handdator

Visa fullständig version : Ägg och kolesterol...


ajminfot
2009-11-15, 19:50
Morsan har tjatat på mig hur länge som helst nu att jag bör sluta äta så mycket ägg, att jag kommer få en hjärtattack vilken sekund som helst fall jag inte slutar äta mer än 1 ägg/dag. Hon menar att jag ska gräva ut ägggulan ur de resterande äggen... äter mellan 1-7 (oftast kokta)ägg/dag.

Jag är själv rätt övertygad om att jag inte kommer att dö pga överkonsumtion av kolesterol, men det vore fint att ha något vetenskapligt som backar upp mig så jag slipper höra detta...8 månader är tillräckligt med gnäll...och hon visar inga tecken på att ge sig...på hennes argument låter det som att jag kommer flyga ner i backen och dö nästa gång jag trycker i ett ägg...

lite argumentationshjälp tack...

som en bifråga undrar jag om ni har något bra ställe att hämta goda, nyttiga, lättlagade recept för en värdelös kock...

Eddie Vedder
2009-11-15, 20:04
Jag har postat referenser i säkert 10 trådar där samma fråga ställts.

Här har du i alla fall en näringsanalys som visar hur extremt nyttigt ägg är följt av en review som behandlar myten om ägg. Din mamma har med allra största sannolikhet helt fel.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=23028&epslanguage=SV

Pressmeddelande om det suveräna näringsinnehållet i ägg samt att nya analyser visar att det är ÄNNU mer näringsrikt än man redan visste:

http://www.newsdesk.se/pressroom/svenska_agg/pressrelease/view/nya-analyser-fraan-livsmedelsverket-visar-paaskaegg-en-riktig-vitamininjektion-284647

En vetenskaplig artikel om myten kring kliniskt signifikant kolesterolpåverkan av äggkonsumtion och dietärt kolesterol i allmänhet:

ABSTRACT
Dietary cholesterol in foods such as eggs has only a small and clinically insignificant effect on blood cholesterol, especially when compared with the much greater effects of dietary saturated fatty acids on blood cholesterol. These facts are now well established and, as a consequence, recommendations from major food and health bodies concerning dietary cholesterol have been relaxed in the UK and elsewhere in recent years. However, in the minds of the public, cholesterol in the diet, specifically from eggs, continues to be viewed with suspicion and that view is still reflected in the advice of some professionals.

http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/122192114/HTMLSTART

J. Gray and B. Griffin. Eggs and dietary cholesterol – dispelling the myth. Nutrition Bulletin, 2009; 34, 66–70

stafh
2009-11-15, 20:12
Höga kolesterolnivåer i blodet minskar kroppens egna kolesterolproduktion. Så ju mer kolesterol du äter, desto mindre kolesterol gör kroppen. Målet med detta är att hålla kolesterolnivån i blodet (relativt) konstant.

Vid en viss mängd av intaget kolesterol via maten kommer dock koncentrationen av kolesterol i blodet öka ändå, men hur stor den mängden är vet jag inte. Det verkar dock som att ett par ägg om dagen är ok, även om vissa studier pekar på annat:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11333841

Sju ägg per dag kan kanske bli lite riskabelt i längden.

Eddie Vedder
2009-11-15, 20:19
Vid en viss mängd av intaget kolesterol via maten kommer dock koncentrationen av kolesterol i blodet öka ändå

Och att den ökningen av totalkolesterol i sig skulle i sig vara farlig är ju knappast något som har starkt stöd.

Det är mer komplicerat än så. Jag säger inte att det är orimligt men bara att man inte genom att se en total ökning av kolesterol som sådan kan dra slutsatsen att det är en hälsorisk.

stafh
2009-11-15, 20:28
Och att den ökningen av totalkolesterol i sig skulle i sig vara farlig är ju knappast något som har starkt stöd.

Det är mer komplicerat än så. Jag säger inte att det är orimligt men bara att man inte genom att se en total ökning av kolesterol som sådan kan dra slutsatsen att det är en hälsorisk.

