handdator

Visa fullständig version : Olivolja


aGrahn
2009-11-16, 19:52
Hej, imorse drack jag ca 1dl olivolja till frukost för första gången, en timme senare kändes det som att jag skulle spy och jag hade ont i magen typ en timme efter det. Vänjer sig magen efter ett tag eller borde jag prova rapsolja, är det mildare för magen kanske?

Klein
2009-11-16, 19:57
Du kommer antagligen att må lika mycket skit av rapsoljan. Att drycka ut sitt energi-intag med olja är fullkomligt vansinnigt. Ät mat du mår bra av. Minska på fibrerna istället om du vill få plats för mer energi i kosten.

Fatcan
2009-11-16, 20:08
Du kommer antagligen att må lika mycket skit av rapsoljan. Att drycka ut sitt energi-intag med olja är fullkomligt vansinnigt. Ät mat du mår bra av. Minska på fibrerna istället om du vill få plats för mer energi i kosten.

Varför det?

Klein
2009-11-16, 20:18
Fettsammansättningen i oljor såsom rapsolja och olivolja är dålig med avseende på epa/dha, mättat/fleromättat fett, och frånvaron av kolesterol. Det är inget man ska vräka i sig. I synnerhet inte om man mår skit av det, vilket antagligen 99% av jordens befolkning gör vid inmundigande av en dl. Kroppen är ganska smart konstruerad. Den reagerar med illmående när man äter saker som den inte tål. Sedan får man ju göra som man vill. Må bra eller må skit.

Ch4rles
2009-11-16, 20:20
Häll oljan i maten istället, det blir enklare och äta och kommer samtidigt få maten att smaka bättre.

stafh
2009-11-16, 20:24
Fettsammansättningen i oljor såsom rapsolja och olivolja är dålig med avseende på epa/dha, mättat/fleromättat fett, och frånvaron av kolesterol. Det är inget man ska vräka i sig. I synnerhet inte om man mår skit av det, vilket antagligen 99% av jordens befolkning gör vid inmundigande av en dl. Kroppen är ganska smart konstruerad. Den reagerar med illmående när man äter saker som den inte tål. Sedan får man ju göra som man vill. Må bra eller må skit.

Say what?

Förresten så använder han det (antagligen) för att han inte pallar äta så mycket som han gör av med, och då kan man ju förutsätta att han redan har dagsbehoven av allt han behöver fyllda.

Det är inte nödvändigtvis dåligt att dra i sig så mycket oliv- eller rapsolja, men det är nog bättre att äta mer vanlig mat om man orkar. Speciellt om man mår illa av att ha i sig massa olja.

aGrahn
2009-11-16, 20:26
kan tillägga att jag har grymt svårt att gå upp i vikt

Fatcan
2009-11-16, 20:37
Fettsammansättningen i oljor såsom rapsolja och olivolja är dålig med avseende på epa/dha, mättat/fleromättat fett, och frånvaron av kolesterol.

Typ så, fast tvärt om.

Ch4rles
2009-11-16, 20:43
kan tillägga att jag har grymt svårt att gå upp i vikt

Vad äter du då? Jag hoppas inte att det är kyckling, ris, broccoli och minikeso som är ganska standard för många. Inte för att det är dålig mat, men det är mat som är svårt att gå upp i vikt på.

Mat blir inte sämre för att det plötsligt smakar gott.

Klein
2009-11-16, 20:43
Glömde bort frånvaron av de viktiga fettlösliga A och D vitaminerna. Fett är dessutom en färskvara och oljor som stått på hyllorna i månader eller år, vare sig de är raffinerade eller ej, bör inte ges förtur framför färskvaror i kosten.

Fatcan
2009-11-16, 20:54
Glömde bort frånvaron av de viktiga fettlösliga A och D vitaminerna. Fett är dessutom en färskvara och oljor som stått på hyllorna i månader eller år, vare sig de är raffinerade eller ej, bör inte ges förtur framför färskvaror i kosten.

Ok, men varför är förhållandet mellan mättat och fleromättat fett dåligt i olivolja?

stafh
2009-11-16, 21:00
Glömde bort frånvaron av de viktiga fettlösliga A och D vitaminerna. Fett är dessutom en färskvara och oljor som stått på hyllorna i månader eller år, vare sig de är raffinerade eller ej, bör inte ges förtur framför färskvaror i kosten.

Vad spelar det för roll? Han ska ju knappast leva endast på olja.

Klein
2009-11-16, 21:02
Är mest i rapsoljan (4:1 fleromättat/mättat) som förhållandet är dåligt men 2:1 mellan mättat och fleromättat fett, som olivoljan har, är fortfarande skevt, sett som enskild fettkälla.

stafh
2009-11-16, 21:03
Är mest i rapsoljan (4:1 fleromättat/mättat) som förhållandet är dåligt men 2:1 mellan mättat och fleromättat fett, som olivoljan har, är fortfarande skevt, sett som enskild fettkälla.

Du vet att det finns enkelomättat fett också va?

aGrahn
2009-11-16, 21:03
Vad äter du då? Jag hoppas inte att det är kyckling, ris, broccoli och minikeso som är ganska standard för många. Inte för att det är dålig mat, men det är mat som är svårt att gå upp i vikt på.

