handdator

Visa fullständig version : Bättre resultat om man skriker när man idrottar?


ARMSTARK
2009-11-17, 15:41
Finns det någon undersökning om detta? Spjutkastare, kulstötare, tyngdlyftare, you name it, i alla explossiva idrotter skriker de. En tillfällighet?
Tycker själv att man kan skrika upp en vikt som håller på att stanna.

Whistler
2009-11-17, 15:59
Givetvis, det slår på alla möjliga psykologiska växlar, med adrenalinpåslag etc som följd.
Sen ger det ju en stabilisation av bukmuskulaturen.

Martin Löwgren
2009-11-17, 17:03
I boken "total stabilitetsträning" säger de tvärtom. Att skrika, stöna eller liknande kommer verka prestationsnedsättande då man inte är lika avslappnad.

De var t ex en tyngdlyftare som alltid skrek utav bara helvete när han lyfte. När de sedan sa åt honom att vara helt tyst under lyftet och lägga sin fokus på lyftet ökade han sitt PB.

Sant eller falsk :Virro

Jag personligen skriker extremt sällan (förutom vid knäböj) :D

L Johnsson
2009-11-17, 17:12
I boken "total stabilitetsträning" säger de tvärtom. Att skrika, stöna eller liknande kommer verka prestationsnedsättande då man inte är lika avslappnad.

De var t ex en tyngdlyftare som alltid skrek utav bara helvete när han lyfte. När de sedan sa åt honom att vara helt tyst under lyftet och lägga sin fokus på lyftet ökade han sitt PB.

Sant eller falsk :Virro

Jag personligen skriker extremt sällan (förutom vid knäböj) :D

Är verkligen inte insatt i detta men kan tänka mig att det beror först och främst hur mycket du skriker och att det är individuellt.

emi23j
2009-11-17, 17:18
Att skrika innan själva utförandet kan mycket väl vara positivt (adrenalin påslag) att skrika under själva utförandet tror jag bara har en negativ effekt.

De flesta brukar väl skrika innan eller just efter utförandet?? Kan inte relatera till att jag hört någon skrika under själva utförandet.

Nyback
2009-11-17, 17:42
om jag maxxar i bänk t.ex så äre lättare att skrika/stöna sig förbi sticky point än att vara tyst iaf.. tycker jag ;P

Emil_Larsson
2009-11-17, 17:46
Det lär ju vara fysiskt tröttsamt att skrika mycket så visst borde det ta på krafterna lite och vara lite negativt.

/Peace.

ceejay
2009-11-17, 17:51
Njä, jag brukar tycka att jag får mer kraft när jag ska lyfta något om jag tar tag i stången med auktoritet;) Om jag ska köra bänk eller stångcurl spelar ingen roll. Om jag lyfter av stången hårt som fan så den känns lätt från början brukar det gå bättre :)

Gorilla
2009-11-17, 17:58
Skrika vet jag inte, men stöna gör jag definitivt när jag blir trött och tar i hårt. Jag tycker att det kan hjälpa med ett väl placerat stön ibland.

Reticulum
2009-11-17, 18:30
Vid styrketräningen kan det bli en del stönande, ibland medvetet och ibland utan att jag ens tänker på det.
När jag spelar handboll händer det ibland, främst i försvaret och efter skott då jag verkligen behövt ta i, och då ett rätt ordentligt "skrik". Varför kan jag nog inte svara på, det bara blir så. Hade gärna fått en förklaring på varför..

Action Fighter
2009-11-17, 18:41
Själv skriker/stönar jag nästan alltid vid tungre lyft. Oftast är det nog omedvetet. Skrik/Stön kommer alltid i positiva fasen, har för mig att det blir lättare att köra explosivt om du skriker ut samtidigt eftersom du ska andas ut på positiva fasen och då får bättre explosivitet om du trycker ut all luft snabbt i ett skrik.

Blev lite rörigt men hoppas ni fattar hur jag tänker. Har ingen som helst koll på om det ligger någonting i detta men är en liten teori jag har. Tror inte det finns någon undersökning på detta men vore kul att veta hur det ligger till iallafall.

