handdator

Visa fullständig version : Hur tränar jag den här muskeln?


dcode
2009-11-15, 20:02
Hej alla!

Ny på forumet..

Har tränat nu seriöst i ca 2mån, men fattar fortf inte hur jag ska träna denna muskeln. Kolla nedan på bilden så ser ni. Stör mig sjukt mkt, vill inte ha den "böjen" där om ni fattar. Tycker det ser lite tjejigt ut :). Några tips?

Tack på förhand

wessmen
2009-11-15, 20:38
Hej alla!

Ny på forumet..

Har tränat nu seriöst i ca 2mån, men fattar fortf inte hur jag ska träna denna muskeln. Kolla nedan på bilden så ser ni. Stör mig sjukt mkt, vill inte ha den "böjen" där om ni fattar. Tycker det ser lite tjejigt ut :). Några tips?

Tack på förhand

Skulle säga att du ska träna obliques och sedan dieta.
(Om jag har fel får någon gärna rätta mig :Virro)

EDIT : Men om höfterna är bredare än midjan så vet jag inte riktigt, överlåter frågan åt proffsen.

NikoLei
2009-11-15, 20:43
Träna latsen?

Jorgen
2009-11-15, 20:56
Träna latsen?

Vad skulle det hjälpa?

Träna, ät och väx är mitt råd. Specifik träning för området tror jag knappast behövs.

ChrisDEFC
2009-11-15, 20:58
träna, ät och väx är mitt råd. Specifik träning för området tror jag knappast behövs.

+1

hugok
2009-11-15, 23:40
Knäböj tränar ju inte bara benen utan hela bålpartiet (inklusive obliques som jag tror du syftar på). Kolla här under obliques http://www.exrx.net/Lists/ExList/WaistWt.html#anchor1944764
om du vill hitta övningar för att träna den muskeln extra.

Arne Persson
2009-11-15, 23:48
Knäböj tränar ju inte bara benen utan hela bålpartiet (inklusive obliques som jag tror du syftar på). Kolla här under obliques http://www.exrx.net/Lists/ExList/WaistWt.html#anchor1944764
om du vill hitta övningar för att träna den muskeln extra.

Det är tveksamt att en nybörjare med endast 2 månaders träning bakom sig är smidig och koordinerad nog för att köra knäböj, eftersom dessa skall köras djupt.

Ashenshugar777
2009-11-15, 23:51
Det är tveksamt att en nybörjare med endast 2 månaders träning bakom sig är smidig och koordinerad nog för att köra knäböj, eftersom dessa skall köras djupt.

Kan väl börja lätt, tex med bara stången, för att sedan öka vikterna?

Arne Persson
2009-11-15, 23:58
Kan väl börja lätt, tex med bara stången, för att sedan öka vikterna?

Jag sätter aldrig knäböj på en nybörjare. Har sett en och annan olycka genom åren när ovana har försökt sig på övningen.

dcode
2009-11-16, 00:11
Vad skulle det hjälpa?

Träna, ät och väx är mitt råd. Specifik träning för området tror jag knappast behövs.

Väx? Är 22 år, är ganska liten till kroppen. Fast du kanske menar genom att träna allt?

Det är tveksamt att en nybörjare med endast 2 månaders träning bakom sig är smidig och koordinerad nog för att köra knäböj, eftersom dessa skall köras djupt.

Har tränat till och från längre än 2mån, men nu tränar jag mer "seriöst" Hehe, har aldrig gjort knäböj däremot, kanske nått att prova?

Olegh
2009-11-16, 00:38
Det är tveksamt att en nybörjare med endast 2 månaders träning bakom sig är smidig och koordinerad nog för att köra knäböj, eftersom dessa skall köras djupt.

Du har säkert en poäng, så förklara gärna vad det är för slags förberedelser som behövs innan man ska ge sig på knäböj?

Personligen gick det bra att böja redan första gången i en träningslokal med fria vikter. Inget ATG djup men väl SL-godkänt. Vet man däremot om att man är allmänt osmidig, klumpig eller har taskig koordinationsförmåga borde man kanske avstå.

Jorgen
2009-11-16, 05:37
Väx? Är 22 år, är ganska liten till kroppen. Fast du kanske menar genom att träna allt?

Jag menade inte växa på längden utan muskulärt.

hugok
2009-11-16, 09:01
Det borde väl vara ganska lugnt bara han har en som övervakar formen i böjen dom första 2 gångerna eller nåt.

Guddi
2009-11-16, 12:38
Knäböj tränar ju inte bara benen utan hela bålpartiet (inklusive obliques som jag tror du syftar på). Kolla här under obliques http://www.exrx.net/Lists/ExList/WaistWt.html#anchor1944764
om du vill hitta övningar för att träna den muskeln extra.Obliquerna får ganska dålig träning av knäböj.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3987627&postcount=14

Jorgen
2009-11-16, 16:50
Det borde väl vara ganska lugnt bara han har en som övervakar formen i böjen dom första 2 gångerna eller nåt.

Man lär sig inte böja ordentligt på två pass.

Allan
2009-11-16, 16:54
Man ska passa sig för att träna obliques för mycket. Blir midjan för bred blir den aaaaaldrig smal igen, tro mig

creperiet
2009-11-16, 17:13
Obliquerna får ganska dålig träning av knäböj.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3987627&postcount=14

Mycket intressant diagram där.

Mina cent är dock att om TS efter några år med marklyft och knäböj fortfarande tycker att problemet kvarstår, då kan överväga att punktträna de områdena.

hugok
2009-11-16, 20:22
Man lär sig inte böja ordentligt på två pass.

nänä, men någon gång måste ju vara den första och har man instruktion 2 pass tror jag man kommer in i det rätt bra. 1 pass borde egentligen också vara tillräckligt.

Jorgen
2009-11-16, 20:35
nänä, men någon gång måste ju vara den första och har man instruktion 2 pass tror jag man kommer in i det rätt bra. 1 pass borde egentligen också vara tillräckligt.
Ok. Jag är lite mer tveksam till det.

Guddi
2009-11-16, 20:55
Mycket intressant diagram där.

Mina cent är dock att om TS efter några år med marklyft och knäböj fortfarande tycker att problemet kvarstår, då kan överväga att punktträna de områdena.Mycket troligt, jag hade gett samma råd som redan getts här i tråden...

hugok
2009-11-16, 21:50
Ok. Jag är lite mer tveksam till det.

Funkar för mej, jag har inte fått instruktion sen jag började gymma med maskiner. Jag har kollat upp i böcker och exrx.net mm och jag har aldrig fått ont någonstans.Dock fick en polare ryggskott när jag instruerade honom i mark:S

Jorgen
2009-11-16, 21:53
Funkar för mej, jag har inte fått instruktion sen jag började gymma med maskiner. Jag har kollat upp i böcker och exrx.net mm och jag har aldrig fått ont någonstans.Dock fick en polare ryggskott när jag instruerade honom i mark:S

Då är det bara att mosa på.

Kör hårt.

NikoLei
2009-11-16, 22:54
Vad skulle det hjälpa?

Träna, ät och väx är mitt råd. Specifik träning för området tror jag knappast behövs.

Jadu, en bra j*vla fråga....har ingen aning hur jag tänkte där om jag skall vara ärlig, tröttheten som talade?