Mat blir inte sämre för att det plötsligt smakar gott.

till frukost blir det oftast fil, müsli och nötter, till lunch äter jag vanlig skollunch, sen nåt mellanmål hemma, till middag blir det oftast vanlig husmanskost, ochså brukar jag äta nåt litet innaan jag ska sova, fil eller nån macka

Klein
2009-11-16, 21:07
Vad spelar det för roll? Han ska ju knappast leva endast på olja.

Han har ju skrivit att han mår skit av oljan. Utöver denna självklara anledning att undvikda oljan pekar jag ut dess näringsmässiga undermålighet. Jag kan skriva ett trivsamt kostupplägg åt trådförfattaren gratis om personen tar sig tid att skriva hur han äter i dagsläget, omnämner eventuella allergier, intoleranser och preferenser samt inkluderar längd, vikt, ålder, träningsmängd och målsättningar.

stafh
2009-11-16, 21:13
Han har ju skrivit att han mår skit av oljan. Utöver denna självklara anledning att undvikda oljan pekar jag ut dess näringsmässiga undermålighet.

Han mår skit av att dricka EN DECILITER olja på en gång, inte av oljan i sig. Ingen anledning att undvika olivolja helt på grund av det.

Och vad menar du med näringsmässig undermålighet? Vilket matfett är näringsrikt?

Klein
2009-11-16, 21:17
Du vet att det finns enkelomättat fett också va?

Ja och det finns ingen anledning att vräka i sig enkelomättat fett från nämnda oljor. Enkelomättat fett från pressade oljor samt möjligen soja och havregryn, höjs av någon anledning till skyarna medan det är konsensus att exakt alla andra näringsämnen/livsmedel skall intagas med återhållsamhet och varieras så mycket som möjligt. Kan man förena dessa oförenliga resonemang i sin tankevärld så är det inte mycket bevänt med den tankevärlden.

puls
2009-11-16, 21:21
Det verkar som om du är väldigt ung iom att du går i skolan? Det är alldeles naturligt att vara så där smal i unga år. Du kommer garanterat gå upp i vikt med åldern.. Men förstår om du vill lägga på dig lite om du är väldigt smal. Jag skulle rekomendera att du åt mycket av pasta, bröd, ris (dvs kolhydrater) tillsammans med fett och uppbyggande protein. Söta efterrätter är nog inte fel för dig i viktökningssyfte. Styrketräna gärna, utöva konditionsträning med moderation. Men det där med att dricka ren olja är nog inte vidare hälsosamt och det visar ju kroppen genom att reagera med illamående. Så implementera fettet i din övriga kosthållning så kan du ju njuta lite oxå...

Klein
2009-11-16, 21:24
Han mår skit av att dricka EN DECILITER olja på en gång, inte av oljan i sig. Ingen anledning att undvika olivolja helt på grund av det.

Och vad menar du med näringsmässig undermålighet? Vilket matfett är näringsrikt?

Det där är en vanlig myt och ett väldigt bekämt tankesätt för personer som inte orkar reflektera över vad dom äter. Bra mat kan man trycka i sig hela dagsbehovet av på en gång utan illamående. Dålig mat måste man äta med återhållsamhet.

Man mår inte skit av att trycka i sig 100 gram färskt fett från ett köttkreatur. Jag talar dock, väl att bemärka, inte om pastöriserat smör och grädde nu. Det mår man faktiskt skit av att trycka i sig mängder av och samma gäller kokosfett. Det mest näringsrika fettet är benmärg och hjärna. Därefter komma fett från andra delar av djuret och opastöriserad grädde och opastöriserat smör.

stafh
2009-11-16, 21:28
Det där är en vanlig myt och ett väldigt bekämt tankesätt för personer som inte orkar reflektera över vad dom äter. Bra mat kan man trycka i sig hela dagsbehovet av på en gång utan illamående. Dålig mat måste man äta med återhållsamhet.

Man mår inte skit av att trycka i sig 100 gram färskt fett från ett köttkreatur. Jag talar dock, väl att bemärka, inte om pastöriserat smör och grädde nu. Det mår man faktiskt skit av att trycka i sig mängder av och samma gäller kokosfett. Det mest näringsrika fettet är benmärg och hjärna. Därefter komma fett från andra delar av djuret och opastöriserad grädde och opastöriserat smör.

Okej, så om jag mår dåligt av att bälga i mig fyra liter vatten så är vatten dåligt? Vad babblar du om egentligen? Ingenting du skriver har ju någon som helst relevans för tråden.

Klein
2009-11-16, 21:42
Okej, så om jag mår dåligt av att bälga i mig fyra liter vatten så är vatten dåligt? Vad babblar du om egentligen? Ingenting du skriver har ju någon som helst relevans för tråden.

Vatten är inte mat så jämförelsen är irrelevant. Vidare är det är det väldigt få människor som behöver 4 liter vatten om dagen (utöver allt vatten de får i sig via maten). Stort vattenbehov följer av stort salt och fiberintag, vilket för oss tillbaka till dålig mat som jag nämnde tidigare.

För att utveckla vattenresonemanget så kan man också dra fram det evolutionärt perspektivet. Mat är något som inte varit konstant tillgängligt och det är dessutom en förgänglig vara som snabbt förfaller till oätlighet. Sötvatten är förvisso inte tillgängligt överallt men där det är tillgängligt så är det tillgängligt hela tiden. Alltså har det inte funnits någon evolutionär anledning för människan att kunna assimilera mycket vatten på kort tid medan det funnits stor anledning att kunna göra det med mat.

