handdator

Visa fullständig version : Armarna vägrar växa...


Ervin
2003-09-08, 23:25
Är det bara jag som känner att armarna vägrar växa? :( Det känns som om allt växer förutom armarna :( Vad ska man göra? Någon som har nåt tips på hur man får tillväxt i armarna?
Är i bulk perioden så jag äter ganska så mycket.

Paolo
2003-09-08, 23:37
Hur ser ditt träningsprogram ut?

Du kanske helt enkelt får möblera om i programmet ifall du kanske övertränat armarna.

Ifall du har en armdag så får du se till att din bröstdag samt ryggdag inte är tätt inpå.

Exempel 1.
(4 dagar per vecka)

Måndag: Armdag
Tisdag: Bendag
Onsdag: Vila
Torsdag: Bröstdag (här tas även Triceps)
Fredag: Ryggdag (här tas även Biceps. Ryggdagen på fredag så att den inte ligger tätt inpå Bendagen, då vissa kör Marklyft på Ryggdag)

Exempel 2.
(3 dagar per vecka)

Måndag: Bendag
Tisdag: Vila
Onsdag: Bröst + Triceps (alt. även främre Delta)
Torsdag: Vila
Fredag: Rygg + Biceps + Trapz samt bakre- och mellersta Deltor.


Hur många samt vilka övningar kör du när du tränar armar?

Ervin
2003-09-09, 06:54
mitt buvarande schema ser ut så här.
Bröst o Biceps
Framsida Ben och Vader, Mage
Axlar, Trapz, Triceps
Rygg och Hamstring, Underarmar
Vila

det funkar bra men ingen synlig tillväxt, kanske bara jag som inbildar mig...

brukar köra 3 övningar.

Antagligen

Rak curl, hantelcurl och så scottcurl i kabel

Z-Stång curl, hantelcurl, scott

men jag brukar variera så det kan se lite olika ut men 3 övningar blir det iaf.

shirunai
2003-09-09, 07:55
Använd måtband om inte spegeln funkar

Paolo
2003-09-09, 09:54
Originally posted by Ervin
mitt buvarande schema ser ut så här.
Bröst o Biceps
Framsida Ben och Vader, Mage
Axlar, Trapz, Triceps
Rygg och Hamstring, Underarmar
Vila

det funkar bra men ingen synlig tillväxt, kanske bara jag som inbildar mig...

brukar köra 3 övningar.

Antagligen

Rak curl, hantelcurl och så scottcurl i kabel

Z-Stång curl, hantelcurl, scott

men jag brukar variera så det kan se lite olika ut men 3 övningar blir det iaf.

Mina kommentarer på ditt träningsprogram:
---------------------------------------------------
Bröst o Biceps Tänk på att här tas även triceps (Bröstövningen).

Framsida Ben och Vader, Mage

Axlar, Trapz, Triceps Du aktiverar Triceps (igen) tätt inpå första passet här.

Rygg och Hamstring, Underarmar Här tas även Biceps. Tänk på att underarmar tas även när du kör Biceps/triceps.

Ser ut som du kör många pass på raken, 4-1-4? Då hinner troligtvis inte armarna få sin vila.

Nu vet jag inte vilken nivå du är (nybörjare, avancerad...), så din kropp kanske är van vid 4-1-4.

Angående dina övningar:
--------------------------------
Rak curl, hantelcurl och så scottcurl i kabel Här har du inte så mycket variation på vinklar. Rakcurl och Hantelcurl är istortsätt samma rörelse och vinkel. Kanske byta ut ena av dem till en 90graders vinkel?

Z-Stång curl, hantelcurl, scott Förmodar att du kör likadant här som i ovanstående Rakcurl, fast bytt ut rakstång till EZ-stången?

Tittar man snabbt på övningarna så saknar iallafall jag en 90graders övning samt Hammercurl.

Allan
2003-09-09, 09:55
Hur länge har du tränat, hurgammal är du, längd och vikt?


allan

Ervin
2003-09-09, 10:31
shirunai -> jo får nog göra det för att verkligen se ifall det blir någon skillnad.

Paolo -> jag ligger väl mellan nybörjare och avancerad kroppsbyggare. Nu på senare tid så har jag inte tränat underarmar för att det tar på underarmarna i varje pass så jag vet inte riktigt om jag ska köra underarmar. Jo jag vet att man aktiverar triceps med bröst och biceps med rygg men det käns bra så här har kört bröst/triceps rygg/biceps så jag varierar lite nu. Jag brukar ta en extra vilo dag där emellan passen om jag känner för det så det blir 4-2-4. Eller så att det blir 2-1-2-1 eller något sånt. Får träna mest på känn.