Mourten
2009-11-17, 19:07
Klart man skriker, i alla övningar för å bli lite starkare :D
Bevis, scottcurls ;)

8X6F5bV8jkk

delta_mats
2009-11-17, 19:25
Det är sjukt töntigt med folk som skriker. Undantag ges till dem som lyfter riktigt tunga vikter i knäböj eller marklyft. Alla andra ska hålla käft! *slap*

Raschmus
2009-11-17, 19:40
Brölar tydligen ofta omedvetet.

Abolish
2009-11-17, 20:42
Att skrika innan själva utförandet kan mycket väl vara positivt (adrenalin påslag) att skrika under själva utförandet tror jag bara har en negativ effekt.

De flesta brukar väl skrika innan eller just efter utförandet?? Kan inte relatera till att jag hört någon skrika under själva utförandet.

Har alltid tänkt på en sak, i t.ex. spjutkastning, diskus och liknande, de fortsätter skrika ett bra tag efter att de kastat, den flyger ju inte längre för det...? *rolleyes*

panzerpig
2009-11-17, 22:29
läste i nån bok, minns inte var, kan varit en instruktionsfilm för tyngdlyftning också, att man ska gapa stort alldeles innan och i början på lyftet, det gjorde något med bålens djupa muskulatur eller liknande..

Kollar man på tyngdlyftare så är det många som gör så.

Torsk_ole
2009-11-17, 22:36
Det är sjukt töntigt med folk som skriker. Undantag ges till dem som lyfter riktigt tunga vikter i knäböj eller marklyft. Alla andra ska hålla käft! *slap*

Är inte tungt relativt?

Själv tycker jag skrik och vrål kan vara bra för att skapa en känsla för sig själv. För att bli aggressiv, peppa sig själv osv. Men oftast inte under setet, nästan aldrig faktiskt. Då är det mer stön som gäller:D

Mineur
2009-11-17, 23:30
Mer typ stönar, flåsar lite.


Men det används en del, ex i karate som jag gick i som yngre. Där fick vi lära oss att skrika runt sparkana/slagen etc för att få mer kraft och jag tycker att man fick det så.

ARMSTARK
2009-11-18, 08:57
Mer typ stönar, flåsar lite.


Men det används en del, ex i karate som jag gick i som yngre. Där fick vi lära oss att skrika runt sparkana/slagen etc för att få mer kraft och jag tycker att man fick det så.

Plus att man blir rätt psykad av att bli attakerad av en person som skriker. Väcker flyktreflexer från stenåldern. På många kampsportsklubbar på 80-90-talet övade man på att ha en som stod och skrek en i fejset och man skulle försöka vara oberörd. :D Vet inte om det funkar men i teorin gör det det.

Uberbiber
2009-11-18, 09:04
Kulstötare, släggkastare, spjutkastare och såna skriker inte under själva utförandet, dom skriker mer som en urladdning när dom fått iväg vad det nu är dom kastar.

delta_mats
2009-11-18, 09:07
Är inte tungt relativt?

Själv tycker jag skrik och vrål kan vara bra för att skapa en känsla för sig själv. För att bli aggressiv, peppa sig själv osv. Men oftast inte under setet, nästan aldrig faktiskt. Då är det mer stön som gäller:D

Fast de som skriker när de lyfter päronvikter kommer framstå som fjantar, det är den stora skillnaden. Det är därför man alltid hållt käften på gymmet, för att inte skämma ut sig helt enkelt.

fiskebulle
2009-11-18, 09:16
Fast de som skriker när de lyfter päronvikter kommer framstå som fjantar, det är den stora skillnaden. Det är därför man alltid hållt käften på gymmet, för att inte skämma ut sig helt enkelt.

Trist stämning på ditt gym tycker jag det låter som.

Personligen tycker jag det är gött att skrika lite. Det kommer liksom naturligt när man hamnar på en tröskel i utförandet.

delta_mats
2009-11-18, 09:18
Trist stämning på ditt gym tycker jag det låter som.

Personligen tycker jag det är gött att skrika lite. Det kommer liksom naturligt när man hamnar på en tröskel i utförandet.

Inget fel alls på gymmet, det här är enbart mina egna åsikter.

