handdator

Visa fullständig version : Varför är greppträning annorlunda?


hugok
2009-11-17, 14:52
Jag läste precis här på kolozzeum att man kan träna med grippers 2-5 gånger i veckan. Jag skulle aldrig få för mej att träna böj eller bicepscurls 5 gånger i veckan. Så vad är det egentligen som gör att det är annorlunda med greppträning?

bubbe
2009-11-17, 15:02
Är nog inga problem att köra bicepscurl 5ggr i veckan heller.

Vad det handlar om är hur hårt träningen sliter på kroppen.

Doctor Snuggles
2009-11-17, 15:17
Exakt, det handlar om hur mycket man belastar nervsystemet. Små muskler kräver mindre återhämtning.

hugok
2009-11-17, 15:46
Aha, jag har alltid trott att det var själva muskeln i sig som skulle återhämtas.

bo-jan
2009-11-17, 16:05
Jag läste precis här på kolozzeum att man kan träna med grippers 2-5 gånger i veckan. Jag skulle aldrig få för mej att träna böj eller bicepscurls 5 gånger i veckan. Så vad är det egentligen som gör att det är annorlunda med greppträning?

Händer och underarmar återhämtar sig snabbt och tål rejält med träning bara man vänjer sig. Många arbetar hårt med händerna så gott som varje dag.

hugok
2009-11-17, 20:02
Händer och underarmar återhämtar sig snabbt och tål rejält med träning bara man vänjer sig. Många arbetar hårt med händerna så gott som varje dag.

Så det gäller även resten av underarmarna, så jag kan köra vristcurls 2-5 gånger i veckan också?

Doctor Snuggles
2009-11-17, 22:00
Så det gäller även resten av underarmarna, så jag kan köra vristcurls 2-5 gånger i veckan också?

Så länge du gör framsteg, och inte skadar dig, ja. Håll volymen låg till en början, typ 1-2 arbetsset" och höj volymen allteftersom tills du når en optimal volym-kontra-superkompensationsnivå.
Kom ihåg att också träna antagonisterna, d.v.s. musklerna som rätar ut fingrarna och handleden - då minimerar du risken för skada.

Vid verkligt intresse: www. gripboard.com

Danne2k
2009-11-17, 23:21
Så länge du gör framsteg, och inte skadar dig, ja. Håll volymen låg till en början, typ 1-2 arbetsset" och höj volymen allteftersom tills du når en optimal volym-kontra-superkompensationsnivå.
Kom ihåg att också träna antagonisterna, d.v.s. musklerna som rätar ut fingrarna och handleden - då minimerar du risken för skada.

Vid verkligt intresse: www. gripboard.com

Intressant!

Jag har själv haft lite problem med högerhanden sen jag började köra greppträning med grippers, och fick häromdagen ett tips av en kunnig blivande napprapat att jag skulle köra den övningen med t.ex. gummiband och det är kul att se att fler rekomenderar det. Det är ju egentligen ganska självklart att träna antagonisterna, även om det är på en mycket mindre nivå än bröst kontra rygg men ändå viktigt. Så nu hoppas jag att mina krämpor kommer försvinna så småningom.

För att säga något om topic så skulle jag aldrig träna greppträning med grippers mer än 3 (MAX 4) gånger i veckan, förutsatt att man kör hårt och inte bara 2-3 set. Många tänker nog inte på att även om underarmarna/händerna tål mycket så används dom i nästan alla överkroppsövningar och det + hård greppträning + e.v. slitsamt jobb kan ju bidra med en del skador.

bo-jan
2009-11-18, 18:33
Håller helt med angående extensor träning, det är jätteviktigt att träna för att motverka muskelobalans i underarmarna. jag kör mkt med expand your hand bands och det har lindrat tendensen till armbågssmärta jag hade i vänster armbåge för ett tag sedan.

bo-jan
2009-11-18, 18:36
Ryggträning utan remmar plus greppträning 2-3 gånger i veckan med olika greppövningar tycker iaf inte jag är något som helst problem att köra...

hugok
2009-11-18, 18:54
Gummiband är ganska bra har jag märkt. Men jag fattar verkligen inte meningen med att köpa dyra sådana från ironmind när jag kötpe en påse full med massa för en livslång föbrukning på iva för 20spänn.

Danne2k
2009-11-19, 21:38
Gummiband är ganska bra har jag märkt. Men jag fattar verkligen inte meningen med att köpa dyra sådana från ironmind när jag kötpe en påse full med massa för en livslång föbrukning på iva för 20spänn.

Hahah jag håller med, vad kostar dom hos Ironmind då, inte gratis precis antar jag?

hugok
2009-11-19, 22:01
Hahah jag håller med, vad kostar dom hos Ironmind då, inte gratis precis antar jag?

$11.95 för 10 stycken. Dom har mycket bra på ironmind, men mycket i den katalogen är fan bara skit som man kan hitta billigare metoder av hemma.

Doctor Snuggles
2009-11-19, 22:13
$11.95 för 10 stycken. Dom har mycket bra på ironmind, men mycket i den katalogen är fan bara skit som man kan hitta billigare metoder av hemma.

Eh, och hur hårda är de du har köpt då? Eller menar du att du köpt såna skitbodypumpvarianter som bara är bra till för att få lite blodgenomströmning i handen. För sådana kan du träna 24 timmar om dygnet med och det enda du blir bättre på är, kanske, att runka.

hugok
2009-11-20, 21:22
Eh, och hur hårda är de du har köpt då? Eller menar du att du köpt såna skitbodypumpvarianter som bara är bra till för att få lite blodgenomströmning i handen. För sådana kan du träna 24 timmar om dygnet med och det enda du blir bättre på är, kanske, att runka.

Jag köpte en påse med gummisnoddar på ica, för plastpåsar. Bara att slänga på fler när det blir för lätt.

Doctor Snuggles
2009-11-20, 22:37
Jag köpte en påse med gummisnoddar på ica, för plastpåsar. Bara att slänga på fler när det blir för lätt.

Haha, det var gummisnoddar du snackade om, jag trodde du menade grippers. :D

hugok
2009-11-21, 00:03
Haha, det var gummisnoddar du snackade om, jag trodde du menade grippers. :D

Nä, där finns inget som slår ironmind.