handdator

Visa fullständig version : Halvkropp med modifikation


DiscoStorken
2009-11-15, 21:36
Ska börja min tredje riktiga styrketräningsvecka och vill testa ett (modifierat) halvkroppsschema. Det komponerade schemat ser ut som följer:

Underkropp

Knäböj 3x10
Benpress 3x10
Bencurl 3x10
Vadpress 3x10
Planka och sidoplanka

Överkropp

Bänkpress hantlar 3x10
Militärpress hantlar 3x10
Tricepspress 3x10
Sittande kabelrodd 3x10
Latsdrag 3x10

Vila

Underkropp

Marklyft 3x10
Benpress 3x10
Bencurl 3x10
Vadpress 3x10

Överkropp

Bänkpress skivstång 3x10
Militärpress skivstång 3x10
Sittande kabelrodd 3x10
Crunches 3x10

Har försökt ta hänsyn till krockande grupper (mellan dagarna) och lagt in övningar för en dag som jag tror jag orkar med under ett pass i intensitet. Det enda jag kan se som inte gör detta till ett renodlat halvkroppsschema är att jag slängt in mage på underkroppsdag 1 och marklyft på underkroppsdag 2. Har inte heller en enda övning som prioriterar biceps, men jag har fått för mig att det inte behövs då de för mig tar rätt mycket stryk under ryggövningarna.

Kommentera fritt!

Tack

mn8eii
2009-11-15, 21:42
Ser väldigt bra ut om du frågar mig, skulle dock personligen vilja träna mer rygg på överkropsspasset. Visst biceps tränas bra i ryggövningarna men du tränar ju inte särskilt många ryggövningar? Jag hade nog slängt in chins i mixen.

z_bumbi
2009-11-15, 21:43
Iofs beror det på målsättning men att köra bänkpress följt av hantelpress för axlar enda dagen och militärpress följt av hantelpress för bröst den andra dagen gör att du får en "axeldag" och en "bröstdag".

Sen skulle jag kanske också fundera på set och rep, att köra bröst, axlar och triceps på samma set och reps gör att triceps är den muskelgrupp som får absolut mest stryk det passet.

DiscoStorken
2009-11-15, 21:59
mn8eii: Är för svag för chins, men att slänga in latsdrag på sista dagen kan jag tänka mig.

z_bumbi: Förstår inte riktigt vad du vill komma fram till i första stycket. För mycket engagemang på bröst och axlar, borde jag byta ut någon av de övningarna på överkroppsdagen eller vad då? Och ang. set och reps du kommenterar, borde jag kanske ta bort/byta ut tricepspressen?

mn8eii
2009-11-15, 22:27
mn8eii: Är för svag för chins, men att slänga in latsdrag på sista dagen kan jag tänka mig.

z_bumbi: Förstår inte riktigt vad du vill komma fram till i första stycket. För mycket engagemang på bröst och axlar, borde jag byta ut någon av de övningarna på överkroppsdagen eller vad då? Och ang. set och reps du kommenterar, borde jag kanske ta bort/byta ut tricepspressen?

Sen så tränas ju triceps lika effektivt av många bröst/axelövningar som biceps tränas av många ryggövningar så där borde du ju kunna använda dig av samma resonemang? Sen så är dips en toppenövning för både bröst och triceps om du varierar lutningen lite bara.

DiscoStorken
2009-11-15, 22:38
Sen så tränas ju triceps lika effektivt av många bröst/axelövningar som biceps tränas av många ryggövningar så där borde du ju kunna använda dig av samma resonemang? Sen så är dips en toppenövning för både bröst och triceps om du varierar lutningen lite bara.

Kan alltså med fördel byta ut tricepspressen mot någon slags dips (vet inte om jag klarar 3x10 vanliga dips)?

mn8eii
2009-11-15, 22:48
Kan alltså med fördel byta ut tricepspressen mot någon slags dips (vet inte om jag klarar 3x10 vanliga dips)?

Det tycker jag låter som en bra idé. Tränar du på gym så brukar det ju finnas assisterande dips/chin-maskiner. Annars så kan man alltid ställa en bänk bakom att ha tårna lätt vilandes mot och hjälpa till en aning.