handdator

Visa fullständig version : Olika kvalite på protein kontra upptaget i kroppen


myggan
2009-11-16, 22:24
Är lite lost på det här med proteinkvalite. Vad jag har förstått så har kroppen svårt att ta till sig protein av sämre kvalite (avsaknad av essensiella aminosyror) men vad innebär det i praktiken?

Om jag som kvällsmål äter endast 100g cashewnötter med ett innehåll av 15g protein.
Kan inte kroppen ta till sig detta proteinet alls då på grund av sin dåliga sammansättning eller hur funkar det?

Påverkar det om jag äter bra proteiner resten av dygnet så kroppen ändå får i sig en stor mängd essensiella aminosyror eller krävs det att jag äter bra proteiner just i samma tillfälle som jag äter nötterna?

Någon får gärna klargöra detta för mig.
Just nu dricker jag alltid ett glas mjölk till nötterna då jag har fått för mig att kroppen lättare tar upp proteinet då men hade det funkat att skippa mjölken och ändå kunna räkna in de 15g proteinerna i min totala proteinpool för dagen ?

Elfsberg
2009-11-16, 23:32
Tyvärr är cashewnötter ett av några enstaka livsmedel där aminosyreprofilen är så "dålig" att dess protein inte kan användas till proteinsyntes. Den har ett så pass stort underskott av några enstaka aminosyror och det verkar som att det inte finns något livsmedel som kan komplettera nöten. Underskottet av de enskilda aminosyrorna är för stora helt enkelt.

Eller så gäller det bara för jordnötter.

I vilket fall som helst.
Pasta eller bröd, gjort på huvudsakligen vetemjöl eller andra spannmål, innehåller en del ej fullvärdigt protein och måste kompletteras för att kunna användas till proteinsyntes. Det är alltså brister på olika aminosyror. Mjölk eller i stort sett vilken animaliska proteinkälla som helst fixar detta och det gäller för i stort sett alla livsmedel innehållandes ej fullvärdigt protein.

Protein som inte kompletteras oxiderar precis som alla andra proteiner slutligen till energi.

myggan
2009-11-16, 23:45
Pasta eller bröd, gjort på huvudsakligen vetemjöl eller andra spannmål, innehåller en del ej fullvärdigt protein och måste kompletteras för att kunna användas till proteinsyntes.

Vet du ungefär hur långa tidsintervall man kan ha?
Om jag t.ex äter min pasta nu och dricker ett glas mjölk om 10 minuter, är det för långt tidsintervall för att det kan räknas som komplettering eller pratar vi längre tidsintervall på över en timme?

Kan jag sammanfatta med att säga att när jag räknar ihop mitt totala proteinintag på en dag kan jag teoretiskt bara räkna med de proteinerna jag har fått i mig som är fullvärdiga eller som har blivit kompletterade av ett fullvärdigt protein? Om jag äter en frukost bestående av endast 200g havregryn så kan jag inte räkna med de proteinerna eftersom de inte kan upptas till proteinsyntes?

En annan följdfråga, ungefär hur stor andel fullvärdigt protein behöver tillföras för att kroppen skall kunna ta upp all protein till proteinsyntes? Räcker det med t.ex 1 dl mjölk till 100g pasta?

z_bumbi
2009-11-17, 09:38
Är lite lost på det här med proteinkvalite. Vad jag har förstått så har kroppen svårt att ta till sig protein av sämre kvalite (avsaknad av essensiella aminosyror) men vad innebär det i praktiken?

Om jag som kvällsmål äter endast 100g cashewnötter med ett innehåll av 15g protein.
Kan inte kroppen ta till sig detta proteinet alls då på grund av sin dåliga sammansättning eller hur funkar det?

Påverkar det om jag äter bra proteiner resten av dygnet så kroppen ändå får i sig en stor mängd essensiella aminosyror eller krävs det att jag äter bra proteiner just i samma tillfälle som jag äter nötterna?

Någon får gärna klargöra detta för mig.
Just nu dricker jag alltid ett glas mjölk till nötterna då jag har fått för mig att kroppen lättare tar upp proteinet då men hade det funkat att skippa mjölken och ändå kunna räkna in de 15g proteinerna i min totala proteinpool för dagen ?

Du kan tillgodogöra dig proteinet.

Det du äter under dygnet i övrigt påverkar i högsta grad vilken effekt du får på kroppen och ett proteinbehov är nästan alltid beräknat på att man äter protein från många olika källor. Det finns med andra ord inget krav på att varje måltid ska vara "perfekt".

