk. Till stor del nervsystem/teknik. Med andra tröttar man inte ut musklerna särskilt mycket över huvud taget.

Böjarna däremot är väl excentriska. Och inte explosiva. Däremot kör de ytterst sällan till fail utan gör kanske 2-3 reps på en vikt de klarar mer än 5 repetitioner på.

Failure-grejen gäller även ryck, stöt och vändningar såklart.

Arne Persson
2009-11-17, 23:11
Troligtvis så läser dom inte en massa överträningsgoja på internet och får några mentala klyvningar av detta....

mini
2009-11-17, 23:14
Ja, för första meningen i inlägget innefattar byggare, och sista meningen är "Hur kan en tyngdlyftare klara en såpass större mängd träning med komplexa tunga övningar, ofta i längre tid, i fler set, med vikter mycket närmare max än andra "skivstångsatleter"?". Mitt svar var att byggare tränar på ett sätt.

Om man har slutledningsförmåga kan man då härleda "Hmm, kanske styrkelyftare tränar på ett helt annat sätt?", vilket flera verkar ha lyckats klara, men inte du. Grattis. Jag väntar på ditt bidrag i tråden.

Diggler: Varför kan tyngdlyftare träna tungt jätteofta?
Scratch: Byggare tränar på ett sätt.

Mitt bidrag i tråden var att ifrågasätta Digglers utgångspunkt. Jag vet inte varför du tog så illa upp av att jag påpekade att vissa verkade ha missat frågeställningen. Släpp det och gå vidare.

Pepz
2009-11-17, 23:14
Troligtvis så läser dom inte en massa överträningsgoja på internet och får några mentala klyvningar av detta....

+3,14
överträning är sjukt svårt att få, blandas oftast ihop med någon form av förkylning eller träningsplatå har jag upplevt det som... :D

Medusa
2009-11-17, 23:32
Troligtvis så läser dom inte en massa överträningsgoja på internet och får några mentala klyvningar av detta....

DETTA är så sant.. så sant.. jag har sagt det förut och säger det igen, överträning är extremt sällsynt bland dom flesta som tränar...

Sniggel
2009-11-17, 23:42
När resultaten börjar gå bakåt, då tränar man iaf för mycket (om man fortsätter nöta på på det viset), eller behöver en viloperiod/deload.

Mark_Lyft
2009-11-18, 00:22
En kroppsbyggare blir övertränad om han kör varje muskelgrupp mer än en gång i veckan, en styrkelyftare kan bara köra varje moment 2ggr/vecka då oftast uppdelat på en tung resp lätt dag. Hur kan en tyngdlyftare köra svintunga knäböj, ryck, stöt, militärpressar, stötdrag, frivändningar etc etc dagligen?

Grova generaliseringar givetvis, men ändå. Hur kan en tyngdlyftare klara en såpass större mängd träning med komplexa tunga övningar, ofta i längre tid, i fler set, med vikter mycket närmare max än andra "skivstångsatleter"?

OLlarna kör många set och reps men inte så himla tungt. T.ex. en duktig OLlare som väger 90 kg och tar 140-150 i stöt han kanske tränar på 150-170 i frontböj. Förmodligen kanske han aldrig går över 200 i mark. Han kanske styrkevänder massa reps runt 100 kg på träning, och då är det såklart inte så lång återhämtning på det.

Jämför det med Fantomen på forumet som också väger 90, han böjer och markar antagligen över 200 kg 2-3 ggr i veckan. Betydligt tyngre för muskulaturen.

Mitt svar på din fråga är att OLlare tränar längre från max än många andra skivstångsatleter.

Krampus
2009-11-18, 00:31
OLlarna kör... T.ex. en duktig OLlare som väger................
OLlare tränar längre från max än många andra skivstångsatleter.


Lolibolol! :D

Tomas W
2009-11-18, 00:37
OLlarna kör många set och reps men inte så himla tungt. T.ex. en duktig OLlare som väger 90 kg och tar 140-150 i stöt han kanske tränar på 150-170 i frontböj. Förmodligen kanske han aldrig går över 200 i mark. Han kanske styrkevänder massa reps runt 100 kg på träning, och då är det såklart inte så lång återhämtning på det.

