handdator

Visa fullständig version : Extrem högvolymsträning: vader


Matthew_90
2009-11-15, 08:57
Har under ett par månader ägnat mig åt daglig extrem (?) högvolymsträning för vaderna, vilket givit resultat över min förväntan.

Övningen jag kört är stående vad-resningar i full ROM vid kroppsvikt (~70kg). Jag har snittat på ungefär 100-200 reps dagligen.

Frågor:

*Finns det någon anledning att köra, säg, 50% av den totala volymen per dag på morgon och sedan kväll? Alternativt vid samma tillfälle.

*Under förutsättning att inte överträning sker, finns det någon idé att begränsa den totala volymen vid 100-200, som nu varit fallet?
-> mer = bättre ?

*Är vaderna i behov av vila i samma utsträckning som andra muskler är?
Under perioeden har det blivit ett antal (få) oplanerade dagar utan vadträning.

_
Har inte riktigt kunnat göra några observationer under perioden och därmed dra slutsatser av vad, mer exakt, som fungerar bättre.

/Matt

Botrik
2009-11-15, 09:23
Vad har du fått för resultat (cm)?

creperiet
2009-11-15, 10:47
Har under ett par månader ägnat mig åt daglig extrem (?) högvolymsträning för vaderna, vilket givit resultat över min förväntan.

Övningen jag kört är stående vad-resningar i full ROM vid kroppsvikt (~70kg). Jag har snittat på ungefär 100-200 reps dagligen.

Har du kört tåhävningar utan tilläggsbelastning eller med 70kg extra?

I vilket fall som helst är det varken stor belastning eller volym att tala om - springer du 500m i halvfart har vaderna uträttat hårdare arbete.

Sniggel
2009-11-15, 11:16
Den största effekt jag sett på vad-tillväxt är stressig promenad 3-4 dagar/v i 30 minuter med tung klädsel och ryggsäck, en sträcka som för det mesta är uppförslut. Ca 90% av sträckan hade jag mjölksyra i vaderna.
Ungefär 3 månader och de hade vuxit ca 1½ cm.

Mycket "ungefär" och "ca" här men det var ingen planerad träning för vaderna. Jag bara märkte en dag att de verkade ha vuxit så jag mätte dem, och det stämde.

z_bumbi
2009-11-15, 11:25
I vilket fall som helst är det varken stor belastning eller volym att tala om - springer du 500m i halvfart har vaderna uträttat hårdare arbete.

+1

Den största effekt jag sett på vad-tillväxt är stressig promenad 3-4 dagar/v i 30 minuter med tung klädsel och ryggsäck, en sträcka som för det mesta är uppförslut. Ca 90% av sträckan hade jag mjölksyra i vaderna.
Ungefär 3 månader och de hade vuxit ca 1½ cm.

Mycket "ungefär" och "ca" här men det var ingen planerad träning för vaderna. Jag bara märkte en dag att de verkade ha vuxit så jag mätte dem, och det stämde.

Vilket säger mig att du kanske inte kört vaderna så särskilt mycket på gymmet?

Toby Asp
2009-11-15, 11:36
Vilket säger mig att du kanske inte kört vaderna så särskilt mycket på gymmet?

Eller att vaderna växer bättre av promenader i uppförslut med extra vikt än 10-20 reppare på gymmet?

z_bumbi
2009-11-15, 11:48
Eller att vaderna växer bättre av promenader i uppförslut med extra vikt än 10-20 reppare på gymmet?

Det är möjligt men växer vaderna 1,5 cm på fyra månader av att gå med packning så har jag svårt att se hur man kan ha tränat dem så mycket på gymmet. Mycket i det här fallet är alltså mycket för just vaderna och inte allmänt för någon annan muskelgrupp som man inte använder lika mycket i vardagen.

Sniggel
2009-11-15, 12:04
+1



Vilket säger mig att du kanske inte kört vaderna så särskilt mycket på gymmet?

De får lika stort prio som böj bänk o mark. Dvs antagligen för lite. I vissa perioder kör jag dock dubbelt så hög frekvens på vader (vilket då innebär i stort sett varje pass) jämfört med vilken annan valfri kroppsdel.

Ristretto
2009-11-15, 16:49
Vad innebär egentligen mycket för vadmusklerna? Är det för lite att köra 6 set stående tåhävningar i smith med 12-18 reps en gång i veckan?

