handdator

Visa fullständig version : Skum känsla mitt på ryggen - i vissa lägen.


JG_81
2009-11-17, 18:17
Ungefär mitt på ryggen (alltså rätt långt upp) har jag något som mellan varven känns lite obehagligt, särskilt i vissa ställningar och under belastning. Vet inte när detta uppkom men troligtvis för flera månader sedan. Till vardags känner jag inte av det men vid belastning och lyft (jag kör dock sällan tunga ryggövningar) hugger det ibland till. Om jag försiktigt trycker på ryggraden vid problemområdet - men bara när jag lutar mig framåt - så ömmar det något i anslutning till en kota. Det är dock svårt att isolera ömmandet då det inte känns så specifikt. Efter högreppare i ryggresningsställningen brukar det kännas lite behagligare en tid efter, men jag måste erkänna att jag alldeles för sällan kör den övningen.

Ni som är insatta, vad trod ni detta kan vara? Jag kan inte minnas något akut trauma mot ryggen, däremot kanske jag hade felaktigt utförande i vissa ryggövningar förra vintern och i våras. Det lustiga är att jag då aldrig kände av något. Sitter beklagligt nog en hel del framför datorn och arbetar, om det nu kan spela någon roll. Vad låter det som? Diskproblem, för svaga muskler i ryggen, inflammation i muskulaturen eller något helt annat?

JG_81
2009-11-17, 18:36
Missade stickyn. Om det har någon betydelse så är jag en man på 28 år. Är 183 cm lång och väger strax över 92 kg. Styrketränar drygt två gånger i veckan och slänger in något konditionspass mellan varven. Smärtan som ibland uppstår är snarare skarp än dov (vid vissa lyft). Då jag trycker på ryggen känns det mer som en lättare träningsvärk. Har inte sökt för detta då jag inbillat mig att det inte varit något allvarligt, men då det är lite seglivat påbörjar jag min utredning här.

Inga domningar eller övriga problem utöver de jag beskrev i första inlägget.