Jämför det med Fantomen på forumet som också väger 90, han böjer och markar antagligen över 200 kg 2-3 ggr i veckan. Betydligt tyngre för muskulaturen.

Mitt svar på din fråga är att OLlare tränar längre från max än många andra skivstångsatleter.

Jag skulle nog säga att en stöt på 150 kg är tyngre för kroppen än att dra 200 i mark, en marklyft är bara en fjärdedels stöt ;) De flesta lyftare kör någ betydligt tyngre styrkefrivändningar än 100 kg, klarar vilken lekman som helst med lite vilja..

Beror mycket på träningsvana, de flesta som kör lyftning har nött det i flera år och därav byggt upp en vana av att köra mycket hård och tung träning och klarar av det därav.

Angående överträning så kan jag citera en skön lärare på Bosön som sa att det kan man inte drabbas av om man inte kör över 7 pass i veckan :)

emi23j
2009-11-18, 07:44
Av det jag har hört så är anledningen det att de i unga åldrar tränar oerhört mycket så att kroppen helt enkelt vänjer sig vid väldigt höga belastningar. Om det är sant eller ej, det vette fan. Men visst finns det ändå lite logik i det hela.

Sen så är ju tyngdlyftning en sport där varje lyft tar på hela kroppen, vilket kanske gör att återhämtningen går snabbare för att nedbrytningen inte är lika stor som om man isolerar muskler som kroppsbyggare gör.

Griip
2009-11-18, 08:46
Skulle sätta mina pengar på att det främst beror på avsaknaden av excentrisk träning, som någon sa. Själv märker jag enormt stor skillnad i form av träningsvärk och återhämtning beroende på om jag kör explosivt eller mycket koncentriskt arbete.

bertbert
2009-11-18, 09:14
En kroppsbyggare blir övertränad om han kör varje muskelgrupp mer än en gång i veckan, en styrkelyftare kan bara köra varje moment 2ggr/vecka då oftast uppdelat på en tung resp lätt dag. Hur kan en tyngdlyftare köra svintunga knäböj, ryck, stöt, militärpressar, stötdrag, frivändningar etc etc dagligen?

Grova generaliseringar givetvis, men ändå. Hur kan en tyngdlyftare klara en såpass större mängd träning med komplexa tunga övningar, ofta i längre tid, i fler set, med vikter mycket närmare max än andra "skivstångsatleter"?

Mitt svar på frågan är att de (tyngdlyftarna) har riktigt bra koll på intensiteten och hushåller med denna. Det kan om man tittar på ett OL-program se ut som att det är väldigt många tunga lyft i veckan men gör man om det till ett %-schema så blir intensiteten inte så fruktansvärt hög och då fungerar det.

Något som också kan hjälpa återhämtningen enormt är små variationer mellan lyften. T ex sliter OL-böj på måndag, frontböj på onsdag och SL-böj på fredag betydligt mindre än frontböj alla tre dagar.

Slutligen vill jag instämma med Arne och Medusa: man kan köra mer än folk tror. När jag körde Sheiko hade jag ibland fyra bänkpass i veckan, 5-20 arbetsset per pass, och inte blev jag övertränad av det.

