handdator

Visa fullständig version : Gick family guy över gränsen?


kalle_banan
2009-11-16, 17:20
SPOILERVARNING!
I senaste avsnittet (då Quagmire fick barn) hade Quagmire gett sitt barn en napp som vibrerade och gick in och ur munnen, vad det ska likna borde inte vara svårt att räkna ut.

Jag reagerade på det och tycker att det är att gå över gränsen, men de har trots allt sänt avsnittet och därför måste det vara tillräckligt okej för att sändas i (Amerikansk (!)) TV.
Tycker ni att det är okej?

PS. Jag kan inte byta avatar av ngn anledning. DS

Ignatius72
2009-11-16, 17:23
SPOILERVARNING!
I senaste avsnittet (då Quagmire fick barn) hade Quagmire gett sitt barn en napp som vibrerade och gick in och ur munnen, vad det ska likna borde inte vara svårt att räkna ut.

Jag reagerade på det och tycker att det är att gå över gränsen, men de har trots allt sänt avsnittet och därför måste det vara tillräckligt okej för att sändas i (Amerikansk (!)) TV.
Tycker ni att det är okej?

PS. Jag kan inte byta avatar av ngn anledning. DS

Nu har jag inte sett avsnittet, men det låter framförallt lite plumpt. Dvs inte särskilt roligt. Men det kanske bara är du som är dålig på att återberätta :D

Ingrosso
2009-11-16, 17:24
Var säkert skitroligt :D

eternallord
2009-11-16, 17:24
Nej. Tramsigt med moralpanik över tecknade serier.

LindaS
2009-11-16, 17:24
Det är inget barnprogram och vad det gäller att "gå över gränsen" så är det väl det som är syftet med alltihop(?).

Verbatim
2009-11-16, 17:25
Det låter ju inte vidare kul, fick inget är förvånande med tanke på vilken serie vi talar om. Men det är knappast något att ta sin Mats ur skolan för.

Morrris
2009-11-16, 17:27
SPOILERVARNING!
I senaste avsnittet (då Quagmire fick barn) hade Quagmire gett sitt barn en napp som vibrerade och gick in och ur munnen, vad det ska likna borde inte vara svårt att räkna ut.

Jag reagerade på det och tycker att det är att gå över gränsen, men de har trots allt sänt avsnittet och därför måste det vara tillräckligt okej för att sändas i (Amerikansk (!)) TV.
Tycker ni att det är okej?

PS. Jag kan inte byta avatar av ngn anledning. DS

Ja, det är ok. Tyvärr var det inte roligt...

burre
2009-11-16, 17:38
Det var väl snarare Peters "palestinian alarm-clock" som var nära gränsen.


-klockan slår 07.00 -> den skriker ut "Alahu akhbar" -> Huset sprängs i bitar.


Men det är ingen barnserie, så det är ok.

Behi
2009-11-16, 17:45
Gick inte över gränsen, inte på långa vägar. Var dock inte särskilt kul heller. Varför tyckte du det var över gränsen Kalle?

tossefar
2009-11-16, 17:47
Avsnittet hånar utvecklingsstörda, palestinier och avslutar med incestskämt, och du väljer att bli upprörd över en napp?

Osten80
2009-11-16, 17:49
I min humorvärld är det få saker som är över gränsen. Om det sedan är roligt eller inte har jag inte en aning om (har inte sett avsnittet).

spann
2009-11-16, 18:03
nej, sluta va så bitter.. du kommer bli en tråkig gubbe

hahavaffan
2009-11-16, 18:06
FG kan aldrig gå över gränsen. Episkt bäst skämt.

Freeddee
2009-11-16, 18:07
Någon som vet vart man kan se avsnittet/klippet du snackar om?

Morrris
2009-11-16, 18:07
FG parodi på Cops, BBC World Service samt Brians klon var det bästa i det avsnittet. Eller?*popcorn*

erks
2009-11-16, 18:08
Alltså. Det är tecknat.

mattilainen
2009-11-16, 18:08
SPOILERVARNING!
I senaste avsnittet (då Quagmire fick barn) hade Quagmire gett sitt barn en napp som vibrerade och gick in och ur munnen, vad det ska likna borde inte vara svårt att räkna ut.

