handdator

Visa fullständig version : lol åt snickare


Nelson81
2009-11-17, 15:09
Har haft snickare hemma som alla fått ge bud för vad dom ska ha för att sätta upp vårat nya kök. är ett mindre ikea kök där vi kommer riva ner det gamla köket samt skruva ihop stommarna etc, enda dom behöver göra är att skruva upp stommarna samt sätta på bänkskivan. Ena firman skulle ha 2k för det, den andra skulle ha 20k + moms :laugh: vi snackar om 1 dags arbete typ. vilken jävla skillnad det kan vara..då var det vitt och båda var firmor.


så nu har jag fått skratta av mig det....fortsätt med va ni än höll på med

/herkulez

Baan
2009-11-17, 15:10
Leta vidare, någon kanske ska ha 100 000 i handen?

Nelson81
2009-11-17, 15:14
haha ja precis.

MrPowa
2009-11-17, 15:18
Kolla vad det är för snickare bara för dem jobbar som snickare behöver dem inte veta vad en skruv är.

Langster
2009-11-17, 15:19
Verkar det vara en dags jobb så kan du räkna med att det kommer att ta ca en månad för dom.

De som ville ha 20 laxar ville nog inte göra jobbet alls, de hade antagligen för mycket att göra.

Civilrätt
2009-11-17, 15:39
Vilka företag var det horhan?

Nelson81
2009-11-17, 15:55
achmeds bygg och cigg

Scratch89
2009-11-17, 16:07
Avslutade de alla verb och substantiv med -ski?

norpx
2009-11-17, 16:48
http://www.bonniershop.nu/cm/1.963

hahavaffan
2009-11-17, 17:05
Mina päron ska bygga hus, och har lagt ut det till typ 8st byggfimor så att de kan ge ett kostnadsförslag/offert. Det skiljde miljonER mellan de olika firmorna :D

Jure
2009-11-17, 17:39
Hade han haft 22 tjejer och varit en gammal raggare och även kallats putte som barn? I så fall är det fan värt varje jävla slant!

KalleBalik
2009-11-17, 18:08
Hade han haft 22 tjejer och varit en gammal raggare och även kallats putte som barn? I så fall är det fan värt varje jävla slant!

Och hängt med motorcyklistgäng, icke att förglömma.

Three pigs
2009-11-17, 18:43
achmeds bygg och cigg

hahahha.

ja jävlar, det är viktigt att tänka på när man hyr in firmor. lätt att man betalar halva priset för polska arbetare.

PowPow
2009-11-17, 19:10
Ett enkelt sätt att slippa arbeten är ju att lägga en jäkligt sockrad offert.

Ditt jobb ansågs väl vara för litet för firman, och därför lade de ett bud du aldrig kan ta.

Scratch89
2009-11-17, 19:12
lätt att man betalar halva priset för polska arbetare.

Nu vet jag inte om du var seriös, men om du var det, så kan jag rekommendera att inte göra det. OK om det nu är utbildade, polska snickare, men "polska snickare" kan lika gärna betyda snubbar som kommit hit och knappt vet hur man hanterar verktygen, än mindre hur man drar el.

En bekant hade en polsk "elektriker" hemma hos sig, och det slutade med att hela diskbänken blev strömförande.

Tricce
2009-11-17, 19:17
Hittar du någon billig bra och om du bor i Norrort får du gärna tipsa mig också, vill ha hjälp med kök här med :D

miss_incorrigible
2009-11-17, 19:32
Men tänk vad jobbigt att göra det där själv!

ryssen
2009-11-17, 20:08
utlänska arbetare kan man möjligtvis ha till och gräva en grop eller nått men för fan använd svensk till det riktiga. man får vad man betalar för.

det kostar skjortan med moms och skatt ja men den är jävligt bra när vi ska gå till sjukan eller nått annat skattefinnansierat glöm inte det.

gnagaren
2009-11-17, 20:20
utlänska arbetare kan man möjligtvis ha till och gräva en grop eller nått men för fan använd svensk till det riktiga. man får vad man betalar för.

det kostar skjortan med moms och skatt ja men den är jävligt bra när vi ska gå till sjukan eller nått annat skattefinnansierat glöm inte det.



