handdator

Visa fullständig version : Varför äta gröt?


Kalle112
2009-11-14, 18:14
Har märkt att en massa människor har på forumet äter mycket havregrynsgröt? Varför gör man/ni det?

Nible
2009-11-14, 18:14
Det är bra mat och det är gott.

WHITEFOLKS
2009-11-14, 18:15
Billigt, bra näringsinnehåll, enkelt.

Sen tycker de säkert att det är gott också.

malfunction
2009-11-14, 18:17
Gott, nyttigt, närproducerat, billigt och det går att variera i all oändlighet.

Kalle112
2009-11-14, 18:18
Okey! Pratar vi om såna där förpackningar havregryn som man kokar i t.ex. vatten? Man äter det med mjölk men är det inte äckligt utan socker?

Icefire
2009-11-14, 18:20
Okey! Pratar vi om såna där förpackningar havregryn som man kokar i t.ex. vatten? Man äter det med mjölk men är det inte äckligt utan socker?

Ja, vanliga havregryn.
Nej, det är inte äckligt utan socker. (MED socker tycker jag låter äckligt.) Men gärna med någon frukt till, eller sylt om man tycker det är bättre.
Sen är det väl upp till var och en hur man äter gröten, personligen skulle jag aldrig hälla mjölk på den.

malfunction
2009-11-14, 18:23
Jag vet inte vad alla andra pratar om men jag köper oftast denna:

http://www.coop.se/upload/modul/coopse/billeder/7340011316619.jpg

Jag tycker inte det blir det minsta äckligt utan socker men ibland har jag socker på. Oftast kokar jag det med dadlar, drar runt lite jordnötssmör och toppar med blåbär/björnbär och sojamjölk. Blir hur gott som helst.

bollio
2009-11-14, 18:43
För jag som bara äter 2-4 ggr om dagen finns det oftast inte plats för enbart havregrynsgröt då jag vill ha protein och fett till varje måltid så "nyttigt" skulle jag inte kalla det varje gång. Men visst, som mellanmål då jag har fått i mig mitt protein eller som komplett måltid då jag blandar i ett par ägg så funkar det. Det är en mycket bra kolhydratkälla (energikälla) i alla fall, den saken är säker.

Jure
2009-11-14, 18:49
För att det är det godaste man kan starta dagen med. Billigt och gott! Även äta det som mellanmål / snacks / till lite film. U FAKKING NAME IT!

Skjaves
2009-11-14, 19:04
För jag som bara äter 2-4 ggr om dagen finns det oftast inte plats för enbart havregrynsgröt då jag vill ha protein och fett till varje måltid så "nyttigt" skulle jag inte kalla det varje gång. Men visst, som mellanmål då jag har fått i mig mitt protein eller som komplett måltid då jag blandar i ett par ägg så funkar det. Det är en mycket bra kolhydratkälla (energikälla) i alla fall, den saken är säker.
Slutar det bli nyttigt om du inte får i dig det protein genom det?

Gröt är king, kör blandning på gröt, kvarg, kanel och fun light appear till frukost nu! *flex*

fyrkantig_rondell
2009-11-14, 19:05
Personligen äter jag det för att det är gott, billigt och alltid finns hemma.
Plus att det går snabbt och smidigt att slänga på morgonen.

Eddie Vedder
2009-11-14, 19:10
Har märkt att en massa människor har på forumet äter mycket havregrynsgröt? Varför gör man/ni det?

Det är troligtvis den vanligaste frukosten i hela svenska befolkningen sedan decennier.

Mycket är rent kulturellt betingat och bygger på ren vana men även nyttighet, smak och pris. Jag äter det aldrig till frukost men ofta som lunch och/eller middag. Sök i forumet så hittar du tusen trådar där folk pratar om sina grötvarianter.

Scratch89
2009-11-14, 19:11
För att det är det godaste man kan starta dagen med. Billigt och gott! Även äta det som mellanmål / snacks / till lite film. U FAKKING NAME IT!