Trance
2009-11-16, 21:43
Det där är en vanlig myt och ett väldigt bekämt tankesätt för personer som inte orkar reflektera över vad dom äter. Bra mat kan man trycka i sig hela dagsbehovet av på en gång utan illamående. Dålig mat måste man äta med återhållsamhet.

Man mår inte skit av att trycka i sig 100 gram färskt fett från ett köttkreatur. Jag talar dock, väl att bemärka, inte om pastöriserat smör och grädde nu. Det mår man faktiskt skit av att trycka i sig mängder av och samma gäller kokosfett. Det mest näringsrika fettet är benmärg och hjärna. Därefter komma fett från andra delar av djuret och opastöriserad grädde och opastöriserat smör.

Det är en vanesak skulle jag vilja säga.

stafh
2009-11-16, 21:46
Vatten är inte mat så jämförelsen är irrelevant. Vidare är det är det väldigt få människor som behöver 4 liter vatten om dagen (utöver allt vatten de får i sig via maten). Stort vattenbehov följer av stort salt och fiberintag, vilket för oss tillbaka till dålig mat som jag nämnde tidigare.

För att utveckla vattenresonemanget så kan man också dra fram det evolutionärt perspektivet. Mat är något som inte varit konstant tillgängligt och det är dessutom en förgänglig vara som snabbt förfaller till oätlighet. Sötvatten är förvisso inte tillgängligt överallt men där det är tillgängligt så är det tillgängligt hela tiden. Alltså har det inte funnits någon evolutionär anledning för människan att kunna assimilera mycket vatten på kort tid medan det funnits stor anledning att kunna göra det med mat.

Så det här med analogier är lite nytt för dig?

Klein
2009-11-16, 21:55
Det är en vanesak skulle jag vilja säga.

Ett resonemang som man bara kan föra om man inte tror att kroppen är bättre rustad för att äta en väldigt specifik typ av mat än generell mat som ju faktiskt kan vara vad som helst nästan.

aGrahn
2009-11-16, 22:03
Han har ju skrivit att han mår skit av oljan. Utöver denna självklara anledning att undvikda oljan pekar jag ut dess näringsmässiga undermålighet. Jag kan skriva ett trivsamt kostupplägg åt trådförfattaren gratis om personen tar sig tid att skriva hur han äter i dagsläget, omnämner eventuella allergier, intoleranser och preferenser samt inkluderar längd, vikt, ålder, träningsmängd och målsättningar.

Ja du får gärna hjälpa mig med det, Jag äter oftast fil müsli och nötter till frukost. Lunch i skolan. Ibland havregrynsgröt till mellanmål. Husmanskost till middag och nån frukt, fil eller macka innan jag ska sova, ibland brukar jag äta bulgur, kikärter och olika slags böner vid sidan av när jag äter middag. Jag har inga allergier eller intoleranser. Jag är ca 184cm lång, Väger ca 65kg och jag är 15 år, fyller 16 snart, Jag styrketränar 4 gånger i veckan, innebandy 1 gång och fotboll 1 gång i veckan. Mitt mål är minst 70kg, bli större, starkare och få en snyggare kropp.

tj_fmx
2009-11-16, 22:20
mixa 1 dl rapsolja med typ 1 liter mjölk, så blir det mycket enklare att dricka. Inte den äckliga smaken av bara olja, blanda i lite oboy också så blir det rätt okej ;) det blir 900 kcal+600 kcal= 1500 kcal! :thumbup:

Klein
2009-11-16, 22:21
Hur står det till med hy? Jag tänkte på om du har acne eller inte och i så fall hur svår? Detta påverkar också kostprogrammet.

mikaelj
2009-11-16, 22:25
Ja du får gärna hjälpa mig med det, Jag äter oftast fil müsli och nötter till frukost. Lunch i skolan. Ibland havregrynsgröt till mellanmål. Husmanskost till middag och nån frukt, fil eller macka innan jag ska sova, ibland brukar jag äta bulgur, kikärter och olika slags böner vid sidan av när jag äter middag. Jag har inga allergier eller intoleranser. Jag är ca 184cm lång, Väger ca 65kg och jag är 15 år, fyller 16 snart, Jag styrketränar 4 gånger i veckan, innebandy 1 gång och fotboll 1 gång i veckan. Mitt mål är minst 70kg, bli större, starkare och få en snyggare kropp.

Vad sägs om att ha mer smör och extra mycket ost på smörgåsen, grädde i såsen, majonnäs till, fulfett kött, fetare yoghurt, och så istället? Det blir (gissar jag?) godare än att dricka 1 dl olja vid ett tillfälle...

Det som hände kallas för tydligen för dumping, och det är en naturlig bieffekt av att äta stora mängder rent fett på en gång. Been there, done that.

mikaelj
2009-11-16, 22:27
Det mest näringsrika fettet är benmärg och hjärna. Därefter komma fett från andra delar av djuret och opastöriserad grädde och opastöriserat smör.

Var får du tag i benmärg och hjärna? Jag har letat efter lite annorlunda djurdelar på Orienthuset, men kom inte längre än till tunga, hjärta och lever.

Samt, opastöriserad grädde och opastöriserat smör. Är det lagligt i Sverige? Jag skulle gärna prova.

Klein
2009-11-16, 22:47
Var får du tag i benmärg och hjärna? Jag har letat efter lite annorlunda djurdelar på Orienthuset, men kom inte längre än till tunga, hjärta och lever.

Samt, opastöriserad grädde och opastöriserat smör. Är det lagligt i Sverige? Jag skulle gärna prova.

