handdator

Visa fullständig version : Inte äta efter 18.00...


_xtreme_
2003-09-09, 00:34
Vet någon som känner en läkare. Hon frågade honom om han inte gått ner rätt mycket i vikt eftersom han varit rätt fet innan. Han svarade att han bland annat slutat att äta efter 18.00 på kvällen och tydligen även pratat med en dietist. Efter vad man läst på detta forumet är det ren idioti men man tycker ju att en läkare borde veta (bättre).

King Grub
2003-09-09, 05:38
Ja, det tycker man. Det är en trött gammal myt, som borde ligga i graven vid det här laget. Det är klart man går ner i vikt om man tar bort ett eller två mål som man skulle ätit senare och hamnar på energiunderskott på det viset. Frågan är hur mycket av den viktminskningen består av fett och hur mycket av muskler - det lär inte vara speciellt muskelbesparande att vara utan näring 12-14 timmar per dygn. :smash:

Action
2003-09-09, 06:29
Jag förstår ändå anledningen till det. Själv äter jag inga kohydrater på kvällen förutom lite snabba efter träningen under min diet!

Detta för att jag vill få i mig så mycket som möjligt under dagen så jag har energi till arbete och träning. Sedan efteråt på kvällen så slappar jag ju bara hemma och kan ligga lågt energimässigt!

Han som slutade äta helt på kvällen hade nog inte som avsikt att spara muskler. Är man rädd för att tappa dem ser man till att äta ett par proteinmål på kvällen. Det sista precis innan man lägger sig!

Av erfarenhet vet jag att det fungerar perfekt att skippa kolhydrater på kvällen. Och jag är inte ensam om att göra det!

//Mats

Ervin
2003-09-09, 07:00
ja det är tråkigt att folk fortfarande ska tro på det där :(

Det stämmer ju till en viss del men man förlorar ju muskelmassa om man inte äter nåt och det är ju lite synd för det är ju svårare o bygga muskler än fett.:nono:

köttaren
2003-09-09, 11:32
I mitt tycke beror det hela på behovet... Om du tränat sent eller helt enkelt är skithungrig så är det självklart att du skall äta kolhydrater även om klockan passerat 18.00.

Ett bra argument för att undvika MYCKET kolhydrater på kvällen innan läggdags är att den påföljande insulinfrisättningen har potential att minska tillväxthormonfrisättning.

En bra grundregel är således: Var inte för rädd för kolhydrater på kvällen, men undvik sådana som frisätter mycket insulin 1-2 h innan läggdags.

/Köttaren

FUn-tex SSwinger
2003-09-09, 11:51
*hålla med action*

Om han Är en "Civil" dvs icke tränande så är det väl ett bra upplägg för att tappa vikt, kan ju äta frukt o sånt istället efter 18 om det rycker i tarmen allt för mycket, om man itne tränar avrför ska man då hålla på o jucka med protein tillskott etc på kvällen, låter väldigt onödigt.

köttaren
2003-09-09, 12:10
Originally posted by Funtex swinger
*hålla med action*

Om han Är en "Civil" dvs icke tränande så är det väl ett bra upplägg för att tappa vikt, kan ju äta frukt o sånt istället efter 18 om det rycker i tarmen allt för mycket, om man itne tränar avrför ska man då hålla på o jucka med protein tillskott etc på kvällen, låter väldigt onödigt.


Därför att protein verkar muskelsparande, som bekant bränner du mer fett ju mer muskler du har.

/Köttaren

FUn-tex SSwinger
2003-09-09, 13:23
Tror knappast att du som allmän medborgare bryr sig om att behålla den lilla "basic1 muskelmassa du fått genom ditt passiva kontorsjobb utan enbart riktar in sig på att få bort fettet, och är inte direkt sugna på att tillbringa tiden efter jobbet på ett svettigt gym,o därpå bör ju detta systemet säkert fungera, sen ska du naturligtvis hålla en bra kost under hela dagen, MEN om du är en seriöst tränande individ så är ju förutsättningarna helt annorlunda,

Iallafall så jag ser på saken.

Pain Barrier
2003-09-12, 22:50
I ett av de senaste B&K-numren redovisades en studie där slutsatsen faktiskt var raka motsatsen.

De som intog en majoritet av kosten under andra hälften av sin vakna tid behöll mer muskelmassa och gjorde av med mer fettmassa, än de som intog en majoritet av kosten under första hälften av sin vakna tid.

Fråga mig inte om detaljer, då jag slarvat bort tidningen...

Pain Barrier
2003-09-12, 23:03
Det är klart, om man går och lägger sig 18:30 eller så, så är ju påståendet vettigt, om man lägger till en godnattdrink... :D