handdator

Visa fullständig version : Övningar smal midja


Jonas79
2009-11-17, 09:05
Hej!
Förutom att deffa, vilka övningara ger smal midja? Både fram och sidorna tänker jag på? Tunga pass och eller lätta men många reps eller... ? Är det nån skillnad på hur man skall träna om man vill ha stora magmuskler (rutorna)*flex* eller om man vill ha en smal midja?

Deff är självklart som sagt.

Tacksam för svar
Jonas

Langster
2009-11-17, 09:10
Hej!
Förutom att deffa, vilka övningara ger smal midja? Både fram och sidorna tänker jag på? Tunga pass och eller lätta men många reps eller... ? Är det nån skillnad på hur man skall träna om man vill ha stora magmuskler (rutorna)*flex* eller om man vill ha en smal midja?

Deff är självklart som sagt.

Tacksam för svar
Jonas

Alltså, för smalast midja så ska man ju ha så lite muskler som möjligt i det området. Både ryggmuskler och bukmuskler bidrar till att midjans omfång ökar, dock inte mycket sett framifrån. Vill man bara vara smal så är det förbränning som gäller, speciellt hård konditionsträning då det ska bränna fett som ligger inne i buken.
Om det blir särskilt snyggt låter vi vara osagt.

Tolkia
2009-11-17, 09:13
Det är väl kanske i viss mån en fråga om hur midjan förhåller sig till resten av kroppen. Har man en vältränad överkropp kommer midjan att se smalare ut än om man har axlar som en kyckling, t.ex. Jag antar nu att frågan handlar om synintrycket och inte om absoluta centimetrar.

Jonas79
2009-11-17, 09:18
Tack för svaren!

Målet är en smal midja med rutor på magen.

Langster
2009-11-17, 09:23
Tack för svaren!

Målet är en smal midja med rutor på magen.

De synliga rutorna kommer om du är tillräckligt smal.
Jag skulle säga att det borde vara väldigt effektivt att köra högreps med olika situps-övningar för ditt mål. Styrketränande och bodybuilders säger att man ska köra magen tungt med få reps som resten av musklerna, men 1 000 000-tals kampsportare vet att det går jättebra med många situps.

<Mike>
2009-11-17, 13:44
Utöver det som sagts så kan man inte på något sätt "bara" bränna fett på magen. Vad jag menar är att man ska inte göra situps och tro att det bränner extra fett på just magen, kroppen väljer själv vart den tar bort fett och inte. Vissa får magrutor lätt eftersom kroppen tar bort fett just där medan andra har mycket svårare att få mindre fett på magen. Det är genetiskt. Vill man bränna fett på magen är det alltså mer effektivt att löpa t.ex.

Jonas79
2009-11-17, 14:53
Utöver det som sagts så kan man inte på något sätt "bara" bränna fett på magen. Vad jag menar är att man ska inte göra situps och tro att det bränner extra fett på just magen, kroppen väljer själv vart den tar bort fett och inte. Vissa får magrutor lätt eftersom kroppen tar bort fett just där medan andra har mycket svårare att få mindre fett på magen. Det är genetiskt. Vill man bränna fett på magen är det alltså mer effektivt att löpa t.ex.

Tack för ditt svar!
Ja detta vet jag, min fråga är hur jag skall bygga bygga muskulaturen under fettet så jag har en smal midja under fettet och inte bred eller utbuktande eller på annat sätt "stor" muskulatur att effa fram. Tänkte mest om jag kunde forma muskulaturen på något sätt!

Sheogorath
2009-11-17, 16:38
Tack för ditt svar!
Ja detta vet jag, min fråga är hur jag skall bygga bygga muskulaturen under fettet så jag har en smal midja under fettet och inte bred eller utbuktande eller på annat sätt "stor" muskulatur att effa fram. Tänkte mest om jag kunde forma muskulaturen på något sätt!

Svaret på din fråga är att du först och främst ska undvika att träna de sneda bukmusklerna, och att du i övrigt ska försöka skapa ett visuellt smalt intryck över midjan genom breda axlar, bred rygg, köttiga triceps och stora lår.

Jonas79
2009-11-18, 08:59
Svaret på din fråga är att du först och främst ska undvika att träna de sneda bukmusklerna, och att du i övrigt ska försöka skapa ett visuellt smalt intryck över midjan genom breda axlar, bred rygg, köttiga triceps och stora lår.

Tack för svaret! Vilken muskel är dom sneda bukmusklerna, exempel på övning? Den när man vrider kroppen i crunches eller typ dom musklerna man använder i "side-plank"?

Har för övrigt hört att det skall vara bra att andas ut när man gör tex crunches, stämmer det?

Tacksam för svar

Jonas

Tolkia
2009-11-18, 09:20
Att verklingen gå in för att undvika att träna de sneda bukmusklerna överhuvudtaget känns inte som om det skulle vara så bra för rygghälsan, dock.

Jonas79
2009-11-18, 12:09
Nä nån ensidig träning är jag inte ute efter

Som jag tränar nu så kör jag mage 3 ggr i veckan, ofta på en sån där stor boll, tycker det funkar. Typ ligga på den, hålla i sig bakom huvudet med smalas möjliga grepp och cykla med benen och liknande. Tror att jag tränar hela magen nu men vill ändå lägga betoningen på smal midja.