Jorgen
2009-11-15, 16:55
Vad innebär egentligen mycket för vadmusklerna? Är det för lite att köra 6 set stående tåhävningar i smith med 12-18 reps en gång i veckan?

Jag skulle klämma till med ett rungande ja på den frågan.

På den tiden jag tränade vaderna seriöst så körde jag 15-20 (ibland upp till 25) gristunga set i veckan. Vaderna fick en egen dag i veckan och bara pressar med rakt ben.

Ristretto
2009-11-15, 17:12
Låter bra. Det är den enda vadövning jag verkligen fastnat för. Jag har dock börjat testa med olika vinklar på fötterna, vet inte om det ger något.

Fernicus
2009-11-15, 17:25
Låter bra. Det är den enda vadövning jag verkligen fastnat för. Jag har dock börjat testa med olika vinklar på fötterna, vet inte om det ger något.

Står man med tårna lätt utåt så tror jag det tar mer på yttre vadmusklerna

Arne Persson
2009-11-15, 17:48
Står man med tårna lätt utåt så tror jag det tar mer på yttre vadmusklerna

Vad innebär "yttre" vadmusklerna? Var har du hör detta?

Insulinus
2009-11-15, 18:04
Står man med tårna lätt utåt så tror jag det tar mer på yttre vadmusklerna

Nja, en viss uppdelad aktivering kan säkert ske. Men i fallet med M.soleus ska inte fotpositionerna spela någon roll. Denna fäster på baksidan utav smalbenet (bland annat) under knähöjd och fäster precis som M.gastrocnemius i achillessenan. Achillessenan löper som bekant centrerat utefter smalbenet och fotvinklarna ska således inte påverka.

M.gastrocnemius däremot kan gå att påverka något då den fäster på baksidan utav femur (bland annat). En viss rotation i knäleden kan således påverka muskeln. Den påverkas också något utav en viss rotation i höften (tårna utåt)


Att vinkla ut tårna aktiverar det mediala (inre) huvudet på M.gastrocnemius något mer.

Magnetic resonance imaging (MRI) research by Dr. Per Tesch (Sweden) suggests "toes in" activate both heads and "toes out" activate the medial head to a higher degree


Viktigast är dock att man har en fullt extenderad knäled vid tåhävningarna för att inte koppla ur stackars lilla M.gastrocnemius.

snej
2009-11-15, 19:27
Vaderna svarar ju inte på styrketräning? Finns någon lång tråd om detta här nånstans..

snej
2009-11-15, 19:31
Hittar inte tråden nu. Men det handlade iaf om muskelfiberna i vadmuskeln, och att inte proteinsyntesen stimuleras av just styrketräning. Nån som vet mer kan väl fylla i.

z_bumbi
2009-11-15, 21:31
De får lika stort prio som böj bänk o mark. Dvs antagligen för lite. I vissa perioder kör jag dock dubbelt så hög frekvens på vader (vilket då innebär i stort sett varje pass) jämfört med vilken annan valfri kroppsdel.

Då är ju frågan hur du kör bänk och mark, med tanke på att du brukar köra ganska låg volym på allt så skulle jag alltså gissa att vaderna kräver mer. Att öka frekvensen kan vara ett sätt men jag skulle hellre öka volymen per pass för att utsätta vaderna för en mer koncentrerad stimuli mer skild från det de utsätt för i vardagen.

Vaderna svarar ju inte på styrketräning? Finns någon lång tråd om detta här nånstans..

Med tanke på hur många som har fått vaderna att växa pga styrketräning så faller hela det påståendet på sin orimlighet. Däremot finns det studier som visar att vaderna vid låg belastning inte reagerar nämnvärt på styrketräning. Det gör däremot inte så många andra muskler heller.

Jorgen
2009-11-15, 21:34
Vaderna svarar ju inte på styrketräning? Finns någon lång tråd om detta här nånstans..

