handdator

Visa fullständig version : Går ner i vikt, relativt snabbt


w1cke
2009-11-15, 20:55
Hej..

Är en tjockis på 22år som alltid varit stor och nu har jag nått botten. Behöver hjälp med att lägga upp en rimlig lätt och snabb och enkel kost jag kan hålla varje dag. Jag är 188cm lång och väger 127kg. Dock har jag gymmat väldigt mycket men just nu gör jag ingenting förutom ute och går och springer.


Snälla hjälp mig, vill komma ner till 2 siffrigt.. Inom rimlig tid.

maskeeN
2009-11-15, 22:12
Att gå i rimligt tempo 45 minuter innan frukost är riktigt bra för att förlora fett...

johanhej
2009-11-15, 22:15
börja med att byta ut alla vätskor mot vatten. Sen kan du börja äta mindre.

stafh
2009-11-15, 22:52
Läs:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Elfsberg
2009-11-15, 22:57
Grönsaker, grönsaker, grönsaker, grönsaker, grönsaker, grönsaker. Kött och potatis.

Sluta äta godis och sluta för fan att dricka läsk.

Börja snusa.

Dreas
2009-11-15, 23:09
Att gå i rimligt tempo 45 minuter innan frukost är riktigt bra för att förlora fett...Varför det om jag får fråga?

TS: En frukost baserad på gröt funkar för många, försök att inte småäta, få i dig proteinrik föda såsom kesella, keso, kyckling,tonfisk eller fisk i allmänt för fettets skull.

Någon av de grejorna jag nämnt tycker jag bör vara med varje dag, inte alla men någon iaf.

Mimix
2009-11-15, 23:14
stafhs länk där är en stor hjälp på riktigt.
Den + en matvåg och miniräknare och du är all set ;o)

Good luck!!

mattilainen
2009-11-15, 23:15
enkelt sagt måste du göra av med mer energi än du stoppar i dig. Då går du ned i vikt.

Sätt upp ett mål, ha efter det delmål du ska klara av veckovis eller månadsvis.

Börja med att lägga om kosten, ät mindre portioner, ät mindre godis, drick lightläsk, ät mindre skräpmat. Se detta som ett delmål

Målet är att kunna välja om man vill äta godis, man ska inte känna sig tvungen för att klara dagen. Du ska själv klara av att välja att äta en pizza utan att känna dig tvingad. Ibland känner man bara den där känslan "Jag måste äta pizza" och det tycker jag är ohälsosamt.

Tänk långsiktigt. Läs deffguiden

Yeahvlen
2009-11-15, 23:27
Frukost: Havregrynsgröt+mjölk och 3 tillagade ägg.

Lunch: Bara att vraka och välja http://www.ihv.uu.se/kokboken/
Laga enkla, sunda luncher. Börja väg maten och surfa in på http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV och räkna ut hur mycket din lunch motsvarar i energimängd. Efterhand lär man sig hur mycket olika maträtter innehåller.

Middag: Likadant som lunchen eller gör ett enklare mål med stekta ägg, bröd, och/eller tonfisk och grönt.

Vid sidan om, ifall hunger eller annat dyker upp oväntat, kan man lägga in keso, tonfisk, makrill i tomatsås m.m. Ifall det endast är vad vågen visar som är av intresse kan man gå ned relativt snabbt på sådanna "dieter" utan att uppleva svälttillstånd för hungerkänslor.

w1cke
2009-11-15, 23:47
äter inge skit eller godis eller dricker läsk alls!

mini
2009-11-16, 07:17
äter inge skit eller godis eller dricker läsk alls!

Vad är det som ligger till grund för din vikt?
Du behöver inte försvara dig, det är generella råd som har getts då du inte gett någon specifik information om din nuvarande situation mer än längd och vikt. Det handlar om att identifiera vad du gjort "fel" och göra fungerande förändringar i din vardag. Ät mindre, rör mer på dig är enklaste sättet att beskriva det, och det är det även skribenterna ovan sagt.