Nä det är klart. Men studien jag länkade till kom fram till att total/HDL-ration ökade, och det har ju faktiskt viss koppling till hälsorisker. Den studien har ju iofs några år på nacken, det är möjligt att den slutsatsen inte gäller längre.

Och visst är ägg näringsrikt, men det är ju inte direkt så att hälsan ökar linjärt med vitamin- och mineralintaget. Man behöver inte överdriva.

Yeahvlen
2009-11-15, 20:57
Har inte en stor äggkonsumtion påverkan på kylomikronmetabolismen, vilket kan vara hälsofarligt?

Rätta mig gärna och länka till någon läsvärd studie om kylomikroner och ägg.

Eddie Vedder
2009-11-15, 21:30
Summary
Background: We performed this study to examine the association between egg consumption and risk of cardiovascular
diseases and mortality in a nationally representative cohort of 9734 adults aged 25 to 74
years.
Material/Methods: Egg consumption was categorized into no or less than 1 egg, 1 to 6 eggs, or greater than 6 eggs
per week. Cox proportional hazards analysis was used to identify the relative risk (RR) of incident
stroke, ischemic stroke, coronary artery disease and mortality over a 20-year follow-up in all participants
and subsequently in diabetic participants.
Results: After adjusting for differences in age, gender, race, serum cholesterol level, body mass index, diabetes
mellitus, systolic blood pressure, educational status and cigarette smoking, no signifi cant difference
was observed between persons who consumed greater than 6 eggs per week compared to
those who consume none or less than 1 egg per week in regards to any stroke (RR, 0.9; 95% confi
dence interval (CI), 0.7 to 1.1), ischemic stroke (RR, 0.9; 95% CI, 0.7 to 1.1), or coronary artery
disease (RR, 1.1; 95% CI, 0.9 to 1.3). In subgroup analysis among diabetics, consumption of greater
than 6 eggs per week was associated with an increased risk of coronary artery disease (RR 2.0,
95% CI 1.0–3.8).
Conclusions: Consumption of greater than 6 eggs per week (average of 1 egg or greater per day) does not increase
the risk of stroke and ischemic stroke. The increased risk of coronary artery disease associated
with higher egg consumption among diabetics warrants further investigations.

Regular egg consumtion does not increase the risk of stroke and cardiovascular disease. Med Sci Monit. 2007;13(1): CR1-8

Det här var en epidemiologisk studie som undersökte samband mellan äggkonsumtion och hjärt- kärlhälsan.

Mer än ett ägg per dag innebar ingen ökad risk hos friska män eller kvinnor. Mer osäkert för diabetiker dock. Varför vet jag inte, det kan bero på många saker och behöver definitivt inte ha med äggkonsumtion att göra utan andra aspekter för vad som påverkar hälsan när man är diabetiker.

Results We documented 866 incident cases of CHD and 258 incident cases of stroke in men during 8 years of follow-up and 939 incident cases of CHD and 563 incident cases of stroke in women during 14 years of follow-up. After adjustment for age, smoking, and other potential CHD risk factors, we found no evidence of an overall significant association between egg consumption and risk of CHD or stroke in either men or women. The relative risks (RRs) of CHD across categories of intake were less than 1 per week (1.0), 1 per week (1.06), 2 to 4 per week (1.12), 5 to 6 per week (0.90), and 1 per day (1.08) (P for trend=.75) for men; and less than 1 per week (1.0), 1 per week (0.82), 2 to 4 per week (0.99), 5 to 6 per week (0.95), and 1 per day (0.82) (P for trend=.95) for women. In subgroup analyses, higher egg consumption appeared to be associated with increased risk of CHD only among diabetic subjects (RR of CHD comparing more than 1 egg per day with less than 1 egg per week among diabetic men, 2.02 [95% confidence interval, 1.05-3.87; P for trend=.04], and among diabetic women, 1.49 [0.88-2.52; P for trend=.008]).

Conclusions These findings suggest that consumption of up to 1 egg per day is unlikely to have substantial overall impact on the risk of CHD or stroke among healthy men and women. The apparent increased risk of CHD associated with higher egg consumption among diabetic participants warrants further research.

http://jama.ama-assn.org/cgi/content/full/281/15/1387

A Prospective Study of Egg Consumption and Risk of Cardiovascular Disease in Men and Women. JAMA. 1999;281:1387-1394.


