handdator

Visa fullständig version : Magproblem som inte riktigt släpper


Largoplz
2009-11-15, 17:57
Hej alla glada Kollizar.

Kom just från ett, tja, intressant pass på gymmet. Blev dock bara en övning då min mage sa ifrån på ett inte allt för angenämt sätt. Bittra olyckor lyckades dock undvikas. Jag har dock varit halvrisig ett tag nu och undrar om någon kan hjälpa mig i min kamp mot stabilitet i kistan.

Sen jag började träna har jag bytt kost till vad jag åtminstone anser är nyttigare än vad jag åt tidigare. Till en början var magen precis så stadig som man kan önska, men eftersom tiden rann på började det svaja rejält. Jag har ett par teorier som jag tror kan vara bidragande.

Till att börja med lider jag av Ulcerös kolit. Jag har medicin mot detta men har slarvat en hel del under sommaren/hösten. Dock har det fungerat rätt bra ändå. Min första teori är att detta kan vara en bidragande orsak och ska därför börja äta min medicin regelbundet.

Den andra stora ändringen jag har gjort är att jag har börjat använda Ragex2. Vill minnas att jag läst att det kan resultera i magoroligheter, något som det knappast är värt. Tänkte skippa det nån vecka eller två och se om det blir förbättring.

Den tredje delen är att jag har börjat äta ganska mycket keso. Jag tror inte att det är en produkt som ger den här typen av effekt på magen, men är det så att jag har fel? Vet någon om keso kan ha någon form av laxerande effekt på magen. Äter 250-500g /dag.

Till sist klurar jag på om rökning kan ge en sån här effekt. Jag antar att det påfrestar imunförsvaret. Eftersom mitt imunförsvar redan tar stryk av omnämnd Ulcerös Kolit tänkte jag att det kanske kan vara droppen som får bägaren att rinna över. Röker dock inte hejdlöst mycket, 3-4 ciggaretter/dag. Vet att det är kasst på alla sätt, behöver inte råd om att jag borde sluta då jag vet det, undrar bara om det kan ha en negativ påverkan på magen.

Jag hoppas att någon har en magisk lösning då det börjar bli segt att känna sig krasslig i kistan när man tränar.


Vet inte om jag lagt tråden i rätt forumdel, flytta den gärna om den ligger galet.
Over and out
/Largo

Tolkia
2009-11-15, 18:15
Har du halvdålig laktostolerans lär keso kunna ge effekter på magen. Testa att dra ned på den ett tag och se om det blir bättre. Det finns andra proteinkällor än keso och kvarg, även om det ibland äts som om det inte gjorde det.

Ang. rökningen så vet jag inte hur det faktiskt förhåller sig, men jag har en bekant med kroniska magbesvär som menar att rökningen är en magmördare (anekdot, men dock). Så kan du dra ned på cigaretterna så är det nog värt ett försök.

Anders The Peak
2009-11-15, 18:40
Fria aminosyror kan reta slemhinnan så pröva dig fram försiktigt med preparaten. Du har säkert någon duktig dietist som kan hjälpa dig med att lägga upp en bra kost för träning. Man måste inte äta kosttillskott för att utvecklas det räcker bra med en god kosthållning och man måste inte äta sex ggr per dag man får oftast bättre resultat med tre ordentliga mål per dag.

Largoplz
2009-11-15, 18:42
Har du halvdålig laktostolerans lär keso kunna ge effekter på magen. Testa att dra ned på den ett tag och se om det blir bättre. Det finns andra proteinkällor än keso och kvarg, även om det ibland äts som om det inte gjorde det.

Ang. rökningen så vet jag inte hur det faktiskt förhåller sig, men jag har en bekant med kroniska magbesvär som menar att rökningen är en magmördare (anekdot, men dock). Så kan du dra ned på cigaretterna så är det nog värt ett försök.

Tack för ett snabbt svar!
Hade helt glömt av att tänka på laktosen, det kan nog vara ganska troligt. Jag äter även yoghurt till frukost, så där kommer det ännu mer. Ska skära ner på det omedelbart för att testa. Gav just bort mina cigaretter mer, det blir som två flugor i en smäll om det hjälper*flex*

Hur ligger det till med vassle, innehåller det också rikligt med laktos, för då har jag en till laktoskälla att tänka på.

Jag tar gärna emot tips på kost som kan ersätta keso på ett bra sätt, dvs något att ha bredvid maten som extra proteinkälla.

Over and out
/Largo

Icefire
2009-11-15, 18:46
Tack för ett snabbt svar!
Hade helt glömt av att tänka på laktosen, det kan nog vara ganska troligt. Jag äter även yoghurt till frukost, så där kommer det ännu mer. Ska skära ner på det omedelbart för att testa. Gav just bort mina cigaretter mer, det blir som två flugor i en smäll om det hjälper*flex*

Hur ligger det till med vassle, innehåller det också rikligt med laktos, för då har jag en till laktoskälla att tänka på.