Jag reagerade på det och tycker att det är att gå över gränsen, men de har trots allt sänt avsnittet och därför måste det vara tillräckligt okej för att sändas i (Amerikansk (!)) TV.
Tycker ni att det är okej?

PS. Jag kan inte byta avatar av ngn anledning. DS

När jag läser sånt här så blir jag bara sur. Om inte en tecknad serie kan göra sånt, vem ska då göra det? Helt ärligt, sluta bry dig ur såna töntsaker.

Blod
2009-11-16, 18:08
Någon som vet vart man kan se avsnittet/klippet du snackar om?

Ja för bövelen, länka.

Rockhard
2009-11-16, 18:11
Alltså. Det är tecknat.

Jaha? Man får alltså sprida vilket budskap man vill om man gör det med tecknade bilder?

coxie
2009-11-16, 18:14
Jaha? Man får alltså sprida vilket budskap man vill om man gör det med tecknade bilder?

Allt går att skämta om och allt är tillåtet.

Rockhard
2009-11-16, 18:15
Allt går att skämta om och allt är tillåtet.

Nja nästan. Men det finns några lagar i Sverige också som kan vara bra att följa...

lanzal
2009-11-16, 18:24
Nej, finns inga gränser!

coxie
2009-11-16, 18:27
Nja nästan. Men det finns några lagar i Sverige också som kan vara bra att följa...

Om någon vill polisanmäla mig för att jag drar ett skämt om pedofili, incest, negrer, sandapor eller liknande så är det värt det.

Tar man illa upp när jag skämtar så tar man sig själv på för stort allvar och borde röka en spliff.

Bahir
2009-11-16, 18:27
Jag tycker inte att det var över gränsen. Avsnittet sög dock. Över gränsen var nog det avsnittet där Peter var bög (säsong 7 kan det ha varit, alternativt 8). Det avsnittet var bara äckligt. Och inte för att jag har något emot bögar.

Jazen
2009-11-16, 18:33
kan säga såhär. Family guy kan aldrig gå för långt, dom har dragit allt från rasist skämt till könsdiskriminering till mord så skärp er....

rooz
2009-11-16, 18:34
kan säga såhär. Family guy kan aldrig gå för långt, dom har dragit allt från rasist skämt till könsdiskriminering till mord så skärp er....

Indeed. Såg på TV6 när man hintade att Ted Turner satte på hundar:D

BobaFett
2009-11-16, 18:46
SPOILERVARNING!
I senaste avsnittet (då Quagmire fick barn) hade Quagmire gett sitt barn en napp som vibrerade och gick in och ur munnen, vad det ska likna borde inte vara svårt att räkna ut.

Jag reagerade på det och tycker att det är att gå över gränsen, men de har trots allt sänt avsnittet och därför måste det vara tillräckligt okej för att sändas i (Amerikansk (!)) TV.
Tycker ni att det är okej?

PS. Jag kan inte byta avatar av ngn anledning. DS

Du är kristen va? *gah!*

coxie
2009-11-16, 18:48
Du är kristen va? *gah!*

Borde han vara då han anser att ett oskyldigt anspel på en vibrator är värre än "sand people" och en självmordsbombare i klockform.

erks
2009-11-16, 18:52
Jaha? Man får alltså sprida vilket budskap man vill om man gör det med tecknade bilder?

Förstår inte vad det är för budskap du pratar om. Det är ett skämt för höge farao!

Rockhard
2009-11-16, 18:52
Om någon vill polisanmäla mig för att jag drar ett skämt om pedofili, incest, negrer, sandapor eller liknande så är det värt det.

Tar man illa upp när jag skämtar så tar man sig själv på för stort allvar och borde röka en spliff.

Vem pratar om skämt? Jag skrev om tecknat.

Rockhard
2009-11-16, 18:55
Förstår inte vad det är för budskap du pratar om. Det är ett skämt för höge farao!

Tja du antydde att det skämtet inte var så farligt därför att det var tecknat....jag har inte ens sett programmet vet inte vad skämtet var. Inte det jag svarade på.