Noctrl
2009-11-16, 11:58
halvera dina portioner och vänj dig vid att vara lite hungrig är mitt tips, lycka till!

w1cke
2009-11-16, 15:06
det finns bild på min profil hur jag ser ut nu, fast jag har lite större mage... jo jag håller ju igång och så.. men vill gå ner ganska fort i vikt, rasa väldigt fort direkt.. och sedan efter en "svält diet" sedan hålla en stadig diet... är inget bra förslag men börjar få panik då jag börjar må väldigt dåligt psykiskt över allting detta!...

mattilainen
2009-11-16, 15:11
halvera dina portioner och vänj dig vid att vara lite hungrig är mitt tips, lycka till!

Har aldrig varit hungrig på diet.

mini
2009-11-16, 15:14
det finns bild på min profil hur jag ser ut nu, fast jag har lite större mage... jo jag håller ju igång och så.. men vill gå ner ganska fort i vikt, rasa väldigt fort direkt.. och sedan efter en "svält diet" sedan hålla en stadig diet... är inget bra förslag men börjar få panik då jag börjar må väldigt dåligt psykiskt över allting detta!...

Jo, du har fått bra förslag. Svältdieter är sällan en mental quick fix. Speciellt inte om du inte lär dig hur du ska äta för att inte gå upp igen.
Att gå ner stadigt 0,5-1 kg per vecka är inget magiskt. Fortare än så är både svårare och otrevligare och, gissningsvis, ökar risken att du inte orkar hålla på att banta ner till den vikt du önskar och hålla den.

Läst deffguiden? Läst något alls på egen hand eller orkar du inte jobba för det utan väntar dig att någon ska tala om exakt hur du ska göra? För finns inte intresset är det svårt.

stridis
2009-11-16, 15:18
Hej..

Är en tjockis på 22år som alltid varit stor och nu har jag nått botten. Behöver hjälp med att lägga upp en rimlig lätt och snabb och enkel kost jag kan hålla varje dag. Jag är 188cm lång och väger 127kg. Dock har jag gymmat väldigt mycket men just nu gör jag ingenting förutom ute och går och springer.


Snälla hjälp mig, vill komma ner till 2 siffrigt.. Inom rimlig tid.

Om du vill ha bra tips så kan du se till att din läkare fixar en remiss till en dietist. Det du beskriver att du behöver hjälp med kan de professionellt hjälpa dig med. Speciellt om du börja må dåligt över kosten och vikten så är det dags att börja få tummen ur.

Visst kan vi hjälpa dig vi med men antingen så blir det en hoper klyschor som du kanske har stött på förr eller så får du helt enkelt kasta dig in i något form av samtal där vi kan utröna dina problem och vad du kan och är villig att göra för att komma tillrätta med dem. Blir inte samma sak. Kolo är sjukt bra på att peppa en när man kommit igång med en träningsjournal *wink* och expertis finns ju som kan svara på frågor och funderingar.

Som mini antyder, du har fått tips men vad är det du vill veta av oss?

w1cke
2009-11-16, 15:28
jag har läst på om det mesta och är inläst på det mesta men är väl det att man tröttnar på så kort tid... jag har redan tappat 3kg på 1 vecka...

mini
2009-11-16, 15:29
jag har läst på om det mesta och är inläst på det mesta men är väl det att man tröttnar på så kort tid... jag har redan tappat 3kg på 1 vecka...

Så vad är egentligen din fråga?

w1cke
2009-11-16, 15:32
Jag behöver motivationen att hålla igång och inte fuska på helgerna... :/.. och jag har dåligt tålamod.. vill gärna ha tips på maträtter eller om någon skulle kunna lägga upp ett schema som jag skulle kunna gå punkt och pricka efter...

w1cke
2009-11-16, 15:39
Och jag undrar, kan jag gå på en "svältdiet" får att gå ner dom där extra kilona och sedan gå på en strikt diet för att hålla den?.

Lellan
2009-11-16, 15:42
Jo, du har fått bra förslag. Svältdieter är sällan en mental quick fix. Speciellt inte om du inte lär dig hur du ska äta för att inte gå upp igen.
Att gå ner stadigt 0,5-1 kg per vecka är inget magiskt. Fortare än så är både svårare och otrevligare och, gissningsvis, ökar risken att du inte orkar hålla på att banta ner till den vikt du önskar och hålla den.