ARMSTARK
2009-11-18, 09:22
Det är bara på disco-gym som total tystnad är kotyn. Det är ju omöjligt att få upp nåt riktigt tungt utan stånk och stön. Man behöver ju inte skrika hela tiden, det är ju meningslöst.

Sniggel
2009-11-18, 10:43
Att reglera buktrycket ger extra styrka om man gör det rätt. Att släppa ut lite buktryck när kroppen är anspänd för till följd att man stönar. I det fallet är det är inte så att man stönar för att bli starkare, utan att man reglerar buktrycket för att bli starkare, vilket får till följd att man stönar.

Ju högre buktryck, desto mer börjar det likna ett skrik.

ulfalf
2009-11-18, 11:02
Har alltid tänkt på en sak, i t.ex. spjutkastning, diskus och liknande, de fortsätter skrika ett bra tag efter att de kastat, den flyger ju inte längre för det...? *rolleyes*

Det är en fråga om kultur, inspiration och efterapning.

Är det inte vanskligt att börja grymta under ett tungt knäböj/marklyft och ändra buktrycket? Förövrigt tar jag sällan i med ljud, bara i benpressmaskinen ibland. Men det mest för att jag ska känna mig lite tuffare. Fungerar sällan dock.

Mourten
2009-11-18, 12:10
Fast de som skriker när de lyfter päronvikter kommer framstå som fjantar, det är den stora skillnaden. Det är därför man alltid hållt käften på gymmet, för att inte skämma ut sig helt enkelt.

Du har så jävla tråkig attityd.
För att komma långt måste man våga vara sig själv å inte va "rädd för att skämma ut sig", sen skriver du som du är hulken själv.
Vilket du efter en titt i din journal verkligen inte är, så sila macho snacket?

Mineur
2009-11-18, 12:58
Plus att man blir rätt psykad av att bli attakerad av en person som skriker. Väcker flyktreflexer från stenåldern. På många kampsportsklubbar på 80-90-talet övade man på att ha en som stod och skrek en i fejset och man skulle försöka vara oberörd. :D Vet inte om det funkar men i teorin gör det det.

Sant ;)

haha det där med 80-90 talet visste jag inte dock, haha rätt sjukt ^^

delta_mats
2009-11-18, 13:15
Du har så jävla tråkig attityd.
För att komma långt måste man våga vara sig själv å inte va "rädd för att skämma ut sig", sen skriver du som du är hulken själv.
Vilket du efter en titt i din journal verkligen inte är, så sila macho snacket?

Nej jag skriver inte som om jag vore hulken själv. Skrev tydligt och klart att jag själv håller käften för att inte skämma ut mig, vilket kan tyda på att jag hör till de klena. Det är skillnad på att ta i så man stönar och flåsar lite och att skrika rätt ut för några bicepscurl. Man kan gott ta hänsyn till de andra som tränar, att skrika och leva om allmänt när det inte behövs är onödigt och töntigt. Och ja, du är en av fjantarna jag syftar på.

ThisIsTheOne
2009-11-18, 13:17
Vem är så skitnödig att han eller hon skäms över sina egna skrik? Om kroppsläten hjälper till när det är tungt ska man självklart frusta på som fan. Vad som är tungt är dessutom högst individuellt.

Du har så jävla tråkig attityd.
För att komma långt måste man våga vara sig själv å inte va "rädd för att skämma ut sig", sen skriver du som du är hulken själv.
Vilket du efter en titt i din journal verkligen inte är, så sila macho snacket?

Verkligen sant, Mourten.

Mourten
2009-11-18, 13:21
Nej jag skriver inte som om jag vore hulken själv. Skrev tydligt och klart att jag själv håller käften för att inte skämma ut mig, vilket kan tyda på att jag hör till de klena. Det är skillnad på att ta i så man stönar och flåsar lite och att skrika rätt ut för några bicepscurl. Man kan gott ta hänsyn till de andra som tränar, att skrika och leva om allmänt när det inte behövs är onödigt och töntigt. Och ja, du är en av fjantarna jag syftar på.

Kalla mig fjant hur mycket du vill, de rör mig inte i ryggen. Jag är för säker i mig själv för att byr mig, trots allt...
När solen går ner idag är jag fortfarande större och starkare än dig. Med mina skrik.

