handdator

Visa fullständig version : Motsats till ätardag?


Griip
2009-11-16, 20:57
Kroppen borde ju justeras åt båda hållen, även om det inte är lika mycket?

Eddie Vedder
2009-11-16, 21:06
Nu får du nog utveckla?

Justera för vad?

G_lund
2009-11-16, 21:45
Du menar att du under en bulk äter jättelite en dag i veckan eller så?

Elfsberg
2009-11-16, 21:52
En svältdag? Svältläge?

Morty
2009-11-16, 23:09
En noll-kolhydratsdag, för att tömma? Jag hänger inte heller riktigt med :P

mikaelj
2009-11-16, 23:11
Jag åt jättemycket till brunch häromdagen, sedan åt jag inte på strax över ett dygn. Är det så du menar med att kompensera?

Griip
2009-11-17, 00:48
Ja precis, en svältardag. Finns det någon med erfarenhet eller kanske några studier? Eller funkar det helt enkelt inte? :)



Finns det många studier angående ätardagar, som visar på att det faktiskt har si eller så mycket effekt?

vicarious
2009-11-17, 01:16
Ja precis, en svältardag. Finns det någon med erfarenhet eller kanske några studier? Eller funkar det helt enkelt inte? :)



Finns det många studier angående ätardagar, som visar på att det faktiskt har si eller så mycket effekt?

Effekt på vad? Det är inget magiskt med ätardagar, kalori in och kalori ut gäller fortfarande. Alla vill bara kunna ursäkta sig med att svulla en dag och säga "nä, det är okej - det är en ätardag".

Griip
2009-11-17, 01:19
Effekt på vad? Det är inget magiskt med ätardagar, kalori in och kalori ut gäller fortfarande. Alla vill bara kunna ursäkta sig med att svulla en dag och säga "nä, det är okej - det är en ätardag".



Så du säger alltså att det inte finns några studier om det? Eller att det finns men dem har visat att det hela är bull.

Fredrik_S
2009-11-17, 01:42
Så du säger alltså att det inte finns några studier om det? Eller att det finns men dem har visat att det hela är bull.

Vad är din fråga egentligen?
Vad är det för effekt en ätardag skulle ha som du verkar tro att alla andra kan räkna ut själva utan att du säger något?

Är det att man skulle kunna ha en gigantisk ätardag utan att sabba sin diet så är bull ja. Och det Finns det massor av studier om.
Att man omvänt skulle kunna ha en svältardag utan att tappa mer i vikt skulle i så fall också vara bull...

chrilledude
2009-11-17, 02:39
Alltså, VA?!

Fattar inte ett jota, utveckla tack! :-)

Eddie Vedder
2009-11-17, 06:29
Så du säger alltså att det inte finns några studier om det? Eller att det finns men dem har visat att det hela är bull.

Som säger VAD!?

Baboom
2009-11-17, 07:18
Du får slå ut ditt intag över en längre tid. En dag är bara en dag, du måste titta på det långa loppet.

En ätardag kan ju vara allt från att äta lite extra kolhydrater till att äta 24/7 allt skit som finns.

Griip
2009-11-17, 10:26
Som säger VAD!?

Ätardagar har man väl för att kroppen ska bli normal igen och komma ur svältläge? .. om det skulle ha med ämnesomsättningen eller fettförbränningen att göra vet jag ej. Eller är det bara en dålig ursäkt för att proppa i sig mat under deff?

Mourten
2009-11-17, 10:49
Att vi människor valt 24 timmar som "intervall" för kcal in/ut är ju endast för de är praktiskt, du kan lika bra tänka över 1 timme som över 1 månad.
Om 1 ätardag i veckan gör att du på 1 vecka blir mer kcal + än - kmr du gå upp i vikt, trots de 6 andra deffdagarna.

Om de nu är de du frågar efter ^^

vicarious
2009-11-17, 10:52
Ätardagar har man väl för att kroppen ska bli normal igen och komma ur svältläge? .. om det skulle ha med ämnesomsättningen eller fettförbränningen att göra vet jag ej. Eller är det bara en dålig ursäkt för att proppa i sig mat under deff?

Man inträder inte i något så kallat "svältläge" när man deffar. Den enda rimliga anledningen till att ha en "ätardag" är om man ligger väldigt lågt på kolhydrater resten av veckan och vill kolhydratladda på sin ätardag, d vs fylla upp sina glykogenlager i kroppen.

Annat än det är det endast en ursäkt till att trycka i sig onyttigheter. Detta kan ju förstås ha en positiv psykisk effekt, men det kommer resultera i att deffen tar längre tid, om man överstiger sin kalorigräns för den dagen. Som sagt, man får kolla på en längre tidsperiod..

Griip
2009-11-17, 10:53
Att vi människor valt 24 timmar som "intervall" för kcal in/ut är ju endast för de är praktiskt, du kan lika bra tänka över 1 timme som över 1 månad.
Om 1 ätardag i veckan gör att du på 1 vecka blir mer kcal + än - kmr du gå upp i vikt, trots de 6 andra deffdagarna.