Turbo Rico
2009-11-18, 10:17
Frågan i rubriken känns lite som... rasism, bygger på fördomar.
När jag pratat med STKs fd tyngdlyftare, Aleksander som varit med på OS (96, 04) om hur han tränade så var det ca 10 pass i veckan, stor del av träning bestod just av ryck och stöt. Dom (uzbekerna) använda sig säkert av gamla ryska modeller på träningsprogram och dom tittar mycket på totalvolymen spritt över veckan, hur många kg som man lyfter. En annan sak som gör att just tyngdlyftare kan ha en hög belastning, för det har eliten, är att dom i regel börjat träna i väldig tunga år. Aleksander började med gymnastik som 7-åring och OL som 11-åring.
Måndag, onsdag, fredag tränade dom 2 pass om dagen; träning, sömn, träning, sömn, promenad, sömn. Tisdag, torsdag, lördag ett pass, ledig söndag. Det här gör ju att dom kan träna hårt med tanke på hur mycket sömn dom får. Nästa grej är ju tyvärr självklart all "medicin" som används inom OL-eliten. Alla använder så klart inte steorider men det är nog minst sagt vanligt bland dom som tar sig till OS.
Såg nåt repotage om brottaren Martin Lidberg (heter han väl?) och han sov 14 timmar per dygn och med så mycket sömn kan man ju skynda på återhämtningen en hel del och på så sätt öka träningsbelastningen mot en vanlig person som också måste jobba. Lägger man ihop att man tränat sen man var 10-12 år gammal, kör ca 10 pass i veckan, sover 10-14 timmar per dygn, kanske också äter medicin, har bra genetiska förutsättningar, baserar stor del av sin träning på ryck och stöt, allt annat är komplement och slipper jobba, ja då kan man träna hårt och mycket.

major Pectoralis
2009-11-18, 10:37
Svaret på frågan är väl tämligen givet: Är man mer vältränad kan man träna mera.

Mark_Lyft
2009-11-18, 12:33
Mitt svar på frågan är att de (tyngdlyftarna) har riktigt bra koll på intensiteten och hushåller med denna. Det kan om man tittar på ett OL-program se ut som att det är väldigt många tunga lyft i veckan men gör man om det till ett %-schema så blir intensiteten inte så fruktansvärt hög och då fungerar det.

Något som också kan hjälpa återhämtningen enormt är små variationer mellan lyften. T ex sliter OL-böj på måndag, frontböj på onsdag och SL-böj på fredag betydligt mindre än frontböj alla tre dagar.

Slutligen vill jag instämma med Arne och Medusa: man kan köra mer än folk tror. När jag körde Sheiko hade jag ibland fyra bänkpass i veckan, 5-20 arbetsset per pass, och inte blev jag övertränad av det.

Helge, du måste tänka på pocenten för helvette!!!

Frågan i rubriken känns lite som... rasism, bygger på fördomar.
När jag pratat med STKs fd tyngdlyftare, Aleksander som varit med på OS (96, 04) om hur han tränade så var det ca 10 pass i veckan, stor del av träning bestod just av ryck och stöt. Dom (uzbekerna) använda sig säkert av gamla ryska modeller på träningsprogram och dom tittar mycket på totalvolymen spritt över veckan, hur många kg som man lyfter. En annan sak som gör att just tyngdlyftare kan ha en hög belastning, för det har eliten, är att dom i regel börjat träna i väldig tunga år. Aleksander började med gymnastik som 7-åring och OL som 11-åring.
Måndag, onsdag, fredag tränade dom 2 pass om dagen; träning, sömn, träning, sömn, promenad, sömn. Tisdag, torsdag, lördag ett pass, ledig söndag. Det här gör ju att dom kan träna hårt med tanke på hur mycket sömn dom får. Nästa grej är ju tyvärr självklart all "medicin" som används inom OL-eliten. Alla använder så klart inte steorider men det är nog minst sagt vanligt bland dom som tar sig till OS.
Såg nåt repotage om brottaren Martin Lidberg (heter han väl?) och han sov 14 timmar per dygn och med så mycket sömn kan man ju skynda på återhämtningen en hel del och på så sätt öka träningsbelastningen mot en vanlig person som också måste jobba. Lägger man ihop att man tränat sen man var 10-12 år gammal, kör ca 10 pass i veckan, sover 10-14 timmar per dygn, kanske också äter medicin, har bra genetiska förutsättningar, baserar stor del av sin träning på ryck och stöt, allt annat är komplement och slipper jobba, ja då kan man träna hårt och mycket.

+10^10

till och med jag hade kunnat bli stark :D

spoon
2009-11-18, 12:51
Svaret på frågan är väl tämligen givet: Är man mer vältränad kan man träna mera.

Varför är det då inte fler styrkelyftare som tränar mer än 3-4 pass i veckan? Sliter OL mindre än SL?

bertbert
2009-11-18, 12:56
Helge, du måste tänka på pocenten för helvette!!!