Håller med. Mina grannar på mitt förra landställe byggde ut sitt hus med en våning till och gjorde det skitstort för att kunna flytta ut dit när deras barn blivit tillräckligt, de ville inte bo i stan hela livet. Så de lät polacker bygga och det kommer dem få ångra resten av sitt liv.
Av nån konstig anledning jag inte orkar gå igenom så var min "svärfarsa" där och kollade på huset, han har egen firma och 40år i branschen, och han sa att det var det värsta bygget ever. Det var rent livsfarligt att bo där enligt honom, inte bara elen de dragit helt åt helvete, stommarna var tunnare än papp och huset kunde braka ner om säg krampus skulle vandra på övervåningen.
Det slutade med att de fick lägga ut 3ggr så mycket som det var tänkt på att i princip höra om hela jobbet, med svenska rutinerade snickare.

Kommer aldrig i hela mitt liv låt polacker, balter eller nån annan göra om saker åt mig, möjligtvis gräva gropar eller nåt som ryssen säger...

WHITEFOLKS
2009-11-17, 20:44
Håller med. Mina grannar på mitt förra landställe byggde ut sitt hus med en våning till och gjorde det skitstort för att kunna flytta ut dit när deras barn blivit tillräckligt, de ville inte bo i stan hela livet. Så de lät polacker bygga och det kommer dem få ångra resten av sitt liv.
Av nån konstig anledning jag inte orkar gå igenom så var min "svärfarsa" där och kollade på huset, han har egen firma och 40år i branschen, och han sa att det var det värsta bygget ever. Det var rent livsfarligt att bo där enligt honom, inte bara elen de dragit helt åt helvete, stommarna var tunnare än papp och huset kunde braka ner om säg krampus skulle vandra på övervåningen.
Det slutade med att de fick lägga ut 3ggr så mycket som det var tänkt på att i princip höra om hela jobbet, med svenska rutinerade snickare.

Kommer aldrig i hela mitt liv låt polacker, balter eller nån annan göra om saker åt mig, möjligtvis gräva gropar eller nåt som ryssen säger...

Jag antar att det var ett svartjobb för annars så borde de ju ha samma ansvar för att det blir rätt oavsett om snickaren är svensk eller polsk.

I allmänhet tror jag problemet ligger mer med svartbygge/att folk vill ha allt så billigt som möjligt än om snickaren är från Sverige eller Baltikum. Du ska se att det finns väldigt duktiga hantverkare från andra länder också.

Micke-s
2009-11-17, 20:48
vart bor du ?jag tar det svart ! 200:- timmen,

Trance
2009-11-17, 20:52
utlänska arbetare kan man möjligtvis ha till och gräva en grop eller nått men för fan använd svensk till det riktiga. man får vad man betalar för.

det kostar skjortan med moms och skatt ja men den är jävligt bra när vi ska gå till sjukan eller nått annat skattefinnansierat glöm inte det.

Faktiskt helt annat erfarenhet om man ser vad en vän fick. Han har haft några polska snickare hos sig under flera år och de är fan riktiga hantverkare. Grymt duktiga, noggranna och jobbar hårt.

Så fort det skall inte en svensk rörmockare eller elektriker så blir det en jäkla massa väntan, perioder där de bara åker iväg och rätt ofta hafsjobb. Rörmokaren gjorde självklart fel så då är det ett helvete att få dit han igen så han kunde fixa.

Så det gäller nog samma med utländsk arbetskraft som inhemsk. Fråga runt hos vänner om de kan rekommendera någon.

fabbo
2009-11-17, 22:25
Då man begär pris av nån firma och de ger ett alltför högt pris betyder det vanligtvis att de tackar nej utan att säga nej. Men ifall kunden ändå nappar så klämmer man in det med våld för att dra lös en större vinst som inte skulle ha passat in i arbetsschemat.

