handdator

Visa fullständig version : Ont i höft vid knäböj, vad göra?


zydar
2009-11-15, 22:38
Hej, får ont i vänster höft, knäböjen i sej får jag inte ont av.
Men ja spelar fotboll o bandy under dagarna jag inte kör styrka.

Så kör jag tex fotboll efter ett knäböjspass kan ja få ont.
Har egna teorier att det blir för mycket för min höft.

Kan det funka att stretcha?

Borde jag sluta köra böj?

Th0rn
2009-11-15, 23:07
Kör du möjligtvis knäböj i smithmaskin?

zydar
2009-11-15, 23:13
Kör du möjligtvis knäböj i smithmaskin?

Nope, gör jag inte.

mattilainen
2009-11-15, 23:19
bättre att ta reda på varför du har ont istället för att sluta köra övningen. Var gör det ont?

Martin Löwgren
2009-11-15, 23:22
Höftledssmärta är rätt knepigt och ska tas på allvar. Berätta lite mer om dina symptom rent generellt.

zydar
2009-11-15, 23:28
bättre att ta reda på varför du har ont istället för att sluta köra övningen. Var gör det ont?

Höftleden, typ hugger till när ja löper.

Är inte nån svår smärta, har aldrig avbrutit en träning pga det, men är lite orolig om ja kan bli skadad eller bli invalid.

zydar
2009-11-15, 23:36
Typ som att leden låser sej och blir helt stumm :S

Erik__
2009-11-15, 23:54
Gå till någon riktig duktig sjukgymnast/naprapat eller vad allt nu heter, jag gick med stora höftproblem i 2år helt i onödan. I mitt fall var det flera saker tillsammans ställde till enorma problem, saker jag aldrig ens skulle tänkt på själv. Drog ut på det länge att jag fick lite bestående problem också som jag hoppas bli av med i framtiden.

zydar
2009-11-16, 16:09
Gå till någon riktig duktig sjukgymnast/naprapat eller vad allt nu heter, jag gick med stora höftproblem i 2år helt i onödan. I mitt fall var det flera saker tillsammans ställde till enorma problem, saker jag aldrig ens skulle tänkt på själv. Drog ut på det länge att jag fick lite bestående problem också som jag hoppas bli av med i framtiden.



hur får man kontakt med en sån? via vårdcentral? kostar det pengar?

emi23j
2009-11-16, 17:36
hur får man kontakt med en sån? via vårdcentral? kostar det pengar?

Vårdcentral är det sista stället du skall gå till. De kommer titta på dig lite grand och säga att du får vila.

Sjukgymnaster brukar finnas på lokala gym. Går säkert att googla sjukgymnast + staden du bor i.
En bra idé kan vara att försöka boka tid (om det går) hos en sjukgymnast som jobbar med elitidrottare. Kan i vissa fall vara svårt men i vissa fall är det möjligt, de knn verkligen sin grej och du kommer troligtvis få riktigt bra hjälp.

EDIT: Är du under 20 tror jag det är gratis. Efter 20 tror jag det kostar 80 eller 90 kronor per gång och efter tre besök är det fjärde gratis. Oftast behövs bara 1 eller 2 besök, men det beror ju också på om du behöver någon behandling eller om problemet kan lösas direkt med ett träningsprogram och en uppföljning senare, antingen personligen eller via mail.

Erik__
2009-11-16, 19:39
hur får man kontakt med en sån? via vårdcentral? kostar det pengar?

Går säkert att gå den vägen, jag gick dock till ett testcenter där de jobbar med idrottare, fanns lite mer resurser där i form av rörelseanalys osv, kostade dock endel.

zydar
2009-11-18, 23:00
Körde fotboll idag utan nån smärta, tänk vad vila kan vara bra ibland.

Tror ja kör för hårt.

Mitt schema.

Fotboll onsdag, lördag,

Styrketräning dagen efter varje fotbollsdag med marklyft/kronlyft eller knäböj.

löpning imellan fotbollspassen om jag känner fört ibland innebandy på söndagar.

Höften får ju stryk typ hela tiden.
Är nog det som är fel.