handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning morgon/styrketräning kväll?


Kristina1982
2009-11-14, 20:56
Hej!

Är ny på forumet och har läst en del trådar i liknande ämne som mitt, men tänkte ändå skicka iväg en liten fråga.

Jag har ca 20 kg övervikt som jag ska bli av med och har de senaste tiden tränat styrketräning 4 dagar per vecka, uppdelat som följer: bröst/tricep, rygg/biceps, ben och axlar/mage. Tycker träningen gett resultat då jag kan öka vikterna efter hand. Men rent hur kroppen ser ut (alltså övervikten) har inte något hänt. Nu planerar jag att lägga in konditionspass några gånger per vecka, vilket jag hade tänkt skulle vara spinningpass på morgonen. Om jag nu kör spinning vi 07 på morgonen tar då min styrketräning mycket stryk på kvällen runt 18?

Ska väläven nämna att jag dragit ner på kaloriintaget.

Tack på förhand för hjälpen!

King Grub
2009-11-14, 21:05
Men rent hur kroppen ser ut (alltså övervikten) har inte något hänt.

Då har du ersatt kalorierna du förbrukar via träning, helt enkelt.

Träning i sig ökar inte dygnets fettförbränning, mer än vad den ev påverkar kaloribalansen. Fettförbränningen över dygnet blir lika stor helt utan träning med med motsvarande lägre kaloriintag.

Upplägget morgon/kväll du beskriver är antagligen det bästa om du vill kombinera båda träningsformerna samma dag.

L-Sami
2009-11-14, 21:23
Om huvud syftet är att gå ner i vikt så bör du nog inte oroa dig för styrketräningen blir lidande pga konditionsträning på morgonen. Konditionsträning är ett utmärkt sätt att öka sin förbränning med. Men givetvis måste du ligga på energiunderskott över dygnet för att gå ner i vikt, men konditionsträning ger dig bättre förutsättningar.

mn8eii
2009-11-14, 22:25
Om styrketräningen tar stryk är det väl bara du som kan avgöra? Har du ork att träna ett pass till på kvällen så gör det, orkar du inte så gör du inte.

Spinningpasset kommer ju inte på något magiskt sätt förhindra dig från att uppnå samma resultat styrkemässigt förutsatt att du orkar träna lika hårt som du hade gjort om du inte tränat spinning.