Men det är ju för f-n det jag gör! ( :) )

L-Sami
2009-11-18, 12:57
Tränar de verkligen tungt varje dag?

bertbert
2009-11-18, 13:03
Tränar de verkligen tungt varje dag?

Enligt min uppfattning så gör det egentligen inte det - men totalvolymen är hög.

Mitt svar på frågan är att de (tyngdlyftarna) har riktigt bra koll på intensiteten och hushåller med denna.

Dom (uzbekerna) använda sig säkert av gamla ryska modeller på träningsprogram och dom tittar mycket på totalvolymen spritt över veckan, hur många kg som man lyfter.

Turbo Rico
2009-11-18, 13:24
Tränar de verkligen tungt varje dag?


Nu citerar jag Aleksander: "På morgonen gjorde vi max (ryck/stöt) och på eftermiddagen hur mycket som vi ville (ryck/stöt) och nån gång i veckan tog vi max i böj och/eller mark".
Tror inte dom brassar på max i alla övningar varje dag, det går inte ens med medicin, tror jag.

stevebc
2009-11-18, 13:30
Jag tror en mycket stark förklaring är att deras träning inte sliter så mycket på muskelfiberna som bodybuilders gör, och därefter styrkelyftare. Tyngdlyftare fokuserar på explosivt utförande och har knappt några negativa träningsmoment. Massa är mindre viktigt än teknik och explosivitet. För styrkelyftare däremot spelar massan en avgörande roll och vi fokuserar mycket på tunga övningar med fler reps, 5or i knäböj och marklyft på tunga vikter sliter mer på muskelfibrerna än ryck och stöt skulle jag säga. Bodybuilder i sin tur har ofta kort vilotid mellan seten, superset, väldigt långsamt utförande som i sin tur sliter mycket på muskelfiberna och kräver mer vila. Ju längre tid under stången, desto större slitage, desto större muskeltillväxt. De vill ofta göra en lätt vikt "tung" medan det omvända gäller för tyngdlyftare. Om man medvetet försöker lyfta oekonomiskt så är det självklart så att man inte kan lyfta samma volym som en person som likt en tyngdlyftare utnyttjar kroppen på bästa sätt för att få upp en tung vikt med lite ansträngning.

Turbo Rico
2009-11-18, 13:51
Varför är det då inte fler styrkelyftare som tränar mer än 3-4 pass i veckan? Sliter OL mindre än SL?


De flesta styrkelyftare har nog ett jobb att gå till. Kanske tom en familj, om dom har otur.
OL kräver otroligt mycket mängdträning för att få till tekniken och många timmar av en tyngdlyftares träning består med all säkerhet av lätt teknikträning. Explosiviteten som krävs för OL gör ju att det blir många lättare lyft. Tror inte många styrkelyftare kör 10 grisrunga set knäböj men en Ollare kan säkert göra 10 set lätta, medeltunga och tunga ryck/stötar. 10 set tar ju lite längre tid än 3-5 set tung knäböj som jag skulle tippa på är mer vanligt bland styrkelyftare.

Krampus
2009-11-18, 14:33
de flesta styrkelyftare har nog ett jobb att gå till. Kanske tom en familj, om dom har otur.


:d

major Pectoralis
2009-11-18, 14:35
Varför är det då inte fler styrkelyftare som tränar mer än 3-4 pass i veckan? Sliter OL mindre än SL?

De tyngdlyftare som det refereras till i denna tråden är antagligen lyftare från öst. De har en annan träningsbakgrund än t.ex. svenska styrkelyftare.
Teknikträningen, som tyngdlyftning kräver, tar också tid.

Turbo Rico
2009-11-18, 14:42
De tyngdlyftare som det refereras till i denna tråden är antagligen lyftare från öst. De har en annan träningsbakgrund än t.ex. svenska styrkelyftare.
Teknikträningen, som tyngdlyftning kräver, tar också tid.