Grenen
2009-11-18, 13:30
*popcorn*

delta_mats
2009-11-18, 13:33
Kalla mig fjant hur mycket du vill, de rör mig inte i ryggen. Jag är för säker i mig själv för att byr mig, trots allt...
När solen går ner idag är jag fortfarande större och starkare än dig. Med mina skrik.

Kul för dig, det är dock ingen bragd att vara starkare än mig idag. Mina pers i knäböj och marklyft är dock bättre än dina. Och jag kan inte ens kalla mig för seriös tränande, har haft så många uppehåll och pysslat med annan idrott så mina resultat i träningslokalen är högst mediokra.

Lämnar den här tråden nu, jag tycks reta upp alldeles för mycket folk.:)

fiskebulle
2009-11-18, 13:49
Vilken mellanstadienivå det vart på den här tråden... Det är ingen som bryr sig vem utav er 2 som lyfter störst metallbitar från backen. Sluta nu opp med OT.

Jag håller med en utav de första inläggen där han tror att det kan ha att göra med en adrenalinkick utav något slag. Att helt enkelt släppa kontrollen och ta i överallt, inklusive med lungorna.

Griffin
2009-11-18, 15:05
klart man ska låta :D
man ska låsta som en Brunstig tjur på gymmet.

På så sätt får du ut luften. ur lungorna med mera.

Varför tror ni alla gamla kampsporter har Skrik i varje slag Karate tex KAI.
Pga utandningen så man får starkare slag varje gång.
Andas i varje slag!

jag tror på skrik.

Whistler
2009-11-18, 16:00
Griffin: Du tänker nog på "kiai", vilket faktiskt bara är ett kommando inom japansk kampsport, betydande just "skrik". ;)

Gällande gymetikett så köper jag utan problem att folk skriker/stånkar/stönar när de tar i när det är som jobbigast, oavsett om de lyfter "tungt" eller inte. Vad jag däremot har lite svårt för är peppande och taggande skrik, som när jag tränade på JSK. Det var ett jävla skrikande innan de ens tagit tag i stången. Det var mest bara irriterande för oss andra, även om det säkert gav en psykologiskt kick hos den som skulle lyfta.

JoeyP
2009-11-18, 16:10
Skriker gör jag aldrig, men kan morra lite :D

Annars andas jag väldigt högt. FLÅSA*

Blir jag accepterad elr ska jag lägga av med det??? ? ??? ? ? ?? ? ? Snälla säg jag bry mig så mycket!!!

JoeyP
2009-11-18, 16:14
Jag håller med Delta mats. Vi har en på gymmet där jag tränar, som skriker SÅ IN I HELVETE sista repetionen att man tappa fokus och nästan börjar skratta.. nej fyfan... att skrika är GHEEYY...

jokem
2009-11-18, 17:05
De som inte svär allt för ofta i vardagen utstår smärta längre vid svordomar så det förvånar mig inte om dom som inte skriker hela tiden i vardagen får ut lite bättre prestation av det !

bizniz
2009-11-18, 17:26
Mind over matter elller något liknande, tror som vissa andra det kan hjälpa vissa. Adrenalinet utsöndras ju trots allt under hårt fysiskt arbete, för att klara av. Så länge man tänker i negativa banor så försämras resultaten, förstår inte varför vissa är så rädda för att vara sig själva. Jag brölar oftast vid marklyft, varför? Jag känner att jag får ut det sista krafterna för att klara lyftet/lyften.

Griffin
2009-11-18, 22:03
Griffin: Du tänker nog på "kiai", vilket faktiskt bara är ett kommando inom japansk kampsport, betydande just "skrik". ;)

Gällande gymetikett så köper jag utan problem att folk skriker/stånkar/stönar när de tar i när det är som jobbigast, oavsett om de lyfter "tungt" eller inte. Vad jag däremot har lite svårt för är peppande och taggande skrik, som när jag tränade på JSK. Det var ett jävla skrikande innan de ens tagit tag i stången. Det var mest bara irriterande för oss andra, även om det säkert gav en psykologiskt kick hos den som skulle lyfta.


ja kunde ej stava det men kan uttala det.

ja och vad är grunden till att man ska "Skrika" och där av kiai?
Just det

Inge Enveten
2009-11-18, 22:12
Du har så jävla tråkig attityd.
För att komma långt måste man våga vara sig själv å inte va "rädd för att skämma ut sig", sen skriver du som du är hulken själv.
Vilket du efter en titt i din journal verkligen inte är, så sila macho snacket?