Jag tar gärna emot tips på kost som kan ersätta keso på ett bra sätt, dvs något att ha bredvid maten som extra proteinkälla.

Over and out
/Largo

Det finns laktosfri "keso".
http://www.valio.se/valio/IMAGES/LF_COTTAGECHEESE_STOR.JPG

Largoplz
2009-11-15, 18:47
Fria aminosyror kan reta slemhinnan så pröva dig fram försiktigt med preparaten. Du har säkert någon duktig dietist som kan hjälpa dig med att lägga upp en bra kost för träning. Man måste inte äta kosttillskott för att utvecklas det räcker bra med en god kosthållning och man måste inte äta sex ggr per dag man får oftast bättre resultat med tre ordentliga mål per dag.

Jag tänkte lägga Ragen åt sidan ett tag för att se hur det blir. Vem vet, kanske kan jag träna utan det också:)

Jag äter vanligtvis tre mål mat om dagen, kanske någon macka som mellanmål om jag blir hungrig. Är inte så orolig över hur jag äter, det är mer vad jag äter. Inte skoj att arbeta på en skola heller när magen vill vända sig ut och in samtidigt som man försöker förklara skrivprocessen...

Largoplz
2009-11-15, 18:50
Det finns laktosfri "keso".
http://www.valio.se/valio/IMAGES/LF_COTTAGECHEESE_STOR.JPG

Sedär, ska kolla upp det nästa gång jag handlar. Tackar så hjärtligt.

daks
2009-11-16, 09:55
Så kan du dra ned på cigaretterna så är det nog värt ett försök.

3-4 cigaretter om dagen skulle nog många rökare räkna som ett absolut minimum.

Enligt doktorn.com (ingen aning om, men den dök upp som sökresultat);

"Ett intressant förhållande är att nikotin tycks ha en skyddande effekt mot ulcerös kolit, detta till skillnad från Crohns sjukdom där nikotin förvärrar sjukdomen. Ulcerös kolit kan ibland starta efter rökavslut och kan försvinna om personen åter börjar röka"

bollio
2009-11-16, 12:45
Testa eliminera gluten och laktos från din kost. Öka konsumtionen av GI-0 mat som kött från landlevande däggdjur. Vi vet att överkänslighetsreaktioner mot kött är väldigt sällsynt.

Yes
2009-11-16, 14:09
RageX2 kan nog ge lite orolig mage och Keso är inte alltid det snällaste heller. Det i kombination med UC, där du slarvar med medicinen, lär kunna ge en del problem.

Mediciner som t.ex. Asacol och Azatioprin är också långtidsverkande, eller vad man nu ska kalla det. De ger inte effekt förrän efter en längre tids regelbundet bruk. Därför är det lätt att slarva med dem för man märker inte några negativa effekter förrän en lång tid senare, ofta i form av ett skov.

Undvik saker som irriterar magen och ta medicinen regelbundet några månader så borde du bli bättre(och blir det inte det eller om det förvärras så snacka med läkaren, såklart).

Largoplz
2009-11-16, 21:12
Tack för svaren alla. Har känt lite förbättring idag åtminstone, dock är det inte rätt någonstans än. Tror inte jag plockar bort gluten än då det inte är något nytt utan något jag äter regelbundet. Laktosen däremot är nere på en skål yoghurt.

Känns lite fånigt att fortsätta röka för att hålla nere skov. Dock skall jag försöka vara disciplinerad med min asacol, förhoppningsvis blir jag människa innan nästa benpass, annars får jag hitta på någon akut lösning=)

Over and out
/Largo

bizniz
2009-11-16, 23:58
Tack för svaren alla. Har känt lite förbättring idag åtminstone, dock är det inte rätt någonstans än. Tror inte jag plockar bort gluten än då det inte är något nytt utan något jag äter regelbundet. Laktosen däremot är nere på en skål yoghurt.

Känns lite fånigt att fortsätta röka för att hålla nere skov. Dock skall jag försöka vara disciplinerad med min asacol, förhoppningsvis blir jag människa innan nästa benpass, annars får jag hitta på någon akut lösning=)

Over and out
/Largo

Hoppas det går bra, gå inte för länge bara, kontakta läkare eller dyl om det fortsätter. Rökningen är ju bara idiotiskt, men det vet du ju redan verkar det som. :)

Largoplz
2009-11-17, 00:00
Hoppas det går bra, gå inte för länge bara, kontakta läkare eller dyl om det fortsätter. Rökningen är ju bara idiotiskt, men det vet du ju redan verkar det som. :)

Jo, tänk om jag vore känd för att vara smart, då hade jag inte sysslat med sån skit.

Är dock inte så orolig för min Urcerös Kolit då jag brukar känna en väldigt karaktäristisk doft då jag får skov, har inte känt det än. Men blir det inte bättre får jag besöka en läkare av något slag.