Loke
2009-11-16, 19:05
Nja, muhammed-karikatyrer, det är över gränsen. En anspelning på incest är väl inte så farligt i jämförelse.

Snobbe
2009-11-16, 19:07
Det värsta var ju när peter förstorar kuken genom o dra den med en bil. Tänk om någon skulle få för sig att testa det.

erks
2009-11-16, 19:10
Tja du antydde att det skämtet inte var så farligt därför att det var tecknat....jag har inte ens sett programmet vet inte vad skämtet var. Inte det jag svarade på.

Jag skrev som jag gjorde för att jag tycker det är löjligt att anse att något sånt är "över gränsen"(vilken gräns?), när det till och med är tecknat.

Stoltz
2009-11-16, 19:14
Det värsta var ju när peter förstorar kuken genom o dra den med en bil. Tänk om någon skulle få för sig att testa det.

Eller Bumbibjörnarna. Man dricker lite speciell saft och blir studsig och får jättemycket energi när man ser jättarna. Mmm...

lastbil
2009-11-16, 19:16
Att försöka vara rolig och att vara rolig kommer från samma källa, ska denna källa akta sig för gränser å vad som är politiskt korrekt får man väldigt tam humor.
Det kanske var ett smaklöst skämt, man kan säga "usch" för sig själv å se fram emot nästa, det är ju trotts allt family guy du valt att se.

MrBurner
2009-11-16, 19:32
Jag tycker inte att skämtet gick för långt.

snej
2009-11-16, 19:34
Family Guy är episkt. Hör ni det, EPISKT.

Fatalist
2009-11-16, 19:45
TS:

Vem tvingar dig att titta?

Och varför uppträder du som om du tycker att din moraliska syn på skämten vore den rätta, och därmed ska förklara detta "över gränsen" så ingen ska få se det?

Kan du inte bara låta bli att titta, och låta alla andra fatta samma beslut själva?

hultman
2009-11-16, 20:06
Nej, det finns få saker som är över gränsen. FG är det aldrig.

Three pigs
2009-11-16, 20:15
Hahahaha, låter ju skitkul. Måste ses :D

Fagen
2009-11-16, 20:21
Ni som tycker att detta var kul och inte anser att det är över gränsen, vad tycker ni är över gränsen? Eller har ni ingen sådan gräns?

Behi
2009-11-16, 20:25
Ni som tycker att detta var kul och inte anser att det är över gränsen, vad tycker ni är över gränsen? Eller har ni ingen sådan gräns?

Personliga påhopp kan vara över gränsen. T.ex. att driva med MJ's barn precis efter att MJ dött på nåt osmakligt sätt som rör just MJ's död.
Men generella saker som inte riktar in sig på nån särskild är aldrig över gränsen.

snej
2009-11-16, 20:28
Ni som tycker att detta var kul och inte anser att det är över gränsen, vad tycker ni är över gränsen? Eller har ni ingen sådan gräns?

Så länge det är så briljanta metaforer för allting så nää, då kan dem inte gå över gränsen, enligt min mening. Hade det varit en riktig penis babyn sög på så hade det givetvis inte varit kul längre.

Ignatius72
2009-11-16, 20:30
Man måste ju gå över gränsen ibland, allt blir inte kul men en del blir banbrytande.

thatice
2009-11-16, 20:31
Sett avsnittet och jag hade nog inte ens reagerat på det om det inte vore för denna tråd, så nej enligt mig men särskilt kul var det ju inte heller.

Fagen
2009-11-16, 20:39
Personliga påhopp kan vara över gränsen. T.ex. att driva med MJ's barn precis efter att MJ dött på nåt osmakligt sätt som rör just MJ's död.
Men generella saker som inte riktar in sig på nån särskild är aldrig över gränsen.

Så om två personer (MJs barn) känner sig illa berörda av ett "skämt" är det inte OK, men om tusentals personer (ex incestoffer) blir illa berörda så är det OK. Hänger inte riktigt med på den logiken.

Så länge det är så briljanta metaforer för allting så nää, då kan dem inte gå över gränsen, enligt min mening. Hade det varit en riktig penis babyn sög på så hade det givetvis inte varit kul längre.