Och vem är du att förolämpa någon annan? Du tror dig verkligen vara något särskilt av en för mig okänd anledning men till din sorg måste jag meddela dig att du är en wanna-be, en av dem största jag någonsin fått äran att uppleva.

Godfella
2009-11-18, 23:57
Kalla mig fjant hur mycket du vill, de rör mig inte i ryggen. Jag är för säker i mig själv för att byr mig, trots allt...
När solen går ner idag är jag fortfarande större och starkare än dig. Med mina skrik.

Och när solen går upp är jag fortfarande starkare och större än vad du är, med mina pustar. Tro inte att du är så jävla grym hela tiden, fjant.

bizniz
2009-11-19, 00:03
Och när solen går upp är jag fortfarande starkare och större än vad du är, med mina pustar. Tro inte att du är så jävla grym hela tiden, fjant.

I princip lika fjantigt att svara som du nu gjorde, det räcker nu.

Ristretto
2009-11-19, 11:57
Jag anser att det är lättare att hålla kroppen spänd och fokuserad om man låter utandningen ske i form av ett skrik när man lyfter tungt än om man andas som vanligt. Det betyder dock inte att jag skriker hela tiden, men ibland kommer det som bara av sig självt.

Allan
2009-11-20, 14:55
Lägg ner tönteriet i tråden annars är ni borta

Dr Jones
2009-11-20, 15:34
Kul för dig, det är dock ingen bragd att vara starkare än mig idag. Mina pers i knäböj och marklyft är dock bättre än dina. Och jag kan inte ens kalla mig för seriös tränande, har haft så många uppehåll och pysslat med annan idrott så mina resultat i träningslokalen är högst mediokra.

Lämnar den här tråden nu, jag tycks reta upp alldeles för mycket folk.:)

Vet inte om min teori stämmer, men du har trots allt 2000+ inlägg på ett träningsforum, det tycker jag är ganska så seriöst. observera "träningsforum"

Allan
2009-11-20, 16:20
Suck. När jag skriver att ni ska sluta mäta era små snoppar så lyder ni. Nästa gång åker tråden och varningar utdelas.

Mourten
2009-11-20, 17:16
Suck. När jag skriver att ni ska sluta mäta era små snoppar så lyder ni. Nästa gång åker tråden och varningar utdelas.

Ayay, dock ser jag inte vad folks ev små eller stora kukar har med saken att göra. De kanske är att sjunka lite till samma nivå att uttrycka sig på de viset, vad vet jag...

Dr Jones
2009-11-20, 18:46
förlåt allan, jag ska skärpa mig:smash:

-Englund
2009-11-20, 20:13
det är mycket effektivare att squeeza som en tjej... :)

EkarN
2009-11-20, 20:30
Jag tror inte så jättemycket på att skrika åt sig själv(jag har gjort det väldigt mycket, men upplever att det försämrar prestationen snarast), utom i marklyft, där är det bara att vråla på. Något jag däremot tror på är folk som skriker åt en, får en väldigt fokuserad.

Dr Jones
2009-11-21, 13:06
håller med dig EkarN, i bänkpress ska man inte skrika har jag kommit fram till, blir bara att man tappar andan. Men i marklyft funkar det riktigt bra att skrika.. Knäböj brukar gå sig an också ;)

L-Sami
2009-11-21, 13:48
Det går inte alltid så bra när man skriker och härjar inför ett lyft.

1mtHXDNblhU

Ibrahim
2009-11-21, 14:30
Klart man skriker, i alla övningar för å bli lite starkare :D
Bevis, scottcurls ;)



Hur många kg är det där...?

delta_mats
2009-11-21, 14:40
Han skallar alltså sönder pannan i stången?

way
2009-11-21, 16:56
Tydligen.