Man ska inte anlita arbetskraft från övriga länder ifall de inte har en inhemsk arbetsledare som övervakar och kontrollerar. Lagar, föreskrifter och rekommendationer varierar mellan länderna och det är inte värt risken att bli grillad i duschen eller på diskbänken bara för att spara några tusen. Dessutom blir ett sådant bygge svårt att sälja om det upptäcks. När det upptäcks är byggherren ansvarig ifall det inte finns en ansvarig arbetsledare att sätta dit. Kul branch detta.

Torsk_ole
2009-11-17, 22:56
Sen ska man veta att det skiljer också en hel del mellan yrkesskickligheten. Skiljer det 5000 kr på ett jobb kan de bero på att den dyrare firman är bättre.

Bara som tillägg till det de flesta redan sagt, de la ett skambud för att tacka nej.

panzerpig
2009-11-18, 00:18
En polare har renoverat sina badrum. skulle ta max 6 veckor. Nu har dom hållt på ca det dubbla. det senaste jag hörde var detta:

"Kul när idiotjäveln som renoverar vårt badrum sätter upp ett felmonterat och trasigt badrumsskåp som dessutom sitter snett på fel ställe. Limmar och skruvar fast det i vårat nya fina kakel. Dessutom skruvar han upp en lampa i duschen så att det inte går att byta glödlampa på den. Nya fina hål i kaklet!!!"
och
"Nu måste vi ha lampan tänd i badrummet för att elen ska fungera i garaget och tvättstugan. Ska det vara så? Eller har vi världens mest inkompetenta hantverkare hos oss? Inför dödstraffet!!!"

svenska hantverkare, om nu det spelar roll.

Nelson81
2009-11-18, 00:58
Ett enkelt sätt att slippa arbeten är ju att lägga en jäkligt sockrad offert.

Ditt jobb ansågs väl vara för litet för firman, och därför lade de ett bud du aldrig kan ta.
nja säg inte det, han var på som fan om att få göra det, sa att han hade två killar som var redo för jobbet nu på stört. Men det var min första tanke med.

Nelson81
2009-11-18, 01:01
Då man begär pris av nån firma och de ger ett alltför högt pris betyder det vanligtvis att de tackar nej utan att säga nej. Men ifall kunden ändå nappar så klämmer man in det med våld för att dra lös en större vinst som inte skulle ha passat in i arbetsschemat.


tja du har nog rätt. men då hade dom hellre fått säga nej rakt ut än att ge ett sånt skambud. fast fattar inte varför dom kom och titta från första början ens isåfall för vi hade förklarat va det var för jobb och vilken storlek.

stevebc
2009-11-18, 01:29
Faktiskt helt annat erfarenhet om man ser vad en vän fick. Han har haft några polska snickare hos sig under flera år och de är fan riktiga hantverkare. Grymt duktiga, noggranna och jobbar hårt.

Så fort det skall inte en svensk rörmockare eller elektriker så blir det en jäkla massa väntan, perioder där de bara åker iväg och rätt ofta hafsjobb. Rörmokaren gjorde självklart fel så då är det ett helvete att få dit han igen så han kunde fixa.

Så det gäller nog samma med utländsk arbetskraft som inhemsk. Fråga runt hos vänner om de kan rekommendera någon.+1

Min pappa hyrde en polsk snubbe att tvätta fönstrena på sin villa. Totalt var det, jag tror det var 25 fönster, med 8 rutor, insida utsida, kanske 400 rutor totalt. För detta tog han 800 kr betalt. Min pappa blev så chockad så han fick 1000 kr. Tog en hel dag tror jag. I sådana fall ser jag dessutom inget fel moraliskt här, det är ett skitgöra som man kanske inte pallar göra själv, men det går att göra.

L-Sami
2009-11-18, 07:29
+1

Min pappa hyrde en polsk snubbe att tvätta fönstrena på sin villa. Totalt var det, jag tror det var 25 fönster, med 8 rutor, insida utsida, kanske 400 rutor totalt. För detta tog han 800 kr betalt. Min pappa blev så chockad så han fick 1000 kr. Tog en hel dag tror jag. I sådana fall ser jag dessutom inget fel moraliskt här, det är ett skitgöra som man kanske inte pallar göra själv, men det går att göra.

