handdator

Visa fullständig version : Kommentera mitt halvkroppspass!


MackeJuve
2009-11-17, 21:52
Som lite varitaion i träningen har jag bestämt mig för att börja köra halvkropp (över-/underkropp) 4 ggr/vecka. Körde 5 split förut (4-6 reps/set). Har kollat igenom en del om hur ett halvkroppspass brukar läggas upp, men skulle gärna vilja ha lite feedback.

Överkropp
Bänkpress
Dips
Militärpress
Baksida axlar hantellyft
Marklyft
Kabelrodd
Skivstångscurl
Tricepsextensions

Underkropp
Knäböj
Benpress
Stående vadpress
Crunches m. rep i kabelmaskinen

Kör 8-10 reps, relativt lite vila mellan seten. En övning = 3 set.

Överkroppspassen har jag nog rätt klart för mig, det jag kör är väl ganska standard vad jag har sett. Givetvis kommer jag byta någon övning här och var ibland för att variera mig. Underkroppspasset är dock bara grunderna klara, känns lite fattigt nu.

Men 2 frågor:

1. Om jag kör marklyft dag 1, bör jag då skippa knäböj dag 2 för att sedan skippa marklyft dag 3 och köra knäböj dag 4?
2. Underkroppspasset. Bör jag köra mer benövningar, typ 3 st? Och hur många set mage/vader är rimligt?

Tacksam för svar :)

Mineur
2009-11-17, 22:11
Enligt mig borde du splitta mer, typ en 4:a split om det är så många dagar vi veckan du vill träna.

Då kan du fokusera mer på varje muskel, annars lär det ju bli att du är på gymmet 2h+ om du ska hinna med triceps, axlar, biceps, bröst och rygg ordentligt.

MackeJuve
2009-11-17, 22:15
Enligt mig borde du splitta mer, typ en 4:a split om det är så många dagar vi veckan du vill träna.

Då kan du fokusera mer på varje muskel, annars lär det ju bli att du är på gymmet 2h+ om du ska hinna med triceps, axlar, biceps, bröst och rygg ordentligt.

Ja men nu har jag ju valt att träna så här? Har redan kört nästan 4-split(5-split) och vill variera mig. Läs vad jag skrivit innan du kommenterar. Och jag hinner ju med dem ordentligt eftersom de tränas 2 ggr/vecka istället för 1 gång. Passet idag tog drygt en timme.

regus
2009-11-17, 22:29
Det funkar att köra marklyft efter knäböj och vise versa. Men det kan behövas en säkning av intensitet. Speciellt om du ska träna någon av dom övningarna 4 gånger i veckan. Eller tränar du marklyftet på samma dag som knäböjen och andra ryggövningar på överkroppsdagen som inte belastar korsryggen så mycket. Typ kabelrodd, chins, latsdrag.

Sen skulle jag dessutom lägga till en ryggövning till på överkroppsdagen. Så det blir lite mer balanserad volym mellan press och drag.

Och mer mage, den mår gott av rätt mycket stryk.

Hopp o hej

Mineur
2009-11-17, 22:36
Ja men nu har jag ju valt att träna så här? Har redan kört nästan 4-split(5-split) och vill variera mig. Läs vad jag skrivit innan du kommenterar. Och jag hinner ju med dem ordentligt eftersom de tränas 2 ggr/vecka istället för 1 gång. Passet idag tog drygt en timme.

K, sry ville bara framföra min åsikt eftersom jag har kört liknande och tyckte jag fick bättre resultat med större split.

Men hur som helst, du ville ha tips på fler övningar om du kanske skulle utöka underkropps passet:
Utfall, ex i smithmaskinen
Liggande ben curl
Benspark

- de är några av de benövningar jag brukar köra och tycker att alla fungerar bra, hoppas att du också kan ha glädje av någon av dem

Scratch89
2009-11-17, 22:37
Jag skulle lägga marklyften på underkroppsdagen, det funkar alldeles utmärkt. Ersätt med chins/random vertikal dragövning. Sen borde du lägga till någon övning för baksidan av benen. Raka marklyft? Någon form av lårcurl?

MackeJuve
2009-11-17, 23:32
Jag skulle lägga marklyften på underkroppsdagen, det funkar alldeles utmärkt. Ersätt med chins/random vertikal dragövning. Sen borde du lägga till någon övning för baksidan av benen. Raka marklyft? Någon form av lårcurl?

okej tack :) Så man ser marklyftet som träning av korsryggen eller? Och på överkroppsdagarna/ryggdagarna tränar man övre rygg? Jo sant, lägger till nån övning :)

MackeJuve
2009-11-17, 23:33
K, sry ville bara framföra min åsikt eftersom jag har kört liknande och tyckte jag fick bättre resultat med större split.

Men hur som helst, du ville ha tips på fler övningar om du kanske skulle utöka underkropps passet:
Utfall, ex i smithmaskinen
Liggande ben curl
Benspark

- de är några av de benövningar jag brukar köra och tycker att alla fungerar bra, hoppas att du också kan ha glädje av någon av dem

Förlåt om jag lät bitsk, var så jävla trött när jag skrev det. Tack för tipsen :)

MackeJuve
2009-11-17, 23:34
Det funkar att köra marklyft efter knäböj och vise versa. Men det kan behövas en säkning av intensitet. Speciellt om du ska träna någon av dom övningarna 4 gånger i veckan. Eller tränar du marklyftet på samma dag som knäböjen och andra ryggövningar på överkroppsdagen som inte belastar korsryggen så mycket. Typ kabelrodd, chins, latsdrag.

Sen skulle jag dessutom lägga till en ryggövning till på överkroppsdagen. Så det blir lite mer balanserad volym mellan press och drag.

Och mer mage, den mår gott av rätt mycket stryk.

Hopp o hej

Mm lite samma tankar som Scatch där! Blir nog lägga marklyften på bendagen :)