Upptaget blir inte förändrat av mjölken men mängden essentiella aminosyror ökar iom att du tillför dessa via mjölken.

mikaelj
2009-11-17, 09:42
Det du äter under dygnet i övrigt påverkar i högsta grad vilken effekt du får på kroppen och ett proteinbehov är nästan alltid beräknat på att man äter protein från många olika källor.

Skulle proteinbehovet i gram minska om man enbart åt fullvärdiga proteinkällor?

z_bumbi
2009-11-17, 10:09
Skulle proteinbehovet i gram minska om man enbart åt fullvärdiga proteinkällor?

Ja

King Grub
2009-11-17, 10:19
Det är bara essentiella aminosyror som måste tillföras. 10-15% av en normalpersons proteinintag bör komma från EAA.

Om samme person har ett normalt proteinbehov på runt 55-56 gram protein per dag, totalt och från alla källor inräknade, behöver han, om det är det animaliskt protein det handlar om, bara runt 45 gram protein totalt per dygn.

mikaelj
2009-11-17, 10:19
Det är bara essentiella aminosyror som måste tillföras. 10-15% av en normalpersons proteinintag bör komma från EAA.

Om samme person har ett normalt proteinbehov på runt 55-56 gram protein per dag, totalt och från alla källor inräknade, behöver han, om det är det animaliskt protein det handlar om, bara runt 45 gram protein totalt per dygn.

Med proteinbehov, avser du då den mängd protein som behövs för att undvika muskelförlust?

King Grub
2009-11-17, 10:25
Jag menar ett normalt proteinbehov. En normal persons proteinbehov för att leva ett normalt liv.

mikaelj
2009-11-17, 10:36
Om vi räknar baklänges, hur mycket väger den personen?

King Grub
2009-11-17, 10:38
Rimligen 70 kilo, eftersom våra allmänna rekommendationer är 0.8 g protein per kilo kroppsvikt och dygn.

myggan
2009-11-17, 13:14
Ok, tack för svaren.

Jag antar då att så länge jag äter mycket animaliskt protein så påverkar det inte nämnvärt om jag baserar vissa av mina proteinkällor på "sämre" protein utan några EAA i måltiden.

Det var det jag ville veta. :)

King Grub
2009-11-17, 13:33
Även om en proteinkälla inte räknas som fullvärdig, innehåller den ändå samtliga EAA, om än i begränsande mängder av vissa.

stafh
2009-11-17, 13:34
Vet du ungefär hur långa tidsintervall man kan ha?
Om jag t.ex äter min pasta nu och dricker ett glas mjölk om 10 minuter, är det för långt tidsintervall för att det kan räknas som komplettering eller pratar vi längre tidsintervall på över en timme?
Det Elfsberg skrev stämmer inte riktigt. Se det så här:

Kroppen behöver 3 gram av aminosyra A, 3 gram av aminosyra B och 3 gram av aminosyra C för att göra 9 gram protein (bara ett exempel, lite mer komplext i verkligheten).
Om du äter 9 gram av protein X, som innehåller 7 gram A, 1 g B och 1 g C, så kommer du bara kunna bygga ett gram protein trots att du ätit 9 gram, eftersom B och C tar slut.
Du behöver alltså nio gånger så mycket av proteinet X för att syntetisera lika mycket protein i kroppen. Om du även äter 9 gram av protein Y, som har en 100% komplementär aminosyraprofil till det protein X, så kommer du dock kunna utnyttja alla 18 gram till fullo.

Ju längre tid du väntar mellan intagen desto sämre, men det är inte så noga. Någon timme bör inte vara något problem.

Apos78
2009-11-17, 13:47
Tio minuter faller klart inom ramen för samma måltid. Ev blir det en viss skillnad om drycker intas först.

Scratch89
2009-11-17, 13:55
stafh är inne på rätt spår. Även om du t.ex bara skulle leva på majs, så kan du överleva om du äter tillräckligt stor mängd majs. I verkligheten så är det dock som så att de som bara lever på majs gör det för att det inte finns något annat att tillgå, och då kommer de inte heller ha majs i överflöd p.g.a fattigdom, och då kan det uppstå bristsjukdomar. I ett modernt Sverige så är det rätt så svårt att få proteinbrist, om man inte verkligen anstränger sig då, så klart.