Om de nu är de du frågar efter ^^

Njaeja..jo.. men är det inte meningen att 1 ätardag ska göra så att man de övriga dagarna fortsätter förbränna fett(eller om det nu hade med ämnesomsättningen eller något annat att göra)? Så att kroppen inte vänjer sig vid kcal minus och lägger sig i svältläge..?

Monsterbiceps
2009-11-17, 10:54
Precis det här har jag funderat på! Tror t.o.m jag har skrivit frågan i nåt forum men inte fått bra svar.

Med en svältardag skulle kroppen då försöka ta tillvara på mer av det man äter under resten av dagarna?

vicarious
2009-11-17, 10:55
Läs här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102263&highlight=sv%E4ltl%E4ge

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=68281

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26169

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26169

Mourten
2009-11-17, 10:56
Njaeja..jo.. men är det inte meningen att 1 ätardag ska göra så att man de övriga dagarna fortsätter förbränna fett(eller om det nu hade med ämnesomsättningen eller något annat att göra)? Så att kroppen inte vänjer sig vid kcal minus och lägger sig i svältläge..?

Nu vet jag inte hur du deffar, men spontant låter de som du deffar med för lite kcal om du tror att du hamnar i svältläge.
Sänker man kcal med typ -300 till 500 kcal / dag och ligger högt på protein har jag svårt att se situation svältläge där kroppen spar fett och förbränner muskler. Förutsatt att du styrketränar alltså.

Griip
2009-11-17, 10:57
Man inträder inte i något så kallat "svältläge" när man deffar. Den enda rimliga anledningen till att ha en "ätardag" är om man ligger väldigt lågt på kolhydrater resten av veckan och vill kolhydratladda på sin ätardag, d vs fylla upp sina glykogenlager i kroppen.

Annat än det är det endast en ursäkt till att trycka i sig onyttigheter. Detta kan ju förstås ha en positiv psykisk effekt, men det kommer resultera i att deffen tar längre tid, om man överstiger sin kalorigräns för den dagen. Som sagt, man får kolla på en längre tidsperiod..

ummkaj. Vilken tur att jag aldrig praktiserat min kunskap inom ämnet.. :laugh:

Monsterbiceps
2009-11-17, 11:13
Jag tänkte mer att svältardagar kunde användas till bulken för personer som har svårt att gå upp i vikt. Helt motsatt till ätardagar alltså.

Griip
2009-11-17, 11:16
Jag tänkte mer att svältardagar kunde användas till bulken för personer som har svårt att gå upp i vikt. Helt motsatt till ätardagar alltså.

Mm det var så min tanke var också. Men är det inte något magiskt över ätardagar lär det inte heller vara det på en svältdag eftersom det är bra mycket viktigare för kroppen att undvika svält än ett par extra kilon.

Sniggel
2009-11-17, 13:07
Njaeja..jo.. men är det inte meningen att 1 ätardag ska göra så att man de övriga dagarna fortsätter förbränna fett(eller om det nu hade med ämnesomsättningen eller något annat att göra)? Så att kroppen inte vänjer sig vid kcal minus och lägger sig i svältläge..?

Så här ser jag fördelarna med ätardag:

1. Psykologiskt. Hjälper en att ta nya tag så man inte ger upp i en marathon-buffé och avslutad diet.
2. Fysiologiskt. Kan få prestationen att komma tillbaka så man orkar träna ordentligt och få ut något av träningen utan att hela tiden successivt nöta ner sig.

Nackdelen är att man får i sig en massa kalorier vilket förlänger deffen men punkt 1 och 2 kan vara nog med fördelar för att vinna över denna nackdel.

De fördelar jag ser med en "svältardag" skulle isåfall vara:
1. Man har problem med magen och vill att den ska få vila från den stora mängden mat som tillförs varje dag.
2. Man mår dåligt (psykologiskt eller fysiologiskt) av att bulka och behöver pausa.

Nackdelen är ju såklart att man får i sig färre kalorier och att det tar längre tid att gå upp i vikt.

edit: en till, man undvika de novo lipogenes.

Heatseeker
2009-11-17, 15:50
Jag ser främst fördelar med ätardag om man går på ketodiet, då kan det vara bra med en ätardag så att man fyller på glykogendepåerna i kroppen och orkar träna hårt en vecka till.

Griip
2009-11-17, 17:27
Så här ser jag fördelarna med ätardag:

1. Psykologiskt. Hjälper en att ta nya tag så man inte ger upp i en marathon-buffé och avslutad diet.
2. Fysiologiskt. Kan få prestationen att komma tillbaka så man orkar träna ordentligt och få ut något av träningen utan att hela tiden successivt nöta ner sig.

Nackdelen är att man får i sig en massa kalorier vilket förlänger deffen men punkt 1 och 2 kan vara nog med fördelar för att vinna över denna nackdel.

De fördelar jag ser med en "svältardag" skulle isåfall vara:
1. Man har problem med magen och vill att den ska få vila från den stora mängden mat som tillförs varje dag.
2. Man mår dåligt (psykologiskt eller fysiologiskt) av att bulka och behöver pausa.