Det bästa vore nog om någon tog det inlägget som sin signatur, då framgår det nog som bäst hur vrickat det är.

Man måste ju gå över gränsen ibland, allt blir inte kul men en del blir banbrytande.

Så "anything goes" för dig, så länge syftet är att flytta gränser, eller vad är det du vill säga?

Ignatius72
2009-11-16, 20:52
Så "anything goes" för dig, så länge syftet är att flytta gränser, eller vad är det du vill säga?

OM själva syftet är att flytta gränser så blir det sällan roligt, fyndigt, innovativt utan bara smaklöst. Men att tänja på gränserna, utmana konventioner och vanor kan bli både roligt och bra. Det är väl det som är fingertoppskänsla. Men på det stora hela så ska det nog till ganska mycket för att få mig upprörd av teckande serier. jag kommer aldrig bränna flaggor eller mordhota en liten serietecknare.

Behi
2009-11-16, 20:58
Så om två personer (MJs barn) känner sig illa berörda av ett "skämt" är det inte OK, men om tusentals personer (ex incestoffer) blir illa berörda så är det OK. Hänger inte riktigt med på den logiken.


Inte? Nähä men häng med här då. Om man driver med arten människa så drabbas över 6 miljarder personer. Ingen bryr sig givetvis eftersom alla blir träffade och ingen behöver känna sig utpekad.

Om jag nu säger till dig: DU ÄR EN KORKAD MÄNNISKA så blir kanske du ledsen och det är därför inte okej men om jag säger: människor är korkade, så bryr sig ingen trots att det inkluderar dig.

"Så om två personer känner sig illa berörda av ett "skämt" är det inte OK"
Om skämtet riktas just mot dessa personer och det är något som är väldigt aktuellt och uppenbart kommer såra dessa så är det inte okej. Om ett skämt rör ett ämne som 10000 personer kanske har olika erfarenheter av så är det okej. De måste lära sig att inte ta saker för seriöst och tuffa till sig lite.

Delta_
2009-11-16, 21:04
family guy är sämst och går typ alltid över eller längs gränsen

men det är kul ibland

Delta_
2009-11-16, 21:14
jag tyckte det var lite över gränsen, ganska osmakligt.

Fagen
2009-11-16, 21:18
OM själva syftet är att flytta gränser så blir det sällan roligt, fyndigt, innovativt utan bara smaklöst. Men att tänja på gränserna, utmana konventioner och vanor kan bli både roligt och bra. Det är väl det som är fingertoppskänsla. Men på det stora hela så ska det nog till ganska mycket för att få mig upprörd av teckande serier. jag kommer aldrig bränna flaggor eller mordhota en liten serietecknare.

Jag förstår inte riktigt varför just formatet (tecknad serie) skulle spela så stor roll för huruvida ett skämt är över gränsen eller inte? Sedan är det sällan, för att inte säga aldrig, som jag vare sig mordhotar eller bränner flaggor, men fortfarande kan man ju bli upprörd eller tycka att saker är osmakliga, utan att för den skull behöva ta sina reaktioner till ytterligheter.


Inte? Nähä men häng med här då. Om man driver med arten människa så drabbas över 6 miljarder personer. Ingen bryr sig givetvis eftersom alla blir träffade och ingen behöver känna sig utpekad.

Om jag nu säger till dig: DU ÄR EN KORKAD MÄNNISKA så blir kanske du ledsen och det är därför inte okej men om jag säger: människor är korkade, så bryr sig ingen trots att det inkluderar dig.


Om skämtet riktas just mot dessa personer och det är något som är väldigt aktuellt och uppenbart kommer såra dessa så är det inte okej. Om ett skämt rör ett ämne som 10000 personer kanske har olika erfarenheter av så är det okej. De måste lära sig att inte ta saker för seriöst och tuffa till sig lite.

Så det du försöker säga, tror jag, är att om ett skämt uppenbart kommer att såra Mjs barn, så är det inte okej. Däremot är det okej att dra skämt som uppenbart kommer att såra 10 000 personer, eftersom de är så många.

Kimball
2009-11-16, 21:38
Hade inte heller reagerat på det hela om jag inte läst detta innan. No biggie imho.

