handdator

Visa fullständig version : Äter jag okej?


drachir
2009-11-15, 23:15
Har funderat lite på sistone om jag inte äter lite för enformigt.

Undrar om jag får i mig alla näringsämnen etc. Kanske tips på enkla saker att lägga till? Vill käka så hälsosamt som möjligt, fast hålla det enkelt. Jag brukar laga mat 1-2 gånger i veckan och göra matlådor som räcker ett bra tag framåt. Avskyr att stå och laga varje dag.

Den här listan är vad jag garanterat får i mig varje dag.


3dl Havregryn
6dl Röd mjölk
2dl Naturell Yoghurt 3%
100g Keso
2 Ägg stekta i rapsolja
2 Koppar kaffe
1 Banan
50g Bulgur/Couscous/Quinoa/Ris/Matvete/Pasta/Fullkornsvarianterna av dessa.
~150g Kycklingfilé/Köttfärs
~400g Euroshopper Broccolimix (Broccoli, Blomkål, Morötter)
2msk Olivolja/Rapsolja
3x1000mg Omega3-kapsel



Sedan tillkommer vissa ingredienser beroende på vad jag gör med kycklingen/köttfärsen. Slänger oftast bara in kycklingen i ugnen dock. Köttfärsen blir oftast köttfärssås eller biffar.

Brukar landa runt 2500-2600 kcal och ~140g protein.

Ser det bra ut? För enformigt? Tänker att grönsakerna kanske inte är tillräckligt varierade. Får jag i mig tillräckligt med bra fetter? Borde börja käka lax eller annan fet fisk, men det är dyrt och jag är fattig student.

Självklart är det kanske svårt att säga, men på ett ungefär. :)

Scratch89
2009-11-15, 23:40
Det ser bra ut! Fisk behöver inte vara särskilt dyrt; du kan få makrill och lax för runt 50-70 kr kilot lite varstans. Annars får du ju faktiskt i dig både ägg och omega-3tabletter varje dag.

mikaelj
2009-11-15, 23:44
Sill kan man ibland hitta ännu billigare.

Håller med, låter balanserat. Bra att du som student inte bara äter pasta och ketchup.

tsp
2009-11-15, 23:49
Ser skitbra ut! Jag hade dock velat slänga in lite bönor eller kikärtor av något slag! Annars opti!!

Morty
2009-11-16, 00:54
Inga baljväxter! :(