Mina gör verkar det som. Större har dom blivit av någon anledning iallafall. Men sen är ju jag ett genetiskt freak också.
;)

ceejay
2009-11-15, 21:45
vaderna svarar inte ;) inte mina iaf :(

Vi får se om några månader till om det ger något.

ryss
2009-11-15, 21:54
Min vader svarar bra på träning i gymmet, fast jag är ganska dålig på att tagga till för lite tåhävningar!111

Arne Persson
2009-11-15, 22:15
Nja, en viss uppdelad aktivering kan säkert ske. Men i fallet med M.soleus ska inte fotpositionerna spela någon roll. Denna fäster på baksidan utav smalbenet (bland annat) under knähöjd och fäster precis som M.gastrocnemius i achillessenan. Achillessenan löper som bekant centrerat utefter smalbenet och fotvinklarna ska således inte påverka.

M.gastrocnemius däremot kan gå att påverka något då den fäster på baksidan utav femur (bland annat). En viss rotation i knäleden kan således påverka muskeln. Den påverkas också något utav en viss rotation i höften (tårna utåt)


Att vinkla ut tårna aktiverar det mediala (inre) huvudet på M.gastrocnemius något mer.




Viktigast är dock att man har en fullt extenderad knäled vid tåhävningarna för att inte koppla ur stackars lilla M.gastrocnemius.

Jag upptäckte ingen skillnad på EMG-aktiviteten på M. gastocnemius huvuden när jag testade övningen med olika forvinklar på ett 10-tal personer under riktiga "gymomständigheter".

Arne Persson
2009-11-15, 22:19
Jag upptäckte ingen skillnad på EMG-aktiviteten på M. gastocnemius huvuden när jag testade övningen med olika forvinklar på ett 10-tal personer under riktiga "gymomständigheter".

fotvinklar...

Anders The Peak
2009-11-15, 22:25
fotvinklar...

Jag kan med säkerhet säga att olika fotvinklar försämrar kaftutvecklingen i vaden. Per A Tesch tolkade det som man kan påverka de olika huvudena men han visar själva verket i sina studier att muskeln bara presterar sämre vid olika fotvinklar.

Insulinus
2009-11-15, 22:27
Hittar inte tråden nu. Men det handlade iaf om muskelfiberna i vadmuskeln, och att inte proteinsyntesen stimuleras av just styrketräning. Nån som vet mer kan väl fylla i.

http://www.ingentaconnect.com/content/bsc/aps/2004/00000182/00000002/art00010

http://ajpendo.physiology.org/cgi/reprint/288/3/E479.pdf

I andra studien är det förvisso M.soleus det handlar om. Men tillfälliga flöden utav fria aminosyror verkar vara något att satsa på om man vill ha liv i sina vader! :)

Insulinus
2009-11-15, 22:33
Jag upptäckte ingen skillnad på EMG-aktiviteten på M. gastocnemius huvuden när jag testade övningen med olika forvinklar på ett 10-tal personer under riktiga "gymomständigheter".

Det är förvisso intressant och kan mycket väl stämma, men då jag inte sett dina resultat får jag lita på de resultat som publicerats (vilket är ett av kraven för att det ska klassas som en vetenskaplig artikel).

Sedan kanske man kan via innerveringen aktivera olika delar av muskeln, detta är dock rena spekulationer just nu, men det är ett område jag tycker är intressant iaf! :)

Arne Persson
2009-11-15, 22:38
Det är förvisso intressant och kan mycket väl stämma, men då jag inte sett dina resultat får jag lita på de resultat som publicerats (vilket är ett av kraven för att det ska klassas som en vetenskaplig artikel).

Sedan kanske man kan via innerveringen aktivera olika delar av muskeln, detta är dock rena spekulationer just nu, men det är ett område jag tycker är intressant iaf! :)

Jag har alla resultat lagrade på en dator, jag har en egen privat EMG-utrustning (MEGA-3000P) som jag utfört flera hundra EMG-mätningar med, speciellt när jag bla var produktutvecklare på Nordic Gym mellan 1990-2006.

snej
2009-11-16, 12:34
http://www.ingentaconnect.com/content/bsc/aps/2004/00000182/00000002/art00010

http://ajpendo.physiology.org/cgi/reprint/288/3/E479.pdf

I andra studien är det förvisso M.soleus det handlar om. Men tillfälliga flöden utav fria aminosyror verkar vara något att satsa på om man vill ha liv i sina vader! :)

Mmm då mindes jag inte fel iaf... Sen att vissa personers vader svarar väldigt bra på styrketräning är ju en självklarhet, men det verkar ju vara extremt genetiskt.