Nackdelen är ju såklart att man får i sig färre kalorier och att det tar längre tid att gå upp i vikt.

edit: en till, man undvika de novo lipogenes.

Mm.. mm..

Kom på idén om en svältdag just för att "man mår dåligt av att bulka och behöva pausa". Fast mår inte direkt dåligt av att äta mycket, hade bara varit gött med en paus.. och även om min mage klagar väldigt fort det regelbundna blir oregelbundet så tror jag kroppen hade mått bra av det. Man är inte skapad för att ha optimala förhållanden, snarare tvärtom. Själv mår jag mycket bättre under dåliga förhållanden, när man får kämpa lite för sin överlevnad så att säga. Psykiskt alltså, kroppen älskar optimala förhållanden och regelbundna mattider. Men kroppen är ett djur som ska tämjas :)

z_bumbi
2009-11-17, 19:27
Jag ser främst fördelar med ätardag om man går på ketodiet, då kan det vara bra med en ätardag så att man fyller på glykogendepåerna i kroppen och orkar träna hårt en vecka till.

Det är ju också därför CKD i olika varianter har tillkommit dvs för att fylla på med kolhydrater.

På en vanlig diet så är det iofs inte heller säkert att man har fullt med glykogen så det kan fylla en funktion att fylla lite även där.

z_bumbi
2009-11-17, 19:39
Om jag har förstått huvudfrågan rätt så handlar det om att ha en dag då man äter underskott när resten av veckan/perioden är överskott och då vet jag ingen direkt nytta med det.

Att köra en vecka/period då och då med mindre energi för att "befästa" det man tränat upp har däremot troligen några fördelar. Nu är det omöjligt att säga något exakt utan att veta betydligt mer om en person men om man t ex ökar kalorierna i två till tre månader så blir det mer vikt på stången och förhoppningsvis även mer muskler, då kan man under en period fortsätta öka vikterna på stången utan att ligga på överskott. Sen ökar man kalorierna igen och ökar både styrka och muskelmassa. Det tar längre tid att nå en målvikt men det kan om man tränat ett bra tag och inte längre gör nybörjarökningar göra att fettökningen minskar i förhållande till styrkeökningen. OBS! Det här är bara ett utkast då man måste känna sig kropp ganska bra för att kunna styra en sådan här ökning.

Joe Hardgainer
2009-11-17, 20:01
Ätardagar har man väl för att kroppen ska bli normal igen och komma ur svältläge? .. om det skulle ha med ämnesomsättningen eller fettförbränningen att göra vet jag ej. Eller är det bara en dålig ursäkt för att proppa i sig mat under deff?

Definera normal. Menar du då att alla dagar på kaloriöverskott är "normala"?
Skulle då ett dagligt överskott av 1000kcal räknas som att kroppen är i "normalläge" Man är det ena eller det andra. Antingen har du ett kaloriunderskott (svältläge) eller ett överskott ("byggarläge" ;> )

Ätardagarna är enligt mig till för att man ska kunna orka med en strikt kosthållning under en längre tid. Om du går runt hela dagarna och tänker på chips under en diet skulle det antagligen bli väldigt psykiskt påfrestande i det långa loppet. Därför brukar många som dietar ha en dag då de får äta just chips t.ex. , för att sedan köra ännu en vecka med strikt kosthållning. En ätardag är en smaksak och är absolut ingen nödvändighet.
Man stoppar ju åter i sig många av de kalorier man medvetet brännt bort under veckans gång, men om man trivs med ett sådant upplägg så är det bara o fortsätta på den linjen.

Själv kör jag aldrig hela ätardagar under diet. Istället har jag två tillfällen per vecka då jag tillåter mig själv att äta något "extra". Men jag ser fortfarande till att jag håller mig på ett kaloriunderskott just för den dagen.

vicarious
2009-11-17, 21:08
Jag ser främst fördelar med ätardag om man går på ketodiet, då kan det vara bra med en ätardag så att man fyller på glykogendepåerna i kroppen och orkar träna hårt en vecka till.

Är det inte dåligt att hela tiden falla in och ut ur ketos? Är det inte så att det tar ett par dagar för succinyl-CoA-transferas (vilket möjliggör ketonkroppsbildning?) att aktiveras, och under dessa dagar (1-3 dygn?) kommer, när glykogenlagrena är tömda, kroppen att bilda glukos ur nedbrutet protein = aminosyror (samt glycerol) i glukoneogenesen.

Om man då faller in och ut ur ketos varje vecka känns det som att man kommer bryta ner onödiga mängder protein.. Jag kanske är helt ute och cyklar, bara en tanke som slog mig..

mikaelj
2009-11-17, 21:44
Se till att äta minst 150g protein om dagen bara, så skall det inte vara någon fara.

Dessutom behöver du inte nödvändigtvis vara ur ketos särskilt länge om du huvdsakligen äter stärkelse, eftersom det inte fyller på levern särskilt mycket.

Inge Enveten
2009-11-17, 23:18
Smart idé, skall definitivt testas.