Jag flyttade till Barcelona. Där kan man köpa alla delar på djuret. I vanliga livsmedelsbutiker i Sverige kan man ibland hitta kalvlägg och där är det ju lite benmärg. Ibland kan man även hitta soppkött från kalv eller lamm och där kan det finnas en del märg om man har tur med bitarna. I stora städer som Stockholm, Göteborg och Malmö finns det saluhallar där det ibland går att hitta märgben och om inte annat kan man säkert beställa märgben där. Annars rekommenderar jag att du hittar någon bra halalslaktare i trakten. Dom brukar ta tillvara på märgben osv. Hjärna blir nog svårare dock då det antagligen slängs direkt vid slakt vilket är beklagligt då det är den rikaste källan på epa/dha fettsyror i hela moder natur. Både märg och hjärna är dessutom extrema färskvaror som blir oätliga redan efter ett par dygn. Märg är helt fantastiskt gott när det är färskt och fruktansvärt vidrigt när det härsknat. Det samma gäller väl iofs alla delar av djuret. Även ägg har denna egenskap. Riktigt färska ägg har en lätt söt, mild och allmänt behaglig smak medan icke så färska ägg smakar bittert, unket och allmänt jävligt (i rått skick). Jag tror att de flesta i Sverige inte vet hur riktigt färska ägg smakar. De har bara ätit den skit som säljs i butik och den är aldrig färsk.

Vad gäller opastöriserad mjölk och grädde så är det bara att bege sig till en bondgård och fråga om du får köpa mjölk från kyltanken. Grädden kommer att stiga till ytan av din behållare efter nåt dygn och kan då tas vara på för vad du nu vill göra med den. Själv experimentar jag just nu med vildjäst mjölk. Jag låter den opastöriserade mjölken stå i sluten behållare i rumstemperatur och genomgå naturlig syrning. Man måste se till att få ned all grädde från kanterna i vätskan och röra om nån gång om dagen så att den inte härsknar och att det inte bildas submiljöer. Resultatet har varit fantastiskt båda gångerna jag testat. Efter 2 dagar börjar den tjockna och en syrlig fräsch smak infinner sig. Efter 7 dagar är den rejält tjock. Kasseinet kommer att separara sig från vasslen men det är bara att röra ihop vid servering. Mycket godare och fräschare än all fil, yoghurt och kefir man kan köpa i butik.

Ch4rles
2009-11-17, 06:46
Var får du tag i benmärg och hjärna? Jag har letat efter lite annorlunda djurdelar på Orienthuset, men kom inte längre än till tunga, hjärta och lever.

Samt, opastöriserad grädde och opastöriserat smör. Är det lagligt i Sverige? Jag skulle gärna prova.

Har du kollat Saluhallen eller Ica Focus? Angående opastöriserad grädde tror jag inte man får sälja det för konsumtion i Sverige. Smör vet jag inte. Men annars så får du väl investera i en ko :)

Sverker
2009-11-17, 07:14
Det där är en vanlig myt och ett väldigt bekämt tankesätt för personer som inte orkar reflektera över vad dom äter. Bra mat kan man trycka i sig hela dagsbehovet av på en gång utan illamående. Dålig mat måste man äta med återhållsamhet.

Man mår inte skit av att trycka i sig 100 gram färskt fett från ett köttkreatur. Jag talar dock, väl att bemärka, inte om pastöriserat smör och grädde nu. Det mår man faktiskt skit av att trycka i sig mängder av och samma gäller kokosfett. Det mest näringsrika fettet är benmärg och hjärna. Därefter komma fett från andra delar av djuret och opastöriserad grädde och opastöriserat smör.

Hmm....opastöricerad grädde... Listeria moncytogenes....EHEC....förgiftning med allvarliga konsekvenser. Det skulle jag kalla dålig mat.


Hur är det nu ? Finns det inte teorier om att sphingomyelin skulle vara mindre nyttigt i större mängder. Sphingomyelin finns det mycket av i hjärna och benmärg. Jag har lite dålig koll där:confused:

mikaelj
2009-11-17, 08:19
Har du kollat Saluhallen eller Ica Focus? Angående opastöriserad grädde tror jag inte man får sälja det för konsumtion i Sverige. Smör vet jag inte. Men annars så får du väl investera i en ko :)

Det går att få tag på opastöriserad ost, finns t.o.m. på Hemköp. Wernerssons.

Jag får ta en sväng förbi Saluhallen igen och se om de har något intressant!

Klein
2009-11-17, 12:25
Hmm....opastöricerad grädde... Listeria moncytogenes....EHEC....förgiftning med allvarliga konsekvenser. Det skulle jag kalla dålig mat.


Hur är det nu ? Finns det inte teorier om att sphingomyelin skulle vara mindre nyttigt i större mängder. Sphingomyelin finns det mycket av i hjärna och benmärg. Jag har lite dålig koll där:confused:

Jag är inte så mycket för teorier. Jag är en handlingens man. Iaf vad avser mat. Jag har ätit rått kött, rått fett och druckit opastöriserad mjölk i 5 års tid. Jag har aldrig blivit matförgiftad. Eftersom i princip inga människor äter som jag, dvs färska råa animalier, så kan man ju också fråga sig vars dataunderlaget som påvisar faran med det hela kommer ifrån. Det låter som vild spekulering och vidskeplighet i mina öron.

JoeyP
2009-11-17, 12:39
Ren kyckling stekt i milda margarin och sen en stor klick med äkta amerikansk dressing!