Läst deffguiden? Läst något alls på egen hand eller orkar du inte jobba för det utan väntar dig att någon ska tala om exakt hur du ska göra? För finns inte intresset är det svårt.

No offence Mini, jag gillar dig och absolut kan det vara så som du skriver.

Men HAR man inte vägt massor tror jag faktiskt att det är svårt att fatta hur det funkar. Och nej, bara för att jag gjort det vet jag inte hur ALLA andra stora fungerar, men jag får en känsla av att ts kanske kan fungera som mig utifrån den knapphändiga infon.

Jag åt också upp mig utan läsk + chips, smågodis visst, men ffa lördagar och inte mer än vilken koloit som helst så bara för att det är lätt att sånt bidrar till energiöverskott är det onödigt att förutsätta det.

Skulle tipsa ts med att ta kontakt med en läkare, tala om att du behöver hjälp NU. Kanske testar du vled (typ näringspåsar med intag på 1000 kcal/dag) personligen var det den bästa motivationsfix jag kunde få - jag slapp mat, som jag över en natt inte kunde få bra balans till. Du kan ju köra på en sån diet om du vill tills du träffar en dietist som lär dig det du behöver, deffguiden i all ära (den är jättebra) men det kan kännas övermäktigt. Att ha någon som tar ner det som känns orimligt på jorden och benar ut kan säkert vara en god hjälp.

Jag har aldrig varit så hungrig som när jag var som störst, för mig var det ett behov utan dess like - och äta var ett sätt att lugna och lösningen på det mesta. Vet inte hur du fungerar, men kan vara tryggt med en bra läkare, och en journal här kan göra att du får input och pepp när du behöver. :)

det finns bild på min profil hur jag ser ut nu, fast jag har lite större mage... jo jag håller ju igång och så.. men vill gå ner ganska fort i vikt, rasa väldigt fort direkt.. och sedan efter en "svält diet" sedan hålla en stadig diet... är inget bra förslag men börjar få panik då jag börjar må väldigt dåligt psykiskt över allting detta!...

Känner igen mig i din situation, och tycker inte man ska rekommendera större viktförlust än 0,5 - 1 kg i veckan - men att det kan vara bra om man känner att man inte orkar hålla ut för resultat. Just i den viktklassen kan det väl visst vara motiverat med uppemot 10% viktförlust snabbt, för att man ska fatta att det GÅR. Att man KAN. För det gör du, du kan. Har man fått bort 10% är det också en påminnelse att "kunde jag gå så lågt och fixa det kan jag resten".

Själv tog jag det toklångsamt första 30 kg, och fann det mkt mer mentalt påfrestande m mer psykiskt lidande än nödvändigt just för att jag inte vågade tro att jag kunde.

Tillsammans med dietisten el genom att fylla i matdagbok, där du skriver när, vad, varför du äter kan du finna dina svårigheter. Kanske överäter du igen det underskott du skapat när du blir uttråkad/stressad/irriterad/deppig och behöver ngt annat att ta till då. Typ ta en dusch, gå en prommis, hyra en film, köpa en tidning, whatever.

Ibland fungerar substitut för sånt man gillar, ibland bättre att gå "cold turkey" och sluta helt. Och - viktigast av allt - på´t igen när du misslyckas. Det är en hemsk tanke, att man kommer misslyckas, men sätter man upp mkt hårdare krav för sitt leverne än man tidigare haft så kommer man ju behöva justera på vägen. Sänka kraven, lugnare tempo - el byta ut saker. Man lär ju sig under vägen, men varje kg du tappat och hälsovinst du fått är ju inte förgäves, har du väl nått dit så kämpa tillbaks, håll dig kvar.

Känner att jag nu nått en nivå där jag insett att det är lätt att trilla iväg, men att det blir allt lättare att trilla lätt, och det i sig ger en en större tro på sig själv och sin förmåga. Man accepterar att man KAN misslyckas, men köper fullt ut att det hänger på en själv och inte är något magiskt. Med energiunderskott så går du ner. Faktiskt. Ganska oberoende av vad du gör, men finns vissa saker som gör det hälsosammare och lättare. Tex att hellre offra kolhydrater än protein i energiintaget, att vara fysiskt aktiv, att fortsätta leva under viktnedgången och inte se det som en transportsträcka.