Chicc
2009-11-17, 14:28
Hur många gram protein behöver min kropp (165 cm, 48-50 kg) per dag för att inte tappa muskler? Är 1 g proten, dvs 50g okej eller bör jag äta mer protein?

Dessutom undrar jag om quorn/hälsans kök produkter räknas som en fullvärdig proteinkälla?

stafh
2009-11-17, 14:43
Hur många gram protein behöver min kropp (165 cm, 48-50 kg) per dag för att inte tappa muskler? Är 1 g proten, dvs 50g okej eller bör jag äta mer protein?

Dessutom undrar jag om quorn/hälsans kök produkter räknas som en fullvärdig proteinkälla?

50 gram räcker. Ja, det är i stort sett fullvärdigt.

z_bumbi
2009-11-17, 15:16
Hur många gram protein behöver min kropp (165 cm, 48-50 kg) per dag för att inte tappa muskler? Är 1 g proten, dvs 50g okej eller bör jag äta mer protein?

Det beror på hur du äter och vad vad du sysslar med i övrigt.

myggan
2009-11-17, 20:53
Det Elfsberg skrev stämmer inte riktigt. Se det så här:

Kroppen behöver 3 gram av aminosyra A, 3 gram av aminosyra B och 3 gram av aminosyra C för att göra 9 gram protein (bara ett exempel, lite mer komplext i verkligheten).
Om du äter 9 gram av protein X, som innehåller 7 gram A, 1 g B och 1 g C, så kommer du bara kunna bygga ett gram protein trots att du ätit 9 gram, eftersom B och C tar slut.
Du behöver alltså nio gånger så mycket av proteinet X för att syntetisera lika mycket protein i kroppen. Om du även äter 9 gram av protein Y, som har en 100% komplementär aminosyraprofil till det protein X, så kommer du dock kunna utnyttja alla 18 gram till fullo.

Ju längre tid du väntar mellan intagen desto sämre, men det är inte så noga. Någon timme bör inte vara något problem.

Det borde ju i så fall innebära i teorin att det rekommenderade minimumintaget av protein för en idrottare borde skilja mycket utifrån vilken typ av protein han/hon äter?
Om man baserar sin kost på en icke fullvärdig proteinkälla så måste man äta en bra mängd mer protein än om man äter t.ex uteslutande animaliskt protein?

Detta verkar ju i och för sig logiskt och det är väl inte så tänkbart att man baserar sin kost på enbart nötter och dylikt men :)

mikaelj
2009-11-17, 20:57
Ja, enligt inlägg #7 ovan.

King Grub
2009-11-17, 20:59
Våra officiella rekommendationer baseras på en normal blandkost, där en stor del av proteinintaget kommer från vegetabiliska, icke fullvärdiga källor.

Det handlar ändå mycket om signalmekanismer; allt protein som används till muskeluppbyggnad per dygn kommer inte från kosten, utan det är till stor nedbrutet muskelprotein som återanvänds i proteinomsättningen och bildar nytt muskelprotein. Nedbrutet muskelprotein kataboliseras inte bara utan vidare.

Proteinet man äter agerar mycket signalmekanismer: höga nivåer av aminosyror i blodet sänder signaler för nybildning av muskelprotein, men det behöver som sagt inte vara aminosyror från proteinet man just ätit som blir muskelprotein.

Vi både bryter ned och bygger upp hundratals gram muskel- och vävnadsprotein per dygn; om all nybildning av muskelprotein skulle komma från protein vi äter, skulle vårt proteinbehov från kosten vara gigantiskt.

Chicc
2009-11-17, 21:54
Det beror på hur du äter och vad vad du sysslar med i övrigt.

Jag äter 2 gånger om dagen. Frukost = havregrynsgröt kokt på mjölk + keso/yoghurtblandning till. Ett ägg också.
Middag = Kyckling/quorn/hälsans kök/nötfärs oftast wokat med kokosmjölk och massa grönsaker (broccoli, paprika, spenat, champinjoner, lök, morötter, kålrot, vitkål osv)

Äter runt 75g protein då jag trott att man måste äta minst 1,5g protein per kg kroppsvikt.. men protein är som vi alla vet inte i det billigaste laget. Så.. om jag kan dra ner på det lite utan att det gör något för musklerna vore det great.

Jag tränar för tillfället inte speciellt mycket tyvärr, all fokus på studier..