Om vi snackar OS-lyftare så har nog dom flesta OL som heltidsjobb vilket också gör att saker och ting ser lite annorlunda ut.

major Pectoralis
2009-11-18, 14:48
Om vi snackar OS-lyftare så har nog dom flesta OL som heltidsjobb vilket också gör att saker och ting ser lite annorlunda ut.

Jo, men visst.

Sedan kan det tilläggas att det krävs mer tid för att bli bra på tyngdlyftning .
Där räcker det inte att bara vara stark. Man måste, som sagt, vara teknisk, snabb och rörlig också.

Turbo Rico
2009-11-18, 15:50
Jo, men visst.

Sedan kan det tilläggas att det krävs mer tid för att bli bra på tyngdlyftning .
Där räcker det inte att bara vara stark. Man måste, som sagt, vara teknisk, snabb och rörlig också.

Jo, tack, OL är ett mindre helvete att hålla på med...*gah!*

moue
2009-11-18, 18:58
Jo, tack, OL är ett mindre helvete att hålla på med...*gah!*

jag håller med. :furious:

emi23j
2009-11-18, 19:49
Jo, tack, OL är ett mindre helvete att hålla på med...*gah!*

Yes och inte är den ekonomiska kompensation något att tala om heller.:confused:

Stefan J
2009-11-18, 20:02
En kroppsbyggare blir övertränad om han kör varje muskelgrupp mer än en gång i veckan, en styrkelyftare kan bara köra varje moment 2ggr/vecka då oftast uppdelat på en tung resp lätt dag. Hur kan en tyngdlyftare köra svintunga knäböj, ryck, stöt, militärpressar, stötdrag, frivändningar etc etc dagligen?

Grova generaliseringar givetvis, men ändå. Hur kan en tyngdlyftare klara en såpass större mängd träning med komplexa tunga övningar, ofta i längre tid, i fler set, med vikter mycket närmare max än andra "skivstångsatleter"?

Ryska styrkelyftare kan köra knäböj/bänk/mark i princip varje dag. Jag var själv med på junior-vm 2003 i Polen i styrkelyft och såg ryska tungviktare träna på morgonen varje dag innan de lättare klasserna startade för att sedan själva tävla på lördagen. De körde minst 2 av de 3 övningarna 4 dagar i sträck innan tävlingsdagen. Varför de kan träna så ofta och inte vi vanliga lyftare låter jag vara osagt, men det är ju öppet för spekulationer :)

Dreas
2009-11-19, 00:46
Ryska styrkelyftare kan köra knäböj/bänk/mark i princip varje dag. Jag var själv med på junior-vm 2003 i Polen i styrkelyft och såg ryska tungviktare träna på morgonen varje dag innan de lättare klasserna startade för att sedan själva tävla på lördagen. De körde minst 2 av de 3 övningarna 4 dagar i sträck innan tävlingsdagen. Varför de kan träna så ofta och inte vi vanliga lyftare låter jag vara osagt, men det är ju öppet för spekulationer :)Ryssland + träna väldigt ofta + väldigt starka, vart är jag påväg tro?

Fördomsfull och glad.

Turbo Rico
2009-11-19, 08:30
Yes och inte är den ekonomiska kompensation något att tala om heller.:confused:


Är det pengar man är ute efter har man valt helt fel idrott...
Är man duktig så är väl Strongman enda kraftsporten (SL, OL, Strongman) som kan ge lite deg?
Däremot är OL ganska billigt att hålla på med, skor, kanske bälte, kanske handledslindor, kanske värmeskydd plus ev lite kosttillskott men det är ju absolut inget måste. Enda man BÖR ha är vettiga skor även om Aleksander rycker 125 kg i gympadojor på träning.

siimon89
2009-11-19, 12:24
För tynglyftare, och alla andra idrottare, har insett myten med att isolera musklerna :)
Faktum är att bodybuilders trots alla deras splittar tränar biceps och så vidare mer än man tror eftersom det mesta som involverar överkroppen träffar armarna oxå.

z_bumbi
2009-11-19, 12:39
Är det pengar man är ute efter har man valt helt fel idrott...
Är man duktig så är väl Strongman enda kraftsporten (SL, OL, Strongman) som kan ge lite deg?