Usch, jämt när jag skriver i såna här trådar känner jag mig så jäkla präktig som en predikant - menar inte så. Vill bara att du ska få en kick och så småningom känna hur enkelt och logiskt det är. Du kan och du ska må bättre, jävligt svårt men inte svårare än så.. ;)

Varmt lycka till! :)

Elfsberg
2009-11-16, 15:44
Vi vet inte när du vill äta vad eller hur ditt liv ser ut.. och ett bättre tålamod får du nog fixa på egen hand.

Varje dag:

Snus dygnet runt. Kaffe mellan måltiderna. Två timmars promenad.
Två liter Pepsi Max. 1,5 kg kyckling. 1 kg broccoli. 6 st ägg. Sprid ut under dagen.

Lellan
2009-11-16, 15:47
Jag behöver motivationen att hålla igång och inte fuska på helgerna... :/.. och jag har dåligt tålamod.. vill gärna ha tips på maträtter eller om någon skulle kunna lägga upp ett schema som jag skulle kunna gå punkt och pricka efter...

På livsmedelsverket.se kan man kolla näringsvärden, har du en matvåg kan du fixa några rätter att variera dig med och köra på dem. Själv brukar jag inte bry mig så mkt om vad som är frukostmat el middagsmat utan ta ngt som mättar bra. Något dött djur, grönsaker, fett är bra men ger många kcal så pallar du så försök stå ut lite när magsäcken krymper och ät gärna protein och fettrika måltider och lägg till grönsaker och andra kolhydratskällor som inte ger för mkt energi. Om det passar dig. Vissa tycker gröt, typ havregrynsgröt mättar bra (funkar tyvärr inte så själv).

Och jag undrar, kan jag gå på en "svältdiet" får att gå ner dom där extra kilona och sedan gå på en strikt diet för att hålla den?.

Det kan du, men kanske de första mest för att komma igång? 5-10 kg kanske? Jag käkade påsar ett tag, kollade sedan med läkare och för mig gav det ingen näringsbrist el liknande. Men läkarkontakt är alltid bra, tjata till dig ett besök, kan vara bra att kolla sina värden oavsett. :)

stridis
2009-11-16, 15:54
Man accepterar att man KAN misslyckas, men köper fullt ut att det hänger på en själv och inte är något magiskt. Med energiunderskott så går du ner. Faktiskt. Ganska oberoende av vad du gör, men finns vissa saker som gör det hälsosammare och lättare.


Försöker man inte kan man inte misslyckas. När man sätter ribban så högt man bara kan så kommer misslyckandena. Det är en del av processen att vidga ens comfort-zone där allt går på rutin och inget att bli modstulen av. I morgon väntar en ny dag att lyckas på.

Lellan
2009-11-16, 15:55
Vi vet inte när du vill äta vad eller hur ditt liv ser ut.. och ett bättre tålamod får du nog fixa på egen hand.

Varje dag:

Snus dygnet runt. Kaffe mellan måltiderna. Två timmars promenad.
Två liter Pepsi Max. 1,5 kg kyckling. 1 kg broccoli. 6 st ägg. Sprid ut under dagen.

Lägg ner snus, har väl ett samband med hjärt-kärlsjukdom och varför börja om man inte gör? Korkat imh. Vissa får ökad hunger och sämre tänder av lightcola, men fine, fyller ju magen och är gott. Precis som grönsaker. Själv tycker jag det är jobbigt med stor buk, blir hungrigare - så att krympa den skulle jag tipsa om men då behöver du ju lite envishet tills du gjort det. Väl där kan du fylla den med lite fett och protein och efter en liten tid kanske bli mentalt mindre hungrig.

Håller med angående valen av livsmedel men lägger till: fisk, kött, olika sorters kål, mkt lök, svamp, spenat..

Brukar du ha ngt sug? Salt, sött?