Den här studien har jag postat i fler trådar men orkade inte leta upp trådarna i sig. Hursomhelst undersökte man lågkolhydratdieter där den ena innehöll tre ägg per dag och den andra inga.

Båda lågkolhydratdieterna innebar viktnedgång förbättrad hälsa och gruppen som åt tre ägg per dag fick dessutom bättre HDL-värden än den andra grupen.


Carbohydrate-restricted diets (CRD) significantly decrease body weight and independently improve plasma triglycerides (TG) and HDL cholesterol (HDL-C). Increasing intake of dietary cholesterol from eggs in the context of a low-fat diet maintains the LDL cholesterol (LDL-C)/HDL-C for both hyper- and hypo-responders to dietary cholesterol. In this study, 28 overweight/obese male subjects (BMI = 25–37 kg/m2) aged 40–70 y were recruited to evaluate the contribution of dietary cholesterol from eggs in a CRD. Subjects were counseled to consume a CRD (10–15% energy from carbohydrate) and they were randomly allocated to the EGG group [intake of 3 eggs per day (640 mg/d additional dietary cholesterol)] or SUB group [equivalent amount of egg substitute (0 dietary cholesterol) per day]. Energy intake decreased in both groups from 10,243 ± 4040 to 7968 ± 2401 kJ (P < 0.05) compared with baseline. All subjects irrespective of their assigned group had reduced body weight and waist circumference (P < 0.0001). Similarly, the plasma TG concentration was reduced from 1.34 ± 0.66 to 0.83 ± 0.30 mmol/L after 12 wk (P < 0.001) in all subjects. The plasma LDL-C concentration, as well as the LDL-C:HDL-C ratio, did not change during the intervention. In contrast, plasma HDL-C concentration increased in the EGG group from 1.23 ± 0.39 to 1.47 ± 0.38 mmol/L (P < 0.01), whereas HDL-C did not change in the SUB group. Plasma glucose concentrations in fasting subjects did not change. Eighteen subjects were classified as having the metabolic syndrome (MetS) at the beginning of the study, whereas 3 subjects had that classification at the end. These results suggest that including eggs in a CRD results in increased HDL-C while decreasing the risk factors associated with MetS.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/138/2/272

Dietary Cholesterol from Eggs Increases Plasma HDL Cholesterol in Overweight Men Consuming a Carbohydrate-Restricted Diet. J. Nutr. 138:272-276, February 2008

Cerberus
2009-11-16, 02:17
ägg är helt enkelt rena guldgruvan :D the perfect food typ :D

Yeahvlen
2009-11-16, 08:24
Ägg är en guldgruva utan dess like, ja :)

Ställde mig frågan vad som hände med lipoproteiners omsättning i kroppen vid dieter med mycket ägg. Men det jag citerar här nedan kanske inte spelar någon roll i att vara hälsofarligt i längden?

Finally, we concluded that high cholesterol intakes increase the residence time of chylomicron remnants, as indicated by the 14C-CE kinetics, which may have undesirable effects related to the development of CAD

J Nutr. 2006 Apr;136(4):971-6. High cholesterol intake modifies chylomicron metabolism in normolipidemic young men.

mikaelj
2009-11-16, 08:29
Enkelomättat fett (finns en del i ägg) höjer halten HDL genom hormonet adiponektin. Vet inte om det är den huvudsakliga anledningen.

The Effects of Macronutrient Intake on Total and High-molecular Weight Adiponectin: Results From the OMNI-Heart Trial (Obesity (2009) doi:10.1038/oby.2009.402)

Eddie Vedder
2009-11-16, 18:02
J Nutr. 2006 Apr;136(4):971-6. High cholesterol intake modifies chylomicron metabolism in normolipidemic young men.

Finns en tråd om den studien där King Grub postade den.

Jag läste en del om kylomikroner igår och kan intye riktigt bli klok på det. Tycker det är svårt att tolka hur pass väletablerad teorin är samt hur det direkt kan dras till äggkonsumtion.