Det beror på i vilket land du befinner dig och vad man menar med pengar. Att få en vettig lön för att "bara" träna och tävla är ju inte fy skam och vinner de dessutom medaljer så utfaller belöningar av olika typer. Livstidspension när man är 25 är t ex inte helt fel.

Pepz
2009-11-19, 12:39
Svaret på frågan är väl tämligen givet: Är man mer vältränad kan man träna mera.

kanske: Är man mer vältränad måste man träna mera

von huff
2009-11-19, 12:42
Det beror på i vilket land du befinner dig och vad man menar med pengar. Att få en vettig lön för att "bara" träna och tävla är ju inte fy skam och vinner de dessutom medaljer så utfaller belöningar av olika typer. Livstidspension när man är 25 är t ex inte helt fel.

Var kan man leva på tynglyftning?



"Elitidrottare" har troligtvis en ganska bra uppfattningom om vilken nivå de kan ligga på och vanliga styrketränande ligger oftast under sden nivå den skulle kunna ligga på.Nivå=träningsmängd

z_bumbi
2009-11-19, 12:50
Var kan man leva på tynglyftning?

Kina, Quatar, Iran, Turkiet och Sverige är de länder jag kommer på utan att tänka så mycket.

Turbo Rico
2009-11-19, 12:53
Det beror på i vilket land du befinner dig och vad man menar med pengar. Att få en vettig lön för att "bara" träna och tävla är ju inte fy skam och vinner de dessutom medaljer så utfaller belöningar av olika typer. Livstidspension när man är 25 är t ex inte helt fel.


Sant.
Nu syftade jag på Sverige och väst lite generellt, det var ju inte igår Sverige hade nån lyftare i OS eller nån som levde på sin lyftning. Vem är den senaste tyngdlyftare "vi" haft som levt på det?

Gnusram
2009-11-19, 12:55
Kina, Quatar, Iran, Turkiet och Sverige är de länder jag kommer på utan att tänka så mycket.

Sverige?

z_bumbi
2009-11-19, 13:19
Sverige?

Elitprogrammet från Olympiska kommitén räcker kanske inte till att leva så flott men det kan täcka det mesta av uppehället. Nu är ingen i Sverige så bra (typ minst medaljchans på OS) att de kan räkna med att kunna få det fullt ut men förutsättningen finns om det nu blir någon som är så bra. Lägger man till några sponsorer mm så går det med andra ord att leva på tyngdlyftning i Sverige.
I alla fall i teorin.

Turbo Rico
2009-11-19, 13:43
Elitprogrammet från Olympiska kommitén räcker kanske inte till att leva så flott men det kan täcka det mesta av uppehället. Nu är ingen i Sverige så bra (typ minst medaljchans på OS) att de kan räkna med att kunna få det fullt ut men förutsättningen finns om det nu blir någon som är så bra. Lägger man till några sponsorer mm så går det med andra ord att leva på tyngdlyftning i Sverige.
I alla fall i teorin.


Undrar hur länge det dröjer innan Sverige får fram en riktigt bra tyngdlyftare som kan ställa upp på OS...

emi23j
2009-11-19, 14:05
Undrar hur länge det dröjer innan Sverige får fram en riktigt bra tyngdlyftare som kan ställa upp på OS...

Kommer nog ta ganska lång tid så länge man inte äter "mediciner" :)

Nitrometan
2009-11-19, 14:13
Kommer nog ta ganska lång tid så länge man inte äter "mediciner" :)

Men de svenska tyngdlyftare som har åkt dit de senaste tio åren har ju inte tagit sig till OS. Är det verkligen det som är skillnaden då?

Turbo Rico
2009-11-19, 14:24
Men de svenska tyngdlyftare som har åkt dit de senaste tio åren har ju inte tagit sig till OS. Är det verkligen det som är skillnaden då?


Hur var det Hoa Hoa sa...? "Man måste själv klarar av att springa 10 blank på 100 meter för att med hjälp av steorider kunna göra 9.70" eller nånting sånt...
Det är nog inte bara "bristen på medicin" i Sverige som gör att vi inte har några lyftare på OS.