Tillsammans med ett par burkar tonfisk/nån matlåda är det perfekt till bion, eller hur? ;)

Scratch89
2009-11-14, 19:11
Sök i forumet så hittar du tusen trådar där folk pratar om sina grötvarianter.

Eller dina fem tusen varianter. :)

Gröt är rätt kul, för det går att variera så, men jag tröttnar så lätt på det. Det går i perioder.

Eddie Vedder
2009-11-14, 19:16
Eller dina fem tusen varianter. :)


Nej de står i ganska få trådar faktiskt. Har jag väl skrivit det orkar jag inte upprepa det i varenda ny gröttråd som startas.;)

1684_
2009-11-14, 19:24
Koka på mjölk istället om de nu blir klister, gröt kan kokas på mjölk med. Häll i lite bär också så blir de knaon, de bästa e att du behöver inte ha mjölk i tallriken efter du hällt upp gröten då mjölken ifråns jälva kokningen ger bra smak å finns där. sen e de gott me gröt me för man kan ha torkad frukt i me, keso/kvarg å kanel på/i och göra gröten lös, medel eller riiiktigt tjock :D

å jag håller me icefire, ingen mjölk PÅ gröten, hellre koka gröt på mjölk å dricka i ett glas brevid.

Trapper Buzz
2009-11-14, 19:28
Underskattad gröt är grahams.
Gör någon förresten klappgröt nuförtiden?

rockhund
2009-11-14, 21:39
Gröt med mjölk o två ägg brukar de bli. Men ibland blir de allt en god smörgås med smör, ost, skinka o lite västkustsallad o god apelsin juice till mmmm.

Men svar på frågan, jag äter gröt för att de e nyttigt INTE gott.

malfunction
2009-11-14, 21:48
Underskattad gröt är rårisgröt men mängder av kanel *drool*
Synd bara att det tar sån tid att göra jämfört med havregrynsgröt.

mikaelj
2009-11-14, 22:28
Slutar det bli nyttigt om du inte får i dig det protein genom det?

Särskilt mycket vitaminer och mineraler innehåller det inte. Likt allt annat spannmål. Även om havre nog är ett av de bättre sorterna.

Och jag tror nog att bollio menade att det är för energiglest. Jag äter bara två gånger om dagen, och att försöka få i mig 1000 kcal från gröt låter rätt jobbigt.

malfunction
2009-11-14, 22:58
Särskilt mycket vitaminer och mineraler innehåller det inte. Likt allt annat spannmål. Även om havre nog är ett av de bättre sorterna.

Jämfört med vad Mikael? (Snälla dra inte upp lever som ett exempel). Dom flesta spannmål är ganska rika på B-vitaminer och, beroende på var dom odlats, olika mineraler.

Jag äter bara två gånger om dagen, och att försöka få i mig 1000 kcal från gröt låter rätt jobbigt.

Pfft, en stor portion havregrynsgröt till första måltiden och en enorm portion rårisgröt till andra. :)
Förresten, läste jag nyss att du tycker att det är svårt att överäta spannmål? :thumbup:

mikaelj
2009-11-14, 23:26
Jämfört med vad Mikael? (Snälla dra inte upp lever som ett exempel). Dom flesta spannmål är ganska rika på B-vitaminer och, beroende på var dom odlats, olika mineraler.

I regel är jorden väldigt fattig på mineraler. Du läste väl Eddies senaste sammanställning?

Vi kan jämföra med ägg istället. Ganska ointressant egentligen, eftersom du naturligtvis inte baserar din kost på spannmål.

Pfft, en stor portion havregrynsgröt till första måltiden och en enorm portion rårisgröt till andra. :)

Då får jag ont i magen. Jag menar allvar med två måltider per dag. Jag förstår inte hur jag skulle få plats med så mycket gröt.