Har du nån sida med Biceps övningar. För det är inte glasklart för mig vad Hammercurl är eller nån 90 vinkels övning.

Allan --> Har väl tränat i 1 år seriöst, innan dess så gjorde jag lumpen i 10 månader och innan lumpen så tränade jag som nybörjare i 3 månader. Är väl fortfarande nybörjare men jag lär mig mer o mer allt eftersom.
21 år (30 sep :) )
183 cm
80 kg

Arne Persson
2003-09-09, 10:35
Jag tänker inte rekommendera dig något av mina (ö)-kända;) armprogram utan jag tänker rekommendera dig det allra viktigaste av allt. RÄTT MENTAL INSTÄLLNING, SÄTT UPP MÅL!!!! och du kan inte missa. Minsta tvivel och det är kört.

Ervin
2003-09-09, 10:42
jo där har du en grymt bra poäng Arne! Får väl sluta tänka på det och bara träna på så löser det sig nog till slut...

P.S Jag trodde du (Arne) och Allan va samma person ett tag där... men det var ni ju inte hehe :)

Spec^
2003-10-21, 14:36
släng ihop biceps med rygg träningen.

Övningarna jag kör är: Stångcurl(EZ), hammarcurl å scottcurl. Funkar fin fint, går mkt bättre nu än förut då jag körde biceps på en egen dag.

Ervin
2003-10-21, 14:37
vete fan alltså tycker det är skönare o köra biceps med bröst... för att jag blir så slut efter ett rygg pass.

Spec^
2003-10-21, 18:09
Originally posted by Ervin
vete fan alltså tycker det är skönare o köra biceps med bröst... för att jag blir så slut efter ett rygg pass.


körde så förut jag med. Men la triceps med bröst å biceps med rygg.

Har bara positivt å säga om det, sen så tycker jag man inte blir så slut i biceps efter ett rygg pass.. men de är väl olika från person till person!

Ervin
2003-10-21, 18:51
jo jag har också kört så förut, testar det här nu sen kör jag rygg o biceps igen :D

Allan
2003-10-21, 19:22
Som jag sagt så många gånger - kroppen växer inte proportionerligt. Vissa kroppsdelar kommer att skena iväg men i slutänden brukar det jämna ut sig.
Kasta eventuella måttband åt skogen - mätande skapar bara mentala spärrar som blockerar dig från framsteg. Dessutom är det så att nästan alla kan träna upp sig till strax under 40 cm. Det är sen det börjar ta emot...du kanske ligger där mellan 35 och 40. Nå, det är bara att gnida på - resultat får vi alla bara vi är ihärdiga.
Sen kan det ta tjugo år att få en hyfsat grov arm.


allan

Ervin
2003-10-21, 19:27
jo du har ju rätt Allan surt att man vill se resultat innan dom 20 åren :D fast i jo för sig så har armen blivit 2 cm större på 1 år och BETYDLIGT mycket större sen jag börja träna så jag är nöjd iaf :D fast dom ser ju så små ut tycker man :(

Åse Columbus
2003-10-21, 20:00
Originally posted by Arne Persson
Jag tänker inte rekommendera dig något av mina (ö)-kända;) armprogram utan jag tänker rekommendera dig det allra viktigaste av allt. RÄTT MENTAL INSTÄLLNING, SÄTT UPP MÅL!!!! och du kan inte missa. Minsta tvivel och det är kört.

Precis!!!!!

Du måste tänka positivt om dina armar!!!

Älska dem...beundra dem...fokusera....ge de hela din uppmärksamhet med positiva tankar!!!!!

:cool:

Ervin
2003-10-21, 20:06
ja det måste jag göra... trots allt så håller dom ju i min käraste ägodel från o till :P hehe :smokin:

Snapphanen
2003-10-21, 21:06
har samma "problem".. men jag försöker skita i att tänka på det och bara träna på. Så länge jag märker att jag både ökar i vikt och styrka så är jag nöjd. Ska nog bli armar av mina armar också en dag

Allan
2003-10-21, 21:08
Originally posted by Ervin
ja det måste jag göra... trots allt så håller dom ju i min käraste ägodel från o till :P hehe :smokin:

Fjärrkontrollen?

allan

Ervin
2003-10-21, 21:12
nee datamusen faktiskt :P vete fan vad jag skulle göra om jag inte fick leka med datorn hela dagarna :P