EkarN
2009-11-16, 21:44
Family guy äger allt och alla. Nuff said.

Behi
2009-11-16, 21:47
Så det du försöker säga, tror jag, är att om ett skämt uppenbart kommer att såra Mjs barn, så är det inte okej. Däremot är det okej att dra skämt som uppenbart kommer att såra 10 000 personer, eftersom de är så många.

Trevligt att du la till ett "tror jag" för då kan jag förklara att du tror fel. Det är inte det jag försöker säga. Jag sa det bättre än du sa det så läs vad jag skrev igen och nöj dig med det istället för att skriva om vad jag skrev med andra ord som inte betyder samma sak.

Ignatius72
2009-11-16, 21:53
Jag förstår inte riktigt varför just formatet (tecknad serie) skulle spela så stor roll för huruvida ett skämt är över gränsen eller inte? Sedan är det sällan, för att inte säga aldrig, som jag vare sig mordhotar eller bränner flaggor, men fortfarande kan man ju bli upprörd eller tycka att saker är osmakliga, utan att för den skull behöva ta sina reaktioner till ytterligheter.



nä, formatet i sig behöver inte spela någon roll, möjligen att tecknat har ytterligare utrymme för att spränga gränser. jag tänker på såna grejer som Tom&Jerry eller varför inte den teckande serien i Simpsons?

spann
2009-11-16, 22:37
Fagen, läs igenom Behis inlägg igen, och gå och lägg dig

miss_incorrigible
2009-11-16, 22:39
Tramsigt. Samantha i Sex & the City lade sin vibrator i Miranda's bebis stol varpå barnet upphörde med skrikfesten. :)

Mr.Sjöborg
2009-11-16, 22:46
har inte orkat läsa hela tråden, men fattar inte hur folk orkar moralisera över en serie vars humor går ut på att provosera fördomar och gränser och dylikt.
btw har ni ingen humor eller?

sen det att det är mer ''OK'' i en tecknad serie förstår jag, liksom vem tar en tecknad serie på allvar?:Virro

Three pigs
2009-11-16, 22:53
Det var väldigt roligt.

thoene
2009-11-16, 23:11
Inte? Nähä men häng med här då. Om man driver med arten människa så drabbas över 6 miljarder personer. Ingen bryr sig givetvis eftersom alla blir träffade och ingen behöver känna sig utpekad.

Om jag nu säger till dig: DU ÄR EN KORKAD MÄNNISKA så blir kanske du ledsen och det är därför inte okej men om jag säger: människor är korkade, så bryr sig ingen trots att det inkluderar dig.


Om skämtet riktas just mot dessa personer och det är något som är väldigt aktuellt och uppenbart kommer såra dessa så är det inte okej. Om ett skämt rör ett ämne som 10000 personer kanske har olika erfarenheter av så är det okej. De måste lära sig att inte ta saker för seriöst och tuffa till sig lite.

Såhär då, "du borde skjutas för att du är cp" till en cp-störd person eller "alla med cp borde skjutas". Tror att en person med cp tar illa vid vilket fall som helst.
Skillnaden ligger i att FG aldrig gör så som du säger, utan skojar om t.ex. cp-störda vilka antagligen redan känner sig onormala, skämtet antyder på att de normala är bättre. Om FG någon gång skämtar om normala får det ingen tyngd eftersom att de redan är normala och normen för vad som är bäst.

Jag tycker om FG men du har fel. Jag förstår om någon tar illa upp.

Verbatim
2009-11-16, 23:28
har inte orkat läsa hela tråden, men fattar inte hur folk orkar moralisera över en serie vars humor går ut på att provosera fördomar och gränser och dylikt.
btw har ni ingen humor eller?

sen det att det är mer ''OK'' i en tecknad serie förstår jag, liksom vem tar en tecknad serie på allvar?:Virro

Vad är det där för idiotiskt argument?



Ont: Självklart var det inte över gränsen, komedi är en konstnärlig uttrycksform som många andra, och precis som många andra konstformer, tex målningar, musik, dikter etc får ta upp dessa frågor, så får komedi.

