handdator

Visa fullständig version : Jag är VARM!


jontet
2009-11-15, 23:58
Under de senaste ~2.5 åren sen jag började träna så har min tröskel för när jag börjar svettas i vardagen sjunkit rätt rejält. Från att ha tyckt att 20-22 grader inomhus är opti till runt 18 grader. På jobbet byter jag om till shorts och t-shirt för att mina arbetskamrater gillar att ha acn ställd på runt 22 grader. Det får mig att svettas och bli slö.
Har under dessa två åren gått upp typ 25kg och lagt på mig en del fett. Min teori är att inte hudytan ökar med samma procent som vikten samt att underhudsfettet helt enkelt isolerar lite mer som ligger bakom effekten.
Nu är det ju så praktiskt att det finns en hel del folk här på brädan som gått från feta till hårda och tvärtom och min fråga till er och alla andra som har någon teori är om ni upplevt samma sak?

(lade tråden i deffdelen, flytta gärna om det inte passar :P)

mikaelj
2009-11-16, 00:09
Ja, tjockisar svettas mer.

Yeahvlen
2009-11-16, 00:14
#2 Säger det mesta, i princip.

ryss
2009-11-16, 00:38
stop being fat!

MrBurner
2009-11-16, 07:00
Ja, tjockisar svettas mer.

Går det även att säga att människor med större kropp svettas mer? Syftar då på sådana som t ex. tränat sig stora utan större mängd fett på kroppen.

Yeahvlen
2009-11-16, 08:13
Går det även att säga att människor med större kropp svettas mer? Syftar då på sådana som t ex. tränat sig stora utan större mängd fett på kroppen.

Det går nog inte att sätta det som regel; stor kropp, svettas mycket.

Nu har jag inte "stor" kropp i den definitionen, men mycket större än tidigare i mitt liv, och jag känner inte av ökad svett.

dt06mj2
2009-11-16, 09:52
Jag har gått upp 15 kg på 2½ år och känner mig mycket varmare. Ligger på ~9% kroppsfett, så det är inte fettets fel. =/

Något som hjälpte och var riktigt svalkande var att raka av allt hår på skallen, bara synd att det är så fult. ^^

jontet
2009-11-16, 14:53
låter på er som det är mycket sannolikt att en viktnedgång hjälper iaf! tack!

rosdahl
2009-11-16, 15:02
De behöver inte bara vara att du lagt på dig massa fett.
Är själv ofta väldigt varm och jag är inte tjock..

Ean
2009-11-17, 02:05
Något som hjälpte och var riktigt svalkande var att raka av allt hår på skallen, bara synd att det är så fult. ^^

Word! Raka av håret, det gör något så otroligt mycket. Dessutom rätt snyggt ibland ;)

Guddi
2009-11-17, 08:20
Vältränade svettas mest, därefter tjockisar och sist smala personer. Om du kombinerar de två första så är det inte så konstigt att du blir lite varm :)

Din teorier är för övrigt korrekta. Fett isolerar och ens yta mot omvärlden ökar inte lika mycket som ens volym vilket gör det svårare för kroppen att göra av med värme. När man är vältränade så blir kroppen bättre på att reglera kroppstemperaturen. En otränad kan bli ganska varm innan han börjar svettas, medan en vältränad börjar nästan direkt. Detta är bra ur prestationssynvinkel då man vill hålla temperaturen på en bra nivå, men det är inte alltid opti i sociala situationer.

enzodiac
2009-11-21, 20:31
jag fryser som fan till skillnad från när jag var tjockis. På jobbet var det 23,5 då var mina naglar lila...

Elfsberg
2009-11-22, 22:43
Överätning(viktuppgång) leder till en hel del värmeutveckling.

Jag vart duktigt varm av min 2000 kcal frukostering imorse.

mikaelj
2009-11-22, 23:04
Överätning(viktuppgång) leder till en hel del värmeutveckling.

Jag vart duktigt varm av min 2000 kcal frukostering imorse.

Har du för skojs skull kollat vid vilket energiintag du börjar bli varm? Om det finns ett tröskelvärde.

Elfsberg
2009-11-23, 11:02
Har du för skojs skull kollat vid vilket energiintag du börjar bli varm? Om det finns ett tröskelvärde.

Nope. Men jag ska tänka på det i framtiden.

Spontant så verkar det som att det är nånstans vid 1200-1300 kcal. Men det beror lite på vad jag gjort innan också.
När jag igår åt 2000 kcal hade jag inte rört mig på 15-16 h och det var en uppladdning för träningspasset som skulle komma senare på dagen.