handdator

Visa fullständig version : Sit-ups kommer inte upp


Baljan
2009-11-15, 21:00
Hej!

Jag kan inte göra sit-ups, jag kommer inte upp.
Jag är ca 170 lång och väger ca 60 kilo.

Tränar och kör denna maskinen bla
http://2.bp.blogspot.com/_IYruGt-4kPI/SdIq5wlGWJI/AAAAAAAAABM/pFUOY2ZUOLA/s320/bfbe0ead-848d-42df-a88d-e552f6fd30d7_large.jpg

Jag kör en hel del andra övningar och på magen syns rutor.
Men när det kommer till sit-ups eller crunches så kan jag knappt få skulderbladen från golvet.

Detta gör mig väldigt fundersam på vad jag gör.
Det känns som att det är något fel på mig att jag inte kan göra sit-ups, för jag anser att magen är tränad.

Skulle gärna vilja veta om nån mer känner igen sig eller vet vad jag ska testa.
Kanske finns någon bra övning som kan tala om att magen är för svag och inte alls så tränad som den ser ut.

Ame
2009-11-15, 21:03
Min första tanke var att du gör något fel rent tekniskt eller att du inte kan aktivera muskeln på det sätt som krävs vid sit-ups. Så be någon kunnig se över ditt utförande.

mattilainen
2009-11-15, 23:20
även den mest otränade klarar nog en situp. Förstår inte riktigt hur du inte ska klara det. Vad är det som händer? Du orkar bara inte hur mycket du än tar i?

Mr.Sarkastisk
2009-11-15, 23:22
Weird

bizniz
2009-11-16, 23:32
Ligger du på marken eller använder du någon bänk som du kan låsa fast benen?

ElecTr0n
2009-11-17, 01:17
Det där låter helt sjukt.

Guddi
2009-11-17, 07:41
Det är ganska vanligt att folk inte klara sit-ups. Normal är det lite äldre personer som aldrig tränat, men jag har stött på någon yngre person med. Du är för svag helt enkelt, det kommer med lite träning. Börja med att köra crunches och benlyft för att träna magen och höftböjarna var för sig. Sen kan du försöka med att låsa fast bena som någon föreslog tidigare. Till en början kan du hålla armarna raka pekandes mot fötterna så du får så lite hävarm som möjligt.

Att dina rutor syns när du väger 60kg på 170 cm handlar inte om att du är vältränad, du är smal.

Yes
2009-11-17, 07:49
Kommer du upp om du ligger raklång på marken - raka ben och armarna utsträkta över huvudet - utan att lyfta benen eller rycka igång rörelsen? Kommer du upp om du lägger händerna på magen eller bröstet och gör samma sak?

Langster
2009-11-17, 09:13
Antagligen gör du det för svårt för dig själv. Testa att ligga ner och böja på benen så att knäna är riktade uppåt, sen kastar du upp överkroppen med hjälp av armarna typ, så att du kommer igång och får känna på hur du kan göra, du behöver inte göra rörelsen jättelångsamt om du inte kan.

Crocker
2009-11-17, 16:19
Har du sjukt lätta ben, så ska det visst vara svårt att komma upp.
Har du det?

Baljan
2009-11-17, 18:11
Hej!

Får utveckla lite till.

Om jag låser fast benen lite, alltså inte mycket. Då kommer jag upp och kan köra på, räcker med bara nått kilo.

Sedan kan jag självklart ligga raklång å "rycka" mig upp, men det känns ju inte helt korrekt. Jag skulle ju vilja kunna gå hela vägen upp och göra det långsamt.

Till benen så är dom inte stora och det leder väl till min första mening, med något kilo mer så kommer jag upp.


Det känns bara underligt att jag skulle vara för svag i magen för att klara det, när jag ändå tränar den. Men det är inget jag utesluter, kan väl vara så lätt även om det känns konstigt.

Skulle vart bra om det finns något ultimat sätt att testa det, men det är kanske just det som sit-ups är :-)

ceejay
2009-11-17, 18:17
Det är ju ren fysik. Om du inte har rätt vinklar och center of gravity på rätt ställe så kommer benen att lyfta vid en viss position. Lås fast benen


Min uppfattning.