handdator

Visa fullständig version : Nu får det vara nog - igen.


nujevlar
2009-11-15, 20:44
Hej!

Jag har länge gått med ångest och dålig självkänsla över min träning och har känt mig så värdelös då min självdisciplin svikit mig flera gånger. Men nu ska det tamefan vara slut på det *gah!* Jag har varit intresserad av träning en längre period men har alltid mesat och tänkt att jag ska börja träna seriöst men har alltid blivit att jag sagt "Aah, det är så mycket nu, jag gör det sen". Hela tiden dåliga ursäkter för att inte träna, jag är trött på det!

Jag är cirka 178cm lång och väger ungefär 65 kilo. Är en vanlig snubbe på 19 bast som bor och jobbar ute på landet i Skåne. Nu till problemet; jag har tränat på gym under cirka 2 månader förra året men jag slutade med det och en månad senare la gymmet ner. Jag bor somsagt en bit från närmaste tätort och har därför inte möjligheten att träna på ett propert gym. Därför hoppas jag att det finns en lösning på mitt problem.

Hemma har jag en träningscykel och en bänkpress. En curlstång med lite olika vikter samt en vanlig stång till bänkpressen. Jag har även en hantel med olika vikter. Mha av denna utrustning tänkte jag nu bli starkare, snyggare och friskare! Jag har tänkt träna 3 dagar i veckan styrketräning och någon dag nu i början tänkte jag dra ut och löpa, kanske blir mer löpning senare.

Jag behöver nu hjälp med ett schema och sen tips på övningar som går bra att göra hemma mha. den utrustning som jag har nu. På helgen tänkte jag ge mig in till stan för att gå på ett riktigt gym (studerar så har möjlighet att gymma gratis på helgerna) så det tänkte jag utnyttja.

Vilka muskelgrupper går att köra utan gym mha. curlstång, bänk, hantalar, kroppsvikt osv? Bröst och triceps kan jag nog köra hemma med bänkprässen, hantelpress, armhävningar, smal bänk, french press osv. Mage kan jag väl köra hemma med situps och ta hjälp av någon viktplatta för mer motstånd? Biceps funkar med hantlar och curlstången. Jag är inte särskilt kunnig så detta är mest gissningar. Nu till de som jag tror kommer bli svårt. Rygg.. Jag kan köra marklyft men det är ungefär det enda jag kan köra, kanske rodd och hantelrodd. Axlar blir också lite svårt, militärpress och hantellyft åt sidan. Benen blir nog det svåraste, räcker knäböj och jogging?

Har ni några tips på hur jag bör lägga upp schemat med 2dagar hemma och 1 på gym? Vilka muskelgrupper bör jag köra när och hur? Vilka övningar?

Tacksam för svar!

lanzal
2009-11-15, 21:09
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Massor med övningar!

mini
2009-11-15, 22:29
Hur långt är "en bit"? För har du svårt att hålla igång träningen brukar det vara bra att ha någonstans att gå vid ett par i förhand bestämda dagar i veckan.

Hemi
2009-11-16, 02:06
...Har ni några tips på hur jag bör lägga upp schemat med 2dagar hemma och 1 på gym? Vilka muskelgrupper bör jag köra när och hur? Vilka övningar?

Tacksam för svar!

Tål gymet lite tungt skrammel skulle jag lägga de tyngre övningarna där, sen beror det på hur det ser ut hemma, men i en lägenhet blir det finlir. Utnyttja även det som finns på gymet som du inte kan göra hemma som kanske någon bra maskin.