handdator

Visa fullständig version : Hur gör ni när ni har deffat klart?


Gosti123
2009-11-15, 18:15
Börjar ni bulka igen direkt då? Är det inte ganska meninslöst att deffa när man ändå ska bilda på sig mer fett igen?

Insulinus
2009-11-15, 18:17
Oftast deffar man ju ner sig inför en tävling eller bara beachfomen. I mitt fall är det beachform och då håller jag den under sommaren för att därefter påbörja en liten vinterbulk igen. :)

Sedan kan det bli en liten spontan deff emellanåt inför vissa andra saker även under vintern, men dessa brukar vara kortvariga och vikten återgår fort till det "vanliga" igen. ;)

Gosti123
2009-11-15, 19:08
Okej, så det finns ingen annan bra anledning? Förutom att man blir extremt fet om man gör det hela tiden?

mattilainen
2009-11-15, 19:17
varför du bulkar är ju för att bygga så mycket muskler som möjligt med så lite fettinlagring som möjligt. Sedan när du känner att du inte står ut med din spegelbild så kanske det är dags att deffa? Destå mer fett du får destå mindre muskler lägger du på dig vid eventuell viktuppgång.

Eddie Vedder
2009-11-15, 20:16
Är det inte ganska meninslöst att deffa när man ändå ska bilda på sig mer fett igen?

Det beror väl på målet?

Vill man bara ha en viss form ur estetiskt syfte kanske det kan vara onödigt att direkt lägga på sig igen.

Men det finns ju även den aspekten som mattilainen nämner, dvs att ju fetare man blir desto sämre förutsättningar för att överskottet skall bli muskelmassa kontra fett.

Förhållandet fettökning/muskelökning blir sämre och sämre ju fetare man blir. Så att över flera år öka, deffa, öka igen och deffa etc. där varje avslutad deff förhoppningsvis innebär att muskelmassan är större än vid ruta ett innebär kanske bättre ökning inom en femårsperiod än att konstant bli fetare under 4 och ett halvt år och sedan tokdeffa.

De flesta har nog svårt rent mentalt att ständigt bli fetare och fetare dessutom. I alla fall om man inte i utgångsläget är en tanig 15-åring exempelvis. Då växer man ju t.o.m. naturligt fortfarande.

Toby Asp
2009-11-15, 20:19
Börjar ni bulka igen direkt då? Är det inte ganska meninslöst att deffa när man ändå ska bilda på sig mer fett igen?

Om du kört en bulk och sen deffat, ska du ju helst ha mer muskler än du hade innan bulken började. Sen kör man en ny bulk och deffar igen. Nu har man ännu mer muskler än vid senaste bulkstarten.

Yeahvlen
2009-11-15, 20:36
Det är inte meningslöst.

Man fortsätter träna tungt, överäter och lägger på sig mer muskelmassa än tidigare utgångsläge.

otherside
2009-11-15, 20:59
har blivit en del jojodeffande för mig under senaste året,
när jag slitit till mig en bra form börjar jag jaga vikter på gymmet och äter lite för mycket.

Nu ska jag dra mig så hård jag orkar, lägga mig på underhåll/strax under tills hungern gått över istället för att som tidigare direkt lägga mig på överskott och sabba formen.

Kommer sedan försöka hålla formen under låång tid, chansen att lyckas känns större än tidigare då jag ej känner behov av att lägga på mig mer massa plus att jag tänker ta nån dag i veckan då jag bara försöker ligga på rätt kalorier och äter skräp, annars har det lätt tenderat att jag äter lite extra varje dag.

Piranha
2009-11-15, 21:24
Börjar dra upp kcalintaget i lagom takt så man inte åker på vätska, magen krånglar etc.

dt06mj2
2009-11-15, 22:45
Man måste inte bulka. Jag kör periodisk fasta med 6 timmars ätfönster och äter vad jag vill, så länge det totalt blir proteinrikt.

Håller en grym form året runt och ökar även på gymmet. Win Win.

Morty
2009-11-16, 00:44
Jag försöker hålla formen. Funkar hittils.