Nyttigt, gott och MYCKET kalorier!

Sniggel
2009-11-17, 12:47
Hur smakar hjärna? Nu äter ju Klein sin mat rå förstås men det kanske finns andra sätt att äta det på. Skulle vara skoj att testa.
Kan ju ha det som en extra "injektion" omega-3 lite då och då :)

z_bumbi
2009-11-17, 12:49
Hur smakar hjärna? Nu äter ju Klein sin mat rå förstås men det kanske finns andra sätt att äta det på. Skulle vara skoj att testa.
Kan ju ha det som en extra "injektion" omega-3 lite då och då :)

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/creutzfeldt-jakobs-sjukdom-och-andra-spongiforma-encefalopatier/

stevebc
2009-11-17, 13:05
Är mest i rapsoljan (4:1 fleromättat/mättat) som förhållandet är dåligt men 2:1 mellan mättat och fleromättat fett, som olivoljan har, är fortfarande skevt, sett som enskild fettkälla.Det stämmer inte. Förhållandet i olivolja är 1,5:1 till mättade fettsyrornas fördel. Olivolja är dessutom rikt på vitamin E och flertalet antioxidanter/flavonider. Nackdelen är väl att det är en dålig omega 3-källa, men eftersom den är så fattig på fleromättade syror så gör den dåliga balansen inte så mycket. Får inte samma effekt som i rapsolja t ex (även om balansen just där är rätt bra).

stevebc
2009-11-17, 13:09
Vad gäller opastöriserad mjölk och grädde så är det bara att bege sig till en bondgård och fråga om du får köpa mjölk från kyltanken. Grädden kommer att stiga till ytan av din behållare efter nåt dygn och kan då tas vara på för vad du nu vill göra med den. Själv experimentar jag just nu med vildjäst mjölk. Jag låter den opastöriserade mjölken stå i sluten behållare i rumstemperatur och genomgå naturlig syrning. Man måste se till att få ned all grädde från kanterna i vätskan och röra om nån gång om dagen så att den inte härsknar och att det inte bildas submiljöer. Resultatet har varit fantastiskt båda gångerna jag testat. Efter 2 dagar börjar den tjockna och en syrlig fräsch smak infinner sig. Efter 7 dagar är den rejält tjock. Kasseinet kommer att separara sig från vasslen men det är bara att röra ihop vid servering. Mycket godare och fräschare än all fil, yoghurt och kefir man kan köpa i butik.Så du behöver inte tillsätta en syrningskultur alls? Det sköter sig själv? Gäller det bara om den är opastöriserad?

stridis
2009-11-17, 14:58
Det går att få tag på opastöriserad ost, finns t.o.m. på Hemköp. Wernerssons.

Jag får ta en sväng förbi Saluhallen igen och se om de har något intressant!

Min ICA kvantum har ibland benmärg. Annars så är det bara att säga till personalen så att de tar in. En del som har hajat till när jag berättar om ingredienserna i min köttsoppa. Yngre människor är ganska dåliga på att äta inälvsmat och liknande men jag tycker allt skall tas tillvara; MikaelJ tar istret och jag tar resten.:D

mikaelj
2009-11-17, 15:02
Min ICA kvantum har ibland benmärg. Annars så är det bara att säga till personalen så att de tar in. En del som har hajat till när jag berättar om ingredienserna i min köttsoppa. Yngre människor är ganska dåliga på att äta inälvsmat och liknande men jag tycker allt skall tas tillvara; MikaelJ tar istret och jag tar resten.:D

Yay! På sistone har det blivit fåniga mängder fett, när jag sett hur mycket protein jag ändå får i mig (eftersom allt jag äter är proteinbaserat). Hade 50g smör i min ägguleomelett idag, t ex.

Tack för tipset om affären. ICA Kvantum Munkebäck har ett ganska bra utbud. Jag borde be dem ta in lite kul saker.

Rickard
2009-11-17, 15:24
Var får du tag i benmärg och hjärna? Jag har letat efter lite annorlunda djurdelar på Orienthuset, men kom inte längre än till tunga, hjärta och lever.

Samt, opastöriserad grädde och opastöriserat smör. Är det lagligt i Sverige? Jag skulle gärna prova.
Ren benmärg är nog inte vanligt, men märgben finns på ICA Focus.

Och konserverad hjärna har jag sett på Kvibergs marknad.

Kischen
2009-11-17, 15:33
Klein, jag efterlyser ett foto inifrån din kyl/frys :D

Eddie Vedder
2009-11-17, 16:02
Så du behöver inte tillsätta en syrningskultur alls? Det sköter sig själv? Gäller det bara om den är opastöriserad?

Ja det är just grejen med den opastöriserade. Bakteriekulturen tillväxer på egen hand i rumstempreatur.