Jonas

Sheogorath
2009-11-18, 16:31
Att verklingen gå in för att undvika att träna de sneda bukmusklerna överhuvudtaget känns inte som om det skulle vara så bra för rygghälsan, dock.

Tja. Tränar man transversus abdominis tillsammans med raka bukmuskeln så ser jag inte vad specifik träning av obliquerna skulle ge om man nu inte vill vara stark i rotation/lateralflexion.

Hemi
2009-11-20, 19:13
Tja. Tränar man transversus abdominis tillsammans med raka bukmuskeln så ser jag inte vad specifik träning av obliquerna skulle ge om man nu inte vill vara stark i rotation/lateralflexion.

Fast sekundära idrottskador, altså sådana som kommer sig av rörelser utanför träningslokalen är vanliga men folk tänker inte på dem. Vad jag menar är i det här fallet, då man bygger upp en nära nog onaturligt stor volym och styrka med styrketräning utvecklar man en enorm kraft i andra rörelser än styrkeövningar också och då kanske man behöver dessa rotationer/lateralflexioner.
Jag tror Tolkias poäng är stor.

Sniggel
2009-11-20, 22:43
Kan vara värt att nämna att jag tror att det är mestadels genetiskt vad som styr hur bred/smal midja man kan skaffa sig, och att endast fanatisk (träna året runt, med progression och periodisering smart upplagt) magträning i många år skulle kunna åstadkomma rejäla förändringar i midjebredd.

Om man nu inte redan från början har lätt att bygga magmuskler i kombination med genetiskt bred midja.

Så deffa ner sig är det som gäller och träna magen lagom (nog ovanligt att någon har rejält utbuktande magrutor utan flera års tung träning som sagt, eller utstickande obliques, fast det är nog vanligare).

Så länge man tappar minst 1 cm per kg man tappar så kan man väl säga att deffen är framgångsrik. När det förhållandet börjar försämras kan man räkna med att det blir svårare och att man kanske inte kan plocka många cm till, iaf inte utan att gå ner väldigt lågt i kroppsfettprocent och allt vad det kan innebära (muskel- o styrkeförlust, hunger, hälsorisker i värsta fall).

z_bumbi
2009-11-20, 22:51
Kan vara värt att nämna att jag tror att det är mestadels genetiskt vad som styr hur bred/smal midja man kan skaffa sig, och att endast fanatisk (träna året runt, med progression och periodisering smart upplagt) magträning i många år skulle kunna åstadkomma rejäla förändringar i midjebredd.

Kör man inte med progression så händer självklart inget men man behöver inte på något sätt vara fanatisk för att bygga magmuskler.

Mimix
2009-11-21, 02:43
Jag tror Tolkia har som oftast rätt.
Min förut så berömda midja har jag tränat bort med side bends (obliques) så nu är den 'bara' normalsmal. Då det har gjort mig mycket stadigare i ryggen (har lite spridda ledproblem) så är jag allt väldigt nöjd med förändringen.

Om det är smalast möjliga midja du vill ha så tror jag att du ska undvika hård magträning (t.ex. hoppa över vikterna på bröstet när du gör sit ups) och bara köra förbränning som springa, cykla e.t.c. (och har du inga ledproblem så tror jag inte du behöver särskilt massiva obliques ändå.)

Three pigs
2009-11-21, 02:55
Du kan ju prova Zumba. Reklam finns på tv.

Sheogorath
2009-11-21, 08:43
Och jag står fast vid att det först och främst är träning av transversus abdominis man ska lägga tid på, och inte rotationer och side bends, om det är rygghälsa man är ute efter. Självklart kan man med fördel köra hela kittet, men här är det smal midja som efterfrågas, och där är inte obliqus externus muskler du vill ha massiva, särskilt inte om du har naturligt brett bäcken. Om någon kan hosta fram studier som visar att specifik träning av obliquerna har effekt på något ryggproblem så är det naturligtvis spännande och så kan vi fortsätta diskussionen därifrån. Det finns nämligen massvis med sådana studier avseende transversus abdominis.

Action Fighter
2009-11-21, 11:52
Om det är smalast möjliga midja du vill ha så tror jag att du ska undvika hård magträning (t.ex. hoppa över vikterna på bröstet när du gör sit ups) och bara köra förbränning som springa, cykla e.t.c. (och har du inga ledproblem så tror jag inte du behöver särskilt massiva obliques ändå.)

Men det är ju snyggt med massiva obliques. :)

Mimix
2009-11-21, 12:14
Tack...:)
Och nej mig stör dem absolut inte. Varken utseendemässigt eller deras funktion i min nya muskelkorsett.
Och jag bara älskar att sticka fingrarna i sidan på mig själv och känna att det är stenhårt under den vaddering jag har kvar ;o)
Men de überkvinnliga formerna jag alltid haft har nu blivit mycket mer 'normala' med en bredare midja, och jag HAR fått ett par kommetarer av killkompisar som sade att "men den VAR ju grym!!"
Yeah whatever so what...jag är inte grym längre...:D

Sniggel
2009-11-21, 13:03
Kör man inte med progression så händer självklart inget men man behöver inte på något sätt vara fanatisk för att bygga magmuskler.

Nej, men för att bygga dem så stora att man upplever att de blivit för stora och påverkar midjans bredd (estetiskt) negativt. Kanske var lite otydlig där.