Så som jag uppfattade (vilket kan ha varit helt fel) är det när kylomikronerna transporterar mycket oxiderat kolesterol och lipider som APo-kvoter påverkas negativt eller något sånt.

Men jag kunde inte hitta något konkret som de facto innebär att äggets kolesterol lättare skulle oxidera och varför överhuvudtaget kolesterol skulle vara mer riskabelt än lipider.

Pellegris
2009-11-16, 19:55
En vetenskaplig artikel om myten kring kliniskt signifikant kolesterolpåverkan av äggkonsumtion och dietärt kolesterol i allmänhet


Man hör ofta uttrycket dietär kolesterol. Men vad innebär det? Jag antar att det är kolesterolet som man får i sej via kosten men vad är det annars som kan påverka? Övervikt och inaktivitet? Eller vad menas med uttrycket?

stafh
2009-11-16, 20:07
Man hör ofta uttrycket dietär kolesterol. Men vad innebär det? Jag antar att det är kolesterolet som man får i sej via kosten men vad är det annars som kan påverka? Övervikt och inaktivitet? Eller vad menas med uttrycket?

Kroppen tillverkar eget kolesterol också. Med dietärt kolesterol menar man bara den kolesterolen man får i sig via maten.

Eddie Vedder
2009-11-16, 20:21
Man hör ofta uttrycket dietär kolesterol. Men vad innebär det? Jag antar att det är kolesterolet som man får i sej via kosten men vad är det annars som kan påverka? Övervikt och inaktivitet? Eller vad menas med uttrycket?

Samma kolesterol som kroppen tillverkar fast från mat. Eller samma kolesterol som människokroppen tillverkar men som vi får i oss från djurens kroppar när vi äter sånt från djur.:)

mikaelj
2009-11-16, 20:22
(dietärt - dietary - diet - kost)

Pellegris
2009-11-16, 20:26
(dietärt - dietary - diet - kost)

Jag antar att det är kolesterolet som man får i sej via kosten

Tack alla tre, men så långt var jag med. Det jag ville veta vad som mer kan påverka kolesterolet? För ingen skriver att det inte skulle vara skadligt med för höga kolesterolvärden utan bara att det dietära skulle vara (troligtvis) ofarligt. Men vad är det då som gör att vi får höga kolesterolvärden?

Eddie Vedder
2009-11-16, 20:38
Men vad är det då som gör att vi får höga kolesterolvärden?

Kolesterol är kolesterol.

Du blandar nog ihop kolesterol med lipoproteiner som transporterar kolesterol. LDL, HDL, VLDL och kylomikroner är lipoproteiner som transporterar triglycerider, kolesterol och proteiner i olika mängder.

De har olika densiteter av de olika ämnena och har olika egenskaper i kroppen. Man har länge gått enligt förenklingen LDL = dåligt och HDL = bra och det kanske kan stämma på befolkningsnivå men är en på tok för enkel förklaring hos en enskild individ.

Pellegris
2009-11-16, 21:56
Gah måste läsa på mer om kolesterol, detta är rörigt. Tack för svar iaf.

Vad menar dom då när dom säger att margarinet ska sänka dina kolesterolvärden i reklamerna då?

mikaelj
2009-11-16, 21:59
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolesterol#F.C3.B6dans_p.C3.A5verkan_p.C3.A5_koles terolhalten

samt:

Vad är växtsteroler?

Växtsteroler är beståndsdelar i växtcellernas membran, som liknar mänskligt kolesterol. I större mängder i födan stör de tarmens upptag av kolesterol varvid kolesterolvärdet i blodet sjunker en aning. För att kunna tillsättas i större mängd i mat måste växtsterolerna först kemiskt modifieras, ”esteriferas”, vilket ökar deras löslighet. Det som finns tillsatt i sådana produkter kallas alltså för ”växtsterol-estrar”.

ajminfot
2009-11-16, 22:13
Tack för alla svar!

ska föra det vidare

Pellegris
2009-11-16, 22:17
tack mikael!