Samma förvaring med pastöriserad mjölk gör att den ruttnar. Den opastöriserade ruttnar istället i kylskåpet.

aGrahn
2009-11-17, 16:54
mixa 1 dl rapsolja med typ 1 liter mjölk, så blir det mycket enklare att dricka. Inte den äckliga smaken av bara olja, blanda i lite oboy också så blir det rätt okej ;) det blir 900 kcal+600 kcal= 1500 kcal! :thumbup:

bra idé, Tack så mycket :D

aGrahn
2009-11-17, 16:55
Hur står det till med hy? Jag tänkte på om du har acne eller inte och i så fall hur svår? Detta påverkar också kostprogrammet.

okej, några små tonårsfinnar sen en del pormaskar

Klein
2009-11-17, 19:14
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/creutzfeldt-jakobs-sjukdom-och-andra-spongiforma-encefalopatier/

Att det skulle ta flera år från smittning till insjuknande talar emot att det skulle vara en smittsam sjukdom. Att nån som insjuknat i CJD skulle ha ätit hjärna håller jag vidare för föga troligt. Vad som har skett är systematisk bestprutning av köttkreatur med organofosfater mot en viss insekt, vilken borrat hål i skinnet och lämnat dörren öppen in till nervsystemet. Det är väl etablerat att organofosfater genererar en väldigt kraftfull typ av fri radikal i de vävnader de förgiftar. Denna i sin tur är antagligen orsaken till de prioner som upptäckts i de sjuka djuren.

Och fruktar man fortfarande kossorna så finns det ju alltid fårskallar att sätta tänderna i.

Sverker
2009-11-17, 19:32
Vad som har skett är systematisk bestprutning av köttkreatur med organofosfater mot en viss insekt, vilken borrat hål i skinnet och lämnat dörren öppen in till nervsystemet. Det är väl etablerat att organofosfater genererar en väldigt kraftfull typ av fri radikal i de vävnader de förgiftar. Denna i sin tur är antagligen orsaken till de prioner som upptäckts i de sjuka djuren.

Och fruktar man fortfarande kossorna så finns det ju alltid fårskallar att sätta tänderna i.

:confused:

Nja...vetetusan ifall organiska fosfoföreingar ger fria radikaler. Låter mer som stridsgaser där soldaterna ( eller kreaturen ) dör av kramper pga kolinesteraset inhiberas.

Låter helt vansinningt att utsätta djur för organiska fosfoföreningar*screwy*

Att man kan behandla olika material som angripits av insekter med dessa föreningar är en annan sak.

z_bumbi
2009-11-17, 19:40
Att det skulle ta flera år från smittning till insjuknande talar emot att det skulle vara en smittsam sjukdom.

Nej så jag antar att resten av det du skriver är lika dåligt underbyggt?

stafh
2009-11-17, 19:48
Att det skulle ta flera år från smittning till insjuknande talar emot att det skulle vara en smittsam sjukdom. Att nån som insjuknat i CJD skulle ha ätit hjärna håller jag vidare för föga troligt. Vad som har skett är systematisk bestprutning av köttkreatur med organofosfater mot en viss insekt, vilken borrat hål i skinnet och lämnat dörren öppen in till nervsystemet. Det är väl etablerat att organofosfater genererar en väldigt kraftfull typ av fri radikal i de vävnader de förgiftar. Denna i sin tur är antagligen orsaken till de prioner som upptäckts i de sjuka djuren.

Och fruktar man fortfarande kossorna så finns det ju alltid fårskallar att sätta tänderna i.

Varför skulle en viss typ av fri radikal orsaka en viss typ av mutation? Makes no sense.

Och fåren är inte undantagna prioner. http://sv.wikipedia.org/wiki/Scrapie

aGrahn
2009-11-17, 20:42
hahah, jag har ingen aning vad ni pratar om :P

stevebc
2009-11-17, 20:45
Ja det är just grejen med den opastöriserade. Bakteriekulturen tillväxer på egen hand i rumstempreatur.

Samma förvaring med pastöriserad mjölk gör att den ruttnar. Den opastöriserade ruttnar istället i kylskåpet.Är det inte dessutom så att om man placerar mjölken i rumstemperatur så surnar den, medan den ruttnar i kylskåpet? För att förrutningsbakterier växer bättre i kyla medan mjölksyrekulturer växer bättre i rumstempererat?

Sverker
2009-11-17, 21:02
Vad är ruttna för er ?
För mig skulle det vara bakterier som ger sig på proteinet och sönderdelar det till ammoniak och kolkedjor som fermenteras till någon syra som mjölksyra.

Att den surnar skulle då vara bakterier som kan använda mjölksockret som energikälla och fermentera det till mjölksyra.




För mig spelar det ingen roll vilket. EHEC finns där och den försvinner inte i första taget.
Bättre att pastöricera mjölken och tillsätta en känd mjölksyrabakterie som inte tillverkar några gifter.

Eddie Vedder
2009-11-17, 21:10
Är det inte dessutom så att om man placerar mjölken i rumstemperatur så surnar den, medan den ruttnar i kylskåpet? För att förrutningsbakterier växer bättre i kyla medan mjölksyrekulturer växer bättre i rumstempererat?

Jo det skrev jag ju också. Sista meningen i ditt citat.:D

Klein
2009-11-17, 22:01
:confused:

Nja...vetetusan ifall organiska fosfoföreingar ger fria radikaler. Låter mer som stridsgaser där soldaterna ( eller kreaturen ) dör av kramper pga kolinesteraset inhiberas.

Låter helt vansinningt att utsätta djur för organiska fosfoföreningar*screwy*

Att man kan behandla olika material som angripits av insekter med dessa föreningar är en annan sak.

Det skedde i ett flertal europeiska länder under 80-talet och tidigt 90-tal. Just Storbrittanien drev igenom en mycket större dosering än det övriga fåtalet länder som nyttjade liknande metoder för att komma åt fästingen, tex Irland, Schweiz och Frankrike. Insiktsgiftet i fråga som nyttjades i Storbrittanien var Phosmet. Det har demonstrerats i studier att hjärnscellskulturer som utsätts för phosmer ändrar cellmetabolismen hos prionproteinerna på ett liknande sätt som i tidiga stadier av spongiform sjukdom . Dock är det inte tillräckligt för att generera nyckelomvandlingen av proteinet som kännetecknar TSE.

