handdator

Visa fullständig version : avstannad viknedgång


mikkeborås
2009-11-16, 00:14
Funderar lite på vad jag skall göra.
Har gått från 18% till 14,8% kroppsfett på 1,5 månad
har gått från 103 till 98 kg
Men nu är det något skumt som har hänt jag pendlar allt i mellan 100 till 96 kg
Jag ligger på 1900-2000 kcal om dagen, då är stor del protein och grönsaker.
enligt beräkningsmodellen med 1.2 i aktivitetsnivå så ska ja äta 2496 kcal
Tränar ungefär 10-12 pass i veckan, då är 4 st gympass och resten är spinning,thaiboxning och löpning.

Kan kroppen säga ifrån och lägga sig i svält läge och buffra upp det jag äter?
skall givetvis kolla i morgon och se vad som har hänt med kroppsfettet men gissar att det ligger kvar på 14.8 som de gjorde för 3 veckor sedan.

jag står still i min styrketräning dvs jag varken tappar muskler eller ökar.

Känns dåligt att bara ha tappat 3.8% fett på 1.5 månad.

Någon som har några bra förslag?

chrilledude
2009-11-16, 00:43
Jag TROR din kropp i princip samlar vätska eller nåt. Mimi hade samma problem, de bad henne gå på kaloribalans (i ditt fall 2496 kcal) i en veckan, sen fortsätta deffa. Då gick hon ner igen. Sen är inte viktnedgång linjär heller, den har sina ner och uppgångar :)

Blev lite luddigt kanske, lycka till :)

Yeahvlen
2009-11-16, 01:00
Kolhydrat har den egenskapen.

Nej, men du äter för mycket energi. Går man inte ner i vikt är man i energibalans.
Sedan så ställer jag mig frågan ifall du ska ha en stress- och aktivitetsfaktor på 1,2 när du tränar upp emot 12 pass i veckan.

Men det viktigaste, du underskattar ditt energiintag.

Sedan kan du alltid testa att överäta, i väldigt låga mänger, i någon vecka för att därefter återgå till "deffstadiet" och se ifall det blir någon förändring.

Någonstanns i din ekvation är det fel.

mikkeborås
2009-11-16, 08:37
jag valde 1.2 som aktivitetsnivå pga jag ville vara säker på att ligga på underskott.
viktnedgången är ju aldrig linjär så visst står man still ibland men jag anser att 3.8% fett är ganska lite på 1.5 månad. dock kan det vara så att jag lägger på mig lite muskler samtidigt. jag försöker verkligen äta 200 g protein och 100 g fett om dagen

Yeahvlen
2009-11-16, 09:02
Hur mycket vikt har du tappat under de 6 veckor du legat på energiunderskott?

Du behöver inte försvara dig. Äter du tillräckliga mängder av de näringsämnen du skriver, styrketränar och samtidigt ligger på energiunderskott så går man ner i vikt. Gör man det inte, ja då är det fel någonstans. Jag gissar starkt på att du underskattar ditt energiintag.

Hur ser det ut i spegeln, minskat i fettmängd och ökat i muskler? Det kanske är för tidigt att säga.

rooz
2009-11-16, 09:12
Hur mycket vikt har du tappat under de 6 veckor du legat på energiunderskott?


Funderar lite på vad jag skall göra.
Har gått från 18% till 14,8% kroppsfett på 1,5 månad
har gått från 103 till 98 kg


Angående viktminskningen, så är den som sagt inte linjär och det går mer nedåt ibland än andra veckor, men eftersom du skrev att du pendlar mellan 100-96 så borde ju det vara en del vätska lagrat. Tar du kreatine?

Bendermannen
2009-11-16, 09:37
Har också hamnat på en platå då jag kört hårt med konditionsträning och styrketräning samtidigt medan jag legat på underskott men ändå inte gått ner (till och med ökat något) i vikt. Provade att pausa styrketräningen några dagar och konditionsträningen vilade jag från under två veckor. Direkt hade jag gått ner lite igen (ändrade inte mina kostvanor under tiden).

OT:
De som strikt hävdar att energibalansen är allt, hur ställer ni er till långsam/snabb ämnesomsättning? Det måste väl ändå vara bidragande faktorer?

Grahn
2009-11-16, 09:54
Energibalansen är det som gör att du går ner i vikt, men vad du äter och hur du uppnår energiunderskottet påverkar prestation, allmäntillstånd och hur svårt det är att hålla dieten etc.

5kg på 1,5mån är väl inte lite?
Fundera på om det finns något annat än dieten som skapat en platå, att du håller vätska eller ngt annat(platåer händer iofs och 1,5månader är väldigt kort tid att fundera över), sömnbrist tex?