Bättre tålamod kan du ha el mista, även otåliga går ner i vikt om de helt enkelt inser kroppens begränsningar och att man inte blir smalare av att väga sig konstant. Försök hitta ngn förströelse som gör att du kopplar bort tankarna på vikt, man går ju inte ner i vikt ju mer man tänker på det heller. Mitt misstag förr har alltid varit att jag TÄNKT så himla mkt på det. Värdelöst. Gör rätt, fokusera på annat, gör rätt, fokusera på annat, infall att göra fel - bitchslappa dig själv att tänka rätt, fokusera på annat osv. Att tänka banta banta banta blir aaaaptriiist.

Ha lite kul. :)

Grahn
2009-11-16, 15:55
Försöker man inte kan man inte misslyckas. När man sätter ribban så högt man bara kan så kommer misslyckandena. Det är en del av processen att vidga ens comfort-zone där allt går på rutin och inget att bli modstulen av. I morgon väntar en ny dag att lyckas på.

Fast vissa sätter mål som är så astronomiska att de misslyckas och kan ge upp med "gott samvete".....folk fungerar olika.

Lellan
2009-11-16, 15:57
Försöker man inte kan man inte misslyckas. När man sätter ribban så högt man bara kan så kommer misslyckandena. Det är en del av processen att vidga ens comfort-zone där allt går på rutin och inget att bli modstulen av. I morgon väntar en ny dag att lyckas på.

Absolut. Och en viktig insikt jag fått att det inte är imorgon - utan man kan avbryta sig mitt i. Precis i tuggan. Lägga ifrån sig den. Dricka ett glas vatten, kanske plocka fram sitt största plagg, koka ett ägg. Sedan välja, bullen el ägget. "I morgon" har ibland varit min favoritdag.. :em:

Lellan
2009-11-16, 15:59
Fast vissa sätter mål som är så astronomiska att de misslyckas och kan ge upp med "gott samvete".....folk fungerar olika.

Alla folk kan lära sig tänka om tackolov. Man kan ju börja med tusen sätt att misslyckas på, tills man justerar kraven till att passa in i ens verklighet, på vissa punkter kanske man kan vara benhård - på andra inte.

Göra rätt 80% av tiden är oftast lönsammare än att att göra 100% rätt en mkt begränsad tid.

w1cke
2009-11-16, 16:08
jag har inget behov av att äta något sött som tex godis chips eller dricka läsk, det var längesedan jag drack läsk... jag vill känna att det händer något fort så jag får upp självförtroendet och då undrar jag om jag kan köra en "svältdiet" för att tappa runt 10kg först och sedan gå ner till lugnare tempo som tex 0.5 - 1kg i veckan... så jag får en "bra start" och känner att det går... jag kan väl köra "nutrilet" eller något sådant + kvarg och frukt och grönsaker på dagarna?..

Grahn
2009-11-16, 16:09
1kg i veckan är inte spec lugnt i min värld, tyvärr.

Onigiri
2009-11-16, 16:10
Det viktigaste är att du ändrar din livsstil helt och hållet, och syn på mat överhuvudtaget, känner till många som tokdietar ibland, lyckas skitbra, är nöjda och sedan återgår till det gamla. Då är de tillbaka på ruta ett och mår ännu sämre än innan de började hela proceduren. Lär dig räkna kalorier och ät därefter, det är viktigt att du hittar mat som passar dig, skulle du tvinga i dig mat du inte gillar för att det är "supernyttigt" kommer det antagligen sluta upp med att du lägger ner alltihopa, eller fuskar på något annat sätt.

Du måste nog ha tålamod om du ska ner till tvåsiffrigt. 25-30 kilo är inget man trollar bort över en vecka eller två.

w1cke
2009-11-16, 16:10
och jag ska tilllägga att jag är arbetslös så det spelar mkt in att jag har ingenting att göra på dagarna förutom dataspel och vara med flickvännen men hon jobbar ganska mycket nu, så det blir ganska mycket dator tid över tyvärr.. men försöker hålla igång så mycket som möjligt... men vill se resultat snabbt är en sådan människa för att jag ska orka hålla igång, därför vill jag köra en svält diet först får att få igång suget rejält att det funkar..