Man har noterat obalans mellan metaller i hjärnan på drabbade djur och människor. Väldigt höga nivåer av metaller som mangan men ofta även silver, strontium, barium och järn kombinerat med låga nivåer av koppar, selen, zink, magnesium och kalcium. I en frisk kropp binder den normala varianten av prion-proteinet till koppar vilket har en antioxidativ effekt. Denna normala protein förekommer i näthinnan, epifysen, hypofysen, syncentrum, hypothalamus och hjärnstammen. Om matkedjan är låg på koppar men har rikligt med andra metaller så kommer manganet att substitueras, mot mangan eller silver tex. Detta räcker dock inte för att utveckla TSE i sig självt. TSE förekommer förekommer mest vid höga altituder med starkt uv-ljus. Mangan laddar elektrisk energi medan koppar leder elektrisk energi. Under starkt uv-ljus mottaget genom näthinnan så kommer manganet att konverteras från sin antioxidativa form (mangan 2+) till sin fria-radikal-form (mangan 3+ och 4+). Ett relaterat abstrakt:
http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0306987704003779

Områden drabbade av TSE är dessutom ofta associerade med kemikalier såsom silverjodid som sprayas för att inducera regn, snöfall eller upplösning av dimma. Skidorter, kustområden, flygvägar. Sjukdomen har även observerats i områden där testning av kemiska vapen och bomber har skett. Tex i de områden i Alaska där NASA varit på safari. Drar mig även till minnes att det förekommit bombtestningar på en viss ö där kannibalism har beskyllts för mänskliga hjärnsjukdomar.

Sverker
2009-11-18, 07:09
Phosmet, intressant.

Tror du själv på att bönderna går runt i lagårdarna och duschar kossorna med Phosmet ?


Nää, trodde inte det. Själv tror jag att prionerna kom in i systemet via slaktavfall som fördes tillbaka som djurfoder.
Tur att svenskt kött inte är drabbat av galnakosjukan.

stevebc
2009-11-18, 07:27
Vad är ruttna för er ?
För mig skulle det vara bakterier som ger sig på proteinet och sönderdelar det till ammoniak och kolkedjor som fermenteras till någon syra som mjölksyra.

Att den surnar skulle då vara bakterier som kan använda mjölksockret som energikälla och fermentera det till mjölksyra.




För mig spelar det ingen roll vilket. EHEC finns där och den försvinner inte i första taget.
Bättre att pastöricera mjölken och tillsätta en känd mjölksyrabakterie som inte tillverkar några gifter.Aha. Trodde ruttenheten ledde till mycket sämre smak och, tja, näring. Och att EHEC eller liknande dog ut.

Jo det skrev jag ju också. Sista meningen i ditt citat.:DOj, ja, jag tänkte inte det var det du menade :) Men där fick du in värmen ocks ja.

Morty
2009-11-18, 12:56
hahah, jag har ingen aning vad ni pratar om :P

Det diskuteras om varför det är dumt att äta rå mat och hjärna. Klein dissar allt, eftersom det är konspirationer. Han mår bra.

Klein
2009-11-18, 14:03
Phosmet, intressant.

Tror du själv på att bönderna går runt i lagårdarna och duschar kossorna med Phosmet ?


Nää, trodde inte det. Själv tror jag att prionerna kom in i systemet via slaktavfall som fördes tillbaka som djurfoder.
Tur att svenskt kött inte är drabbat av galnakosjukan.

Nej det gör man inte idag men det skedde då och det utlöste ett stort utbrott av sjukdomen. Det är självklart många fler variabler med i spelet varav brist på koppar tycks vara en väsentlig sådan. Likaså mangan eller silverförgiftning. Upptaget av mangan är mycket dåligt genom kosten men det är tydligen lätt att inhalera. Kommer kossorna i kontakt med manganförgiftat mjöl tidigt i livet när hjärn och blodbarriären inte är ordentligt utvecklad så är det ju en ganska trolig väg till förgiftning.

Det bör poängteras att både köttkreatur och fän matats med nedmalt slaktavfall sedan 1920-talet men problemen med den aggressiva BSE kom först på 80-talet. Att den följde den kemiska besprutningen som ett brev på posten både i tiden och regionalt var knappast en slump. Jag tror att det mycket väl kan vara manganet som sitter på den missformade prionen och inte prionen själv som ställer till det, särskilt i kombination med andra nervskadande kemikalier och starkt uv-ljus. Det är också intressant att notera att den mänskliga CJD är till 80% förekommande utanför stadsmiljö, trots att folk i städer äter lika mycket kött som folk utanför städer. Städer råker också vara insvepta i smog som reflekterar bort en väsentlig del av solljuset som når glesbygd.

Klein
2009-11-18, 20:59
okej, några små tonårsfinnar sen en del pormaskar

Jag börjar med två grötrecept som är både goda, enkla, billiga och energirika:

Boostad havregrynsgröt - Bagarns special:

Grundrecept:
Havregrynsgröt gjord på 3 dl vanliga havregryn
6 råa ägg
1 Banan
0.5 dl smör
0.5 dl mandlar
2 matskedar kokosflingor eller finfördelat kokosfett
1.5 matskedar mörk, tjock och opak honung eller mörk sirap
Kardemumma och kanel efter behag

Till servering (valbart): 0.5 liter fullfet mjölk i separat glas eller 0.5 liter turkisk yoghurt i separat tallrik.