Gnusram
2009-11-19, 15:18
Elitprogrammet från Olympiska kommitén räcker kanske inte till att leva så flott men det kan täcka det mesta av uppehället. Nu är ingen i Sverige så bra (typ minst medaljchans på OS) att de kan räkna med att kunna få det fullt ut men förutsättningen finns om det nu blir någon som är så bra. Lägger man till några sponsorer mm så går det med andra ord att leva på tyngdlyftning i Sverige.
I alla fall i teorin.

Okej, jag missförstog. Jag trodde du menade att någon levde på tyngdlyftning i Sverige idag.

major Pectoralis
2009-11-19, 17:23
Sannolikheten att man skall få fram en världsstjärna med en handfull utövare är extremt liten. Antagligen kan en klubb i "tyngdlyftarländer" ha fler utövare än hela Sverige. Därtill tror jag svenskar i allmänhet är lite "för långa för sin vikt" för att bli riktigt bra på tyngdlyftning. Detsamma gäller för sporter som gymnastik.
I andra fysiskt krävande sporter är däremot "svenska mått" betydligt mera gynnsamma. Där är "vi" bra - trots att vi bara har en handfull utövare som kör för att det är kul.

Guddi
2009-11-20, 07:57
För tynglyftare, och alla andra idrottare, har insett myten med att isolera musklerna :)
Faktum är att bodybuilders trots alla deras splittar tränar biceps och så vidare mer än man tror eftersom det mesta som involverar överkroppen träffar armarna oxå.Hur tränar de bena? Jag har svårt att se hur de aktiveras förutom under benpassen.

bigtraps
2009-11-20, 08:04
Att landet inte får fram några topplyftare är inte så konstigt. Sporten är numera otroligt liten i Sverige.

siimon89
2009-11-20, 09:03
Hur tränar de bena? Jag har svårt att se hur de aktiveras förutom under benpassen.

Neh benen är en annan femma. Ärligt talat har bodybuilding aldrig intresserat mig, men generellt verkar de ju splitta upp muskelgrupper 6dagar i veckan och isolera en hel del. Det är ju iprincip den enda sporten i världen där man bara tränar musklerna 1 dag i veckan, korrekt?

emi23j
2009-11-20, 11:24
Men de svenska tyngdlyftare som har åkt dit de senaste tio åren har ju inte tagit sig till OS. Är det verkligen det som är skillnaden då?

Nej inte helt och hållet.

Skillnaden är nog intresset. Jag har då aldrig hört om någon som börjat med tyngdlyftning i ung ålder. Tror de svenska klubbarna har stora svårigheter med att rekrytera medlemmar. Vad det i sin tur beror på vette fan, men det är ju inte direkt så att media visar något som helst intresse för sporten heller.

Turbo Rico
2009-11-20, 11:34
Hur tränar de bena? Jag har svårt att se hur de aktiveras förutom under benpassen.


Du aktiverar i princip hela kroppen i ryck och stöt, de flesta kör nog både ryck och stöt väldigt många av veckans pass och då är benen igång även om man inte har ett specifikt benpass.

bigtraps
2009-11-20, 13:58
För att bli en riktigt bra lyftare krävs det att man börjar tidigt. Många som jag känner började med lyftning på mellan och högstadiet. I det gamla östblocket snokade man rätt på talanger mycket tidigare än så. Suleymanoglu är ett exempel.

Turbo Rico
2009-11-20, 14:38
För att bli en riktigt bra lyftare krävs det att man börjar tidigt. Många som jag känner började med lyftning på mellan och högstadiet. I det gamla östblocket snokade man rätt på talanger mycket tidigare än så. Suleymanoglu är ett exempel.


Hossein Reza Zadeh började om 15-åring och det måste väl anses ganska sent med tanke på vilka resultat han gjort? Han använde väl sig mest av sin groteska styrka mer än teknik å andra sidan?

bigtraps
2009-11-20, 15:57
Kände inte till det där om Reza, men det kan nog stämma. Men man kan väl säga att man generellt skulle få svårt att slå sig in i världeliten i OL om man startar träningen sent.