Förresten, läste jag nyss att du tycker att det är svårt att överäta spannmål? :thumbup:

Inte riktigt. Havregrynsgröt fyller upp magen med alldeles för lite energi vilket gör mig sötsugen och irriterad kort inpå. Enda gångerna jag hållt mig nöjd på gröt har varit när jag haft i massa smör. Spannmål i formerna bröd och pasta kan jag inte sluta äta.

Fredrik_S
2009-11-14, 23:33
Inte riktigt. Havregrynsgröt fyller upp magen med alldeles för lite energi vilket gör mig sötsugen och irriterad kort inpå. Enda gångerna jag hållt mig nöjd på gröt har varit när jag haft i massa smör. Spannmål i formerna bröd och pasta kan jag inte sluta äta.


Är ju inte så svårt att ha mycket smör på bröden heller. Om du har svårt att äta tillräckligt mycket vid bara två måltider om dagen så rekomenderar jag 10 skivor vitt bröd med smör och ost. Det står iaf jag mig länge på och det är inte heller några problem att komma över 1000 kcal på en måltid.

mikaelj
2009-11-14, 23:43
Är ju inte så svårt att ha mycket smör på bröden heller.

Hjälper (tyvärr) inte.

Om du har svårt att äta tillräckligt mycket vid bara två måltider om dagen så rekomenderar jag 10 skivor vitt bröd med smör och ost.

Förkastligt näringsmäsigt.

Tack för tipsen, men jag är ganska nöjd med ägg, kött och smör. :-)

----

Åter till gröten, som tråden handlar om. Havregrynsgröt (dubbel portion), 1 dl DoublePro choklad och massa turkisk yoghurt (gräddyoghurt, 10%) blir en schysst efterrättsmåltid.

malfunction
2009-11-14, 23:43
I regel är jorden väldigt fattig på mineraler. Du läste väl Eddies senaste sammanställning?

Ang vegetarisk kost? Det är ju framförallt svensk jord som är näringsfattig som jag förstår det och bara på vissa mineraler (typ jod och selen).

Vi kan jämföra med ägg istället. Ganska ointressant egentligen, eftersom du naturligtvis inte baserar din kost på spannmål.

En vanlig dag kommer ungefär 1/3 av mina kalorier från ris/havre/potatis/qunioa(som egentligen är typ ett frö)/råg. Det är tveklöst den livsmedelsgrupp jag får mest kalorier från. Ägg är en näringsbomb, tveklöst. Men det känns som enligt din standard är 90% av all mat näringsfattig. T.ex. din 20% köttfärs, kokosfettet och smöret du äter känns ju inte särskilt näringsrikt det heller.


Då får jag ont i magen. Jag menar allvar med två måltider per dag. Jag förstår inte hur jag skulle få plats med så mycket gröt.

Jag trodde aldrig att du skämtade :), jag skämtade inte heller. Jag äter, med väldigt få undantag, bara två måltider om dagen också. Middagen blir dock ganska lång för då äter jag efterrätt också.

mikaelj
2009-11-14, 23:48
OT...

Ägg är en näringsbomb, tveklöst. Men det känns som enligt din standard är 90% av all mat näringsfattig.

Japp. :-)

T.ex. din 20% köttfärs, kokosfettet och smöret du äter känns ju inte särskilt näringsrikt det heller.

Jodå, det finns allt en hel del vitaminer och mineraler där. Tänkte börja äta grönsaker igen snart, men jag ser ingen större anledning näringsmässigt att äta broccoli, rödbetor, blomkål, lök och sånt. För mig räcker det att det smakar gott.

Jag trodde aldrig att du skämtade :), jag skämtade inte heller. Jag äter, med väldigt få undantag, bara två måltider om dagen också. Middagen blir dock ganska lång för då äter jag efterrätt också.

Det är väldigt trevligt att få i sig mycket energi på lite volym.