Fagen
2009-11-16, 23:29
Trevligt att du la till ett "tror jag" för då kan jag förklara att du tror fel. Det är inte det jag försöker säga. Jag sa det bättre än du sa det så läs vad jag skrev igen och nöj dig med det istället för att skriva om vad jag skrev med andra ord som inte betyder samma sak.

Då får du gärna försöka förklara igen, för jag förstår faktiskt inte hur antalet personer som blir illa berörda spelar någon roll för att du skall tycka att ett skämt gått "över gränsen" Och i vilka fall skall "offren" för skämten "tuffa till sig och gå vidare" och i vilka fall är det legitimt för dessa att bli ledsna?

Fagen, läs igenom Behis inlägg igen, och gå och lägg dig

Eller så förklarar du, som förstått hur Behir menar, för mig så blir alla glada.

Fagen
2009-11-16, 23:37
Vad är det där för idiotiskt argument?



Ont: Självklart var det inte över gränsen, komedi är en konstnärlig uttrycksform som många andra, och precis som många andra konstformer, tex målningar, musik, dikter etc får ta upp dessa frågor, så får komedi.

Jo, så kan man ju säga och göra det en slags fråga om konstnärlig frihet (yttrandefrihet). Jag tycker också, så klart, att komedin skall få ta upp alla mänskliga ämnen, men innebär detta för dig att "anything goes", eller var går gränsen?

Verbatim
2009-11-16, 23:39
Jo, så kan man ju säga och göra det en slags fråga om konstnärlig frihet (yttrandefrihet). Jag tycker också, så klart, att komedin skall få ta upp alla mänskliga ämnen, men innebär detta för dig att "anything goes", eller var går gränsen?

Jag skulle inte kategoriskt säga att allt är tillåtet, men jag har inte stött på något hittils där jag har velat dra i handbromsen.

Matsa
2009-11-17, 00:02
Man kan skämta om allt så länge det framförs på rätt vis. En del ämnen är visserligen så osmakliga att framförandet spelar mindre roll, de blir osmakliga hur man än gör men man kan fortfarande skämta om dem.

Skämt är ofta en balansgång, blir de för tama förlorar de sitt humorvärde och driver man dem för långt kommer folk snarare skruva olustigt på sig än att skratta. I sin jakt på nya skämt så är det oundvikligt att en och annan tippar över åt fel sida.

High1ander
2009-11-17, 01:43
Det enda som är över gränsen är hur dåligt Family Guy är, helt hjärndött jämfört med South Parks gudomliga satir på samhället.

sundvall
2009-11-17, 02:01
Men wtf

eternallord
2009-11-17, 02:03
Jag är mest nyfiken på vad TS menar händer om avsnittet/skämtet är över gränsen, menar du att det då ska förbjudas/censureras? Vem bestämmer vad som får visas och vad som inte får visas? Borde det inte vara upp till varje individ att bedöma vad man vill se?

Jag är så förbannat trött på detta eviga förmyndarsamhället, att det ens existerar en sån här debatt, likt debatten om MMA'ns vara eller icke vara eller huruvida vi ska förbjuda prostitution är så sorgligt, allt mynnar ut i samma sorgliga sanning, att vissa personer på grova power trips tycker om att omyndigförklara sina medmänniskor och med både våld och tvång vill bestämma hur dom ska leva sin liv.

Vill jag skämta om barn med dildos i munnen, gå in i en ring med en ömsesidigt villig motståndare och slå skiten ur varandra och avslutningsvis betala för att få ligga en fredagkväll (återigen med en ömsesidigt villig motpart) så ska väl du skita i det.

http://www.youtube.com/watch?v=VcFryjunIjw

Don't mess with freedom of speech.

KniveN
2009-11-17, 03:14
Då får du gärna försöka förklara igen, för jag förstår faktiskt inte hur antalet personer som blir illa berörda spelar någon roll för att du skall tycka att ett skämt gått "över gränsen" Och i vilka fall skall "offren" för skämten "tuffa till sig och gå vidare" och i vilka fall är det legitimt för dessa att bli ledsna?

Eller så förklarar du, som förstått hur Behir menar, för mig så blir alla glada.

Fagen, är du allvarlig med att du inte förstår vad han menar? isf tog du åt dig när dom skämtade om utvecklingsstörda?