Onigiri
2009-11-16, 16:14
Vilka aktiviteter är det du utför om dagarna?

w1cke
2009-11-16, 16:15
ute och går på morron och sedan 2-3 gånger i veckan springer jag på efter middagen och en liten kvällspromenad :)..

men ska lägga in gymmet nu också igen.. jag bänkar ju mera än jag väger och så.. så jag ligger ju bra till muskelmässigt men vill bara gå ner i vikt...

bänk: 132kg
hantelpress:70kg
marklyft: 256kg

w1cke
2009-11-16, 16:16
men vill bara tappa magen.. den är för stor, och jag mår ganska kasst över den.. vill få bort den.. fort!

Grahn
2009-11-16, 16:24
Det som tog tid att bygga upp kommer ta lite tid att bryta ned med.....

stridis
2009-11-16, 16:28
och jag ska tilllägga att jag är arbetslös så det spelar mkt in att jag har ingenting att göra på dagarna förutom dataspel och vara med flickvännen men hon jobbar ganska mycket nu, så det blir ganska mycket dator tid över tyvärr.. men försöker hålla igång så mycket som möjligt... men vill se resultat snabbt är en sådan människa för att jag ska orka hålla igång, därför vill jag köra en svält diet först får att få igång suget rejält att det funkar..

Du får väl vara lite huslig och impa lite på flickvännen med lite hembakt bröd och sådant. Då blir hon nog glad och du har full koll på vad du får i dig. Du har ju tid att laga mat från grunden.

Skärmtid behöver man inte bli fet av, se på mig. Men du behöver aktivera dig för går man lite längre tid arbetslös så får man ett sjukt lågt tempo i kroppen. Spela inte mer än vad du hade gjort när du arbetade är en bra tumregel.

w1cke
2009-11-16, 16:39
Jag har varit arbetslös i snart 8 månader så det börjar bli kämpigt det med... men som sagt, kan jag köra en svält diet så jag tappar ner en 10kg och sedan gå en stadig diet och fortsätta vikt minskningen?.. vill känna att det händer något!..

mikaelj
2009-11-16, 16:41
Protein Sparing Modified Fast, kanske?

http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook

mini
2009-11-16, 16:43
Jag menar inte att förminska TS problem eller förenkla lösningen på dem. Däremot vidhåller jag att det finns många sätt att gå ner i vikt och att svälta sig för att man mår psykiskt dåligt över sin kropp inte är det bästa.
Allt man tar sig för kräver en viss egen insats. Ju mer jobb man är beredd att lägga ner desto bättre blir resultatet i de allra flesta fallen. Att lära sig hur kroppen funkar och vad den mår bra av tycker jag är viktigt. Viktigare än att tappa 10 kg på 3 veckor istället för 10.

w1cke
2009-11-16, 16:44
Protein Sparing Modified Fast, kanske?

http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook

utveckla så jag förstår

mikaelj
2009-11-16, 16:53
utveckla så jag förstår

Läs länken.

Mimix
2009-11-16, 17:01
Jag har varit arbetslös i snart 8 månader så det börjar bli kämpigt det med... men som sagt, kan jag köra en svält diet så jag tappar ner en 10kg och sedan gå en stadig diet och fortsätta vikt minskningen?.. vill känna att det händer något!..

Det är väl klart du kan ;o)
Se bara till att du får i dig alla essentiella aminosyror, fetter och vitaminer bara.

(Jag körde denna enkla variant:
Åt tråkigt och enformigt...ingen risk för att överäta...och lade till allt essentiellt via kosttillskott.
Det var INTE lätt och jag var hungrig och sur HELA tiden. Man det GÅR.
Jag tror i.o.f.s. att om jag haft en flickvän som i ditt fall så hade jag slängt ut henne ;o)

Och efter ett snabbt och uppmuntrande resultat...så går du över till något som är långsiktigt nyttigt.

w1cke
2009-11-16, 17:05
tack, då blir det en svält diet, och sedan en stadig diet efter jag nått mitt mål på minus -10kg

w1cke
2009-11-16, 17:11
Läs länken.

för mkt och för svårt för mig som är dålig på engelska :)

w1cke
2009-11-16, 17:27
Det är väl klart du kan ;o)
Se bara till att du får i dig alla essentiella aminosyror, fetter och vitaminer bara.

