handdator

Visa fullständig version : Mjölk innan sängen


pettan85
2003-09-08, 23:16
Om man dricker 1 liter mjölk och äter tonfisk innan man går och lägger sig. Då borde man få ett vädigt högt insulin påslag av mjölken väl ? Hur påverkar detta de proteiner man stoppat i sig tas de upp snabbare då? För man vill ju att de ska räcka så länge som möjligt så att säga ...

Vet ju att insulin även på verkar fettinlagringen men det är inget jag bryr mig om!

LunaSpice
2003-09-08, 23:22
Originally posted by pettan85
Om man dricker 1 liter mjölk och äter tonfisk innan man går och lägger sig. Då borde man få ett vädigt högt insulin påslag av mjölken väl ? Hur påverkar detta de proteiner man stoppat i sig tas de upp snabbare då? För man vill ju att de ska räcka så länge som möjligt så att säga ...

Vet ju att insulin även på verkar fettinlagringen men det är inget jag bryr mig om!

Kaseinproteinet i mjölken är ett mkt långsamt, antikatabolt protein som ger en lång aminosyreutsöndring. Käkar man dessutom fett till detta, helt omättat, så kommer utsöndringen att vara under hela natten...7-8 timmar. Jag slängre i mig mjölk och en kaseinproteinsdrink samt en stor näve mandlar innan läggdags. Det är toppenbra.

Ang. proteinet i tonfisk så är jag osäker och har dessvärre inte tid att kolla upp detta. Det finns säkert någon...barbapappsliknande figur som kan detta utantill.

King Grub
2003-09-09, 05:43
Originally posted by LunaSpice
Ang. proteinet i tonfisk så är jag osäker och har dessvärre inte tid att kolla upp detta. Det finns säkert någon...barbapappsliknande figur som kan detta utantill.

Inte minutexakta siffror, men tonfisk (liksom 95% av all vanlig mat) räknas till de långsamma proteinkällorna.

pettan85
2003-09-09, 15:33
jaha ok ... så insulinet som kommer frigöras, har ingenting med tiden för upptaget av proteinerna att göra. Det var ju bra !

Tackar grabbar !

Ozz
2003-09-09, 15:56
Originally posted by LunaSpice
Kaseinproteinet i mjölken är ett mkt långsamt, antikatabolt protein som ger en lång aminosyreutsöndring. Käkar man dessutom fett till detta, helt omättat, så kommer utsöndringen att vara under hela natten...7-8 timmar.

Spelar det verkligen någon roll om fettet man äter till är mättat eller omättat? När det gäller upptag av kolhydrater (GI) spelar det då ingen roll om det är mättat eller omättat.

michael
2003-09-09, 16:24
Originally posted by LunaSpice


Kaseinproteinet i mjölken är ett mkt långsamt, antikatabolt protein som ger en lång aminosyreutsöndring. Käkar man dessutom fett till detta, helt omättat, så kommer utsöndringen att vara under hela natten...7-8 timmar. Jag slängre i mig mjölk och en kaseinproteinsdrink samt en stor näve mandlar innan läggdags. Det är toppenbra.

Ang. proteinet i tonfisk så är jag osäker och har dessvärre inte tid att kolla upp detta. Det finns säkert någon...barbapappsliknande figur som kan detta utantill.

hoppas att det fungerar lika bra med nån matsked olivolja i proteindrinken annars? :)

DiZi
2003-09-09, 20:17
Såg att någon skrev om mandlar ;)
Vad är det i mandlar som är så "bra/nyttigt" ? :)

King Grub
2003-09-09, 20:18
Originally posted by DiZi
Såg att någon skrev om mandlar ;)
Vad är det i mandlar som är så "bra/nyttigt" ? :)

Bra fett, rätt gott om protein. Och GOTT. :eating:

William
2003-09-09, 20:20
Originally posted by Ozz


Spelar det verkligen någon roll om fettet man äter till är mättat eller omättat? När det gäller upptag av kolhydrater (GI) spelar det då ingen roll om det är mättat eller omättat.

Finns några studier som visar att omättat fett sänker GI bättre än mättat. Har dock inte referenserna.

Mvh William

DiZi
2003-09-09, 20:23
Originally posted by King Grub


Bra fett, rätt gott om protein. Och GOTT. :eating:


Okej :) inga andra tips på nått man kan stoppa i sig innan "binge-tajm" Förutom t.ex. då Mandlar, Ägg, å i detta fallet Mjölk... ?

King Grub
2003-09-09, 20:29
Originally posted by DiZi



Okej :) inga andra tips på nått man kan stoppa i sig innan "binge-tajm" Förutom t.ex. då Mandlar, Ägg, å i detta fallet Mjölk... ?

Allt proteinrikt: kött, fågel, fisk, ägg, skaldjur tillsammans med fett som bra oljor, nötter, mandlar, t ex. Själv trycker jag dessutom i mig en större laddning pasta eller havregröt och mackor innan jag lutar mig.

DiZi
2003-09-09, 20:30
Okej okej, bara att :eating: vidare då :D

LunaSpice
2003-09-09, 20:56
Originally posted by Ozz


Spelar det verkligen någon roll om fettet man äter till är mättat eller omättat? När det gäller upptag av kolhydrater (GI) spelar det då ingen roll om det är mättat eller omättat.

Nu var det iofs inte GI jag syftade på utan utsöndringen av aminosyror och där ger omättade fettsyror en längre uaminosyretsöndring än mättade.