King Grub
2009-11-17, 22:02
Vill du bara leva och ha hälsan är det inga problem.

Det är om du tränar, främst styrketräning, och vill ha goda resultat i form av muskel- och styrketillväxt (eller förhindra muskelförlust vid diet) som ett högt proteinintag kan vara avgörande.

z_bumbi
2009-11-17, 22:05
Jag tycker iofs inte protein är så dyrt men att lägga sig runt 1 g/kg klarar man sig bra på om man inte tränar, svårigheten som jag ser det är däremo att hamna så lågt utan att välja bort alla "normala" livsmedel.

Zsara
2009-11-18, 06:51
Är quorn verkligen en bra proteinkälla? har bara fått för mig annat...vet ej varifrån, men att det är bra mkt sämre än sojakött mm? och inte alls lika bra som fisk o kyckling?

Eddie Vedder
2009-11-18, 07:47
Är quorn verkligen en bra proteinkälla? har bara fått för mig annat...vet ej varifrån, men att det är bra mkt sämre än sojakött mm? och inte alls lika bra som fisk o kyckling?

Borde vara bättre än soja eftersom Quorn innehåller ägg. Och svampproteinet håller god kvalité.

plattenbullen
2009-11-18, 09:46
Borde vara bättre än soja eftersom Quorn innehåller ägg. Och svampproteinet håller god kvalité.

Hej, finns det någon lista eller nått index som visar hur bra kvaliten är på olika livsmedels proteiner. Det skulle ju vara bra att veta om proteinrikt bröd är hög kvalitivt protein, protein i nötter, osv.

King Grub
2009-11-18, 10:36
Titta i stickyn "Databaser över näringsinnehåll".

Eddie Vedder
2009-11-18, 11:24
Hej, finns det någon lista eller nått index som visar hur bra kvaliten är på olika livsmedels proteiner. Det skulle ju vara bra att veta om proteinrikt bröd är hög kvalitivt protein, protein i nötter, osv.

Eller så gör du det enkelt för dig och utgår från att om du äter kött, fisk, fågel, ägg och mjölk så är proteinet fullvärdigt.

Nu är det ju inte riktigt SÅ enkelt men att ha den utgångspunkten räcker. Att sedan sojaprotein är mer högvärdigt än linsprotein som i sin tur är mer högvärdigt än jordnötsprotein o.s.v. är av mindre betydelse i kosten som helhet.

limenka
2009-11-18, 15:37
Jag har funderingar över om det går att fylla på de essenetiella proteinerna genom att komplettera en dags protein behov med en proteinshake som innehåller cirkus 20 gram protein? Nu är jag inte så insatt i hur mycket mitt proteinpulver innehåller av de olika aminosyrorna tyvärr. Jag äter dock väldigt mycket kött, främst kyckling. Ägg är också en favorit likaså mjölk. Behöver jag oroa mig då för att inte få tillräckliga mängder EAA?

King Grub
2009-11-18, 15:39
Animaliska proteinkällor (som kött, kyckling, mjölk, och proteinpulver) är helt fullvärdiga i sig och behöver inte kompletteras.

limenka
2009-11-18, 15:43
Jag har funderingar över om det går att fylla på de essenetiella proteinerna genom att komplettera en dags protein behov med en proteinshake som innehåller cirkus 20 gram protein? Nu är jag inte så insatt i hur mycket mitt proteinpulver innehåller av de olika aminosyrorna tyvärr. Jag äter dock väldigt mycket kött, främst kyckling. Ägg är också en favorit likaså mjölk. Behöver jag oroa mig då för att inte få tillräckliga mängder EAA?

Glömde säga att jag väger cirka 84 kg, tränar 4 ggr styrka 2 ggr kampsport och 2 ggr fotboll.
Min fråga kanske är "offtopic" men hittade inte det jag letade efter på andra trådar*grr*

limenka
2009-11-18, 15:46
Animaliska proteinkällor (som kött, kyckling, mjölk, och proteinpulver) är helt fullvärdiga i sig och behöver inte kompletteras.

Det var väl det jag trodde. Ville dock vara helt säker, bättre att fråga än att undra :naughty:

Eddie Vedder
2009-11-18, 17:06
Jag äter dock väldigt mycket kött, främst kyckling. Ägg är också en favorit likaså mjölk. Behöver jag oroa mig då för att inte få tillräckliga mängder EAA?

Läste du inlägget som jag skrev före ditt?