(Jag körde denna enkla variant:
Åt tråkigt och enformigt...ingen risk för att överäta...och lade till allt essentiellt via kosttillskott.
Det var INTE lätt och jag var hungrig och sur HELA tiden. Man det GÅR.
Jag tror i.o.f.s. att om jag haft en flickvän som i ditt fall så hade jag slängt ut henne ;o)

Och efter ett snabbt och uppmuntrande resultat...så går du över till något som är långsiktigt nyttigt.


Okej det lät bra :).. Jag gör som dig nu, käkar enformigt och enkelt... ute och går morron och kväll... och sedan tar jag abcde vitaminer osv som tillskott så jag får i mig alla viktiga vitaminer osv.. :).. sedan övergår jag till annan diet kost och håller den när jag gått ner dom kilorna jag vill!

Mimix
2009-11-16, 17:33
Okej det lät bra :).. Jag gör som dig nu, käkar enformigt och enkelt... ute och går morron och kväll... och sedan tar jag abcde vitaminer osv som tillskott så jag får i mig alla viktiga vitaminer osv.. :).. sedan övergår jag till annan diet kost och håller den när jag gått ner dom kilorna jag vill!

Du får läsa på om essentiella aminosyror och fettsyror också. Jag tror INTE bara vitaminer räcker.
För även om det är en väldigt tillfällig diet detta så bör man ju se till att täcka kroppens behov så man håller sig så frisk och pigg man kan ändå.

Lycka till!!
(och försök vara snäll mot sambon ;o)

w1cke
2009-11-16, 18:36
Du får läsa på om essentiella aminosyror och fettsyror också. Jag tror INTE bara vitaminer räcker.
För även om det är en väldigt tillfällig diet detta så bör man ju se till att täcka kroppens behov så man håller sig så frisk och pigg man kan ändå.

Lycka till!!
(och försök vara snäll mot sambon ;o)

Ja det förståss..;)
Hur mycket gick du ner och hur länge körde du denna diet?..
Och vad tränade du under tiden?

Mimix
2009-11-16, 19:34
Ja det förståss..;)
Hur mycket gick du ner och hur länge körde du denna diet?..
Och vad tränade du under tiden?

Ok, men jag vill poängtera att jag först läste deffguiden ;o) (alla tjatar om det visst, så det är bara att göra det!! Det finns folk här som man gör klokt i att lyssna på) Och såg till att min diet innehöll allt vad proteiner och fetter jag behövde. Det är ju fett man vill bli av med och inte muskler.

Då jag är mycket äldre än du, inte ens 1,58 när jag sträcker på mig och dessutom kvinna så är våra respektive viktnedgångar nog inte jämförbara alls.
(Dessutom så tror jag att jag höll på lite för länge så det är inget jag vill skryta med heller ;o)
Jag cyklade 90 minuter före frukost och styrketränade en timma på kvällen.

Du är ju ganska stor för tillfället...Jag gissar på att du har tappat 10 kg om en och en halv månad ;o)

w1cke
2009-11-16, 19:39
Ok, men jag vill poängtera att jag först läste deffguiden ;o) (alla tjatar om det visst, så det är bara att göra det!! Det finns folk här som man gör klokt i att lyssna på) Och såg till att min diet innehöll allt vad proteiner och fetter jag behövde. Det är ju fett man vill bli av med och inte muskler.

Då jag är mycket äldre än du, inte ens 1,58 när jag sträcker på mig och dessutom kvinna så är våra respektive viktnedgångar nog inte jämförbara alls.
(Dessutom så tror jag att jag höll på lite för länge så det är inget jag vill skryta med heller ;o)
Jag cyklade 90 minuter före frukost och styrketränade en timma på kvällen.