Emil_Larsson
2009-11-14, 23:50
För det är nyttigt, för det är gott, för det är mättande.
Nuff said.

/Peace.

Eddie Vedder
2009-11-15, 07:36
T.ex. din 20% köttfärs, kokosfettet och smöret du äter känns ju inte särskilt näringsrikt det heller.

Köttfärs och smör är definitivt näringsrikt. Fritt från fytinsyra dessutom.

Just nu äter jag en frukost bestående av just kalvkött och smör faktiskt. Samt en rejäl laddning broccoli.

malfunction
2009-11-15, 08:51
Köttfärs och smör är definitivt näringsrikt. Fritt från fytinsyra dessutom.

Smör är extremt fattigt på vitaminer och mineraler både sätt till vikt och per kalori. På 100 gram, vilket är 720 kcal, får man i sig följande procentenheter av RDI: 0% av B6, B12 och C. 1% av B1, B2, B3, folsyra, magnesium, zink och selen. 2% av järn. Vitamin A 78%, D 7% och E 18%. Dom tre sista är väl det enda i smöret som är någorlunda imponerande. Men då ska vi tänka på att 720 kcal motsvarar ungefär 1/3-1/4 av en normal mans energibehov. Jag förstår verkligen inte hur det kan räknas som ett näringsrikt livsmedel.

Ch4rles
2009-11-15, 08:54
Havregryn är något av det godaste jag vet, speciellt i grötform. Därför äter jag det, även om det blivit mer sällan nuförtiden. Angående dess mättnad så tycker jag det ger en stor mättnad väldigt fort, men den är inte långvarig. Till skillnad från en mer fet måltid, där kan det ta nästan en timma innan jag känner mig mätt och nöjd. Den mättnaden håller dock i sig mycket längre.

Eddie Vedder
2009-11-15, 09:19
Vitamin A 78%, D 7% och E 18%. Dom tre sista är väl det enda i smöret som är någorlunda imponerande.

Ja du ser ju själv. De vitaminerna plus en stabil fettsammansättning.

Tillsammans med köttfärsen du nämner blir det bra mängder med vitaminer och mineraler. De två är inget att basera en kost på men smörstekt köttfärs innehåller i mina ögon mycket näring ja.

malfunction
2009-11-15, 09:36
Jag förstod det som att vi snackade om enskilda livsmedel och inte maträtter. Isf är spannmål verkligen inte näringsfattigt då det äts med massor av nyttigheter som kompletterar typ allt spannmålet har lite av.

Eddie Vedder
2009-11-15, 09:42
Isf är spannmål verkligen inte näringsfattigt då det äts med massor av nyttigheter som kompletterar typ allt spannmålet har lite av.

Havregrynens näringsinnehåll har jag inte nämnt, jag kommenterade bara ditt påstående om att smör och köttfärs inte är näringsrikt.

malfunction
2009-11-15, 10:03
Du vänder lite på det här. Jag kommenterade 3 enskilda livsmedel varav du väljer 2 och slår ihop i en måltid som tillsammans blir näringsrikt enligt dig. Spannmålskommentaren var snarare till Mikael, borde gjort ett nytt stycke. Smör är ju enligt all definition inte rikt på mikronutrienter. 3 stycken kom över 5% av RDI och en av dom har ett för lågt satt RDI. Och i utbyte får man i sig 720 kcal. Du snackar ofta om att frukt inte är näringsrikt och om man jämför 100 gram banan med 100 gram smör så vinner ju bananen tveklöst i näringstäthet och det är bara ungefär 100 kcal.

Toby Asp
2009-11-15, 11:55
Äter havregrynsgröt till frukost för jag behöve ett lättätet alternativ till yoghurt. Med ett rivet äpple i så blir det gott.


Gör någon förresten klappgröt nuförtiden?

Jodå, åt det för inte så länge sen. Den var hemlagad, dock inte av mig.