OneManArmy
2009-11-16, 11:25
Prova skippa saltet några dagar och se om det hjälper..
Jag låg stilla flera veckor tills jag provade skippa saltet helt i 3-4 dagar, en natt var man upp och pissade typ 5ggr och på morgonen vägde jag 2kg mindre än morgonen innan.

Yeahvlen
2009-11-16, 12:54
Angående viktminskningen, så är den som sagt inte linjär och det går mer nedåt ibland än andra veckor, men eftersom du skrev att du pendlar mellan 100-96 så borde ju det vara en del vätska lagrat. Tar du kreatine?

Ifall nu personen i fråga är viktstabil, under längre tid, ligger han knappast på en negativ energibalans. Snarare att den är i balans.

Jag läste inte hela sammanhanget, nu såg jag att han har tappat 5 kilo på 6 veckor, vilket kanske kan tyckas helt okej med hans träningsdos och påstådda energiintag. Men jag tror fortfarande det är ett grovt underskattat energiintag.

Dreas
2009-11-16, 13:15
Prova skippa saltet några dagar och se om det hjälper..
Jag låg stilla flera veckor tills jag provade skippa saltet helt i 3-4 dagar, en natt var man upp och pissade typ 5ggr och på morgonen vägde jag 2kg mindre än morgonen innan.Ja, fast när du deffar vill du väl i regel gå ner i fettvikt, vätska är ju sådant du kommer lägga på dig igen direkt du börjar äta mer kolisar.

mikkeborås
2009-11-16, 20:15
Saken är ju den att min PT sköter mina papper.
jag skriver matdagbok och då är det ca 1900-2000 kcal
Det PT har klagat på innan är grönsakerna, vilket jag har tagit tag i de senaste 3 veckor.
Jag ser resultaten och känner mig förbannat bra i kroppen men behöver ventilera med er och se vad ni anser. Skall tillägga att jag kör mest högintensiv träning och styrketräningen är ca 70-80 % av max

puls
2009-11-16, 20:43
Enligt mina personliga erfarenheter kan mycket intensiv träning och i för stor mängd bidra till vätskeansamling i kroppen. Någon gång har jag även svullnat när jag fått i mig för lite vätska i samband med hård träning. Kroppen gör då allt den kan för att bibehålla vätska i kroppen. Så se till och drick mkt vatten. Sen vill jag rekomendera (av personlig erfarenhet ) en kost rik på protein, inte allt för hög fettkonsumtion ( nötter, lax, avokado, jordnötssmör är att föredra) och minimera carbsen. Men som sagt, detta är vad som funkat för mig. I viktminskningssyfte skulle jag fortsätta cardio och minska på styrketräningen men här är jag ingrn expert...

mikkeborås
2009-11-17, 08:48
Jag gör inte denna deff för att rasa i vikt och sedan tuta och köra! jag gör denna förändringen i mitt liv
Från att ha varit överviktig hela livet, t ex vägde jag över 100 redan vid 13 års ålder, så är de dags att väga och framförallt känna att kroppen mår bra!!
Jag kommer alltid att få bråka med mitt sockersug men jag hoppas och tro att efter lång tids kämpande så kommer jag kunna hantera det!
Idag ligger jag på 98 kg med frukost i magen.
Kan tillägga att det skiljer väldigt mycket i spegeln mellan 103 och 98

pia
2009-11-18, 12:01
Om du har en PT borde han kunna hjälpa dig med de förändringar du behöver göra. Be honom eller henne hjälpa dig eftersom personen borde ha större koll på vad du tränar, äter och gör. Får ofta hit kunder också som frågar massa saker fast de har anställt en PT. Följ vad din PT säger och får du inte de resultat du vill får du byta så att du får den hjälp du behöver. Sedan gäller det att man följer programmet också och är ärlig vad man gör och vad man äter. Stress är också en faktor att ta hänsyn till för det påverkar kroppen väldigt negativt om det pågår en längre tid.

nickluz
2009-11-18, 13:31
Har också haft avstannde perioder i min viktnedgång flera gånger och det är ungefär vid samma vikt också(gått upp o ner i flera omgångar) och det är nåt jag bara accepterat och inte reflekterat över så mkt vad det beror på.
Enligt mina erfarenheter så har det rullat på efter jag levt "normalt" några dagar och samlat på depåerna igen sen har man kört på sen tidigare och då har det ramlat av några kilo till. Har gått från 86 till 75,5 på 2.5 månad.
Så det kan man ju testa, det tar ju lite emot att äta som vanligt o känna att man äter upp sig igen men enligt mig har det funkat tvärtom.

MVH Nicklas