Du är ju ganska stor för tillfället...Jag gissar på att du har tappat 10 kg om en och en halv månad ;o)


Jaha okej hehe :). Ja då är jag helt med. Ja det hoppas jag med :). vi får se hur det går. Jag håller igång med raska promenader och jogging :):)

Elfsberg
2009-11-16, 21:46
Härifrån ser det bara ut som gnäll.
Om du iallafall kunde ge ett förslag på något slags upplägg så kommer du nog snart få lite vettig feedback. Nu har du bara skrivit "jag vill banta fort" i x antal inlägg.

w1cke
2009-11-17, 17:14
Mitt upplägg är morgon promenader och mellan där eventuellt gym/jogging och sedan en kvällspromenad... och under dagen äta mindre och små portioner...

chrilledude
2009-11-17, 20:25
Det är väl klart du kan ;o)
Se bara till att du får i dig alla essentiella aminosyror, fetter och vitaminer bara.

(Jag körde denna enkla variant:
Åt tråkigt och enformigt...ingen risk för att överäta...och lade till allt essentiellt via kosttillskott.
Det var INTE lätt och jag var hungrig och sur HELA tiden. Man det GÅR.
Jag tror i.o.f.s. att om jag haft en flickvän som i ditt fall så hade jag slängt ut henne ;o)

Och efter ett snabbt och uppmuntrande resultat...så går du över till något som är långsiktigt nyttigt.


Nu är jag ännu mer rädd för dig Mimi :em:

Elfsberg
2009-11-18, 00:19
Mitt upplägg är morgon promenader och mellan där eventuellt gym/jogging och sedan en kvällspromenad... och under dagen äta mindre och små portioner...

Okej.

Lista vad du brukar äta så kan vi kanske ge dig tips på livsmedel som underlättar dietandet.

Om du vill, givetvis.

w1cke
2009-11-18, 04:04
Okej.

Lista vad du brukar äta så kan vi kanske ge dig tips på livsmedel som underlättar dietandet.

Om du vill, givetvis.

Jag kommer köra en sväldiet som sagt, och den innehåller kvarg keso vitaminer osv osv.. bara sådant med lågt kalorivärde i..

Snobbe
2009-11-18, 04:23
Jag kommer köra en sväldiet som sagt, och den innehåller kvarg keso vitaminer osv osv.. bara sådant med lågt kalorivärde i..

Räknar du kalorier lr kollar du bara efter saker me lågt kalori innehåll o käkar av det medans du inte vet hur mycket du käkar av det? Det handlar ju om energi ut o in. Käkar du för 1500 kalorier och du förbrukar 2200 kalorier om dan så tappar du 700 kalorier om dan vilket är 100gram tror ja. Sen om detta är muskler eller fett osv beror ju på massa saker. Så även fast du joggar lr inte så handlar det fortfarande om energi ut o in. Bara att du kan käka lite mer om du joggar.

w1cke
2009-11-18, 13:22
Räknar du kalorier lr kollar du bara efter saker me lågt kalori innehåll o käkar av det medans du inte vet hur mycket du käkar av det? Det handlar ju om energi ut o in. Käkar du för 1500 kalorier och du förbrukar 2200 kalorier om dan så tappar du 700 kalorier om dan vilket är 100gram tror ja. Sen om detta är muskler eller fett osv beror ju på massa saker. Så även fast du joggar lr inte så handlar det fortfarande om energi ut o in. Bara att du kan käka lite mer om du joggar.

Jag räknar.. Jag ligger på ett intag på 1000kcal om dagen nu!.

Elfsberg
2009-11-18, 14:44
Okej.

Om du tillsatte lite grövre grönsaker med högt fiberinnehåll och bara lite fett skulle det kanske bli lite lättare. Det skulle troligen minska hunger - ännu mer, om du inte har några större problem.
Några ägg och en del broccoli kanske.

w1cke
2009-11-18, 18:24
Okej.

Om du tillsatte lite grövre grönsaker med högt fiberinnehåll och bara lite fett skulle det kanske bli lite lättare. Det skulle troligen minska hunger - ännu mer, om du inte har några större problem.
Några ägg och en del broccoli kanske.

Det kommer läggas till, även mycket morötter osv.. har gjort en soppa på lök och morot och vatten och 1 buljong som jag äter.

Morty
2009-11-18, 19:16
Skitbra skrivet Lellan, en eloge att du tog dig tiden och skrev allt det!