Energi: Någonstans mellan 1600 och 1700 kcal utan att räkna in mjölk eller yoghurt. Räknar man in allt så kommer man över 2000kcal.
Pris: Lär inte gå lös på mer än 10-15 kronor totalt
Tid: Tar inte mer än 2 minuter att röra ihop när gröten väl är kokad.

Tillvägagångssätt: När du kokat klart gröten och tagit av kastrullen från plattan så rör du ned ett antal råa ägg, ett ägg i taget, tills vitan stelnat. Räkna med 2 ägg per dl havegryn som använts i gröten. Skiva därefter en banan som du rör ned i gröten. Begrav en smörklick - en matsked , gärna osaltat smör, per dl havregryn - i gröten. Strö därefter över mandlarna. Därefter slänger du ned ett par matskedar kokosflingor eller egenhändigt finfördelat kokosfett. Tillsätt en klick mörk, tjock och opak honung eller ringla lite mörk sirap över det hela (räkna med en halv matsked per dl havregryn). Krydda avslutningsvis med lite kanel och kardemumma. Avnjutes antingen som den är eller med fullfet mjölk (gärna gammaldags 4-45% fett) eller turkisk youghurt (10% fett) till, gärna i separat glas eller tallrik i yoghurtens fall.


Uppstekt kornmjölsgröt:

Grundrecept för gröten:
3 dl kornmjöl
1 liter vatten
1 tesked salt

Till stekning:
1 dl vetemjöl (panering)
1.5 matskedar mörk, tjock, opak honung eller mörk sirap.
2 matskedar smör

Till servering:
1.5 matskedar mörk, tjock, opak honung eller mörk sirap.
1 liter fet mjölk (gärna gammaldags 4-4.5%)

Energi: Ca 1500-1600 kcal allt som allt.
Kostnad: 10 kronor kanske (bara mjölken som kostar)
Tid: 5 minuters av panering och stekning när gröten väl är kokad och har kallnat. Perfekt sätt att ta tillvara på överbliven gröt när man gjort en stor sats.

Tillvägagångsätt: Kornmjölsgröt är en kul variant på gröt. Det har en ganska unik och mastig smak. Man vispar försiktigt och sakta ner kornmjölet i lätt kokande och försaltat vatten (1 tesked salt per liter vatten). Bäst är att skaka ned mjölet med en sikt för att undvika klumpbildning. Låt den
gröt som blir över kallna, först i rumstemperatur och sen i kylskåp så att den blir klibbig. Ta sedan fram den och dela i 1 cm tjocka bitar som du rullar i vetemjöl. Dessa inmjölade bitar stekes sedan runtom i rikligt med smör. Serveras i djuptallrik tillsammans med maxfet mjölk (gärna gammaldags 4-4.5% fett) och därtill antingen en klick mörk, tjock och opak honung eller alternativt lite mörk sirap ringlad över det hela.

Morty
2009-11-18, 23:14
Undrar om ens jag skulle klara det där... 2mcal från gröt är nog lite väl stabbigt. Om man mår illa av en dl olja är det nog inte så lätt att få i sig allt det där, även om det ser jättegott ut i receptet.

Har du en bild på dem, klein?

aGrahn
2009-11-19, 17:01
Undrar om ens jag skulle klara det där... 2mcal från gröt är nog lite väl stabbigt. Om man mår illa av en dl olja är det nog inte så lätt att få i sig allt det där, även om det ser jättegott ut i receptet.

Har du en bild på dem, klein?

Tack, jag antar att det där är mat för en hel dag? nej, men jag får typ precis i mig 2dl havregrynsgröt, och då tyckte jag att jag åt ganska mycket.

Men jag får väl prova, men jag kanske tar lite mindre av en del saker.

Klein
2009-11-19, 19:28
Portionsstorleken får man själv avgöra. Det intressanta är mängdförhållandet mellan alla ingredienser. Äter man så stora måltider som föreskrivet så klarar man sig på 2-3 måltider om dagen. Att just gröt bär emot att äta mycket av beror ganska mycket på att smaken sätter stopp och möjligen att magen känner att den fått tillräckligt med fibrer. Därför är det en väldigt god idé att dryga ut måltiden med fett, fullvärdigt protein och lite enklare sockerarter. Kan man trycka gröt gjord på 2 dl havregryn så kan man trycka samma gröt med allt det andra tillsatt också. Ingredienserna konkurrerar inte om mättnaden.

Ska se om jag kan åstadkomma några bilder imorgon.

aGrahn
2009-11-19, 21:26
Portionsstorleken får man själv avgöra. Det intressanta är mängdförhållandet mellan alla ingredienser. Äter man så stora måltider som föreskrivet så klarar man sig på 2-3 måltider om dagen. Att just gröt bär emot att äta mycket av beror ganska mycket på att smaken sätter stopp och möjligen att magen känner att den fått tillräckligt med fibrer. Därför är det en väldigt god idé att dryga ut måltiden med fett, fullvärdigt protein och lite enklare sockerarter. Kan man trycka gröt gjord på 2 dl havregryn så kan man trycka samma gröt med allt det andra tillsatt också. Ingredienserna konkurrerar inte om mättnaden.

Ska se om jag kan åstadkomma några bilder imorgon.

okej, tack :)