En svensk skulle ha tagit 300kr/h, exakt det som polacken skulle ha fått.

jakke
2009-11-18, 07:58
En svensk skulle ha tagit 300kr/h, exakt det som polacken skulle ha fått.

Varför det? Tillgång och efterfrågan.

Jag lolade i sommras när jag mötte fulla polska hantverkare på det våningsplan som jag bor. Undrar hur resultatet blev

Cilia
2009-11-18, 08:09
Faktiskt helt annat erfarenhet om man ser vad en vän fick. Han har haft några polska snickare hos sig under flera år och de är fan riktiga hantverkare. Grymt duktiga, noggranna och jobbar hårt.

Så fort det skall inte en svensk rörmockare eller elektriker så blir det en jäkla massa väntan, perioder där de bara åker iväg och rätt ofta hafsjobb. Rörmokaren gjorde självklart fel så då är det ett helvete att få dit han igen så han kunde fixa.

Så det gäller nog samma med utländsk arbetskraft som inhemsk. Fråga runt hos vänner om de kan rekommendera någon.
Jag håller med. De flesta svenska hantverkare suger. Jag har använt polacker som jag iofs kände till innan. Dom kom i tid, gjorde ett bra jobb och bra pris. Använde svensk rörmockare och elektriker. Så fort dom skulle in blev det problem och merjobb för mig.

Jag förstår inte att man vill ha så dåligt rykte som dom skapat sig (svenska hantverkare)?

En kompis till mig hittade en snickare och dom var helt lyriska för han
- kom i tid
- jobbade på
- gjorde ett bra jobb
- tog betalt enligt ök (inga ytterligare kostnader tillkom)
- han städade efter sig
- han var trevlig.

Alla är helt förvånade och avundsjuka. Men borde inte det där vara standard och om man hittar ngn som inte uppfyller dom kraven så borde man vara förvånad?

tommie-92
2009-11-18, 08:35
Saken är väl den att byggstandarden i polen/baltikum skiljer sig mycket ifrån den svenska byggstandarden och därför blir jobben ofta dåligt utförda. Men svenska hantverkare är inga stjärnor dom heller, inte alla i alla fall.

melancoolio
2009-11-18, 09:36
Jag har precis anlitat en snickare för helrenovering av mitt kök. En svensk. Inte billig så jättebillig precis men han är väldigt engagerad i det han gör.

Köket ska va klart denna veckan. Vi får se om han håller måttet ända in i mål!

Tricce
2009-11-18, 11:06
Jag har precis anlitat en snickare för helrenovering av mitt kök. En svensk. Inte billig så jättebillig precis men han är väldigt engagerad i det han gör.

Köket ska va klart denna veckan. Vi får se om han håller måttet ända in i mål!

Hur mycket gör han och hur mycket byts ut, vad räknar du att notan går på? (inkl vitvaror m.m)

gibb
2009-11-18, 21:27
Bra snickare är bra och dåliga är dåliga. "De flesta hantverkare suger" har jag inte alls någon förståelse för, det är bara klantigt av dig att du inte sökte rätt på referenser antar jag.
Vem som helst kan kalla sig hantverkare, det är ens eget ansvar att få en vettig person som utför jobbet.

Rockhard
2009-11-18, 22:27
Bra snickare är bra och dåliga är dåliga. "De flesta hantverkare suger" har jag inte alls någon förståelse för, det är bara klantigt av dig att du inte sökte rätt på referenser antar jag.
Vem som helst kan kalla sig hantverkare, det är ens eget ansvar att få en vettig person som utför jobbet.

Nej det är inte ens eget ansvar. Om dom har lovat att göra en sak och tar betalt för det så är det deras ansvar att det blir så som dom sagt.

coxie
2009-11-18, 22:33
Nej det är inte ens eget ansvar. Om dom har lovat att göra en sak och tar betalt för det så är det deras ansvar att det blir så som dom sagt.

Jupp det är deras ansvar att utföra det arbete som är avtalat men detta förutsätter ju att man klart och tydligt avtalar om en tidsplan och inte nöja sig med "vi kommer och fixar det nästa vecka".